Nyt alkaa olla taas ne ajat, kun anoppi alkaa aggressiivisesti syöttää viime kesänä hampaat irvessä keräämiänsä marjoja pakastimesta sukulaisille
Aina se sama aggressio. Aggressiivisesti kerää, aggressiivisesti syöttää, koska pakastin pitää saada tyhjäksi kesää varten.
Miksi ei vain jätä keräämättä, niin saisi elää rauhassa eikä häiritsisi sukulaisia aggressiollaan?
Kommentit (111)
Kaikenlaisia huolia. Suomalaiset marjat ovat hyviä ja terveellisiä. Itse olen joutunut poimimaan marjoja ja sieniä vanhempien ja appivanhempien pakastimeen, kun eivät enää itse jaksa, mutta sekään ei häiritse, koska keräily on hyvää ja hauskaa hyötyliikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap on näköjään muutama marja tippunut päästä.
Joo, ap:n pakastin taitaa olla vain puolillaan
Meidän eläkkeellä olevilla vanhemmilla on 5(!!) pakastinta täynnä marjoja ja riistaa.
Ainoa ongelma on, että sieltä ei voi syödä niitä viime vuoden marjoja kun siellä on niitä kolme vuotta vanhoja, niitä sitten tungetaan mukaan, kiva syödä sellaisia huurteisia marjoja, vaikka uudempiakin olisi.
Jos sieltä siivoaisi kaikki vanhat pois, riittäisi varmaa kolmekin pakastinta, mutta kun ei, ei puhettakaan.
Niin kuinka vanhoja marjoja voi vielä syödä? Meillä on pakastearkussa vielä 2020 syksyllä kerättyjä mustikoita ja puolukoita, voiko niitä vielä käyttää?
Lapsuudessa marjoja ei saanut syödä silloin, kun oli satoaika. Marjametsään piti lähteä vanhempien mukaan kukonlaulun aikaan, mutta marjat piti kerätä sankoon ja huutoa tuli, jos niitä söi poimiessa. Syksyllä marjoihin ei koskettu, ne oli talvea varten. Kevättalvella marjoja oli pakko syödä tolkuttomia määriä, että saadan pakastin tyhjäksi. Sitten sama toistui vuodesta toiseen.
Itse en halua mitään lahjaksi sellaiselta, joka sitten kylillä puhuu, miten Tiinalle pitää viedä marjat ja sienet, kun se ei itse saa kerättyä ja hohhhoijaa, kun taas kolottaa ja ikää on tullut, mutta levätä ei saa, kun ne ei saa edes marjoja itse poimittua. Mieluummin ostan kaupasta, ei meillä pakastimeenkaan mahdu mitä tahansa.
Niin, suomalaiset on tottuneet keräämään ne viinimarjat, vaikka niitä ei kukaa halua syödä eikä käyttää mihinkään. Mustikat, mansikat ja vadelmat on ok, mutta ne viinimarjat on kyllä riesa.
Meillä saa linnut syödä marjat puskista.
Olisin ihan tosi iloinen, jos saisin ilmaiseksi joltain/jostain marjoja.
Itse en pääse metsään Helsingin keskustasta…
…mutta me ihmiset olemme erilaisia.
Mulle kelpaa oikein mielellään kaikki. On saatu marjoja, raparperia, mehuja, hilloja, sieniä, hirveä, perunoita. Ja kaikki tulee käytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en pääse metsään Helsingin keskustasta……mutta me ihmiset olemme erilaisia.
Keskuspuistosta löytyy lähimmät marjat.
Johtuisiko aggressio siitä, että et ota iloisena vastaan ihania Suomen luonnon antimia. Meillä päin annetaan hyvällä mielellä ja otetaan vastaan hyvällä mielellä. Jos itselle meinaa kertyä jotain liikaa, niin kyselen, että kenellä olisi vielä käyttöä tuotteille. Mutta kyllä meilläkin kuluu muutama ämpärillinen marjoja ja lisäksi mehuja niin paljon kuin jääkaappeihin mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Kerropa sille että nykyään saa vaikka Liiteristä ison pussin kotimaisia pakastemarjoja muutamalla eurolla :D
Eimeijän liiterissä ole kuin halkoja
Vierailija kirjoitti:
Johtuisiko aggressio siitä, että et ota iloisena vastaan ihania Suomen luonnon antimia. Meillä päin annetaan hyvällä mielellä ja otetaan vastaan hyvällä mielellä. Jos itselle meinaa kertyä jotain liikaa, niin kyselen, että kenellä olisi vielä käyttöä tuotteille. Mutta kyllä meilläkin kuluu muutama ämpärillinen marjoja ja lisäksi mehuja niin paljon kuin jääkaappeihin mahtuu.
En minä ilmaise anopille huomanneeni hänen aggressionsa. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa sille että nykyään saa vaikka Liiteristä ison pussin kotimaisia pakastemarjoja muutamalla eurolla :D
No tämähän on harvinaisen typerä ohje. "Veemäinen anoppi tuo marjoja ilmaiseksi, mutta en halua niitä, kun voin ostaa niitä kaupastakin". Kaikkea sitä kuuleekin.
Liiteristä saa mautonta tienvarren paskamarjaa, mutta ostakaa ihmeessä, kuolette nopsempaa ilmaa pilaamasta.
Vierailija kirjoitti:
Niin kuinka vanhoja marjoja voi vielä syödä? Meillä on pakastearkussa vielä 2020 syksyllä kerättyjä mustikoita ja puolukoita, voiko niitä vielä käyttää?
Voi käyttää. Vitamiineja ei enää ole samalla tavalla kuin uudemmissa, ja makukin voi olla laimentunut. Kannattaa käyttää piirakoissa tms, ei ihan pelkiltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämähän on harvinaisen typerä ohje. "Veemäinen anoppi tuo marjoja ilmaiseksi, mutta en halua niitä, kun voin ostaa niitä kaupastakin". Kaikkea sitä kuuleekin.
Niin, sanotaanhan Kelan tukien olevan liian suuria ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en pääse metsään Helsingin keskustasta……mutta me ihmiset olemme erilaisia.
Keskuspuistosta löytyy lähimmät marjat.[/quote
Kyllä minä tuon tiedän, mutta johan sanoin, etten itse pääse metsään.
Vierailija kirjoitti:
Kunpa olisikin 😔 Marjastava ja sienestävä anoppi on ihan parhautta 😶 Ex-mieheni äiti oli sellainen ja oli ihanaa saada sieltä aina jotain mukaan 🥰
Sama täällä. Viime keväänä hän siirtyi ajasta ikuisuuteen. Aina tarjosi mukaan milloin mitäkin, leipomiaan herkkujaan, laittamaansa ruokaa jne. Oli todella sydämellinen ihminen, ikävä kestää elämän loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Niin, suomalaiset on tottuneet keräämään ne viinimarjat, vaikka niitä ei kukaa halua syödä eikä käyttää mihinkään. Mustikat, mansikat ja vadelmat on ok, mutta ne viinimarjat on kyllä riesa.
Meillä saa linnut syödä marjat puskista.
Punaherukoista saa tehtyä todella hyvää vispipuuroa.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan marjat on ihan täynnä rupuja ja roskia, kuka niitä syö jos voi saada itse kerättyjä ja kunnolla putsattuja?
Jaa. Kyllä meillä on koko syksyn käytetty kerättyjä marjoja, sieniä, omenoita, vihanneksia - mitä nyt olikin mahdollista viime satokaudella kerätä ja säilöä. Ensimmäiset erät mansikkahilloa ja raparperi-vaniljahilloa on jo syöty, pitäisi keitellä taas lisää. Mustikoita oli tosi vähän, niistä tein muutaman piirakan, harmi, että loppuivat. Teinit syövät mansikkarahkaa mielellään, ja mansikka-sekamarjakiisseliä. Aroniaa on aika paljon pakastettuna, pitäisi tehdä siitä simaa, se on todella hyvää.
Harmi, ettei ole kunnon kellaria, niin voisi suurimman osa hilloista tehdä jo kesällä ja syksyllä, ja muut säilykkeet, maustekurkut, kurpitsasäilykkeet, kurkkupikkelsit... Niitä kuluu meillä ihan reippaasti aina kun vaan on saatavilla.
Mutta jokainen omaan tyyliinsä.