Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa uni- ja palautumisasioissa! Olen todella pulassa

Vierailija
04.02.2022 |

Olen ihan kuollut... Kärsin monenlaisista ongelmista. Ilman lääkkeitä ongelmia sekä nukahtamisessa sekä siinä, että herään klo 2-3 ja olen virkeä klo 6 asti aamulla.

Tällä hetkellä käytän 25 mg (eli hyvin pieni annos) Ketipinor lääkettä, jolla nukun heräilemättä 8-9h. Ongelma on se, että olen super väsynyt myös tämän jälkeen. Siis vaikka olisin käyttänyt lääkettä useamman viikon eli ns. univelka olisi kuitattu takuulla.

Aktiivisuuskelloni (mihin ei tietysti 100% luota) näyttää, että valvotun/huonosti nukutun yön jälkeen stressitasoni on n. 60-70, unilääkkeellä nukutun yön jälkeen se on yli 80. En tiedä mistä mittari laskee noita arvoja, mutta yhdyn siihen, ettei hyvinkään nukutun yön jälkeen olo ole missään kohtaa normaali ja virkeä. Koko ajan päällimmäisenä ajatuksena, että pääsisinpä nukkumaan. En kuitenkaan koskaan nuku päiväaikaan.

Kaikki perus verikokeet on otettu ja mitään raudanpuutteita tms. ei ole.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko vaihdevuosia ja niistä johtuvia yöheräämisiä? Estrogeenia?

voihan olla sitäkin, mutta toisaalta oireet ollut tosiaan niin vuosikaudet ja oon sinnitelly niiden kanssa menemään kunnes tuli seinä vastaan.

ap

Vierailija
22/48 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaikeaa ymmärtää nukahtamisvaikeuksisia, jos heillä on mahdollisuus säännölliseen nukkumiseen. Itse olen aina niin väsynyt, että kunpa saisikin nukkua kun väsyttää.

Herätkää tarpeeksi aikaisin ja rasittakaa itseänne päivän aikana. Älkää ottako päiväunia. Kävele joka päivä vähintään 10000 askelta, jos jalat toimii. Älä juo kofeiinia illalla. Syö terveellisesti ja tasaisesti. Iltaa vasten suositellaan esim puuroa unta tuomaan. Helppoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vaikeaa ymmärtää nukahtamisvaikeuksisia, jos heillä on mahdollisuus säännölliseen nukkumiseen. Itse olen aina niin väsynyt, että kunpa saisikin nukkua kun väsyttää.

Herätkää tarpeeksi aikaisin ja rasittakaa itseänne päivän aikana. Älkää ottako päiväunia. Kävele joka päivä vähintään 10000 askelta, jos jalat toimii. Älä juo kofeiinia illalla. Syö terveellisesti ja tasaisesti. Iltaa vasten suositellaan esim puuroa unta tuomaan. Helppoa.

Paitsi... kommentoin omaa viestini. Ne aiemmin mainitut vaihdevuosioireet. Äitini nukkui äärettömän huonosti menopaussin alettua.

Vierailija
24/48 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ei ole helppoa. Vaikka tekisi kaiken mahdollisimman oikein eikä uni silti toimi.

Ap

Vierailija
25/48 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei ole helppoa. Vaikka tekisi kaiken mahdollisimman oikein eikä uni silti toimi.

Ap

Oletko työelämässä? Eli onko sulla ”pakollinen” vuorokausirytmi?

Vierailija
26/48 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sitten on varmaan suurta stressiä elämässä, neurologista tai hormonaalista ongelmaa.

Vierailija
27/48 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olen työelämässä ja on pakollinen rytmi. Ja rytmin puute ei ole koskaan ollut ongelmani. Olen luonnostani mielelläni rytmissä pysyvä ja mieluummin aamu- kuin iltavirkku. En edes loma-aikoina venytä nukkumaan menoja etten yhtään sotkisi muutenkin huonoa unirytmiäni. Ja kun on jatkuvasti väsynyt, suorastaan odottaa nukkumaan pääsyä illalla. Ja kuten ekassa viestissä muistaakseni sanoin, en ikinä nuku päivisin.

Ap

Vierailija
28/48 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olen työelämässä ja on pakollinen rytmi. Ja rytmin puute ei ole koskaan ollut ongelmani. Olen luonnostani mielelläni rytmissä pysyvä ja mieluummin aamu- kuin iltavirkku. En edes loma-aikoina venytä nukkumaan menoja etten yhtään sotkisi muutenkin huonoa unirytmiäni. Ja kun on jatkuvasti väsynyt, suorastaan odottaa nukkumaan pääsyä illalla. Ja kuten ekassa viestissä muistaakseni sanoin, en ikinä nuku päivisin.

Ap

Ok, toi on kyllä hankala kun siis sua kumminkin väsyttää nukkumaan mennessä, rytmikin on, töissä käyt joten rasitustakin tulee, olet onnekkaasti enemmän aamuvirkku kuin ilta, ja silti herättää aamuyöllä pahasti kesken unien… itselläkin krooninen unettomuus joka pysyy hallinnassa kun hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa alkaa chillaamaan, ottaa melatoniinit ja pari yömyssyä, mutta se ei ollut sulla vaihtoehto, niin en tiedä. Sulle pitäisi saada nyt jotenkin hyviä kokemuksia kokonaisista yöunista, koska varmasti alitajunta jo jännittää sitä nukkumista kun osaa ennakoida että katkonainen yö on taas kerran tulossa.

Vierailija
29/48 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni olut vaihtoehto?

Ihmissuhteet kuntoon tai vertaistukea...

Ihmissuhteita ei niin vaa yksin voi laittaa kuntoon. Mulla paha unettomuus ja osasyy on narsistivanhemmat. Lapsuudessa väkivaltaa, aikuisuudessa henkistä väkivaltaa, uhkailua, kiusaamista. Eikä kuule pääty edes siihen että laitoin välit poikki. Jatkuu välikäsien kautta.

Sama. Kumpikin vanhempi kylmä ja arvosteleva ja vaikka en ole väleissä, on unettomuus piinannut säännöllisesti koko aikuisiän. Varmaan valvominen alkoi jo lapsena turvattomassa.

Kehitystä on tapahtunut ja olen jättänyt iltakaljat pois ajat sitten. Itselläni mirtatsapiini toimii pahimmissa pätkissä. Neurolepteja joka Keti on en suuhuni laita.

Eli voi käydä niin että joudut vaan sinnittelemään. Elämään aika iisiä ja pientä elämää. Vähitellen voi kuitenkin alkaa helpottaa. Itse olen ollut ison osan elämästä myös masentunut ja buliiminen. Nyt en enää kumpaakaan. Mutta muutokset eivät tapahdu yhdessä yössä. Hyvä että ap saat keskusteluapua.

Vierailija
30/48 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin ketipinor nostaa sykettä ja tekee ihme sydämen muljahduksia. Ja oon myös ihan kuitti ja jatkuvasti väsynyt, vaikka toki tuo nukuttaa. Harrastan lenkkeilyä ja ketipinorin jälkeen lenkkeily takkuaa, en vaan jaksa juosta yhtään.

Ja mä syön vaan puolikasta pilleriä.

En oikein tiedä onko parempi olla nukkumatta kokonaan vai nukkua ketillä ja olla koomassa sen takia.

Sama olo eli suo täällä ja vetelä tuolla.

Onko sulla siis se pieni punainen lääke? Eikö sen puolittaminen ole haastavaa? Onko sulla kokeiltu muuta lääkettä?

Ap

On joo, ihan hampailla puraisen suunnilleen puolikkaan, joskus kolmasosan.

Mulla on kokeiltu melatoniinin lisäksi mm atarax ja joku toinen allergialääke, mirtazapin, tolvon, opamox, doksepiini (tästä on monella muulla hyviä kokemuksia), en muista kaikkea mutta lekurikin katseli listaa ja totesi että aika toivottomalta näyttää. Bentsot on hyviä, mutta niitä ei mielellään määrätä enkä itsekään kyllä lähtisi enää syömään rauhoittavia unilääkkeenä jatkuvasti.

Luontaistuotteita gaba, mäkikuisma, kärsimyskukka, 5htp, phenibut, ashwagandha, ihan kaikki.

Parhaiten mulla toimii zopinox/imovanet, ei tule tokkuraa tai muitakaan sivuvaikutuksia ja päivisin olen kuin eri ihminen, mutta sen saanti on kiven alla. (En tosin tiedä miksi lääkärit pitää tuota antipsykootit ketipinoria niin haitattomana ja turvallisena ja varsinainen sivuvaikutukseton nukahduslääke on kamala asia).

Mulla on mm paniikki-, dissosiaatio-ja ahdistuneisuushäiriö ja olen todennut ketipinorin vain vaikeuttavan oireita mutta silti sitä tunkevat mulle.

Koita tosiaan puolikasta annosta tai jopa pienempää. Mä ainakin nukun koko tabletilla kellon ympäri ja silti olen ihan koomassa päivän, ei meinaa herätä sit millään.

Vierailija
31/48 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei unilääkkeillä nuku hyvin, kunnon palauttavaa unta.

Eikö unettomuuteen auttaisi joku muu väsyttävä lääke, esim. antihistamiini?

Saako käsikauppalääkkeenä? Voisin kokeilla tässä lääkärikäyntien välissä.

Ap

Käsikauppalääkkeinä myydään vain väsyttämättömiä, ei Atarax: a.se ei ole ensisijainen lääke unettomuuteen joten et tule saamaan.

Vierailija
32/48 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin ketipinor nostaa sykettä ja tekee ihme sydämen muljahduksia. Ja oon myös ihan kuitti ja jatkuvasti väsynyt, vaikka toki tuo nukuttaa. Harrastan lenkkeilyä ja ketipinorin jälkeen lenkkeily takkuaa, en vaan jaksa juosta yhtään.

Ja mä syön vaan puolikasta pilleriä.

En oikein tiedä onko parempi olla nukkumatta kokonaan vai nukkua ketillä ja olla koomassa sen takia.

Sama olo eli suo täällä ja vetelä tuolla.

Onko sulla siis se pieni punainen lääke? Eikö sen puolittaminen ole haastavaa? Onko sulla kokeiltu muuta lääkettä?

Ap

On joo, ihan hampailla puraisen suunnilleen puolikkaan, joskus kolmasosan.

Mulla on kokeiltu melatoniinin lisäksi mm atarax ja joku toinen allergialääke, mirtazapin, tolvon, opamox, doksepiini (tästä on monella muulla hyviä kokemuksia), en muista kaikkea mutta lekurikin katseli listaa ja totesi että aika toivottomalta näyttää. Bentsot on hyviä, mutta niitä ei mielellään määrätä enkä itsekään kyllä lähtisi enää syömään rauhoittavia unilääkkeenä jatkuvasti.

Luontaistuotteita gaba, mäkikuisma, kärsimyskukka, 5htp, phenibut, ashwagandha, ihan kaikki.

Parhaiten mulla toimii zopinox/imovanet, ei tule tokkuraa tai muitakaan sivuvaikutuksia ja päivisin olen kuin eri ihminen, mutta sen saanti on kiven alla. (En tosin tiedä miksi lääkärit pitää tuota antipsykootit ketipinoria niin haitattomana ja turvallisena ja varsinainen sivuvaikutukseton nukahduslääke on kamala asia).

Mulla on mm paniikki-, dissosiaatio-ja ahdistuneisuushäiriö ja olen todennut ketipinorin vain vaikeuttavan oireita mutta silti sitä tunkevat mulle.

Koita tosiaan puolikasta annosta tai jopa pienempää. Mä ainakin nukun koko tabletilla kellon ympäri ja silti olen ihan koomassa päivän, ei meinaa herätä sit millään.

Tabletin puolittajia myydään apteekissa.

Unettomuutesi näyttää olevan sitä luokkaa historiasi perusteella, että paranee kuollessa. Siihen saakka paras lääke kun hyväksyt tilanteen ja pyrit pois lääkekierteistä. Tyydy vain melatoniiniin. Ja huolehdi hyvästä unihygieniasta.

Vierailija
33/48 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooga ja meditaatio tai jokin muu parasympaattista hermostoa aktivoiva voi auttaa. Vaikka unilääke auttaa nukkumaan, sehän ei poista taustalla olevia syitä, vaan antaa esim stressistä huolimatta kehon vaipua uneen. Stressi ja ylivirittyneisyys ei kuitenkaan katoa.

Todella paljon helpommin sanottu kuin tehty. Omalla kohdallani tarvitsen lääkkeet, mutta enimmäkseen torkahtelen yöni ilman niitä. Ovat kuitenkin apuna, jos käy niin, ettei pysty nukkumaan ollenkaan.

Vierailija
34/48 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustele lääkärin kanssa lääkkeen vaihdosta. En itse tunne ketään, joka olisi ketipinorin kanssa tuntenut itsensä levänneeksi, vaikka olisikin nukkunut paljon, tuo väsymys on todella yleinen sivuoire. Muutenkin absurdia käyttää psykoosilääkettä unettomuuteen. Itselläni ko. lääke aiheutti pahoja itsetuhoisia ajatuksia, jotka loppuivat kun lopetin sen.

Tärkeää on kuitenkin saada unettomuuden kierre katkaistua, ja siihen jonkinlainen lääkehoito on paikallaan. Suosittelen siis ottamaan lääkäriin yhteyttä.

On tyypillistä, että pelko unettomuudesta aiheuttaa unettomuutta. Millaisia ovat illat ennen nukkumaanmenoa? Katsotko sarjoja tai selaat nettiä? Tee YouTubesta hermostoa rauhoittavaa yin-joogaa ja vaikka sängyssä jotain rentoutusharjoituksia. Usein neuvotaan, että sen sijaan että yrittää nukahtaa ja ahdistuu siitä ettei pysty. kannattaakin ennemmin keskittyä rentoutumiseen ja koettaa ajatella, että ei haittaa vaikka en nukkuisi, voin silti rentoutua ja saada levättyä muulla keinoin. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta nukahtaminen on usein helpompaa kun ei aktiivisesti yritä sitä.

Onko paikkakunnallasi unihoitajaa? Täällä päin on ilmeisesti aika vast'ikään alkanut unikoulu ihan julkisella puolella, jos asut isommassa kaupungissa voisit koettaa kysellä tällaisesta mahdollisuudesta. Minulla tämä on vasta alkamassa, mutta olen kuullut paljon hyvää vastaavista.

Toivottavasti unettomuus helpottaa! Terveisin toinen koko elämänsä kausittain unettomuudesta kärsivä

Vierailija
35/48 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa lääkkeistä bentsot ja niiden johdannaiset. Vaikka väittävät että vähentävät syvää unta, niin ainakin se on parempaa on kuin oma syvä uni.

Saatko tyydytystä työstäsi ja elämästäsi? Vai meneekö tämä jo sekaisin väsymyksesi kanssa? Itsellä menee välillä, joten en ihmettele jos et osaa sanoa. Ei tietenkään välttämättä liity sinulla tähän, mutta itse nukun paremmin kun elämässä on tunne eteenpäin menemisestä tai siitä, että olen siinä pisteessä missä haluankin olla. Tarvitsen kokemusta siitä, että suunnitelmat toteutuvat.

Rentoutuminen syvemmin olisi minullakin toinen ajatus. Joskus se voi paradoksaalisesti olla myös aktiivisempaa kuten hikilenkki juuri ennen nukkumaanmenoa tai voimakasta stressiä herättävä tehtävä. Vaikka moni uniohje ei näin neuvo, itsellä toimii joinakin päivinä. Teen välillä lenkin voimakkaasta väsymyksestä huolimatta, koska se syventää unta. Eli vaikka puolikuolleena taapertaen, kunhan teen. Jos vain voimia on, riippuu täysin päivästä jaksaako tätä toteuttaa umpiväsyneenä.

Ja herätyksiin sellainen kokemus, että itse yritän välttää unisyklien vaihtumiskohtia. Esim. 3h unien jälkeen saattaa tuntua väsyneemmältä kuin 2h. Vaikka absoluuttinen unimäärä on pakko ottaa sekin huomioon, niin joskus tulee kokeiltua tätä konstia hälytyksen ja todennäköisen nukahtamisajan kohdalla.

Vierailija
36/48 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää ottako päiväunia. Älä juo kofeiinia illalla.

Tiesitkö että oikeasti väsynyt elimistö hyötyy unesta mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Mieluiten pitkät päiväunet kuin ei unta ollenkaan. Sille on syynsä, miksi ihmisen on nukuttava joka ikinen vuorokausi voidakseen hyvin.

Kofeiinissa on geenien määrittelemiä eroja sen suhteen, vaikeuttaako se nukahtamista vai ei. Turha kieltää itseltään jotain, mihin omat geenit eivät reagoi sen kummmemmin.

Vierailija
37/48 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vaikea ymmärtää miten joku voi olla noin ymmärtämätön ja empatiakyvytön, kun asianmukaista tietoa on nykymaailma pullollaan.

Luepa pari artikkelia, popularisoitua tai tieteellistä, oman taustasi mukaan, sekä unettomuudesta että empatiakyvystä. Helppoa.

Vierailija
38/48 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap, kaikki sympatiat sulle, uniongelmat on ihan syvältä. Jos mitään auttaa niin jaan mun kokemuksen asioiden saamiseksi paremmille raiteille.

Mulla alkoi uniongelmat raskausaikana. Sitten kun lapsi oli kaksi, niin käännyin lääkärin puoleen. "Kaikki" lääkkeet kokeiltu, tosta kirotusta ketipinorista bentsoihin. Jotkut lääkkeet auttoi paremmin kun toiset ja joistain jäi koko päiväksi nuutunut olo vaikka sain nukuttua. Tätä lääkehelvettiä monta vuotta. Ongelmien takana traumat ja lapsen nukkumattomuus, vuorotyö ja yleinen kaaottisuus elämässä.

Mutta mikä sitten auttoi ja mikä tilanne on nyt? Mä päätin järjestellä mun kodin ja elämän niin, että mulla ei olisi niin paljon pakollista tehtävää. Vähensin tavaramäärän minimiin ja yksinkertaistin kaiken mahdollisen elämässä. Lopetin kaikki lääkkeet. Vähensin työntekoa. Lisäsin liikuntaa ja ulkoilua ja aloin syömään paremmin. Vähensin kännykän käyttöä. Nyt mulla on kotona seesteistä, kotitöihin ei mene aikaa oikeastaan lainkaan ja olo on rauhallisempi. Pystyn keskittymään nykyhetkeen ja listat tehtävistä asioista ei karkaa käsistä.

Nyt taas vähän stressiä, koulun kanssa ja työpaikan vaihto mielessä. Aloin ottamaan illalla noin klo 19-20 välillä melatoniinia ja puol kymmenen aikaan olen täysin valmis nukkumaan. Huomiona tossa, että mulla se melatoniini ei toimi enää jos myöhään ottaa. Ei ole tilanne päässyt karkaamaan käsistä enää, mistä olen todella kiitollinen.

En yritä kertoa tässä omasta erinomaisuudestani, vaan siitä, että nopeaa ja helppoa ratkaisua en itse tähän asiaan keksinyt, sekä siitä, että nyt nukun monen asian summana yöni. Olisiko mikään noista vinkeistä kokeilun arvoinen? Tsemppiä!

Vierailija
39/48 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atarax, lääke allergiseen kutinaan on todella väsyttävä. Ilmeisesti sitä käytetään myös unilääkkeenä.

Vierailija
40/48 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, mutta lääkekierteestä on harvoin, mitään pitkäaikaista hyötyä kokonaishyvinvointiin. Hae apua juurisyihin. Miksi sua ahdistaa, onko mahdollisia perinnöllisiä mielenterveyteen vaikuttavia sairauksia. Ihan oikeasti, aloita hoitamaan perusrutiinit kuntoon: liiku, syö säännöllisesti niin alkaa se luontainen unentarvekin heräilemään.

Kokemusta on, toki ihan helv. kauan sai tehdä töitä hyvinvointinsa eteen, kun lääkekierteeseen joutuu. Mene lääkärille ja pyydä elintapojen tukemisesta lisätietoja, ala vähentää lääkkeitä yhdessä lääkärin kanssa.

Ketopinor on ihan sairas lääke!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi