Nyt alkaa olla taas ne ajat, kun anoppi alkaa aggressiivisesti syöttää viime kesänä hampaat irvessä keräämiänsä marjoja pakastimesta sukulaisille
Aina se sama aggressio. Aggressiivisesti kerää, aggressiivisesti syöttää, koska pakastin pitää saada tyhjäksi kesää varten.
Miksi ei vain jätä keräämättä, niin saisi elää rauhassa eikä häiritsisi sukulaisia aggressiollaan?
Kommentit (111)
Marjat on ok ja itsekin niitä tykkään käyttää mutta tunnistan kyllä tämän marja-aggression. Loppukesä menee "marjat mätänee metsään/pensaisiin" äksyilyä jos ei ole jatkuvasti lähdössä marjaan. Keväällä alkaa pakastimen pakkotyhjennys ja marjoja tuodaan kylmälaukulla ja pitää keittää kiisseliä ja mehua..."on se kumma kun ei marjat kelpaa". Asiaan ehkä voisi suhtautua hieman rauhallisemmin...ilman vuosittaista syyllistämistä ja marjojen ylisäilömistä. Osan voi antaa mädäntyä metsään.
Loistava anoppi. Me saatiin niin vähän viime kesänä. Syökää ihmeessä pois, valtavasti vitamiineja, kuituja, hivenaineita....
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Kyllä meillä on koko syksyn käytetty kerättyjä marjoja, sieniä, omenoita, vihanneksia - mitä nyt olikin mahdollista viime satokaudella kerätä ja säilöä. Ensimmäiset erät mansikkahilloa ja raparperi-vaniljahilloa on jo syöty, pitäisi keitellä taas lisää. Mustikoita oli tosi vähän, niistä tein muutaman piirakan, harmi, että loppuivat. Teinit syövät mansikkarahkaa mielellään, ja mansikka-sekamarjakiisseliä. Aroniaa on aika paljon pakastettuna, pitäisi tehdä siitä simaa, se on todella hyvää.
Harmi, ettei ole kunnon kellaria, niin voisi suurimman osa hilloista tehdä jo kesällä ja syksyllä, ja muut säilykkeet, maustekurkut, kurpitsasäilykkeet, kurkkupikkelsit... Niitä kuluu meillä ihan reippaasti aina kun vaan on saatavilla.
Mutta jokainen omaan tyyliinsä.
Sinä nyt et taas ymmärtänyt yhtään mitään koko avauksesta ;O)
ihan ohis
Voi kun mullakin olisi anoppi joka tyrkyttäisi marjoja. Parasta mitä maailmassa kasvaa. Ja terveellisiä!
Vierailija kirjoitti:
Minä ottaisin ilomielin vastaan, missä suunnassa anoppi asuu?
Voisiko tälläiselle asialle perustaa oman pörssin?
Onko anoppi luonut metsään etupiirin ja vastaa sen loukkauksiin aggressiolla?
Varokaa, ettette tule luokitelluksi ei-ystävällismielisiksi.
Aikapäiviä sitten jo omat varastot kului loppuun. Olisin kiitollinen jos joku tänne tyrkyttäisi marjoja. Mulla menee aamupalalla 1-2dl joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Aikapäiviä sitten jo omat varastot kului loppuun. Olisin kiitollinen jos joku tänne tyrkyttäisi marjoja. Mulla menee aamupalalla 1-2dl joka päivä.
Anoppipa ei syö niitä marjojaan. Hän kerää kesällä ja säilöö ne pakastimeen, josta hän ei ota mitään ennen kevättä, jolloin hän sitten aloittaa tämän aggressiivisen tyrkytyksensä. ap
Vierailija kirjoitti:
Jos itse keräisin, keräisin yhden astiallisen kaikessa rauhassa hyvillä mielin ja säästäisin sen vaikka suunnitellusti johonkin joulun jälkiruokaan, joka sitten tehtäisiin iloisesti kesää muistellen.
En siis keräisi kädet verillä pakastinta täyteen ja nostaisi äläkkää sen tyhjentämisestä keväällä. ap
No meneppä sinne anoppilaan ensi kesänä sen astiasi kanssa ja ilmoita että sinä kun et niin niistä marjoista välitä niin jos sopii että keräät itse omaan pakastimeesi talvisen astialliset ja se siitä? 🤷♀️
Mun äidillä on vähän sama tapa..toki ymmärrän että mansikkasesonki esimerkiksi on tosi vauhdikas aika ja joka päivä joutuu poimimaan uudet maalta ettei mene piloille. Harvapa siellä sillon käy auttamassa. Itse kerään äidin kanssa omani ja autan minkä ehdin että saadaan heidän pusikot tyhjiksi isoihin pakkasiin. Sieltä sopii sitten täydentää omaakin pakastinta.
Kyllähän se riippuu tosi paljon sadosta, jos oli marjaisa kesä ni saattaa vähän ylimäärää olla keväällä. Mutta kyllä ne äkkiä tuhoaakin, meillä menee 5 hengen perheessä päivittäin marjaa, aamupuurossa, smoothiessa tai vaan sulana jugurtin päällä 🤷♀️ Ehkä anoppi ei ymmärrä että sinä ja sinun perhe syötte marjoja vain joulun jälkkärinä?
Voi, kunpa mullekin joku valmiiksi keräisi ja pakastaisi! Kerään kyllä itsekin niin paljon kuin pystyn, mutta en millään ehdi kerätä viidelle hengelle koko talven marjoja. Nytkin on mustikoita enää pieni määrä jäljellä, mansikat ja vadelmat riittää ehkä maaliskuun. Puolukkaa on reilummin, kun sitä syön yksin, lapsille ei maistu. Nyt syödään marjoja pari kertaa viikossa, mutta mielellään tarjoaisin niitä päivittäin. Tuo olisi ihan unelma tilanne, että voisi toisen pakastimesta täydentää sitä mukaa kun oma hupenee. Miten se onkin aina niin, että ne ei osaa arvostaa, joille tarjottimella apua eteen tarjotaan. Oli asia melkein mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sulla ap murheet. Lähetä mulle mikäli et muuta keksi. Minulla ei ole enää jäljellä kuin muutama rasia mustikkaa ja muutama aroniaa. Tuota aroniaa muuten suosittelen kaikille, se on varsinainen ihmemarja. Makuunkin kyllä tottuu alkukankeuden jälkeen. Viestissä 21 mainittiin aroniasta tehty sima. Resepti löytyy varmasti netistäkin, mutta kysyn myös tässä sitä. Kuinka sen teet?
Ihan perus hedelmä/marjasiman tapaan, eli:
n. kilo marjoja/hedelmiä (paloiteltuna)
4l vettä
500g sokeria
yhden sitruunan mehu (0,5dl) - tai sitruunahappoa jonkin verran
pieni nokare hiivaa (sokeripalan kokoinen)
Marjat/hedelmät isoon (minä käytän 10l kattilaa) kattilaan veden kanssa ja kuumennetaan kiehuvaksi. Jos on oikein kovakuorisia marjoja/raparperiä, niin keitän hetken.
Annetaan jäähtyä - toiset tykkää ottaa ne marjat tms pois heti keiton jälkeen, minä olen antanut muhia jäähtymisen ajan.
Siivilöidään marjat/hedelmänpalat pois, sekoitetaan sokeri+sitruunamehu joukkoon. Itse käytän ihan tavallista sokeria, koska fariinisokeri värjää siman sameammaksi, ja marjojen tai hedelmien kanssa sitä fariinisokerin makuakaan ei oikein huomaa, hukkaan menee.
Kun liemi on kädenlämpöistä, murennetaan hiiva sekaan.
Annetaan käydä huoneenlämmössä (kansi päällä) vuorokauden, ja sitten pullotetaan. Jos laittaa pulloihin rusinoita, ei tarvitse laittaa enää sokeria pulloon. Jos ei laita rusinoita, niin voi laittaa pienen lusikallisen (ei edes koko tl).
Säilytetään viileässä, kannattaa muhia muutaman päivän ennenkuin juo.
Kesällä teen usein raparperisimaa, ja siinä tykkään, että se on kirkasta, niin en ole käyttänyt pitkään aikaan enää fariinisokeria. En sitten ole tuossa aroniasimassakaan sitä käyttänyt, jäi vaan jotenkin pois.
Raparperista saa aivan upean väristä vaaleanpunaista simaa, kun valitsee siihen niitä punaisia varsia, tai varren punaisia osia! Olen pilkkonut pakkaseen kilon pussillisia noita punaisia varsia - pitäähän sitä ihmisellä harrastuksia olla :-D
Kiitos sinulle ja mukavaa talven jatkoa.
- Se kyselijä-
Monelle ne herkut kyllä maistuisivat. Jos terveellistä haluaa niin syö itse tai anna kavereille.
Voi kun miniä pysyi poissa pakastimeltani, koska joka kerta käydessään hän pyrkii ryöstämään marjapakasteet vedoten siihen, että itsepoimituissa ei ole puolalaista kolibakteeria ja hänen lapsensa tarvitsevat vitamiineja. Oli pakko hankkia pakastimiin lukot, jotta itse saisi nauttia itse keräämänsä marjat.
Kun miniä tulee käymään, pöydässä on aina kaupasta ostettua kakkua, marjasmoothiet ja -piirakat on omalle väelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sulla ap murheet. Lähetä mulle mikäli et muuta keksi. Minulla ei ole enää jäljellä kuin muutama rasia mustikkaa ja muutama aroniaa. Tuota aroniaa muuten suosittelen kaikille, se on varsinainen ihmemarja. Makuunkin kyllä tottuu alkukankeuden jälkeen. Viestissä 21 mainittiin aroniasta tehty sima. Resepti löytyy varmasti netistäkin, mutta kysyn myös tässä sitä. Kuinka sen teet?
Hei miten sä käytät & syöt aroniat? Mä olen heitellyt kuivattuja granolan sekaan, mut mitä niillä pakastetuilla tekisin? Entä oletko maistanut sekä koriste- että marja-aroniaa? Mitä olet mieltä? Sanotaan että marja-aronian maku on muka parempi ja vähemmän karvas, mut mun mielestä koristearonia on pehmeämpi ja makeampi. Onko eri pensaista poimituilla aronioilla isoja makueroja? (itselläni on kokemusta vain muutaman paikan aronioista)
Olen se simatyyppi, mutta vastaanpa kuitenkin:
Käytän aroniaa paljon muiden marjojen seassa, smootieissa, kiisseleissä, rahkoissa, marjapiirakoissa jne. Teen aroniahilloa erilaisilla yhdistelmillä (aronia-vanilja on hyvää! Tätini tekee aronia-brandy-hilloa...) ja siis välillä myös simaa.
Mehuja en keitä, ei ole mehumaijaa eikä kunnon kellaria, tekisin varmaan sekamehua.
Kiitos :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Kyllä meillä on koko syksyn käytetty kerättyjä marjoja, sieniä, omenoita, vihanneksia - mitä nyt olikin mahdollista viime satokaudella kerätä ja säilöä. Ensimmäiset erät mansikkahilloa ja raparperi-vaniljahilloa on jo syöty, pitäisi keitellä taas lisää. Mustikoita oli tosi vähän, niistä tein muutaman piirakan, harmi, että loppuivat. Teinit syövät mansikkarahkaa mielellään, ja mansikka-sekamarjakiisseliä. Aroniaa on aika paljon pakastettuna, pitäisi tehdä siitä simaa, se on todella hyvää.
Harmi, ettei ole kunnon kellaria, niin voisi suurimman osa hilloista tehdä jo kesällä ja syksyllä, ja muut säilykkeet, maustekurkut, kurpitsasäilykkeet, kurkkupikkelsit... Niitä kuluu meillä ihan reippaasti aina kun vaan on saatavilla.
Mutta jokainen omaan tyyliinsä.
Sinä nyt et taas ymmärtänyt yhtään mitään koko avauksesta ;O)
ihan ohis
Noo, kuvittelin ymmärtäväni siten, että syksyllä ja alkutalvesta noihin anopin marjoihin ei saa koskea lainkaan, ja sitten kevättalvella iskee paniikki, että ne on saatava pakkasesta pois, että pääsee taas kesällä keräämään (aggressiivisesti hampaat irvessä?). Meillä kyllä kerätään ja pakastetaan vaikka mitä, mutta niitä myös syödään ahkerasti läpi vuoden.
Sitä minä vain.
Meille saisi syöttää puolukoita, omat kun loppuvat ihan juuri. Oma äitini pakkotuputtaa aina pakastettuja mansikoita meille, vaikka tietää 30v kokemuksella etten syö pakastettua mansikkaa, eikä meillä syö kukaan mitään siitä valmistettua. Mansikoita syön vain kesäisin, tuoreeltaan. Mustikat ja puolukat sen sijaan uppoavat hyvin.
Kesällä näitä hänen peltonsa mansikoita ei kuitenkaan saa syödä, koska muuten niitä ei riitä pakkaseen.
Erikoista.
Olen kysynyt kauniisti ihan suoraan häneltä moneen kertaan että onko tässä touhussa joku järki hänen mielestään.
Menen kesällä käymään, pelto on punaisenaan mansikkaa, mansikkaa jota syön ainoastaan tuoreena, ja äiti tietää sen. Pellosta ei kuitenkaan saa ottaa mansikoita, koska ne menevät pakkaseen. Sitten näitä pakastettuja mansikoita tuputellaan keväällä, vaikka hän tietää etten syö pakastettua mansikkaa. Tee vaikka hilloa, tai piirakkaa. En syö hilloa enkä piirakkaa, tietää tämän myös. Silti joka vuosi sama laulu.
Vierailija kirjoitti:
Voi kun miniä pysyi poissa pakastimeltani, koska joka kerta käydessään hän pyrkii ryöstämään marjapakasteet vedoten siihen, että itsepoimituissa ei ole puolalaista kolibakteeria ja hänen lapsensa tarvitsevat vitamiineja. Oli pakko hankkia pakastimiin lukot, jotta itse saisi nauttia itse keräämänsä marjat.
Kun miniä tulee käymään, pöydässä on aina kaupasta ostettua kakkua, marjasmoothiet ja -piirakat on omalle väelle.
Hänen lapsensa? Siis miniän yksin?
Vierailija kirjoitti:
Onko se sama miniä, joka teiltä on viemässä huonekaluja ja vanhoja täkkejä?
Onnellinen pikku Untuvakerä kirjoitti:
Minä syön joka aamusuuren kulhollisen graham-puuroa kaurakerman kera. Mieheni tekee samoin, mutta lisää puuroon vaapukkahilloa. Olemme tehneet näin jo18 vuotta.
Paras vaapukkahillo saadaan anopin omin käsin keräämistä vaapukoista.
Untuvakerä puhuu asiaa. Hyvä anoppi on kultaakin kalliimpi.
Ihana olispa tuollainen! Marjat loppuvat aina kesken ja kaupasta tulee ostettua pihistellen. Syön ison kasan viikossa.