Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

voiko lapsen kanssa käydä Alkossa??

Vierailija
11.06.2015 |

:D onko noloa?

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asioi teini-ikäisen lapsen kanssa Alkossa niin voi olla että myyjä kysyy kenelle juomat ovat tulossa, tämä on heidän velvollisuutensa. Jos juomat ovat omia, ja tämän ilmoittaa kassalla, niin asia on sillä selvä, ne myydään. Lapset ja kaikenikäiset ovat vanhemman seurassa tervetulleita Alkoon, tottakai :)

Vierailija
22/68 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin lapsena alkossa äitini kanssa (ei ollut juoppo). Kerran 15-vuotiaana olin eri puolella liikettä kuin äitini, niin myyjä tuli kysymään voisiko auttaa valitsemisessa. Kerroin kohteliaasti pärjääväni kyllä.

Vierailija
24/68 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lapselle raitis lapsuus, jos se viinan himo iskee ,laitaisitko edes lapset hyvään ja turvalliseen hoitopaikkaan. Ja nämä jotka sanovat kyllä lasin tai kaksi hyvää viiniä voi juoda ovat pahimpia, ei vaan hyväksytä sitä tosiasiaa yksikin tippa on liikaa.

Vierailija
25/68 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulosko se lapsi pitäisi jättää? Pieni lapsi yksinään johonkin kauppakeskuksen aulaan? Ei tietenkään, kyllä lapsi tulee mukaan eilman että asiassa olisi mitään noloa. Olen myös ostanut suurehkon lastin juomia, myös väkeviä, niin että lapsi oli mukana. Ei hävettänyt yhtään. Myyjäkin vastaili oikein ystävällisesti lapsen tervehdyksiin ja vilkutteluun.

Vierailija
26/68 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:37"]Kyllä mä olen käynyt ihan vauvankin kanssa ostamassa pari pulloa viiniä, glögiä yms. Ei se alkoholi saa lapsillekaan mikään tabu olla. Voin nauttia lapsen läsnäollessa yhden oluen tai lasin viiniäkin. Kun vauva oli ihan pieni, tilasin ravintolassa ruuan kanssa lasin viiniä. Viereisissä pöydissä joku katsoi pahasti. En tajua tätä. Kyllä alkoholista voi tehdä normaalin asian, joka kohtuudella nautittuna on ihan ok. Ihmekään, että kielletty ja vaiettu asia nuoria kiinnostaa, kun ei normaalia suhtautumista alkoholiin ole koskaan opittu...
[/quote]
Kuin minun näppäimistöltäni!

Juuri pari viikkoa sitten oltiin reilun vuoden ikäisen kanssa isovanhemmillaan grillaamassa; minulle ja äidilleni pari lasillista viiniä ja lapselle pillimehu. Normaalisti ruokajuomana vesi, oli siis meille kaikille vähän "spesiaalia". Alkoholi ei ole perheessämme tabu; ei myöskään mikään päivittäinen tuote.

Ja otsikon kysymykseen, kyllä olen voinut lapseni kanssa käydä Alkossa siinä missä tavallisessakin ruokakaupassa.

Vierailija
27/68 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä lapsena ollut mukana alkossa kun vanhemmat ostaneet jotain viiniä yms...

Vierailija
28/68 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 10:34"]

Tervetuloa ostoksille! Huomoithan kuitenkin, että koko seurueen on pyydettäessä todistettava täysi-ikäisyytensä. Tarkoituksena on estää alkoholin päätyminen alle 18-vuotiaiden haltuun.

[/quote]

Tän takia olen ruvennut jättämään oman teinini oven ulkopuolelle kun käyn Alkossa, oottakoot siinä kauppakeskuksen käytävän penkillä sen hetken. 7v kulkee kyllä vielä mukana. 

Vierailija
29/68 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkon ohjeistus asiaan: "Jos olet alle 25-vuotias, näytä henkilötodistuksesi myyjälle, kun ostat tai olet mukana seurueessa, joka ostaa alkoholijuomia."

Eipä tuon selkeämmin voisi enää asiaa ilmaista. Eli luonnollisestikaan et voi mennä lapsesi kanssa Alkoon. Asiasta on hyvä tiedottaa myös näin Joulun alla, monelta kun menee fakta ja fiktio sekaisin pään täyttyessä viinasta.

Vierailija
30/68 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:D Jos tuollaisiua miettii, niin alkoholi on ongelma.

Lapsen kanssa voi käydä Alkossa, kukkakaupassa, jopa apteekissa. 

Anteeksi, tuli vahingossa alapeukku! Oli tarkoitus laittaa yläpeukku!

Vierailija
31/68 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun käyn Alkossa, mä käyn siellä yleensä yhden tai kahden lapsen kanssa, koska yleensä käyn lasten kanssa kaupassa.

Vierailija
32/68 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä ihan naurettavaa, että 0-12-vuotiaan kanssa voi mennä Alkoon, mutta 13-18-vuotiaan kanssa ei.

Vierailija
33/68 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi mennä noin 12-17-vuotiaan lapsen kanssa Alkoon. Kysyvät lapseltakin paperit, ja turhaan siinä sitten yrität selittää, että eikun tämä pullo tulee kyllä mulle eikä tälle lapselle.

t. näin tapahtui minulle, tosin olin silloin itse se lapsi ja tästä on joitain vuosia.

Vierailija
34/68 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna lapselle raitis lapsuus, jos se viinan himo iskee ,laitaisitko edes lapset hyvään ja turvalliseen hoitopaikkaan. Ja nämä jotka sanovat kyllä lasin tai kaksi hyvää viiniä voi juoda ovat pahimpia, ei vaan hyväksytä sitä tosiasiaa yksikin tippa on liikaa.

Miksi yksi tippa olisi liikaa? Ethän nyt ollut tosissasi, ethän? Olen pahoillani, jos olet kasvanut itse alkoholistiperheessä, mutta se ei nyt mitenkään vaikuta meidän muiden elämään. On vähän surullista, jos ei erota viiniä ruokajuomana viinanhimosta. Sun logiikalla en saisi ottaa päänsärkynsä Buranaa, koska jotkut ovat huumeriippuvaisia sekakäyttäjiä...

Vierailija
35/68 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jättänyt teinin ihan suosiolla viemään vaikka ostoksia autoon tai odottamaan Alkon ulkopuolelle. En sitten tiedä kumpi on epäilyttävämpää, jättää oven ulkopuolelle vai ottaa Alkoon mukaan.

Vierailija
36/68 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on siitä outo maa että siellä saa alkoholia tietystä kaupasta nimeltään alko. 

Se on aina shokki tulla Suomeen ja ostaa alkoholia. Todella omituista.

Tulevaisuudessa varmasti kannabistakin joutuu ostamaan tietystä kaupasta eikä vihannesosastolta kuten muualla. 

Vierailija
37/68 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän sitä erittäin kummallisena asiana, ettei teini-ikäistä voi ottaa Alkoon mukaan. Opeta siinä sitten lapselle neutraalia suhtautumista alkoholinkäyttöön, kun vanhempia epäillään välittämisestä, jos lapsi tulee Alkoon mukaan. Alkoholin välittäminen onnistuu kyllä varsin hyvin ilman sitä, että pullon saaja on mukana kaupassa. Tämä on todella kummallinen käytöntö.

Vierailija
38/68 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tää on kyllä ihan naurettavaa, että 0-12-vuotiaan kanssa voi mennä Alkoon, mutta 13-18-vuotiaan kanssa ei" ja sitten "Ei voi mennä noin 12-17-vuotiaan lapsen kanssa Alkoon". Kaikenlaisia kummia näkemyksiä ja julkisia ajattelemattomia möläytyksiä.

Missään ei puhuta 0-12-vuotiaan mahdollisuudesta saada Alkosta alkoholituotteita ollessaan sitä ostavassa ryhmässä (oletan, alkoholituotteiden ostamista tarkoitettiin "Alkoon menemisellä"). Kyllä tuo kielto alle 25-vuotiaista koskee ihan kaikkia. Jos joku myyjä haluaa lipsua tästä, "OK", mutta ei sitten tarvitse parkua jos joku myyjä noudattaakin hänelle määrättyä tehtävää.

Vierailija
39/68 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tää on kyllä ihan naurettavaa, että 0-12-vuotiaan kanssa voi mennä Alkoon, mutta 13-18-vuotiaan kanssa ei" ja sitten "Ei voi mennä noin 12-17-vuotiaan lapsen kanssa Alkoon". Kaikenlaisia kummia näkemyksiä ja julkisia ajattelemattomia möläytyksiä.

Missään ei puhuta 0-12-vuotiaan mahdollisuudesta saada Alkosta alkoholituotteita ollessaan sitä ostavassa ryhmässä (oletan, alkoholituotteiden ostamista tarkoitettiin "Alkoon menemisellä"). Kyllä tuo kielto alle 25-vuotiaista koskee ihan kaikkia. Jos joku myyjä haluaa lipsua tästä, "OK", mutta ei sitten tarvitse parkua jos joku myyjä noudattaakin hänelle määrättyä tehtävää.

Joo koska joku onkin ostamassa sille 2-vuotiaalleen alkoholia... nyt äly taas hoi älä jätä. Kyse oli siitä, että pienen lapsen kanssa voit mennä Alkoon, koska kukaan täysipäinen ei oleta, että olisit sille pienelle lapsellesi sitä pulloa ostamassa. Teinin kanssa sen sijaan et voi mennä Alkoon, koska myyjät epäilevät, että välität teinillesi alkoholia. 

Vierailija
40/68 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kanssa voi tulla alkoon.Jos teini siellä itse valitsee juomia koriin niin siinä vaiheessa lapselta kysytään paperit.

Muutoin voi ihan lasten kanssa käydä kuten muissakin myymälöissä.

Jos lapsi jo teini tai vanhempi juuri tämä pullojen hipelöinti tai jopa juomien valkkaaminen ei käy päinsä,siinä herää välitysepäily.

Myyjä kysyy vanhemmalta tulevatko juomat omaan käyttöön jos epäilys herää..yleensä riittää kyllä tulevat mutta jos myyjä huomaa nuoren valitsevan juomia koriin niin siinä ei enää selittelyt auta.

Alkon myyjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme