Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kokemuksia reseptillä saatavista lääkkeistä, jotka auttaa laihdutuksessa?

Vierailija
03.02.2022 |

Millä mitoilla sait lääkkeet, kauanko käytit, paljonko laihduit, pysyikö paino poissa, oliko sivuvaikutuksia...
Kertokaa kaikki! 😄

Kommentit (145)

Vierailija
121/145 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pituus 163, painoa 99kg. Paino noussut 10kg viime vuoden aikana vaikka olen yrittänyt syödä terveellisesti ja hirveä turvotus vatsassa, mitä ei ennen ollut. Menin lääkäriin ja otettiin labrat, suurin osa arvoista oli kunnossa, mutta rasvamaksa, ja paastosokeri on vielä normaalin puolella mutta vain niukasti ja lääkäri oli siitäkin huolissaan. Määrättiin Rybelsus 3mg alkuun. Puhuttiin muistakin valmisteista, mutta lääkäri suositteli tätä ja sanoi myös, että voidaan toki myöhemmin vaihtaakin valmistetta.

Ne tehokkaimmat maksaa 500 euroa kuussa eikä ainakaan itsellä ole varaa niihin. Nuorempana olen laihduttanut paljonkin ilman lääkkeiden apua, mutta nyt ruuhkavuosissa ei enää onnistu, on niin paljon stressiä, univaikeuksia eikä koskaan aikaa itselle. Toiseksi tuo rasvamaksa ja alkava insuliiniresistenssi myös vaikeuttaa painonpudotusta ja lisääkin painoa ja turvotusta. 

Se on selvä, että elintapoja täytyy muuttaa myös, itse aloitin ensin elintapojen korjaamisen ja vasta sitten lääkkeen. Lääkärin mukaan suurin osa tarvitsee laihdutuslääkitystä jopa loppuelämänsä, mutta ainakin kahdeksi vuodeksi pitää sitoutua hoitoon. Itse uskon että ei tarvitse loppuelämää kyllä käyttää, kunhan saa elintavat kuntoon.

Vierailija
122/145 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutoksia ei kannata tehdä kerralla, vaan jaksottaen. Ensin lisää kasviksia, sitten pienentää annoskokoja (lääke pitää tästä huolen myös), sitten lisää liikuntaa. Kertarykäykset päättyy useimmiten vain uupumukseen ja lopettamiseen. Itse aloitin tuon Rybelsuksen vasta, mutta toistaiseksi on pienentänyt selvästi nälkää ja annoskokoja. Jos aiemmin söin aamiaiseksi jogurtin ja leivän, lääkkeen kanssa syön vain jogurtin, eikä jää nälkä kuitenkaan. 

Joka aterialla pitää kuitenkin syödä jotain ja yleensä suositellaan myös ravitsemusterapeutilla käyntiä elintapojen muuttamisen tueksi. Hintaa Rybelsuksella on noin 120 euroa kuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/145 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko esim rybelsusta määrätä korkean kolesterolin hoitoon? Saisin sairauskassasta korvauksen jos on määrätty sairauden hoitoon. Lihavuus ei sitä ole. 

Vierailija
124/145 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vanhaa ketjua, koska tarkoitus aloittaa tuo Rybelsus ja myöhemmin siirtyä Ozempiciin jos sen saatavuus paranee. Bmi 40 + liitännäissairauksia. Ei kuitenkaan diabetesta - vielä. Lääkäri sanoi että saan lääkkeestä Kelakorvauksen.

Lääke pitäisi ottaa tyhjään mahaan puolikkaan vesilasillisen kera. Tämä melkeinpä tarkoittaa aamua koska harvoin sitä muulloin on maha tyhjänä. Aamu on kuitenkin jo "varattu" kilpirauhaslääkkeelle, joten saakohan niitä ottaa yhtä aikaa. Kysyn tätä tietenkin vielä apteekista, mutta mihin aikaan te muut olette ottaneet tabletin? Mikäli täällä vielä on Rybelsuksen käyttäjiä kuulolla :-)

Vierailija
125/145 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöllä kun herään vessaan. Lääke toimi minulla hyvin. -15 kiloa puolessa vuodessa.

Vierailija
126/145 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yöllä kun herään vessaan. Lääke toimi minulla hyvin. -15 kiloa puolessa vuodessa.

Vau, tuo on nopeaa! Onko tullut mitään sivuoireita?

Vierailija
127/145 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kaikille painon kanssa kamppaileville ja asiasta kiinnostuneille kirjaa Emilia Huvinen, paskat geenit?

Olen ylipainoinen ja miettinyt elämäntapa muutosta. Sellaista pitkäkestoista ja loppu elämän muutosta. 

Kirjassa käsitellään myös lihavuuslääkkeitä joita itsekkin mietin painonhallinnan tueksi. 

Huomaan nyt että kuinka asiasta lukiessani ja kovasti miettiessä mielihalut sokeria kohtaa kasvaa vaikka olen pian kuusi kuukautta vähentänyt herkkujen syöntiä roimasti. Ehkäpä se rajoitettu tai kielletty hedelmä joka alkaa kiinnostamaan, pelkää ettei saa enään sitä millä mieltä on vuosikausia lohduttanut. 

Ensimmäinen kerta että mietin että hakisin ulkopuolista apua. Aikaisemmin onnistunut laihduttamaan itsekseni n. 20kg ja kaikki tulleet takaisin lisäkilojen kanssa.

Jännittää vain mennä lääkäriin ja minkälaisen vastaanoton siellä saa sitten, julkisella. Haluaisin yksityisen lääkärin palveluja käyttää mutta ei ole tällä hetkellä varaa. 

En jaksa enää tätä kierrettä. 

Vierailija
128/145 |
28.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.....

Ensimmäinen kerta että mietin että hakisin ulkopuolista apua. Aikaisemmin onnistunut laihduttamaan itsekseni n. 20kg ja kaikki tulleet takaisin lisäkilojen kanssa.

Jännittää vain mennä lääkäriin ja minkälaisen vastaanoton siellä saa sitten, julkisella. Haluaisin  yksityisen lääkärin palveluja käyttää mutta ei ole tällä hetkellä varaa. 

En jaksa enää tätä kierrettä. 

............

Tunnistan tästä omat kokemukset. Vaikka olen pitkään pysynyt normaalipainossa, jossain vaiheessa kilot ovat pikku hiljaa kivunneet ylös. Sitten olen saanut niitä pois ja taas ovat kivunneet. En pidä makeasta, enkä syö ns. roskaruokaa. Syön näennäisesti pääosin terveellisesti tai tavallisesti, mutta... Syön liikaa siihen nähden miten kehoni kykenee hyödyntämään kaiken saamansa energian. Kehoni on todella energiatehokas. Nälänhädän aikaan siitä on ollut varmasti hyötyä, mutta nykyaikana tämä energiatehokkuus on vitsaus.

Mutta sitten tähän lainaamaani kommenttiin. Tunnistan niin tuon jännityksen kohdata lääkäri ja puhua asiasta. Se  voi nolottaa ja hävettää, niin ainakin itse olen kokenut ja se on kai ollut myös syy miksei ole tullut edes mieleen keskustella painonhallinnasta lääkärin kanssa. Heinä- elokuun vaihteessa kuitenkin otin asian puheeksi ja sain siihen lääkehoidon. Lääkäri oli tosi fiksu, ei saarnannut tai syyllistänyt vaan oli kannustava. Puhui kuin mistä tahansa lääkkeestä ja nolostukseni haihtui saman tien. Erinomainen lääkäri kohtaaminen.

No, ei lääke kuitenkaan mitenkään itsestään ole toiminut vaan olen kyllä tehnyt myös vahvoja tietoisia päätöksiä. Jotenkin päätöksissä pysyminen on kuitenkin helpompaa, kun miettii koko ajan että kun maksaa siitä lääkkeestäkin. 

Ensimmäisen 2 viikon aikana paino putosi vauhdilla (nesteitä?:)), sitten stoppasi kunnes taas on lähtenyt hallitumpaan laskuun. Vajaan 4 viikon saldo on -5,8 kg. Aiemmin tällaisen pudottaminen oli helpompaa, nyt kun ei ole enää 30v, niin homma ei ole niin helppoa, joten lääke on ollut tässä tarpeellisempi apukeino kuin ennakkoon uskoinkaan.

Rohkaisen keskustelemaan lääkärin kanssa.

Vierailija
129/145 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tänään lääkäriltä Rybelsuksen, mutta haen sen vasta huomenna apteekista. Pituus 162cm ja paino 104kg eli reilusti on ylipainoa. Otettiin verikokeet ja niissä kaikki muut arvot oli ok paitsi verensokeri 6.9 eli lähes tyypin 2 diabetes. 

Ehdotin itse lääkettä. En tiedä olisiko lääkäri muuten ottanut puheeksi. Toivon että painoa lähtisi edes 10kg. Lopullinen tavoite olisi 20kg, mutta olen vähempäänkin tyytyväinen. Jokainen pudotettu kilo on kotiinpäin ja askel terveempää elämää.

Vierailija
130/145 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä laihdutuslääkkeissä on se, että jos ne ei viimeistään 6kk aikana ole saaneet painoa putoamaan vähintään 5kg, niin lääkkeestä ei ole hyötyä ja se kannattaa lopettaa. 

Muistattehan myös ettei oikotietä onneen ole. Tarkoituksena on elää mahdollisimman terveellisesti lääkkeen kanssa eikä niin, että haetaan kallis lääke apteekista ja syödään samaan aikaan herkkuja. Herkkujen suhteen itselläni on toiminut kun olen ennalta päättänyt että saan herkkua lauantaisin. Silloin ei tule sellaista kauhua, etteikö enää koskaan saisi herkutella.

Kannattaa myös ajatella niin, että aina kun tekisi mieli ahmia niin muistaa mitä se tekee omalle terveydelle. Mitä enemmän ikää tulee, sitä todennäköisemmin sairaudet tulee. 

Nuorempana 20-vuotiaana sain hienosti itse kiloja pois, mutta nyt päälle 10v myöhemmin on se paljon vaikeampaa. Kukaan meistä ei ole ikuisesti nuori, eikä terveyskään ole itsestäänselvyys.

Toivon myös ettei kukaan teistä koe huonommuutta tai syyllistä itseään painon takia. Jokaisella ihmisellä on omat huonot vaiheet elämässä. Ollaan ihan yhtä arvokkaita kuin muutkin ihmiset. Ja se on ylpeyden aihe, kun halutaan pitää huolta terveydestämme ja yrittää sen eteen tehdä asioita.

Vierailija
131/145 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri määrää näitä laihdutuslääkkeitä jos siihen on asiakkaalla hyvä syy. Ylipainoa pitää tietenkin olla reilummin ja jos vielä verikokeissakin ilmenee heikkoja tuloksia. Pitää siis olla sellainen syy, että oma terveys on heikentynyt ylipainon takia. Normaalipainoiselle ihmiselle näitä ei määrätä tai muutenkaan huvin vuoksi. Lääke on aina lääke.

Lääkärit eivät välttämättä tajua tätä itse aina ehdottaa. Kannattaa siis ottaa tämä rohkeasti puheeksi että haluaisi lähteä kokeilemaan lääkettä. 

Vierailija
132/145 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sulla tilanne nyt?

Vierailija
133/145 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suolistohormoni. Saxenda ja Ozempic, nämä ovat pistettäviä lääkkeitä. Tablettimuotoinen Rybelsus. Kalliita mutta tehokkaita suurimmalle osalle käyttäjistä.

Ystävällä tuo rybelsus diabeteen, samalla vakavasta ylipainosta lievään. Vie kuulemma ruokahalut.

Vierailija
134/145 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain tänään lääkäriltä Rybelsuksen, mutta haen sen vasta huomenna apteekista. Pituus 162cm ja paino 104kg eli reilusti on ylipainoa. Otettiin verikokeet ja niissä kaikki muut arvot oli ok paitsi verensokeri 6.9 eli lähes tyypin 2 diabetes. 

Ehdotin itse lääkettä. En tiedä olisiko lääkäri muuten ottanut puheeksi. Toivon että painoa lähtisi edes 10kg. Lopullinen tavoite olisi 20kg, mutta olen vähempäänkin tyytyväinen. Jokainen pudotettu kilo on kotiinpäin ja askel terveempää elämää.

Tuolla painolla tavoite saisi olla -40kg jos meinaat terveenä pysyä. Toivottavasti lääke tepsii.

Vierailija
135/145 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä hintainen se Rybelsus on, jos ottaa sitä maksimaalisella annoksella 14 mg / vrk? Paljon maksaa yhden kuukauden lääkitys? Onko se hinta 338 e / 3kk itse maksaen ilman kela-korvausta?

Ja toinen kysymys on, että onko Rybelsus yhtä tehokas ruokahalun hillitsijä kuin Ozempic?

Ryselsus 14mg vastaa valmistajan mukaan 0,5mg Ozempicia. Ulkomailta saa Rybelsuksen 25mg ja 50mg vahvuuksia, mutta Suomessa niitä ei myydä.

Vierailija
136/145 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suolistohormoni. Saxenda ja Ozempic, nämä ovat pistettäviä lääkkeitä. Tablettimuotoinen Rybelsus. Kalliita mutta tehokkaita suurimmalle osalle käyttäjistä.

Aivan oikein! Ystäväni oli ylipainoinen noin 120 kg ja 158 cm. Laitetin sydämentahdistin ,oli diabetis, vernpainet kolestroolit myös.Lääkettä sai syödä 1 vuosi. Laihtu vaikka ei muutanut ruokavaliota. Mitä tapahtu sitten. Kun lääket loppu alkoi lihota ,lihavamaksi kuin lähtöpaino. Hän kuoli lihavuden aihetamin persusairauksin lopulta!Lääket ovat väliaikainen apua.Entiseen palat takaisin koska et muuta syömistottumuksia!Laita hakun sairaalan ruoka ajat. Siinä on koko päivän kellon ajat ja näet mitä syövät: aamiainen,lounas.välipala,päivälinen,ilta pala. Jos noudatat sitä,lisäät hyötylikuntaa.Poistat sokerin eli sokeria sisältävät tuoteet laihdut varmasti. Ja jos noudatat ruoka rytmiä et liho takaisin. Nainen laihtu

Miksi käytti vain vuoden Ozempicia? Sitähän kuuluu käyttää n. 2 vuotta vielä senkin jälkeen kun on päästy tavoitepainoon, jotta keho tottuu siihen.

Kuulostaa ihan valtavalta hoitovirheeltä (paitsi tottakai me tiedetään, että kertomuksesi on valetarina)

Vierailija
137/145 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitettu on 3 mg annoksella. 10 pilleriä syöty , siis 10 päivää. Kiitos ketjusta, en lannistu vaikka mitään ei vielä näy.

Vierailija
138/145 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin usein unohdetaan että kun sitä painoa on syystä tai toisesta vuosia tullut niin se liikkuminen on tosi hankalaa vaikka se motivaatio iskisi. Jos niitä kiloja ropisee pois niin varmasti on miellyttävämpää yrittää liikkua. 

Itse lueskelen näitä kun pohdin josko pyytäisin näitä D2 on todettu vuosi sitten ja ei nuo omat yritykset kanna nyt oikein tulosta.

Vierailija
139/145 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta mutta en uskaltaisi kokeilla, koska jonkun uutisjutun mukaan noihin lääkkeisiin liittyy riski, että laihtuminen jatkuu ja säilyy vain sen aikaa kun käyttää lääkettä. Eli lääkettä olisi pakko käyttää koko loppuelämän ajan.

Ja mitä jos lopettaa lääkkeen käytön ja lihoo, kuinka haitallista se voi olla terveydelle? Pelkään että lääkkeellä voisi olla toimitusvaikeuksia tai sen käytön jälkeen lihoisi enemmän. 

Vierailija
140/145 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tässä, että saisinkohan minäkin reseptin ilman kela-korvausta laihdutuslääkevalmisteeseen? Kun olen vain jonkin verran pullea. Mitat on 163 cm ja 70 kg. Lääke tulisi terveellisen ruokavalion opettelun tueksi.