Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitäs sitten tehdään kun nimiäisiin vaaditaan

Vierailija
11.06.2015 |

suvun kastemekkoa?

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 15:46"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 15:43"]Minä en ymmärrä, miksi joku haluaa nimiäisiin selvästi kastejuhliin kuuluvia traditioita. Eikö se vähän vaikuta siltä, että kastetilaisuus olisi se oikea juhla, jota nyt yritetään mahdollisimman pitkälle matkia jollain korvikkeella? Miksi ei ennemmin järjestä nimiäisiä puhtaalta pöydältä. [/quote] Lapsen nimeäminen on melko universaali, kymmeniä tuhansia vuosia vanha perinne. Mitä väliä jos joku uskonto luulee keksineensä sen itse?

[/quote]

Ristiäiset eivät ole nimenantojuhla, uskokaa nyt jo. Siinä lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi. Se, että nimi julkistetaan siinä yhteydessä, ei tee ristiäisistä nimiäisiä.

Vierailija
42/84 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 16:40"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 16:04"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 15:46"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 15:43"]Minä en ymmärrä, miksi joku haluaa nimiäisiin selvästi kastejuhliin kuuluvia traditioita. Eikö se vähän vaikuta siltä, että kastetilaisuus olisi se oikea juhla, jota nyt yritetään mahdollisimman pitkälle matkia jollain korvikkeella? Miksi ei ennemmin järjestä nimiäisiä puhtaalta pöydältä. [/quote] Lapsen nimeäminen on melko universaali, kymmeniä tuhansia vuosia vanha perinne. Mitä väliä jos joku uskonto luulee keksineensä sen itse?

[/quote]

Iso osa ei järjestä mitään juhlia pelkän nimenannon kunniaksi, kristityillä on sellainen harvinainen tapa liittyen kasteeseen.

[/quote]

Tarkoitit kai suomalaisilla (ja mahdollisesti pohjoismaisilla?) kristityillä. Muualla kristikunnassa nimi annetaan heti syntymän jälkeen. Kastetilaisuus pidetään sitten joskus myöhemmin.

[/quote]

Tarkoitin kaikkia kristittyjä, jotka juhlistavat kastetta. Nimenantoa juhlivat vain ne, jotka järjestävät nimiäisiä pitäen sitä omaperäisenä asiana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 15:47"]Olen ollut nimiäisissä, joissa tuoreet vanhemmat vaativat sitä perintömekkoa, kun se oli kaikilla suvussa ollut. Niinpä nimenjulkistuksen jälkeen molemmat isoäidit kajauttivat virren Ystävä sä lapsien ja ilmoittivat lapsen vanhemmille, että se kastemekko on tottunut siihen, että se kuulee virrenveisuuta silloin tällöin.
[/quote]Tuollaiset moukat lähtisivät meillä saman tien kartanolle, olkoon miten isoäitejä tahansa. Ei minkäänlaista kunnioitusta juhlan järjestäjiä eikä heidän maailmankatsomustaan kohtaan. Mutta tuotahan se on, suvivirttäkin pitää veisata kun on se perinne.

Vierailija
44/84 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranjumala! Minä tahdoin lapselleni kastemekon, sen juuri saman mikä MINULLAKIN oli päällä! Minä olen eronnut kirkosta, eikä se kastaminen ollut minulle mikään iso asia. Siksi en koe sitä VAATEKAPPALETTA mitenkään kristilliseksi, vaan enemmänkin jatkuvana perinteenä.

Vierailija
45/84 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 16:34"]En ymmärrä, miksi kukaan haluaisi noin vahvasti kristilliseen perinteeseen liittyvän asian uskonnottomaan tilaisuuteen, mutta en myöskään ymmärrä, miksi kastemekkoa ei voisi antaa jos joku sen ehdottomasti haluaa.
[/quote]

Komppaan tätä! Yleensä erityisesti ateistit haluavat juhliensa erottuvan kristillisistä vastaavista. En siis oikein ymmärrä, miksi he haluaisivat käyttää asua, joka linkittyy niin voimakkaasti kristilliseen juhlaan. Mielestäni se on vähän sama kuin se että ateisti käyttäisi ristikorua. En oikein ymmärrä, ja tuntuu vähän hassulta, mutta toisaalta ei kyllä minua haittaa yhtään, jos joku tosiaan näin haluaa tehdä! Ja kastemekkoa lainaisin kyllä tällaiseen tilaisuuteen, jos olisin lainaajan asemassa.

Vierailija
46/84 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 15:27"]Siis kuka vaatii? Suku?
[/quote]

Tiedän pari tapausta joissa anoppi hanakasti vaati kastemekkoa päälle nimiäisiin. Ei toteutunut toive...

Vierailija
47/84 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 17:25"]

Voi herranjumala! Minä tahdoin lapselleni kastemekon, sen juuri saman mikä MINULLAKIN oli päällä! Minä olen eronnut kirkosta, eikä se kastaminen ollut minulle mikään iso asia. Siksi en koe sitä VAATEKAPPALETTA mitenkään kristilliseksi, vaan enemmänkin jatkuvana perinteenä.

[/quote]

Jatkuvana perinteenä mistä? Sinun lastasihan ei kasteta, joten mikä ihmeen perinne on kyseessä?

Vierailija
48/84 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 17:20"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 15:47"]Olen ollut nimiäisissä, joissa tuoreet vanhemmat vaativat sitä perintömekkoa, kun se oli kaikilla suvussa ollut. Niinpä nimenjulkistuksen jälkeen molemmat isoäidit kajauttivat virren Ystävä sä lapsien ja ilmoittivat lapsen vanhemmille, että se kastemekko on tottunut siihen, että se kuulee virrenveisuuta silloin tällöin. [/quote]Tuollaiset moukat lähtisivät meillä saman tien kartanolle, olkoon miten isoäitejä tahansa. Ei minkäänlaista kunnioitusta juhlan järjestäjiä eikä heidän maailmankatsomustaan kohtaan. Mutta tuotahan se on, suvivirttäkin pitää veisata kun on se perinne.

[/quote]

Miksi sitten haluat lapselle kastemekon, jos maailmankatsomuksesi mukaan kaste ei ole Ok? Miksi kuitenkin kastepäivään liittyvä juhlamekko on välttämätön? En yksinkertaisesti ymmärrä tätä - miksi se kristilliseen perinteeseen liittyvä mekko pitää saada pakanalapselle?

Vierailija
49/84 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 17:36"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 16:34"]En ymmärrä, miksi kukaan haluaisi noin vahvasti kristilliseen perinteeseen liittyvän asian uskonnottomaan tilaisuuteen, mutta en myöskään ymmärrä, miksi kastemekkoa ei voisi antaa jos joku sen ehdottomasti haluaa. [/quote] Komppaan tätä! Yleensä erityisesti ateistit haluavat juhliensa erottuvan kristillisistä vastaavista. En siis oikein ymmärrä, miksi he haluaisivat käyttää asua, joka linkittyy niin voimakkaasti kristilliseen juhlaan. Mielestäni se on vähän sama kuin se että ateisti käyttäisi ristikorua. En oikein ymmärrä, ja tuntuu vähän hassulta, mutta toisaalta ei kyllä minua haittaa yhtään, jos joku tosiaan näin haluaa tehdä! Ja kastemekkoa lainaisin kyllä tällaiseen tilaisuuteen, jos olisin lainaajan asemassa.

[/quote]

Kristilliset symbolit ovat todella vahva osa suomalaista kulttuuria, ne eivät ole ainoastaan uskovaisten juttuja.

Aika monissa kohdissa sitä uskonnollista kuvastoa tyrkytetään uskonnottomillekin sillä verukkeella, ettei se ole uskonnollinen juttu vaan tapa (esim. virsien laulaminen päättäjäisissä, joulujuhlat) joten miksi se yhtäkkiä muuttuu päinvastaiseksi kun joku ateisti haluaisi toteuttaa jotain, mikä on alun perin kristillinen perinne Suomessa?

Vierailija
50/84 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nimiäisiä järjestävät ei aloita uusia perinteitä? Joulupukki voi tuoda lapsen nimenantojuhlaan tai ateriaksi voi olla maukasta istukkaa. Miksi täytyy ottaa ne kastejuhlan perinteiset näkyvät merkit osaksi pakanajuhlaa?

Vierailija
51/84 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ateisti mutta luonnollisesti suomalaisena noudatan suomalaisia perinteitä.

Yllätys, yllätys. 

Suomalainen yhteiskunta on jo pitkään perustunut kristillisille arvoille ja perinteille ja näin osa näistä perinteistä ovat myös luonnollisesti osa omaa elämääni vaikken kristitty olisikaan. Miksi kenelläkään olisi oikeutta sanoa, että minun ja perheeni tulisi luopua vanhoista suomalaisista kulttuurin osista vain siksi, että ne ovat lähtöisin uskonnosta.

Näitä perinteitä noudattaa myös suurin osa tapauskovaisista niin miksen minä voisi? Ja en halua ristiäisiä, sillä en halua liittää lastani mihinkään uskontokuntaan vastoin hänen tahtoaan. Jos lapseni pyytää minulta kirkkoon pääsyä tai suvivirren laulua niin näin tehdään, mutta vain hänen tahdostaan. Uskontoon tai ideologiaan perehtyminen tulisi mielestäni lähteä lapsen omasta mielenkiinnosta.

Vierailija
52/84 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastepöydän valkoinen pöytäliina ja kastemekko kuvaavat puhtautta ja pyhyyttä, jonka kasteessa saamme. Valkoinen on ilon, juhlan, ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän väri. Kastepöydälle kuuluu myös Raamattu, joka muistuttaa kasteen merkityksestä. Palava kynttilä on rukouksen symboli, ja kukat kertovat Elämän Antajasta. Alttari on rukouksen ja Jumalan kohtaamisen paikka. Siksi kastejuhlaa vietetään alttarin ääressä. Kastemaljassa oleva vesi on Jumalan armon näkyvä merkki. Lapsen pää pyyhitään valkoiseen liinaan.

Vierailija
53/84 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 17:45"]

Miksi nimiäisiä järjestävät ei aloita uusia perinteitä? Joulupukki voi tuoda lapsen nimenantojuhlaan tai ateriaksi voi olla maukasta istukkaa. Miksi täytyy ottaa ne kastejuhlan perinteiset näkyvät merkit osaksi pakanajuhlaa?

[/quote]

Miksi kristityt ovat runtanneet omat juhlansa vanhojen pakanajuhlien päälle ja varastaneet ison osan perinteistään pakanauskonnoilta ja antaneet niille omat merkityksensä?

Vierailija
54/84 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 17:42"]Miksi sitten haluat lapselle kastemekon, jos maailmankatsomuksesi mukaan kaste ei ole Ok? Miksi kuitenkin kastepäivään liittyvä juhlamekko on välttämätön? En yksinkertaisesti ymmärrä tätä - miksi se kristilliseen perinteeseen liittyvä mekko pitää saada pakanalapselle?
[/quote]Minusta se on kaunis vaatekappale, joka liittää sukupolvet ja sukulaiset yhteen. Siinä tilaisuudessa sitä käytettäisiin nimiäismekkona.

Miten teillä kristityillä, siinä jossakin käskyssä mainitaan muiden jumalien ja jumalkuvien tekemisestä jotain. Ettei vain mekko olisi noussut jo himppasen liian pyhään asemaan?

Vierailija
55/84 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 17:45"]Miksi nimiäisiä järjestävät ei aloita uusia perinteitä? Joulupukki voi tuoda lapsen nimenantojuhlaan tai ateriaksi voi olla maukasta istukkaa. Miksi täytyy ottaa ne kastejuhlan perinteiset näkyvät merkit osaksi pakanajuhlaa?
[/quote]Koska aina sinne tilaisuuteen tulee joku menneisyyteen jämähtänyt isoäiti, jonka tilaisuus on pilalla kun ei noudateta perinteitä, ja joka hoilaa sitten mieleisensä virren mahdollisimman korkealta ja kovaa.

Vierailija
56/84 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 17:46"]Kastepöydän valkoinen pöytäliina ja kastemekko kuvaavat puhtautta ja pyhyyttä, jonka kasteessa saamme. Valkoinen on ilon, juhlan, ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän väri. Kastepöydälle kuuluu myös Raamattu, joka muistuttaa kasteen merkityksestä. Palava kynttilä on rukouksen symboli, ja kukat kertovat Elämän Antajasta. Alttari on rukouksen ja Jumalan kohtaamisen paikka. Siksi kastejuhlaa vietetään alttarin ääressä. Kastemaljassa oleva vesi on Jumalan armon näkyvä merkki. Lapsen pää pyyhitään valkoiseen liinaan.
[/quote]Eli valkoinen mekko lapsella on ehdottoman kielletty nimiäisjuhlassa, koska kristinusko? Vai ainoastaan sellaiset, mitkä ovat olleet vähintään kerran kastemekkoina? Nimiäisiin käytettäessä mekkoon ladattu pyhyys jotenkin purkautuu?

Vierailija
57/84 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 17:46"]Kastepöydän valkoinen pöytäliina ja kastemekko kuvaavat puhtautta ja pyhyyttä, jonka kasteessa saamme. Valkoinen on ilon, juhlan, ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän väri. Kastepöydälle kuuluu myös Raamattu, joka muistuttaa kasteen merkityksestä. Palava kynttilä on rukouksen symboli, ja kukat kertovat Elämän Antajasta. Alttari on rukouksen ja Jumalan kohtaamisen paikka. Siksi kastejuhlaa vietetään alttarin ääressä. Kastemaljassa oleva vesi on Jumalan armon näkyvä merkki. Lapsen pää pyyhitään valkoiseen liinaan.
[/quote]
voi helvetti. Kiellätkö nyt meiltä "pakanoilta" valkoisen värin?!

Vierailija
58/84 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 18:09"][quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 17:46"]Kastepöydän valkoinen pöytäliina ja kastemekko kuvaavat puhtautta ja pyhyyttä, jonka kasteessa saamme. Valkoinen on ilon, juhlan, ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän väri. Kastepöydälle kuuluu myös Raamattu, joka muistuttaa kasteen merkityksestä. Palava kynttilä on rukouksen symboli, ja kukat kertovat Elämän Antajasta. Alttari on rukouksen ja Jumalan kohtaamisen paikka. Siksi kastejuhlaa vietetään alttarin ääressä. Kastemaljassa oleva vesi on Jumalan armon näkyvä merkki. Lapsen pää pyyhitään valkoiseen liinaan.
[/quote]
voi helvetti. Kiellätkö nyt meiltä "pakanoilta" valkoisen värin?!
[/quote]Nähtävästi myös valkoinen pöytäliina, kynttilät, kukat ja vesi on kielletty. Alkaa mennä juhlien järjestäminen melko hankalaksi, kun ei saa kristillisiä perinteitä "matkia" missään asiassa.

Vierailija
59/84 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suku kieltää kastemekon käyttämisen nimiäisissä, niin ei taida mekolle olla enää kymmenen vuoden päästä käyttäjiä. Se nyt vaan on fakta, että yhä harvempi haluaa liittää vauvansa kirkkoon (edes uskovista). Ihmisoikeidet on pop, joten jokainen päättäköön liittyykö kirkkoon tai persuihin ihan itse :)

Vierailija
60/84 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 15:02"]

Voi nykyajan nuorisoa. Ihan heti ei tule mieleen huvittavampaa tilannetta kuin kastemekko päälle oleva vauva, jota ei sitten kastetakaan. Kastemekko, kummit, seurakunnan ilmainen päiväkerho, enkelit joulukuusessa, jouluevankeliumi, vanhempien kirkkohäät, loppiaisvapaasta nauttiminen - mutta ei, ei lasta kasteta.

[/quote]

Miten menen töihin loppiasena, jos työpaikkani on kiinni? Vai pitäisikö maata peiton alla koko päivä ja surkutella?