Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luetellaan kirjailijoiden ärsyttävyyksiä, esim toistuvia stereotypioita ja manööverejä!

Vierailija
03.02.2022 |

Stephen King on suosikkini mutta Kingin kirjoissa AINA pahat naistyypit ovat ylipainoisia llyllertäjiä jotka syövät pakastekakkuja. Varmaan todellinen ihmistyyppi Amerikan lähiötyyppisissä kaupungeissa ehkä.
Hyvät naiset ovat tavallisen tuntoisia paitsi Susanna Tornissa, Lautan LaVerne ja Tulisilmän tyttö. Tavallisista hyvistä naisista kuvaus on tavallinen nainen, melko harmaa, vähän maatiainen.
Mutta nuo telkkarin ääressä istuvat pakastekakkuja syövät pahat naiset on hyvin yleisiä etenkin novelleissa, tuo paha nainen sitten aiheuttaa koko tapahtumasarjan vain olemassaolollaan!
Jos nainen on paha, hänellä on oltava kakku voisi tiivistää!

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stephen King on minunkin suosikkini, mutta kirjat ovat täynnä maneereja :D Esimerkiksi "sitten x teki jotain yllättävää mutta liikuttavaa ja suuteli y:tä poskelle" toistuu valehtelematta viidessä kirjassa. 

Vierailija
22/38 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kingin novellit ovat hyviä kun niissä ei ole tilaa maneereilleen niin paljon

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hotakainen tuntuu kirjoittaneen samaa tarinaa viimeiset 20 vuotta. Taloudellista viisasta varmaan mutta luulisi noin taitavalla olevan muutakin annettavaa.

Vierailija
24/38 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin joskus vuosituhannen alkupuolella ruotsalaisia Wallander-poliisitarinoita, mutta jossain vaiheessa vain kyllästyin. Miten moisessa pikkukaupungissa jengiä voi kuolla pilvin pimein, luulis väki loppuvan? Eniten ehkä ärsytti, kun joka ikisessä kirjassa Kurt kirosi poliisiaseman kahviautomaattia...

Vierailija
25/38 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisille suunnatuissa viihteellisissä kirjoissa toistuva vaatteiden luettelu tyyliin "hän tuli kotiin ja vaihtoi ylleen beiget shortsit ja vaaleasävyisen kukkakuvioisen paidan". Minusta nämä kohdat voisi ihan vain ohittaa.

Vierailija
26/38 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kingillä oli jossain vaiheessa monissa kirjoissa joku "isompien poikien kiusaajaremmi"-teema, varsinkin nuorisojoukko päähenkilöinä tarinoissa (It, Stand by me), mahtoiko olla perua omasta nuoruudestaan.

Vierailija
27/38 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin joskus vuosituhannen alkupuolella ruotsalaisia Wallander-poliisitarinoita, mutta jossain vaiheessa vain kyllästyin. Miten moisessa pikkukaupungissa jengiä voi kuolla pilvin pimein, luulis väki loppuvan? Eniten ehkä ärsytti, kun joka ikisessä kirjassa Kurt kirosi poliisiaseman kahviautomaattia...

Olen tykännyt itse enemmän elokuvina.

Vierailija
28/38 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan kyllä monen kirjailijan tavan käyttää samoja kliseitä, mutta en muista onko mikään ärsyttänyt. Pidän sitä kirjailijan omana tyylinä, kuten sitä että joku taiteilija käyttää aina samoja värejä. Esim tunnistan tuon Kingin pahan, lihava naishahmon mutta ei ole koskaan häirinnyt, koska King kuvailee häntä niin elävästi.

No, tuo edellä mainittu poskelle suutelu Kingin kirjoissa häiritsee, mutta lähinnä siksi että tuntuu aina päälleliimatulta. En tiedä johtuuko kulttuurierosta vai siitä että hellyys ei lainkaan tunnu sopivan Kingin kirjoihin.

Vierailija
29/38 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisille suunnatuissa viihteellisissä kirjoissa toistuva vaatteiden luettelu tyyliin "hän tuli kotiin ja vaihtoi ylleen beiget shortsit ja vaaleasävyisen kukkakuvioisen paidan". Minusta nämä kohdat voisi ihan vain ohittaa.

Minä tykkään. Olen kiinnostunut vaatteista ja visuaalisuus on minulle tärkeää.

Vierailija
30/38 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuoruudesta lähtien lukenut Mary H. Clarkia, kaikki kirjat siis (ja uusiahan ei tulekaan, RIP hänelle). Hänen päähenkilönsä olivat aina rikkaita/hyvätuloisia ja naiset pukeutuivat kasmirvillatakkeihin/-puseroihin joka kirjassa.

Vierailija
31/38 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hän oli niin tavallinen tavis kuin vain voi olla". Olen kyllästynyt tähän tavallisuuden korostamiseen. Kai sillä halutaan tehdä hahmosta jotenkin samaistuttava, mutta sitä tarvitsisi erikseen korostaa. Lukija osaa kyllä itse päätellä.  

Vierailija
32/38 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatun viskely lattialle on jäänyt mieleen yhdeltä itseään kirjailijaksi kutsuvalta.

Vierailija
33/38 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kirjailija kirjoittaa puolifiktiivisen kirjan, siitä aina sanotaan että EI, nämä asiat eivät ole tapahtuneet minulle itselleni. Vaikka suunnilleen jokainen olisi jo lehdistä lukenut että juuri tuolle ihmiselle on käynyt juuri noin.

Se on myöskin suosittua, että kun kuvaillaan työskentelytapaa, kerrotaan että kirjailija kuulostelee mitä päähenkilöille tapahtuu tai mihin tarina lähtee viemään ja yllättyy siitä itsekin.

Vierailija
34/38 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluatte hyvät naurut, lukekaa jonkun miespuolisen kirjailijan yrityksiä kuvailla seksiä naisen näkökulmasta. Esim Reijo Mäki oli sepustanut joskus niin uskomatonta soopaa että oikeasti nauroin ääneen. Harmi kun en muista mikä kirja, vaikka on niissä kaikissa omituinen naiskuva.

Vierailija
35/38 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliisit ovat aina juoppoja, eronneita ja menneisyyden traumatisoimia ja kiukkuisia joilla on kuitenkin suuri sydän.

Poikkeuksena Karin Fossumin Konrad Seijer, joka on empaattinen leskimies.

Ja Agatha Christien Hercule Poirot, joka on sympaattinen sinkkumies!

Hercule ei ole poliisi.

Hercule oli poliisi.

Vierailija
36/38 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliisit ovat aina juoppoja, eronneita ja menneisyyden traumatisoimia ja kiukkuisia joilla on kuitenkin suuri sydän.

Poikkeuksena Karin Fossumin Konrad Seijer, joka on empaattinen leskimies.

Ja Agatha Christien Hercule Poirot, joka on sympaattinen sinkkumies!

Hercule ei ole poliisi.

Poirot on toiminut poliisina menestyksekkääästi Belgiassa, mutta paettuaan ensimmäistä maailmansotaa Englantiin hän ryhtyi salapoliisiksi.  (Katso Esirippu. Poirotin viimeinen juttu.) Ohis

Vierailija
37/38 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arto Paasilinnan myöhempi tuotanto oli aika itseään toistavaa. Jokin Puuhapete pistää maailman/paikkakunnan/tms. asioita kuntoon ja saanee naisenkin siinä sivussa (en todellakaan enää muista). 

Philip K. Dickin hahmokaarti tuntuu toistuvan aika usein kirjasta toiseen. Lisäksi todellisuuden vääristymiset jne. Mutta ei pahempaa valittamista siinä.

Vierailija
38/38 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypoliiseilla on aina työajoista motkottava nainen (joka on kuitenkin mennyt naimisiin rikospoliisin kanssa?) tai sitten vaikeita teini-iässä olevia tyttäriä jotka on pelkkiä persreikiä kirjoissa ja tv-ohjelmissa.Paitsi Vera Stanhope..mun lemppari

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi