Puoliso tulee ja menee miten tahtoo
Mä olen viime aikoina havahtunut siihen, että puolison ja mun elämät on eriytyneet aika kauas toisistaan.
Meillä on yhteinen koti, mutta lisäksi myös kakkosasunto paikkakunnalla, jossa puolison työpaikka sijaitsee. Etäisyys on sellainen, että välillä ajelee kotiin arki-iltoina ja välillä ei.
Mä en oo koskaan ollut kovin kontrolloiva, mulle on ollut ihan ok, et puoliso vaan ilmoittaa, tuleeko illaksi kotiin vai ei, ellei sitten oo jotain sovittua yhteistä menoa.
Nyt oon kuitenkin ärsyyntynyt, kun suhde on mennyt siihen, ettei ilmoittele... Voi tulla klo 22 viesti, että toivottaa hyvää yötä... Tai voi ilmestyä klo 17 kotiin. Hän tulee ja menee miten tahtoo... Ja mä ärsyynnyn myöhäisistä viesteistä tai äkillisestä ilmestymisestä kotiin.
Joo ja tiedän kyllä, että puhua pitäisi. Oon vaan jotenkin umpivttuuntunut, kun aikuinen ihminen ei tajua, miten parisuhteessa eletään. Tuntuu, ettei tää voi olla ees totta.
Uskottomuysjuttuja on turha tulla heittää. Jos niin on, sitten se on eron aika. Mutta jos ei, niin kertokaapa, että mitähän vttua tää tämmöinen käytös on?
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Pelimies J:llä oli myös asuntoja eri paikoissa ja sitten varsinainen ok-talo avovaimojen kanssa. Osaan sanoa että hän kävi siihen aikaan syömässä, töissä, kaupoilla, yökerhossa /baarissa, kaverilla, kaverin kanssa jossain, hoitamassa asioita, naisissa (eli "kaverilla"), harrastuksissa, osa käy hieronnassa tai akupunktiossa, hammaslääkärissä. Mutta jos on "kunnon mies" ettei petä voi kaveriseura viedä tai muut menot. Onko sekään hyvä jos ilmestyy ja katoaa kuin salama kirkkaalta taivaalta. Ehkä sun pitää laittaa yksityisetsivä katsomaan missä menee (eli oikeastaan katsoa viestit puhelimesta salaa, ok ei sitten) tai kysyä, jutella. Haluatko elää sitä elämää vai tehdä muutoksen, saada mielenrauhan.
Kuten sanoin, ei mua askarruta se, mitä tekee. Jos se on pettämässä, niin kyllä se joskus paljastuu ja sitten mulle ainoa vaihtoehto on ero. Mua häiritsee se, etten koskaan tiedä, milloin pelmahtaa mun seuraan. Mulla ei oo muuta paikkaa kuin tuo yhteinen koti ja multa on nyt riistetty kaikki mahdollisuudet tietää, oonko siellä milloin yksin ja milloin seurassa. Ap
Vierailija kirjoitti:
No toisaalta miksi omaan kotiin ei voi tulla milloin vain? Se on kuitenkin myös hänen kotinsa loppujen lopuksi. Miksi pitää etukäteen ilmoitella milloin tulee omaan kotiinsa?
Jos se kotiin tulija haluaa vaikka syödä jotain tai kuvittelee, että saa illalla löhötä sohvalla. Kotona onkin jääkaappi ihan tyhjä tai nainen pitää Tupperware-kutsut ja tupa on täynnä vieraita. Ihan kiva se on omaakin elämää suunnitella vaikka edes yhdeksi illaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmotteletko sinä miehellesi milloin menet kotiisi ja lähdet sieltä? Kun itsekin sanoit se on yhteinen koti niin kuulostaa aika kamalalta elämältä jos tarvisi kysellä lupaa tulla kotiin.
Ei se ole luvan kysymistä, että pidetään kumppani kärryillä omista tuloista ja menoista. Ihan perus huomaavaisuutta.
No luulisi olevan tyytyväinen, että mie tulee kotiin? Ap on lähinnä ärsyyntynyt äkillisestä ilmestymisestä kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No toisaalta miksi omaan kotiin ei voi tulla milloin vain? Se on kuitenkin myös hänen kotinsa loppujen lopuksi. Miksi pitää etukäteen ilmoitella milloin tulee omaan kotiinsa?
Jos se kotiin tulija haluaa vaikka syödä jotain tai kuvittelee, että saa illalla löhötä sohvalla. Kotona onkin jääkaappi ihan tyhjä tai nainen pitää Tupperware-kutsut ja tupa on täynnä vieraita. Ihan kiva se on omaakin elämää suunnitella vaikka edes yhdeksi illaksi.
No luuli tuollaisista Tupperware-kutsuista ilmoittavan etukäteen, kun kyseessä on kuitenkin yhteinen koti?
Kotiintulija voi varmaan hakea jotain noutoruokaa, mutta miksi se estäisi tulemasta omaan kotiin?
Yhteinen koti ei näköjään olekaan yhteinen koti vaan toisen on kysyttävä lupa milloin voi tulla kotiinsa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmotteletko sinä miehellesi milloin menet kotiisi ja lähdet sieltä? Kun itsekin sanoit se on yhteinen koti niin kuulostaa aika kamalalta elämältä jos tarvisi kysellä lupaa tulla kotiin.
Ei se ole luvan kysymistä, että pidetään kumppani kärryillä omista tuloista ja menoista. Ihan perus huomaavaisuutta.
No luulisi olevan tyytyväinen, että mie tulee kotiin? Ap on lähinnä ärsyyntynyt äkillisestä ilmestymisestä kotiin?
Niin olen nykyään. Silloin kun ilmoitti, olin iloinen ja odotin. Nyt se on arvaamaton tekijä elämässä, joka tuottaa vain ahdistusta. Ap
Mun sympatiani on ap:n puolella. Ymmärrän hyvin tuskan. Loppujen lopuksi se koti, missä asut, on tällä hetkellä enemmän sun oma koti kuin yhteinen, koska vietät siellä niin paljon aikaasi yksin. Elät paljon yksin ja haluat varmasti itse hallita omaa elämääsi. Miehen tuleminen ja meneminen on ennalta-arvaamatonta, joten elämässäsi on arvaamaton elementti. Introverttina itsekin, tuskastun jo pelkästä ajatuksesta. Mitään neuvoja minulla ei sinulle ap ole, mutta, yritä kestää ja selvitä omien tunteidesi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin olen nykyään. Silloin kun ilmoitti, olin iloinen ja odotin. Nyt se on arvaamaton tekijä elämässä, joka tuottaa vain ahdistusta. Ap
No kannattaa harkita eroa, jos toisen läsnäolo noin ahdistaa? Toinen pitää asuntoa kuitenkin kotinaan eikä varmaan ajattele, että pitää siitä puolisolta lupaa kysyä, koska voi tulla kotiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen koti ei näköjään olekaan yhteinen koti vaan toisen on kysyttävä lupa milloin voi tulla kotiinsa?
Ei lupaa, mutta ilmoittaa,onko tulossa. Eikä musta ole ok olka ilmoittamatta, jos ei tule kotiin, kuten nyt myös on.
Jos ihminen aina tulee iltaisin kotiin, niin silloin se tietysti on asia, jota ei erikseen ilmoitella.
Vierailija kirjoitti:
Mun sympatiani on ap:n puolella. Ymmärrän hyvin tuskan. Loppujen lopuksi se koti, missä asut, on tällä hetkellä enemmän sun oma koti kuin yhteinen, koska vietät siellä niin paljon aikaasi yksin. Elät paljon yksin ja haluat varmasti itse hallita omaa elämääsi. Miehen tuleminen ja meneminen on ennalta-arvaamatonta, joten elämässäsi on arvaamaton elementti. Introverttina itsekin, tuskastun jo pelkästä ajatuksesta. Mitään neuvoja minulla ei sinulle ap ole, mutta, yritä kestää ja selvitä omien tunteidesi kanssa.
Kiitos. Joku muutos mun tähän elämään pitää tehdä, se on selvää. Kiitos ymmärryksestä.
Vierailija kirjoitti:
No ei pidä alkaa määräillä kumman koti se on enemmän ja eikä pidä alkaa sen puolison elämään hallitsemaan milloin hän voi tulla kotiinsa. Jos on noin introvertti, niin parempi pysyä vaan yksinään sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei pidä alkaa määräillä kumman koti se on enemmän ja eikä pidä alkaa sen puolison elämään hallitsemaan milloin hän voi tulla kotiinsa. Jos on noin introvertti, niin parempi pysyä vaan yksinään sitten.
No. Yksinhän minä nyt sitten olenkin. T. Tuon introverttikommentin kirjoittaja.
Älä ota miestä, joka elää kahden kodin välillä, niin ei tarvitse määräillä milloin hän voi tulla toiseen kotiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sun mielestä ok ilmoittaa vasta klo 22 illalla, että ei tule kotiin? Myös siitä tässä on kyse. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No. Yksinhän minä nyt sitten olenkin. T. Tuon introverttikommentin kirjoittaja.
No eroa sitten, jos sen toisen läsnäolo sitten noin häiritsee, kun tulee käymään kotona.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaikki ilmoittelee menoistaan niin vanhemmat, aikuinen kotona asuva lapsi kuin alaikäiset. Ihan kaikkien elämän mukavuutta että tiedetään ketä on milloinkin kotona. 18v lapsikin kysyy aina luvan jos on menossa jonnekkin yökylään. Mies laittaa viestiä milloin palaa työreissultaan jne.
Jos asuu yksin omassa kodissa niin ei tartte ilmoitella kellekään. Mutta jos asutaan porukalla niin on syytä ymmärtää että oma käytös vaikuttaa muidenkin elämään. Ei ole reilua että ilmaantuu kotiin milloin sattuu. Tietysti voi löytää sellaisenkin puolison jolle sopii että toinen elää ”poikamies” elämää ja kulkee miten sattuu mutta läheskään kaikki eivät halua elää sellaista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sun mielestä ok ilmoittaa vasta klo 22 illalla, että ei tule kotiin? Myös siitä tässä on kyse. Ap
No kyllä mielestäni, kun ei kai aikuisille ole kotiintuloaikoja. Luulisi jo aiemmin tajuavan, ettei ole tulossa kotiin. Miksi yleensä suostuu tuollaiseen suhteeseen, jossa seilataan kahden kodin välillä, ja nyt sitten valitetaan. Lopettaa sen valituksen ja samalla sen suhteen ja sillä sipuli, mutta ei kannata marista, kun se puoliso tuleekin nyt yllättäen kotiin.
Näköjään joku ottaa nyt ketjun aiheen kovin henkilökohtaisesti :D
Miksi ärsyynnyt, kun puoliso tulee teidän yhteiseen kotiin? Pitääkö hänen pyytää lupa tulla omaan kotiinsa? Sun pitää ajatella, että se on teidän oma koti ja toinen menee miten haluaa, mutta kyse ei ole siitä, etteikö hän voisi tulla omaan kotiinsa vaan haluatko miehen, joa huitelee miten haluaa kahen kodin välillä. Totta kai hän voi tulla omaan kotiinsa, mutta haluatko miestä, joka elää kahden kodin välillä?