Mitäs sitten tehdään kun nimiäisiin vaaditaan
Kommentit (84)
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 17:45"]
Miksi nimiäisiä järjestävät ei aloita uusia perinteitä? Joulupukki voi tuoda lapsen nimenantojuhlaan tai ateriaksi voi olla maukasta istukkaa. Miksi täytyy ottaa ne kastejuhlan perinteiset näkyvät merkit osaksi pakanajuhlaa?
[/quote]
Miksi kristityt ovat runtanneet omat juhlansa vanhojen pakanajuhlien päälle ja varastaneet ison osan perinteistään pakanauskonnoilta ja antaneet niille omat merkityksensä?
[/quote]
Missä pakanauksonnossa lapsi saa kasteessa Jumalan armon? Enkä kyllä keksi yhtäkään pakanauskontoa, joka pukee lapsen valkoiseen mekkoon ja sitten siunaa. Kerro ihmeessä muutama.
Kertokaa nyt te nimiäisiä juhlivat, miksi lapselle pitää saada se kristillisessä juhlassa käytetty mekko, miksi ette luo omia perinteitä ja hanki vaikka violettia satiinimekkoa? Onko siellä mielelle taustalla kuitenkin ajatus siitä, että kun moni lapsi on siinä perintömekossa siunattu, niin osa Jumalan armoa voi vaikka sitä kautta saavuttaa lapsenne?
Mun mielestä jos suhtautuu kristinuskoon vihamielisesti ja halveksuen (tämä ei koske todellakaan kaikkia ateisteja), niin tällaisten tyyppien kohdalla pitäisin kastemekon käyttöä nimiäisissä hyvin huvittavana. Itse en ainakaan haluaisi vaalia lapseni juhlissa mielikuvia halveksumastani asiasta. Jos suhtautuu neutraalisti/kunnioittaen kristinuskoon, niin tällöin ymmärrän hyvin, että voi nähdä kastemekon miellyttävänä perinteenä.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 17:46"]Kastepöydän valkoinen pöytäliina ja kastemekko kuvaavat puhtautta ja pyhyyttä, jonka kasteessa saamme. Valkoinen on ilon, juhlan, ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän väri. Kastepöydälle kuuluu myös Raamattu, joka muistuttaa kasteen merkityksestä. Palava kynttilä on rukouksen symboli, ja kukat kertovat Elämän Antajasta. Alttari on rukouksen ja Jumalan kohtaamisen paikka. Siksi kastejuhlaa vietetään alttarin ääressä. Kastemaljassa oleva vesi on Jumalan armon näkyvä merkki. Lapsen pää pyyhitään valkoiseen liinaan. [/quote]Eli valkoinen mekko lapsella on ehdottoman kielletty nimiäisjuhlassa, koska kristinusko? Vai ainoastaan sellaiset, mitkä ovat olleet vähintään kerran kastemekkoina? Nimiäisiin käytettäessä mekkoon ladattu pyhyys jotenkin purkautuu?
[/quote]
Meillä kyllä oli tytöllä valkoinen mekko nimijuhlissaan. Mekko tosin oli ihan tavallinen Kinderin juhlamekko. Teinkö nyt kuinka väärin, en edes tajunnut, että valkoinen väri olisi sopimaton. Mutta kyllä lapseni oli ja on puhdas vaikkei kastetta saanut, joten ehkei niin kamala moka ;)
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 18:09"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 17:46"]Kastepöydän valkoinen pöytäliina ja kastemekko kuvaavat puhtautta ja pyhyyttä, jonka kasteessa saamme. Valkoinen on ilon, juhlan, ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän väri. Kastepöydälle kuuluu myös Raamattu, joka muistuttaa kasteen merkityksestä. Palava kynttilä on rukouksen symboli, ja kukat kertovat Elämän Antajasta. Alttari on rukouksen ja Jumalan kohtaamisen paikka. Siksi kastejuhlaa vietetään alttarin ääressä. Kastemaljassa oleva vesi on Jumalan armon näkyvä merkki. Lapsen pää pyyhitään valkoiseen liinaan. [/quote] voi helvetti. Kiellätkö nyt meiltä "pakanoilta" valkoisen värin?! [/quote]Nähtävästi myös valkoinen pöytäliina, kynttilät, kukat ja vesi on kielletty. Alkaa mennä juhlien järjestäminen melko hankalaksi, kun ei saa kristillisiä perinteitä "matkia" missään asiassa.
[/quote]
Kyllä se näin on! Muistakaa ettei vettä saa missään nimessä tarjota vieraille. Onhan se nyt sentäs merkki pyhästä kastevedestä :'D
Mekosat käytetään nimeä kastemekko, mutta monella lapsella se mekko on ollut päällä, kun hänen nimensä julkistetaan. Näin se mekko liittyy myös nimenantoon.
Meillä ainakin käytetään minun sukuni vanhaa kaste-/nimiäismekkoa lapsen nimiäisissä. Karseeta, papin (mieheni) lasta ei kasteta eikä liitetä kirkkoon ja on vielä kastemekko päällä kun hänen nimensä julkistetaan ;)
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 18:35"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 17:45"]
Miksi nimiäisiä järjestävät ei aloita uusia perinteitä? Joulupukki voi tuoda lapsen nimenantojuhlaan tai ateriaksi voi olla maukasta istukkaa. Miksi täytyy ottaa ne kastejuhlan perinteiset näkyvät merkit osaksi pakanajuhlaa?
[/quote]
Miksi kristityt ovat runtanneet omat juhlansa vanhojen pakanajuhlien päälle ja varastaneet ison osan perinteistään pakanauskonnoilta ja antaneet niille omat merkityksensä?
[/quote]
Missä pakanauksonnossa lapsi saa kasteessa Jumalan armon? Enkä kyllä keksi yhtäkään pakanauskontoa, joka pukee lapsen valkoiseen mekkoon ja sitten siunaa. Kerro ihmeessä muutama.
[/quote]
Voi hellanlettas. Väitinkö että juuri nämä kaksi ovat muista kulttuureista?
Tosiasia kuitenkin on että kristityt ovat ottaneet omikseen vaikka mitä eri kulttuurien osia. Puput ja kananmunat liittyvät Ishtariin, jouluperinteitä on lainattu Saturnaliasta ja Yulesta, pyhäinmiestenpäivä on kätevästi kekrin tienoilla (vainajia muisteltiin sadonkorjuujuhlan aikana)...
Eikös nämä kaikki pitäisi karsia kristillisyydestä ja mennä jonnekin metsään pakottamaan puolustuskyvyttömät lapset jonkin seurakunnan yhteyteen? Valkoisissa mekoissaan, koska kristityt keksivät valkoisen värin?
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 16:03"]
Näyttäkää mulle se raamatunkohta, missä käsketään pukemaan seurakuntaan liitettävä henkilö pitkään valkoiseen mekkoon. Muussa tapauksessa on täysin naurettavaa alkaa vaatimaan jotain vaatekappaletta pelkästään uskonnollisiin menoihin.
[/quote]
Jo alkuseurakunnassa kastettavat riisuivat kasteen kuluessa vanhan pukunsa pois ja pukivat ylleen valkoiset vaatteet. Tällä eleellä kuvattiin kasteen sisältöä, jossa ihminen siirtyi vanhasta uuteen, pahan vallasta Kristuksen valtaan[1]. Raamatussa puhutaan kasteen yhteydessä monesti uusiin vaatteisiin pukeutumisesta ja vanhojen riisumisesta. ”Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet” (Raamattu, Gal. 3:27).
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 17:46"]
Itse olen ateisti mutta luonnollisesti suomalaisena noudatan suomalaisia perinteitä.
Yllätys, yllätys.
Suomalainen yhteiskunta on jo pitkään perustunut kristillisille arvoille ja perinteille ja näin osa näistä perinteistä ovat myös luonnollisesti osa omaa elämääni vaikken kristitty olisikaan. Miksi kenelläkään olisi oikeutta sanoa, että minun ja perheeni tulisi luopua vanhoista suomalaisista kulttuurin osista vain siksi, että ne ovat lähtöisin uskonnosta.
Näitä perinteitä noudattaa myös suurin osa tapauskovaisista niin miksen minä voisi? Ja en halua ristiäisiä, sillä en halua liittää lastani mihinkään uskontokuntaan vastoin hänen tahtoaan. Jos lapseni pyytää minulta kirkkoon pääsyä tai suvivirren laulua niin näin tehdään, mutta vain hänen tahdostaan. Uskontoon tai ideologiaan perehtyminen tulisi mielestäni lähteä lapsen omasta mielenkiinnosta.
[/quote] Kuinka lapsi voi haluta sellaista, mitä hän ei tiedä olevan olemassakaan?
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 18:38"]Kertokaa nyt te nimiäisiä juhlivat, miksi lapselle pitää saada se kristillisessä juhlassa käytetty mekko, miksi ette luo omia perinteitä ja hanki vaikka violettia satiinimekkoa? Onko siellä mielelle taustalla kuitenkin ajatus siitä, että kun moni lapsi on siinä perintömekossa siunattu, niin osa Jumalan armoa voi vaikka sitä kautta saavuttaa lapsenne?
[/quote]
voi helvetti kun sä olet tyhmä!!! Pitääkö vääntää rautalangasta, että me "pakanat" emme usko jumalaan!!! Meille sillä kastemekolla ei ole pyhää merkitystä, vaan itse pidän nimiäisiä ja ristiäisiä samanarvoisena juhlana, ja vaikka ristiäisissä lasta ei nimettäisikään, niin tahdon perinteen jatkuvan siinä, että jokaisen perheeseemme/sukuumme kuuluvalla on tämä sama mekko elämänsä ensimmäisessä juhlassa ollut päällä
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 19:17"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 17:46"]
Itse olen ateisti mutta luonnollisesti suomalaisena noudatan suomalaisia perinteitä.
Yllätys, yllätys.
Suomalainen yhteiskunta on jo pitkään perustunut kristillisille arvoille ja perinteille ja näin osa näistä perinteistä ovat myös luonnollisesti osa omaa elämääni vaikken kristitty olisikaan. Miksi kenelläkään olisi oikeutta sanoa, että minun ja perheeni tulisi luopua vanhoista suomalaisista kulttuurin osista vain siksi, että ne ovat lähtöisin uskonnosta.
Näitä perinteitä noudattaa myös suurin osa tapauskovaisista niin miksen minä voisi? Ja en halua ristiäisiä, sillä en halua liittää lastani mihinkään uskontokuntaan vastoin hänen tahtoaan. Jos lapseni pyytää minulta kirkkoon pääsyä tai suvivirren laulua niin näin tehdään, mutta vain hänen tahdostaan. Uskontoon tai ideologiaan perehtyminen tulisi mielestäni lähteä lapsen omasta mielenkiinnosta.
[/quote] Kuinka lapsi voi haluta sellaista, mitä hän ei tiedä olevan olemassakaan?
[/quote]Kerrotko sinä lapsellesi kaikki puolet muista uskonnoista, että hän voi halutessaan valita itselleen mieluisan, tai olla valitsematta ollenkaan? Vai haluatko syöttää valmiiksi pureskellun oman uskontosi?
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 18:38"]Kertokaa nyt te nimiäisiä juhlivat, miksi lapselle pitää saada se kristillisessä juhlassa käytetty mekko, miksi ette luo omia perinteitä ja hanki vaikka violettia satiinimekkoa? Onko siellä mielelle taustalla kuitenkin ajatus siitä, että kun moni lapsi on siinä perintömekossa siunattu, niin osa Jumalan armoa voi vaikka sitä kautta saavuttaa lapsenne? [/quote] voi helvetti kun sä olet tyhmä!!! Pitääkö vääntää rautalangasta, että me "pakanat" emme usko jumalaan!!! Meille sillä kastemekolla ei ole pyhää merkitystä, vaan itse pidän nimiäisiä ja ristiäisiä samanarvoisena juhlana, ja vaikka ristiäisissä lasta ei nimettäisikään, niin tahdon perinteen jatkuvan siinä, että jokaisen perheeseemme/sukuumme kuuluvalla on tämä sama mekko elämänsä ensimmäisessä juhlassa ollut päällä
[/quote]
Edelleenkään en ymmärrä, että miksi haluat lapsesi nimiäisiin merkittävän osoituksen kristillisestä perinteestä (KASTEmekko), jos et halua lasta kastaa ja juhlitte vain nimeä eikä mitään sen suurempaa. Sinulle kastemekolla ei ole mitään erityistä pyhää merkitystä, mutta kai ymmärrät, että yleisesti se liitetään osaksi kirkollista toimitusta. Vai haluatko, että nimiäiset rinnastettaisiin kastejuhlaan?
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 16:10"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 16:03"]
Näyttäkää mulle se raamatunkohta, missä käsketään pukemaan seurakuntaan liitettävä henkilö pitkään valkoiseen mekkoon. Muussa tapauksessa on täysin naurettavaa alkaa vaatimaan jotain vaatekappaletta pelkästään uskonnollisiin menoihin.
[/quote]
Raamatussa puhutaan kasteen yhteydessä monesti uusiin vaatteisiin pukeutumisesta ja vanhojen riisumisesta. ”Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet” (Raamattu, Gal. 3:27). Valkoinen väri kastevaatteen värinä kuvaa iloa, kiitollisuutta ja puhtautta ja se on myös Jumalan, Kristuksen, taivaan enkelien ja pyhien symbolinen väri.
[/quote]
Juuri näin! Uskonnolliset vaatteet kuuluvat uskonnollisiin tilaisuuksiin.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 17:46"]
Kastepöydän valkoinen pöytäliina ja kastemekko kuvaavat puhtautta ja pyhyyttä, jonka kasteessa saamme. Valkoinen on ilon, juhlan, ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän väri. Kastepöydälle kuuluu myös Raamattu, joka muistuttaa kasteen merkityksestä. Palava kynttilä on rukouksen symboli, ja kukat kertovat Elämän Antajasta. Alttari on rukouksen ja Jumalan kohtaamisen paikka. Siksi kastejuhlaa vietetään alttarin ääressä. Kastemaljassa oleva vesi on Jumalan armon näkyvä merkki. Lapsen pää pyyhitään valkoiseen liinaan.
[/quote]
Aamen.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 19:17"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 17:46"] Itse olen ateisti mutta luonnollisesti suomalaisena noudatan suomalaisia perinteitä. Yllätys, yllätys. Suomalainen yhteiskunta on jo pitkään perustunut kristillisille arvoille ja perinteille ja näin osa näistä perinteistä ovat myös luonnollisesti osa omaa elämääni vaikken kristitty olisikaan. Miksi kenelläkään olisi oikeutta sanoa, että minun ja perheeni tulisi luopua vanhoista suomalaisista kulttuurin osista vain siksi, että ne ovat lähtöisin uskonnosta. Näitä perinteitä noudattaa myös suurin osa tapauskovaisista niin miksen minä voisi? Ja en halua ristiäisiä, sillä en halua liittää lastani mihinkään uskontokuntaan vastoin hänen tahtoaan. Jos lapseni pyytää minulta kirkkoon pääsyä tai suvivirren laulua niin näin tehdään, mutta vain hänen tahdostaan. Uskontoon tai ideologiaan perehtyminen tulisi mielestäni lähteä lapsen omasta mielenkiinnosta. [/quote] Kuinka lapsi voi haluta sellaista, mitä hän ei tiedä olevan olemassakaan? [/quote]Kerrotko sinä lapsellesi kaikki puolet muista uskonnoista, että hän voi halutessaan valita itselleen mieluisan, tai olla valitsematta ollenkaan? Vai haluatko syöttää valmiiksi pureskellun oman uskontosi?
[/quote] Kasvatan lapseni suomalaiseen kulttuuriin, sen tapoihin, kieleen ja uskontoon. Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu vahvasti kristinusko, ei islam tai joku muu idän uskonto. Suomalaisessa koulussa lapset tutustuvat myös muihin uskontoihin.
Juu mutta monelle sillä kastemekolla on pyhä merkitys mutta sitähän sinä itsekkäänä et ymmärrä.
[/quote] voi helvetti kun sä olet tyhmä!!! Pitääkö vääntää rautalangasta, että me "pakanat" emme usko jumalaan!!! Meille sillä kastemekolla ei ole pyhää merkitystä, vaan itse pidän nimiäisiä ja ristiäisiä samanarvoisena juhlana, ja vaikka ristiäisissä lasta ei nimettäisikään, niin tahdon perinteen jatkuvan siinä, että jokaisen perheeseemme/sukuumme kuuluvalla on tämä sama mekko elämänsä ensimmäisessä juhlassa ollut päällä
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 19:32"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 18:38"]Kertokaa nyt te nimiäisiä juhlivat, miksi lapselle pitää saada se kristillisessä juhlassa käytetty mekko, miksi ette luo omia perinteitä ja hanki vaikka violettia satiinimekkoa? Onko siellä mielelle taustalla kuitenkin ajatus siitä, että kun moni lapsi on siinä perintömekossa siunattu, niin osa Jumalan armoa voi vaikka sitä kautta saavuttaa lapsenne? [/quote] voi helvetti kun sä olet tyhmä!!! Pitääkö vääntää rautalangasta, että me "pakanat" emme usko jumalaan!!! Meille sillä kastemekolla ei ole pyhää merkitystä, vaan itse pidän nimiäisiä ja ristiäisiä samanarvoisena juhlana, ja vaikka ristiäisissä lasta ei nimettäisikään, niin tahdon perinteen jatkuvan siinä, että jokaisen perheeseemme/sukuumme kuuluvalla on tämä sama mekko elämänsä ensimmäisessä juhlassa ollut päällä
[/quote]
Edelleenkään en ymmärrä, että miksi haluat lapsesi nimiäisiin merkittävän osoituksen kristillisestä perinteestä (KASTEmekko), jos et halua lasta kastaa ja juhlitte vain nimeä eikä mitään sen suurempaa. Sinulle kastemekolla ei ole mitään erityistä pyhää merkitystä, mutta kai ymmärrät, että yleisesti se liitetään osaksi kirkollista toimitusta. Vai haluatko, että nimiäiset rinnastettaisiin kastejuhlaan?
[/quote]
Yleisesti voidaan ymmärtää kastemekolla olevan joku pyhä merkitys, mutta aivan yhtä yleisesti sitä pidetään vain tavan vuoksi. Samoin kuin koko kaste on monelle vain perinne ja tapa, eikä siihen liity sen kummempaa uskonnollista merkitystä. Jos kerran voidaan kastaakin vain tavan vuoksi, miksei voi käyttää myös kastemekkoa ilman sen pyhempää tarkoitusta? Se on vain vaate, ei mikään jeesuksen käärinliina.
Kastemekko viittaa Kristuksen hankkimaan lahjavanhurskauteen. Kasteessa perisyntinen ihminen kastetaan Kristuksen kuolemaan, jotta hän saisi myös nousta ylös Kristuksen kanssa. Oikeastaan kastemekko kuuluisikin pukea vasta kasteen jälkeen, mutta yleensähän se laitetaan päälle jo ennen toimitusta.
Täytyy olla aika hukassa yleissivistys, jos nimiäisiin sotkee kastepuvun. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että lasta ei pidä viedä kasteelle, jos ei aio muuten opettaa häntä tuntemaan Jeesusta. Kasteeseen kuuluu se, että sen jälkeenkin eletään kristityn elämää eli kuunnellaan ja luetaan Jumalan sanaa ja sopivassa iässä aletaan käydä myös Herran ehtoollisella.
Tiedän ettei omiani kasteta mutta mies vaatii jonkun juhlan pidettäväksi etteivät sukulaiset suutu, joten nimiäiset on pidettävä. En ollut ennen tätä ketjua ajatellut koko kastemekon käyttämistä tai käyttämättä jättämistä, joten keskustelimme asiasta. Tulimme siihen lopputulokseen, että emme käytä mitään kastemekkoa. Kumnankaan suvulla ei mitään perinteistä mekkoa ole, joten sellaisen käyttäminen ei ole välttämätöntä suvun puolesta. Päätettiin pukea lapsi ihan erilliseen asuun joka on suunniteltu ja valmistettu itse tilaisuutta varten. Olen ammatiltani vaatetusalan artesaani, joten voin tehdä asun itse :)
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 17:56"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 17:42"]Miksi sitten haluat lapselle kastemekon, jos maailmankatsomuksesi mukaan kaste ei ole Ok? Miksi kuitenkin kastepäivään liittyvä juhlamekko on välttämätön? En yksinkertaisesti ymmärrä tätä - miksi se kristilliseen perinteeseen liittyvä mekko pitää saada pakanalapselle? [/quote]Minusta se on kaunis vaatekappale, joka liittää sukupolvet ja sukulaiset yhteen. Siinä tilaisuudessa sitä käytettäisiin nimiäismekkona. Miten teillä kristityillä, siinä jossakin käskyssä mainitaan muiden jumalien ja jumalkuvien tekemisestä jotain. Ettei vain mekko olisi noussut jo himppasen liian pyhään asemaan?
[/quote]
Koska kasteella ja nimeämisellä ei ole mitään yhteyttä! Lapsi ei saa kasteessa nimeä vaan hänet liitetään osaksi kristillistä yhteyttä. Siksi on naurettavaa, että se sama mekko pitää saa lapselle, jossa ei ole muuta juhlittavaa kuin nimi. Ristiäisissä juhlitaan isompia asioita, joten nimiäisissä lapselle voisi varsin hyvin pukea kurpitsapuvun tai miksi ei Teräsmies-asua.