Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa uni- ja palautumisasioissa! Olen todella pulassa

Vierailija
04.02.2022 |

Olen ihan kuollut... Kärsin monenlaisista ongelmista. Ilman lääkkeitä ongelmia sekä nukahtamisessa sekä siinä, että herään klo 2-3 ja olen virkeä klo 6 asti aamulla.

Tällä hetkellä käytän 25 mg (eli hyvin pieni annos) Ketipinor lääkettä, jolla nukun heräilemättä 8-9h. Ongelma on se, että olen super väsynyt myös tämän jälkeen. Siis vaikka olisin käyttänyt lääkettä useamman viikon eli ns. univelka olisi kuitattu takuulla.

Aktiivisuuskelloni (mihin ei tietysti 100% luota) näyttää, että valvotun/huonosti nukutun yön jälkeen stressitasoni on n. 60-70, unilääkkeellä nukutun yön jälkeen se on yli 80. En tiedä mistä mittari laskee noita arvoja, mutta yhdyn siihen, ettei hyvinkään nukutun yön jälkeen olo ole missään kohtaa normaali ja virkeä. Koko ajan päällimmäisenä ajatuksena, että pääsisinpä nukkumaan. En kuitenkaan koskaan nuku päiväaikaan.

Kaikki perus verikokeet on otettu ja mitään raudanpuutteita tms. ei ole.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut Mirtazapinia? Sitä otetaan 3.5 mg unettomuuteen, kun masennukseen käytettävä annos on vähintään 15 mg. Onglemaksi itse koin nesteen kertymisen, mutta muuten se on minulle hyvin toimiva lääke unettomuuteen. Noin pienellä annoksella monet eivät saa mitään sivuoireita. Annosta ei tuosta tarvitse nostaa, mitä vähemmän, sen paremmin se nukuttaa. 

Parasta olisi tietysti että ei tarvitsisi mitään. Yksi vaihtoehto on hypnoosihoito. Olen itse sitä vakavasti välillä harkinnut, mutta vielä siirtänyt toimeen ryhtymistä. 

Vierailija
42/48 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun heräät yöllä, älä panikoi. Pidä jotain ei kiinnostavaa lukemista sängyn vierelläsi ja ala lukemaan sitä ihan mieli neutraalina. Vältä ajattelemasta uniongelmaa,koska se stressaa ja saa piristymään vain lisää. Pointtina olisi se, että sinua alkaa nukuttamaan mielenkiinnoton teksti ja saat vielä nukutuksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vaikeaa ymmärtää nukahtamisvaikeuksisia, jos heillä on mahdollisuus säännölliseen nukkumiseen. Itse olen aina niin väsynyt, että kunpa saisikin nukkua kun väsyttää.

Herätkää tarpeeksi aikaisin ja rasittakaa itseänne päivän aikana. Älkää ottako päiväunia. Kävele joka päivä vähintään 10000 askelta, jos jalat toimii. Älä juo kofeiinia illalla. Syö terveellisesti ja tasaisesti. Iltaa vasten suositellaan esim puuroa unta tuomaan. Helppoa.

Vaikea ymmärtää että viitsit noin pitkästi kirjoittaa kysymykseen mistä et tiedä mitään.

Lisäksi onnistuit vielä ilmaisemaan ap.lle että hänen ongelmansa on kuviteltu.

- Hyvää päivänjatkoa sullekin! Nukkuminen sulla lienee jo hallussa.

Voisit sen sijaan tutustua käsitteeseen Ystävällinen käytös.

Vierailija
44/48 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vaikeaa ymmärtää nukahtamisvaikeuksisia, jos heillä on mahdollisuus säännölliseen nukkumiseen. Itse olen aina niin väsynyt, että kunpa saisikin nukkua kun väsyttää.

Herätkää tarpeeksi aikaisin ja rasittakaa itseänne päivän aikana. Älkää ottako päiväunia. Kävele joka päivä vähintään 10000 askelta, jos jalat toimii. Älä juo kofeiinia illalla. Syö terveellisesti ja tasaisesti. Iltaa vasten suositellaan esim puuroa unta tuomaan. Helppoa.

Just.

Herään parhaillaan 4-5 aikaan. Lenkkeilen tai liikun säntillisesti tunnin joka arkipäivä. Jotain lihaskuntoa myös joka päivä. Ruokavalio terveellinen ja harrastan viherpirtelöitä, lisäravinteita ja vitamiineja. Olen myös psyykelääkityksellä. Juon vain aamukahvin, joskus päivällä vielä kofeiinitonta kahvia, ei juurikaan sokeria, ei ikinä energiajuomia, limuja jne. Teen rauhoittumisharjoituksia ja pidän huolihetkiä.

Kaikkeen stressiin ja huoleen elämässä en voi vaikuttaa, siksi tarvitsen uneen apua. Kunpa sitä olisikin niin piittaamaton ja kovakalloinen, että vois nukahtaa mistään piittaamatta. (Kuten esim väkivaltainen exäni, ihailin hänen unenlahjojaan. Ja ei tosiaan elänyt terveellisesti tai liikkunut, oli ylipainoinen ja päihteisiin meneväkin).

Olin ja lapsena paljon muita muksuja myöhäisempi nukkuja. Ammattikoulusta ei jäänyt mitään mieleen ja se jäikin kesken mm paniikkihäiriön ja tän uniongelman takia. Parhaillaan valvoin joka toinen yö ja joka toinen yö nukuin pari neljä tuntia, sen huomasi jo kaikki muutkin että olin jatkuvasti pihalla.

Mä ainakin yritän niin stanasti mutta mikään ei auta. Joskus sitä tekis mieli vetää pullo viinaa ja unilääkkeet päälle niin sais nukuttua kokonaan pois ihan tän väsymyksen ja epätoivon takia.

Tosiaan,pelkällä melatoniinilla saatan kyllä nukahtaa mutta herään parhaillaan jo parin tunnin päästä, eikä nukkuminen enää onnistu. Sillon saatan nukahtaa päivälläkin tunniksi.

Jos liikuntaa lisää niin se kääntyy itseään vastaan, keho ei kestä unettomuuden päälle ja ne vähäisetkin unet menee. Tää on jatkuvaa tasapainottelua, että teen kaikkea tarpeeksi mutta en kuitenkaan liikaa, enkä liian myöhään vaan tarpeeksi ajoissa.

Vttuu. Miksi joillekin ne elämän perusasiat voikin olla niin vaikeita.

Oisko muita fiksuja neuvoja?

Vierailija
45/48 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan ajan kun pakotin itseni liikkeelle ja urheilemaan, vaikka olin nukkunut todella vähän ja huonosti. Se aiheutti vaan pahemman ylivireystilan. En nukahtanut millään japyörin kylmässä hiessä ja leposykekin veti satasta, ei todellakaan kehittänyt kuntoa.

Eli ei liian rankkaa liikuntaa unettomuuden päälle ja tämä 5 ateriaa päivässäkin vaan väsyttää monia enemmän.

Vierailija
46/48 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just.

Herään parhaillaan 4-5 aikaan. Lenkkeilen tai liikun säntillisesti tunnin joka arkipäivä. Jotain lihaskuntoa myös joka päivä. Ruokavalio terveellinen ja harrastan viherpirtelöitä, lisäravinteita ja vitamiineja. Olen myös psyykelääkityksellä. Juon vain aamukahvin, joskus päivällä vielä kofeiinitonta kahvia, ei juurikaan sokeria, ei ikinä energiajuomia, limuja jne. Teen rauhoittumisharjoituksia ja pidän huolihetkiä.

Kaikkeen stressiin ja huoleen elämässä en voi vaikuttaa, siksi tarvitsen uneen apua. Kunpa sitä olisikin niin piittaamaton ja kovakalloinen, että vois nukahtaa mistään piittaamatta. (Kuten esim väkivaltainen exäni, ihailin hänen unenlahjojaan. Ja ei tosiaan elänyt terveellisesti tai liikkunut, oli ylipainoinen ja päihteisiin meneväkin).

Olin ja lapsena paljon muita muksuja myöhäisempi nukkuja. Ammattikoulusta ei jäänyt mitään mieleen ja se jäikin kesken mm paniikkihäiriön ja tän uniongelman takia. Parhaillaan valvoin joka toinen yö ja joka toinen yö nukuin pari neljä tuntia, sen huomasi jo kaikki muutkin että olin jatkuvasti pihalla.

Mä ainakin yritän niin stanasti mutta mikään ei auta. Joskus sitä tekis mieli vetää pullo viinaa ja unilääkkeet päälle niin sais nukuttua kokonaan pois ihan tän väsymyksen ja epätoivon takia.

Tosiaan,pelkällä melatoniinilla saatan kyllä nukahtaa mutta herään parhaillaan jo parin tunnin päästä, eikä nukkuminen enää onnistu. Sillon saatan nukahtaa päivälläkin tunniksi.

Jos liikuntaa lisää niin se kääntyy itseään vastaan, keho ei kestä unettomuuden päälle ja ne vähäisetkin unet menee. Tää on jatkuvaa tasapainottelua, että teen kaikkea tarpeeksi mutta en kuitenkaan liikaa, enkä liian myöhään vaan tarpeeksi ajoissa.

Vttuu. Miksi joillekin ne elämän perusasiat voikin olla niin vaikeita.

Oisko muita fiksuja neuvoja?

Onko lääkitystä mahdollista muokata uniasiaa silmällä pitäen?

Entä onko mahdollista lisätä elämään jotakin mielenkiintoista? Tai onko liikuntamuotoa mahdollista vaihtaa vai onko sellainen jo kokeiltu?

Lääkityksestä riippuen ottaisin alkoa myös, jos se voisi auttaa, mutta en niin kuten sanoit. Jopsa niitä kortteja olisi vielä katsottavissa.

Onko sulla nyt mitään hyödyllistä tekemistä jos opiskeluja ei ole? Voi tietysti olla että tarvitset lepoa ja nukkumista ensin ja vasta sitten jotakin muuta lisäksi.

Vierailija
47/48 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://uudistettubuduaari.blogspot.com/2018/05/ketipinor-teki-elamasta…

Yksi osuva kokemus ketistä. Näitä on netti pullollaan.

Miksi lääkärit oikeasti jakelee sitä niin huolettomasti?

Vierailija
48/48 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta lääkekierteestä on harvoin, mitään pitkäaikaista hyötyä kokonaishyvinvointiin. Hae apua juurisyihin. Miksi sua ahdistaa, onko mahdollisia perinnöllisiä mielenterveyteen vaikuttavia sairauksia. Ihan oikeasti, aloita hoitamaan perusrutiinit kuntoon: liiku, syö säännöllisesti niin alkaa se luontainen unentarvekin heräilemään.

Kokemusta on, toki ihan helv. kauan sai tehdä töitä hyvinvointinsa eteen, kun lääkekierteeseen joutuu. Mene lääkärille ja pyydä elintapojen tukemisesta lisätietoja, ala vähentää lääkkeitä yhdessä lääkärin kanssa.

Ketopinor on ihan sairas lääke!

Mun mielestä tässä on sama kuin mielialalääkkeissä, että unilääkkeet auttavat siinä, että ylipäänsä on mahdollista tehdä niitä omaa hyvinvointia tukevia päätöksiä, kuolemanväsyneenä kun se säännöllinen unirytmi ja liikunta on tosi vaikeaa. Itselläni ainakin mitä väsyneempi olen, sitä vaikeampi on nukahtaa ja tietysti se vaikuttaa kaikkeen. Unettomuuden kierrettä voi olla todella vaikea katkaista ilman minkäänlaista lääkehoitoa. Totta on, että se myös helposti pitkittyy, mutta jos lääke toimii eikä aiheuta sivuvaikutuksia, on sekin minusta parempi kuin olla nukkumatta, niin pahoja ja kokonaisvaltaisia ovat unettomuuden terveysvaikutukset.

Itse olen syönyt jo pari vuotta pregalbaliinia unettomuuteen, ja oikeastaan vasta muutama kuukausi sitten huomasin, että menen joka päivä nukkumaan kymmeneltä ja nukahdan kymmenessä minuutissa. Lepo ja liikunta on tasapainossa ja pystyy pitämään huolta unta tukevista asioista, kognitiiviset kyvytkin toimii. En olisi pystynyt tähän ilman lääkitystä, kokeiltu on. Vasta nyt sen todella tajuaa miten erilaista elämä on kun saa levättyä kunnolla. Ap:n ehdottomasti kannattaa vaihtaa lääkitystä, sillä ketipinor ei selvästi toimi tai sovi hänelle - ei unilääkkeen ole tarkoitus tehdä kenestäkään zombia. Sitten kun lääkitys on kunnossa on helpompi keskittyä muuttamaan elämäntapoja ja selvittämään ongelman juurisyitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän