Puoliso tulee ja menee miten tahtoo
Mä olen viime aikoina havahtunut siihen, että puolison ja mun elämät on eriytyneet aika kauas toisistaan.
Meillä on yhteinen koti, mutta lisäksi myös kakkosasunto paikkakunnalla, jossa puolison työpaikka sijaitsee. Etäisyys on sellainen, että välillä ajelee kotiin arki-iltoina ja välillä ei.
Mä en oo koskaan ollut kovin kontrolloiva, mulle on ollut ihan ok, et puoliso vaan ilmoittaa, tuleeko illaksi kotiin vai ei, ellei sitten oo jotain sovittua yhteistä menoa.
Nyt oon kuitenkin ärsyyntynyt, kun suhde on mennyt siihen, ettei ilmoittele... Voi tulla klo 22 viesti, että toivottaa hyvää yötä... Tai voi ilmestyä klo 17 kotiin. Hän tulee ja menee miten tahtoo... Ja mä ärsyynnyn myöhäisistä viesteistä tai äkillisestä ilmestymisestä kotiin.
Joo ja tiedän kyllä, että puhua pitäisi. Oon vaan jotenkin umpivttuuntunut, kun aikuinen ihminen ei tajua, miten parisuhteessa eletään. Tuntuu, ettei tää voi olla ees totta.
Uskottomuysjuttuja on turha tulla heittää. Jos niin on, sitten se on eron aika. Mutta jos ei, niin kertokaapa, että mitähän vttua tää tämmöinen käytös on?
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun sympatiani on ap:n puolella. Ymmärrän hyvin tuskan. Loppujen lopuksi se koti, missä asut, on tällä hetkellä enemmän sun oma koti kuin yhteinen, koska vietät siellä niin paljon aikaasi yksin. Elät paljon yksin ja haluat varmasti itse hallita omaa elämääsi. Miehen tuleminen ja meneminen on ennalta-arvaamatonta, joten elämässäsi on arvaamaton elementti. Introverttina itsekin, tuskastun jo pelkästä ajatuksesta. Mitään neuvoja minulla ei sinulle ap ole, mutta, yritä kestää ja selvitä omien tunteidesi kanssa.
No ei pidä alkaa määräillä kumman koti se on enemmän ja eikä pidä alkaa sen puolison elämään hallitsemaan milloin hän voi tulla kotiinsa. Jos on noin introvertti, niin parempi pysyä vaan yksinään sitten.
Onko sun mielestä ok ilmoittaa vasta klo 22 illalla, että ei tule kotiin? Myös siitä tässä on kyse. Ap
He tietoisesti elävät kahden kodin välillä. Eikö se ole ihan normia, että toinen tulee ja menee niiden välillä eikä pitäisi olla mitään kotiintuloilmoituksia?
No korona aikaan tuo etä mies on ihan sopiva. Minullakin puoliso tuli ja meni mitenkä tahtoi nuorena työnsä ja harrastustensa takia eikä siinä ollut mitään ongelmaa. Suhde pysyi hyvänä kun saan välillä oma rauhaa ja kamalinta olisi olla koko ajan yhdessä kuin tauti liimattuna enkä ole läheisriippuvainen. Nyt ei enää +55v mieheni tarvitse tehdä reissu töitä kun joskus harvakseen. Me saadaan nyhjöttää yhdessä loppuikänne. Siinä meinasi tulla vähän kriisiä alussa kun ei oltu totuttu niin tiiviiseen yhteiseloon. Onneksi meillä on tilaa, iso talo että saa omaa rauhaa tarpeen vaatiessa.
Ihan ymmärrettävää ärsyyntyä tuollaisesta. Peruskohteliaisuutta on ilmoittaa, että onko tulossa yöksi kotiin. Poikamiehet on sitten eri asia.
Pitää tehdä ilmoitus jos tulee kotiinsa.
Parisuhteessa on ihan ok vaatia ajoissa ilmoittamaan, että onko yön kotona vai ei. Esim klo 18 mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun sympatiani on ap:n puolella. Ymmärrän hyvin tuskan. Loppujen lopuksi se koti, missä asut, on tällä hetkellä enemmän sun oma koti kuin yhteinen, koska vietät siellä niin paljon aikaasi yksin. Elät paljon yksin ja haluat varmasti itse hallita omaa elämääsi. Miehen tuleminen ja meneminen on ennalta-arvaamatonta, joten elämässäsi on arvaamaton elementti. Introverttina itsekin, tuskastun jo pelkästä ajatuksesta. Mitään neuvoja minulla ei sinulle ap ole, mutta, yritä kestää ja selvitä omien tunteidesi kanssa.
No ei pidä alkaa määräillä kumman koti se on enemmän ja eikä pidä alkaa sen puolison elämään hallitsemaan milloin hän voi tulla kotiinsa. Jos on noin introvertti, niin parempi pysyä vaan yksinään sitten.
Onko sun mielestä ok ilmoittaa vasta klo 22 illalla, että ei tule kotiin? Myös siitä tässä on kyse. Ap
No kyllä mielestäni, kun ei kai aikuisille ole kotiintuloaikoja. Luulisi jo aiemmin tajuavan, ettei ole tulossa kotiin. Miksi yleensä suostuu tuollaiseen suhteeseen, jossa seilataan kahden kodin välillä, ja nyt sitten valitetaan. Lopettaa sen valituksen ja samalla sen suhteen ja sillä sipuli, mutta ei kannata marista, kun se puoliso tuleekin nyt yllättäen kotiin.
Minusta on ihan järkevää, että työmatkan ollessa pitkä, on paikka, jossa voi yöpyä eikä tarvii aina ajaa kotiin. Olen tehnyt itsekin reissutyötä ennen ja täysin ymmärrän sen kuluttavuuden. Klo 22 joo tiedän, että taitaa jäädä sinne, mut klo 18,19 ja 20 vielä en ja joka tunti lisää mun kiukkua miestä kohtaan. Klo 22 tekee jo mieli haistattaa. Ap
Ratkaisu asiaan on se että ap sanoo miehelle selvästl ja suoraan että hänelle on tärkeää saada tiettyyn kellonaikaan (esim se 18) mennessä tietää onko mies yötä kotona vai ei. Mikäli mies ei tätä pyyntöä kunnioita niin se on osoitus siitä että hän ei hevonkukkua välitä siitä mikä on puolisolleen tärkeää. Tällöin kannattaa erota. Toisaalta voi olla että mies ymmärtää yskän ja ottaa tavaksi ilmoittaa, ja ongelma on poistunut.
Vierailija kirjoitti:
No korona aikaan tuo etä mies on ihan sopiva. Minullakin puoliso tuli ja meni mitenkä tahtoi nuorena työnsä ja harrastustensa takia eikä siinä ollut mitään ongelmaa. Suhde pysyi hyvänä kun saan välillä oma rauhaa ja kamalinta olisi olla koko ajan yhdessä kuin tauti liimattuna enkä ole läheisriippuvainen. Nyt ei enää +55v mieheni tarvitse tehdä reissu töitä kun joskus harvakseen. Me saadaan nyhjöttää yhdessä loppuikänne. Siinä meinasi tulla vähän kriisiä alussa kun ei oltu totuttu niin tiiviiseen yhteiseloon. Onneksi meillä on tilaa, iso talo että saa omaa rauhaa tarpeen vaatiessa.
Mäkin tykkään omasta ajasta ja tarvitsenkin sitä. Mutta tarvitsen myös tietää, milloin sitä on. Ap
Miksi vedät stressiä tuollaisesta asiasta? Tiedät, että puoliso seilaa kahden kodin välissä, joten anna seilata rauhassa. Miten sinua voi ärsyttää, että hän yhtäkkiä tuleekin kotiinsa? Vaikuttaa siltä, ettet ehkä halua kuitenkaan yhteistä kotia hänen kanssaan? Sinä tunnet, että tämä koti onkin sinun kotisi ja puoliso on vain vieras siellä ja sinua ärsyttää ettei tämä vieras kerro etukäteen tulostaan? Koet puolisosi vieraaksi tunkeutujaksi tai jotain.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vedät stressiä tuollaisesta asiasta? Tiedät, että puoliso seilaa kahden kodin välissä, joten anna seilata rauhassa. Miten sinua voi ärsyttää, että hän yhtäkkiä tuleekin kotiinsa? Vaikuttaa siltä, ettet ehkä halua kuitenkaan yhteistä kotia hänen kanssaan? Sinä tunnet, että tämä koti onkin sinun kotisi ja puoliso on vain vieras siellä ja sinua ärsyttää ettei tämä vieras kerro etukäteen tulostaan? Koet puolisosi vieraaksi tunkeutujaksi tai jotain.
Haista paska jos et tajua yksinkertaista asiaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin tykkään omasta ajasta ja tarvitsenkin sitä. Mutta tarvitsen myös tietää, milloin sitä on. Ap
Eli jos asuisit kokopäiväisesti jonku kanssa yhdessä, sinä vaatisit jossain vaiheessa hänen menevän asunnosta ulos, että saisit sitä omaa aikaa vai miten järjestäisit asian? Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta en todellaa tajua asiaasi. Teillä on yhteinen koti, jota molemmat voivat käyttää yhteisesti, mutta nyt sinä alat vaatia, että hommat minun sinun malliin mukaasi ja puolison pitää alkaa ilmoittaa kotiintuloajoista sinun varallesi. Jos tunnet tuolla tavalla, niin parempi erota vaan. Sinä olet kuitenkin hyväksynyt puolison, joka elää kahdella eri paikkakunnalla, joten eikö sen mukaan mennä? Miksi tämän hyväksymisen jälkeen alat valittaa asiasta?
Ap mitä mies sanoo syyksi sille ettei ilmoittele?
Jos kyse siitä että unohtaa niin voisitte sopia että laittaa kännykkäänsä muistutuksen vaikka klo 18.00 ja ilmoittaa silloin.
Jos asia ei miehen mielestä ole tärkeä niin sinun pitäisi jotenkin saada kerrottua rauhallisesti miehelle että ymmärrät ettei se ole miehelle tärkeää koska hän tietää. Mutta asia olisi tärkeä sinulle. Voit kertoa että sinä voit huonosti nykyisessä tilanteessa ja voisit kysyä haluaako mies auttaa sinua niin että lupaisi vaikka laittaa viestiä aina kello x mennessä jos tulossa kotiin.
Eli ehkä asia olisi helpompi ratkaista jos tietäisit miksi mies toimii nyt tuolla tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mielestäni, kun ei kai aikuisille ole kotiintuloaikoja. Luulisi jo aiemmin tajuavan, ettei ole tulossa kotiin. Miksi yleensä suostuu tuollaiseen suhteeseen, jossa seilataan kahden kodin välillä, ja nyt sitten valitetaan. Lopettaa sen valituksen ja samalla sen suhteen ja sillä sipuli, mutta ei kannata marista, kun se puoliso tuleekin nyt yllättäen kotiin.
Minusta on ihan järkevää, että työmatkan ollessa pitkä, on paikka, jossa voi yöpyä eikä tarvii aina ajaa kotiin. Olen tehnyt itsekin reissutyötä ennen ja täysin ymmärrän sen kuluttavuuden. Klo 22 joo tiedän, että taitaa jäädä sinne, mut klo 18,19 ja 20 vielä en ja joka tunti lisää mun kiukkua miestä kohtaan. Klo 22 tekee jo mieli haistattaa. Ap
Älä odottele häntä kotiin sitten. Eroa, niin ei tarvitse tätäkään asiaa enää miettiä ja pohtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta en todellaa tajua asiaasi. Teillä on yhteinen koti, jota molemmat voivat käyttää yhteisesti, mutta nyt sinä alat vaatia, että hommat minun sinun malliin mukaasi ja puolison pitää alkaa ilmoittaa kotiintuloajoista sinun varallesi. Jos tunnet tuolla tavalla, niin parempi erota vaan. Sinä olet kuitenkin hyväksynyt puolison, joka elää kahdella eri paikkakunnalla, joten eikö sen mukaan mennä? Miksi tämän hyväksymisen jälkeen alat valittaa asiasta?
Ap on tosiaan hyväksynyt puolison joka elää kahdella paikkakunnalla. Mutta ap ei ole hyväksynyt alkujaankin sitä että hänelle ei kerrota kummalla paikkakunnalla mies aikoo aikansa viettää. Siinä on suuri ero jota lainaamani kirjoittaja ei halua ymmärtää.
Selkeästi osalle tässä ketjussa on vaikea sopeutua sellaiseen elämään jossa pitäisi jaksaa laittaa viestiä/soittaa rakkaalleen ja kertoa omista suunnitelmista. Suurin osa tuntuu pitävän normaalina että ilmoitellaan omista kulkemisista. Jos haluaa elää kuin poikamies kannattaa pysyä poikamiehenä tai vaihtoehtoisesti kertoa heti seurustelun aikana halustaan elää kuin poikamies. Ei sitä voi yhtäkkiä kesken suhteen päättää yksipuolisesti että minun ei tarvi enää huomioida muita lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu asiaan on se että ap sanoo miehelle selvästl ja suoraan että hänelle on tärkeää saada tiettyyn kellonaikaan (esim se 18) mennessä tietää onko mies yötä kotona vai ei. Mikäli mies ei tätä pyyntöä kunnioita niin se on osoitus siitä että hän ei hevonkukkua välitä siitä mikä on puolisolleen tärkeää. Tällöin kannattaa erota. Toisaalta voi olla että mies ymmärtää yskän ja ottaa tavaksi ilmoittaa, ja ongelma on poistunut.
Naisen saattaa olla hankala kertoa, miksi hän haluaa kontrolloida miestä. Minusta on todella outoa, että asunnon omistaja ei saa tulla kotiinsa silloin, kun haluaa.
Erossa ap menettää enemmän kuin mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on tosiaan hyväksynyt puolison joka elää kahdella paikkakunnalla. Mutta ap ei ole hyväksynyt alkujaankin sitä että hänelle ei kerrota kummalla paikkakunnalla mies aikoo aikansa viettää. Siinä on suuri ero jota lainaamani kirjoittaja ei halua ymmärtää.
Selkeästi osalle tässä ketjussa on vaikea sopeutua sellaiseen elämään jossa pitäisi jaksaa laittaa viestiä/soittaa rakkaalleen ja kertoa omista suunnitelmista. Suurin osa tuntuu pitävän normaalina että ilmoitellaan omista kulkemisista. Jos haluaa elää kuin poikamies kannattaa pysyä poikamiehenä tai vaihtoehtoisesti kertoa heti seurustelun aikana halustaan elää kuin poikamies. Ei sitä voi yhtäkkiä kesken suhteen päättää yksipuolisesti että minun ei tarvi enää huomioida muita lainkaan.
Meillä ei ole sulauduttu yhdeksi, joten sekä mies että minä saamme tulla ja mennä juuri niin kuin haluamme, ei tarvitse erikseen tiedottaa, että nyt lähden töistä kohti kotia. Omista menoista ei tarvitse tiliä tehdä, vaikka 20 vuotta on yhdessä eletty.
Kyse ei ole siitä, ettei huomioi toista. Kyse on siitä, että toiseen voi luottaa niin paljon, ettei kontrolloi tämän elämää.
Juuh taas näitä kun nainen ajatuksissaan toivoo miehen tekevän jotain tietyllä tavalla aivan itsestään vaikka asiaa ei itse osata edes ottaa esille. Ja sitten kun mies ei maagisesti osaa tehdä niin kuin naisen mielikuvituksessa asian pitäisi olla niin sitten sille miehelle vielä suututaan siitä 🤦♂️
En katselisi yhtään. On ihan vähimmäisvastimus suhteessa tietää onko puoliso tulossa yöksi kotiin vai ei. Monelle miehelle täällä tuntuu olevan ihan sama. Miten teidän parisuhteet voi? Luulen, että ääni kellossa muuttuisi, jos rouva ei saapuisikaan yöksi kotiin... Paitsi ettei teillä rouvia taida olla.
Taattua av-kamaa!