voiko lapsen kanssa käydä Alkossa??
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Ja jos jollain itsetunto kärsii kolauksen siitä että kysytään paperit alkossa niin on kyllä paikka kasvaa siinä henkisesti..meillähän kysytään paperit kaikilta henkilöiltä jotka vaikuttavat alle 30 vuotiailta..itse olen 31 ja edelleen paperit kysytään viinakaupassa ja se on vain mukavaa..tuntee itsensä nuoreksi..
Kyllä te kerkeätte olemaan vanhoja ja ryppyisiä.
Mikä ihme siinä papereiden näyttämisessä on niin noloa?
Täytyyköhän juoda edes alkoholia jos on niin keskenkasvuinen että saa kolauksen tuosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri kampanjat ovat purreet ja kyllä vahditaan myymälän ulkopuolta ettei huomata että joku antaa rahaa jollekin toiselle ostoksia varten..se kuuluu meidän työhön ja hyvä niin..
No jos vanhempi lapselleen ostaa alkoholia, niin tuskin raha vaihtaa omistajaa Alkon oven vieressä.
Oli tässä juuri muutama viikko sitten tilanne että oltiin mun äidin kanssa liikenteessä ja käytiin kirpparilla ja kun hänellä ei ollut käteistä niin maksoin hänen ostokset ja sitten käytiin alkossa kun mun piti yksi viini hakea. Kävin valkkaamassa viinin ja äiti tuli siis alkoon mukaan ja siinä juuri ennen kassaa äiti sanoi että hän voi maksaa sen niin sitten ollaan sujut. Annoin pullon hänelle ja kävelin kassan ohi. Myyjä siis näki ja kuuli tilanteen varmasti kun oltiin parin metrin päässä eikä hän juuri palvellut ketään. Ajattelin jo että nyt tästä varmasti tulee jotain sanomista ja pyytää multa henkkarit (olen 21v ja vaikka yleensä ei kysytä henkkareita, ajattelin tilanteen olleen nyt niin outo että olisi varmistanut) mutta ei. Myi äidilleni sen pulloin ja minä nappasin sen siitä hihnalta ja lähdettiin kävelemään pois.
Tästä siis tuli vaan mieleen että onpa aika helppoa jos noin vain voisi vanhempi ostaa nuorelleen alkoholia... Mutta kai mä sitten näytin sen verran vanhalta ettei ajatellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri kampanjat ovat purreet ja kyllä vahditaan myymälän ulkopuolta ettei huomata että joku antaa rahaa jollekin toiselle ostoksia varten..se kuuluu meidän työhön ja hyvä niin..
No jos vanhempi lapselleen ostaa alkoholia, niin tuskin raha vaihtaa omistajaa Alkon oven vieressä.
Oli tässä juuri muutama viikko sitten tilanne että oltiin mun äidin kanssa liikenteessä ja käytiin kirpparilla ja kun hänellä ei ollut käteistä niin maksoin hänen ostokset ja sitten käytiin alkossa kun mun piti yksi viini hakea. Kävin valkkaamassa viinin ja äiti tuli siis alkoon mukaan ja siinä juuri ennen kassaa äiti sanoi että hän voi maksaa sen niin sitten ollaan sujut. Annoin pullon hänelle ja kävelin kassan ohi. Myyjä siis näki ja kuuli tilanteen varmasti kun oltiin parin metrin päässä eikä hän juuri palvellut ketään. Ajattelin jo että nyt tästä varmasti tulee jotain sanomista ja pyytää multa henkkarit (olen 21v ja vaikka yleensä ei kysytä henkkareita, ajattelin tilanteen olleen nyt niin outo että olisi varmistanut) mutta ei. Myi äidilleni sen pulloin ja minä nappasin sen siitä hihnalta ja lähdettiin kävelemään pois.
Tästä siis tuli vaan mieleen että onpa aika helppoa jos noin vain voisi vanhempi ostaa nuorelleen alkoholia... Mutta kai mä sitten näytin sen verran vanhalta ettei ajatellut.
Tässä hyvä esimerkki myyjän tilannetajusta.Ei siellä ketään tahallaan kiusata vaan tilanne hoidetaan sen vaatimalla tavalla..
Harvassa on se viinakaupan myyjä joka jotenkin koittaa itseään pönkittää tekemisillään niin kuin nuoret nyt näyttävät kuvittelevan.
Harvalla on kokemusta "normaalista muka ihanne alkoholinkäytöstä" lapsuudestaan tai aikuisuudestakaan. Alkoholi aiheuttaa niin paljon pahaa että ei niitä lapsia tarvitse sinne viedä jos minulta kysytään. Itsepetosta aikuisilta ihmisiltä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee vähän OT:ksi, mutta ihmettelenpä tässä silti.
Kun olen mieheni kanssa kaupassa tai Alkossa, ja mieheni ostaa alkoholia, minulta kysytään aina paperit. Kun olen äitini kanssa kaupassa tai Alkossa, ja äitini ostaa alkoholia, minulta ei koskaan ole kysytty papereita, ei edes alaikäisenä. Kumpi on todennäköisemmin alaikäinen - ihminen, joka käy Alkossa ja kaupassa vanhempansa kanssa, vai ihminen, joka käy noissa aviomiehensä kanssa? Koittakaa myyjät vähän skarpata. On ilmeistä, että logiikkassanne on suuri aukko.
Millainen ikäero teillä on miehesi kanssa?
Olen häntä muutaman kuukauden nuorempi. Äitiin ikäero on 24 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Harvalla on kokemusta "normaalista muka ihanne alkoholinkäytöstä" lapsuudestaan tai aikuisuudestakaan. Alkoholi aiheuttaa niin paljon pahaa että ei niitä lapsia tarvitse sinne viedä jos minulta kysytään. Itsepetosta aikuisilta ihmisiltä...
Kyllä mä veikkaan että suurimmalla osalla on kokemuksia juuri tosta normaalista alkoholin käytöstä. Mun vanhemmat joivat aina saunakaljan tai siiderin mutta se jäi aina siihen yhteen. Joskus joivat ison tölin puoliksi. Meillä lapsilla oli limpparit/pillimehut. Arjessa isä saattoi ottaa punaviinilasillisen ruuan kanssa viikonloppuna, äiti ei ole niinkään viinin ystävä. Uv, juhannus, vappu ja mitä näitä nyt onkaan niin usein joko mentiin jollekkin tuttavaperheelle tai mökille, tai sitten meille tuli vieraita. Näihin juhliin kuului alkoholi aina ruuan kanssa (olut tai viinilasi) ja sitten illemmalla grillin ääressä tai saunassa miehet saattoi innostua ottamaan enemmänkin. Kuitenkin niin kauan kun oltiin pieniä (siis tyyliin alakoululaisia) niin kukaan aikuisista ei ollut hiprakkaa kovemmassa humalassa niin kauan kun lapset oli hereillä ja aina oli jompi kumpi vanhemmistani (yleensä äiti) täysin selvin päin, jos siis ruokajuomia ei lasketa, eli ajokunnossa. Sitten kun tultiin vanhemmiksi ja oltiin tyyliin teinejä niin molemmat vanhemmat saattoi juoda vähän enemmänkin niin että äitikin saattoi olla hiprakassa ja miehet usein sitten vähän kovemmassakin humalassa, mutta ei edelleenkään örveltämiskunnossa.
En ole ikinä nähnyt vanhempiani oksennus- tai konttauskunnossa. Olen kyllä kuullut tarinan että äitini on ainakin joskus oksentanut illanvieton aikana mutta silloin mä olin jo teini ja jossain kavereilla yötä tms ja vanhemmatkaan ei ollut silloin kotona. Ja tämänkin tarinan kuulin aikuisena kun vanhempieni kaveri lipsautti :D
Kyllä mä kokisin että mulla on aika terve suhtautuminen alkoholiin nyt ja olen saanut hyvän "alkoholikasvatuksen".
Älkääkä vastatko noille lasisen lapsuuden trolleille. Eihän niillä ole mitään käsitystä ihan normaalista, ongelmattomasta alkoholinkäytöstä kun ovat itse kokeneet vain sitä vakavaa alkoholiongelmaa.... Täällä ne samat aina kitisevät kuinka jo yhdestä huikastakin ihminen muuttuu pelottavaksi lapsen silmissä ja yhtä ainutta pisaraakaan ei saa ottaa koskaan koska muuten on elämä pilalla ja sen semmoista. Muuten hyvä mutta eivätpä noi asiat liity mitenkään alkoholin turvalliseen ja järkevään kulutukseen.