"Meidän neiti", "meidän TYTY" yööök
Siis kuka näitä käyttää?! Varsinkin sana TYTY On aivan hirveä. Lopettakaa!
Kommentit (75)
Kertokaas, mikä on siis neutraali ja sovelias ilmaisu perheemme tyttölapselle? Entä poikalapselle? Entä voinko sanoa itseäni mamiksi? Saako koirasta käyttää "hän" termiä?
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 05:24"][quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 02:11"]Mä käytän meidän neiti ja meidän nuoriherra. Silleen näsäviisaasti.
[/quote]
Ei saa kiusata lapsia näsäviisaudella! Niistä voi kasvaa narskuja ja sitten niiden tulevat kumppanit valittaa av:lla. Sitten me muut joudutaan lukemaan niitä ketjuja kun ei osata hankkia elämää siihenkään mennessä.
.
Vakavasti ottaen: älä jumalauta kasvata lapsiasi ilkeästi! Se sattuu ja ne muistavat sen koko loppuelämänsä.
[/quote]
En ole ylempi mutta itsekin nimitän lapsiani ironisessa mielessä pikkuneidiksi jne. Mutta missä sanottiin että lssten kuullen? Itse ainakin puhuttelen lapsiani ihan etunimellä, mutta esim. kavereilleni joskus lempini[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 01:55"]Just. Mun tiedossa on perhe, jonka isä kutsuu 15-vuotiasta isoperseistä ja helvetin patalaiskaa tytärtä nti Näpsäksi. Voi hemmetti, "tyty" heittelee vaatteet ja kengät pitkin seiniä kotiin tullessaan, koulukirjat sekaisin sängyn alla, ei syö keittiössä, vaan kuskaa paskatiskejä ympäriinsä, ei kai edes jaksa peseytyä, kun haisee vahvalle ammoniakille, kuukautissuojat jättää housuihin muun pyykin sekaan, on JATKUVASSA "tilanteessa" opettajan kanssa, eli Wilma naputtaa päivittäin ahkerasti. Huonolla koulumenestyksellä ilahduttaa vieläpä. Siis nti Näpsä? Mun käsitys nti Näpsästä on näpsäkkä, siisti, huolellinen, reipas, melkein hikipinko, oikein vanhempien ylpeys. (Alkuperä lie Roope-Ankan tehokas sihteeri) Mutta saahan sitä sokea olla se, joka ei nähdä halua...
[/quote]
No oiskohan tuossa ihan pikkuisen ironiaa??? Oisko mitään...?
Fb-kirpuilla näkee niitä ihania ilmoituksia että laitetaan myyntiin tämä ihanuus koska ei sittenkään ollut oikein MEIDÄN tyylinen. Ja kyseessä joku vaate kokoa 104.
Aagh eräs tuttuni käyttää lapsistaan juurikin: "Nuoriherra" ja "Meidän neiti." :D Työkaveri (mies) kertoo juttuja 6 v pojastaan: "Meidän pentu lähti mummolaan" yms. On tosi rakastavainen isä, vähän renttu mutta tuo pentu ja penikka kuulostaa kauhealta. :D
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 07:51"]Ärsyttävää on myös, kun ipanasta puhuttaessa käytetään korostetusti sanaa "hän", vaikka sama henkilö puhuu aikuisista käyttäen "se". Esim. aikuisista "se teki sitä ja tätä", kun taas omasta pikkuneitiprinsessastaan "HÄN on alkanut nyt blaa blaa ja HÄNELLÄ on blaa blaa".
[/quote]
Jo sitä kaikesta osaakin ihmiset ärsyyntyä, voi herran jestas...
"Meidän neiti" -ilmaisua käyttää yleensä tyypit, joiden puheeseen kuuluu "tämä mamma". Arrgh, miten vihaankaan tuota mammasitä ja mammatätä. "Tämä mamma viettää vähän laatuaikaa kera raksun <3" tuollaisen postauksen kun luin Facebookista, poistui sen krjoittaja välittömästi kavereista.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 05:34"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 02:44"]Itse inhoan sanoja napero ja TAAPERO!!! En kestä :'D [/quote] Oho, luulin olevani ainoa, kun sain TAAPERO-oksennusviesteihini aina alapeukkuja kuin viimeistä päivää. Ja tuo vitun MEIDÄN, MEILLÄ. Argh ja yök! MEILLÄ mies sitä, MEIDÄN taaperot ja paaperot ja teinit, MEILLÄ tytär aina (tähän jotain vitun siirappista ylistystä siitä kuinka MEIDÄN tytär on niiiiiin saatanan upea). Yök tuota jatkuvaa meillä, meidän -korostusjankkausta.
[/quote]Siis niiden pitäisi puhua TEIDÄN asioista?
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 08:04"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 07:51"]Ärsyttävää on myös, kun ipanasta puhuttaessa käytetään korostetusti sanaa "hän", vaikka sama henkilö puhuu aikuisista käyttäen "se". Esim. aikuisista "se teki sitä ja tätä", kun taas omasta pikkuneitiprinsessastaan "HÄN on alkanut nyt blaa blaa ja HÄNELLÄ on blaa blaa". [/quote] Jo sitä kaikesta osaakin ihmiset ärsyyntyä, voi herran jestas...
[/quote]
Taisi osua? :)
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 08:16"]"Meidän neiti" -ilmaisua käyttää yleensä tyypit, joiden puheeseen kuuluu "tämä mamma". Arrgh, miten vihaankaan tuota mammasitä ja mammatätä. "Tämä mamma viettää vähän laatuaikaa kera raksun <3" tuollaisen postauksen kun luin Facebookista, poistui sen krjoittaja välittömästi kavereista.
[/quote]
Varmaan kauhea menetys tälle kaverille joutua pois sun kavereista. Mitäs ei kirjoita niin kuin sinä.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 08:04"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 07:51"]Ärsyttävää on myös, kun ipanasta puhuttaessa käytetään korostetusti sanaa "hän", vaikka sama henkilö puhuu aikuisista käyttäen "se". Esim. aikuisista "se teki sitä ja tätä", kun taas omasta pikkuneitiprinsessastaan "HÄN on alkanut nyt blaa blaa ja HÄNELLÄ on blaa blaa". [/quote] Jo sitä kaikesta osaakin ihmiset ärsyyntyä, voi herran jestas...
[/quote]
Kyllä! Ja oikeasti tuo "hän" vielä lausutaan juuri tuolla tavalla korostetusti "HÄN". Aaaarghh, ei kestä enää, tulee kiire työpaikan kahvihuoneesta ulos kun tuo lässytys alkaa! :)
En kehtaisi täällä vauhkoontua lapsesta käytetyistä nimistä jos itse puhun "fb-kirpuista". Mitähän ne sitten on?
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 07:51"]Ärsyttävää on myös, kun ipanasta puhuttaessa käytetään korostetusti sanaa "hän", vaikka sama henkilö puhuu aikuisista käyttäen "se". Esim. aikuisista "se teki sitä ja tätä", kun taas omasta pikkuneitiprinsessastaan "HÄN on alkanut nyt blaa blaa ja HÄNELLÄ on blaa blaa".
[/quote]
no minä sanon kaikkia ihmisiä, sekä eläimiä hän. Myös lapsia. Olen törmännyt ainoastaan pariin, ketkä sanoovat aikuisista hän ja lapsista se. Minua taas ärsytti se helvetisti! Itse kutsun iästä riippumatta myös nimellä! Tosin lapsellani on monta lempinimeä
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 08:30"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 07:51"]Ärsyttävää on myös, kun ipanasta puhuttaessa käytetään korostetusti sanaa "hän", vaikka sama henkilö puhuu aikuisista käyttäen "se". Esim. aikuisista "se teki sitä ja tätä", kun taas omasta pikkuneitiprinsessastaan "HÄN on alkanut nyt blaa blaa ja HÄNELLÄ on blaa blaa". [/quote] no minä sanon kaikkia ihmisiä, sekä eläimiä hän. Myös lapsia. Olen törmännyt ainoastaan pariin, ketkä sanoovat aikuisista hän ja lapsista se. Minua taas ärsytti se helvetisti! Itse kutsun iästä riippumatta myös nimellä! Tosin lapsellani on monta lempinimeä
[/quote]
Kyllä ainakin täällä päin puhekielessä käytetään yleisesti ihmisistä sanaa "se", "hän" kuulostaa rennossa jutustelussa liian viralliselta. Mutta kumpikin käy minulle, kunhan ollaan johdomukaisia.. ;)
Meidän muru sitä ja tätä. Äidin muru menee kouluun. Yöööök!
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 08:23"][quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 08:16"]"Meidän neiti" -ilmaisua käyttää yleensä tyypit, joiden puheeseen kuuluu "tämä mamma". Arrgh, miten vihaankaan tuota mammasitä ja mammatätä. "Tämä mamma viettää vähän laatuaikaa kera raksun <3" tuollaisen postauksen kun luin Facebookista, poistui sen krjoittaja välittömästi kavereista.
[/quote]
Varmaan kauhea menetys tälle kaverille joutua pois sun kavereista. Mitäs ei kirjoita niin kuin sinä.
[/quote]
Siellä taitaa kirjoitella yksi laatuaika-tämä-mamma?
Jos kerron jotain juttua lapsesta kaverille, käytän lapsen nimeä. Eikä lähipiirissä ole samannimisiä lapsia, joten ei tarvitse korostaa "meidän Matti". Lapsilleni kun puhun, kutsun heitä hellitellessä "pentu". Eli "tule pentu syömään" tms. Tämä on siis meillä hellittelynimitys, ei haukkumanimitys.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 01:08"]
Niinpä. Ei kukaan pojistakaan sano "Meidän Jorma".
[/quote]
Miksei sanois Jorman äiti noin?
[quote author="Vierailija" time="13.06.2015 klo 08:16"]
"Meidän neiti" -ilmaisua käyttää yleensä tyypit, joiden puheeseen kuuluu "tämä mamma". Arrgh, miten vihaankaan tuota mammasitä ja mammatätä. "Tämä mamma viettää vähän laatuaikaa kera raksun <3" tuollaisen postauksen kun luin Facebookista, poistui sen krjoittaja välittömästi kavereista.
[/quote]
:D no etkä poistanut.... Ei kukaan ole noin törkeä, että poistais kaverilistalta ns. "väärien" sanavalintojen vuoksi...
Kyllä te ihmiset pienestä häiriinnyytte.
Ärsyttävää on myös, kun ipanasta puhuttaessa käytetään korostetusti sanaa "hän", vaikka sama henkilö puhuu aikuisista käyttäen "se". Esim. aikuisista "se teki sitä ja tätä", kun taas omasta pikkuneitiprinsessastaan "HÄN on alkanut nyt blaa blaa ja HÄNELLÄ on blaa blaa".