Ranskalaiset ovat sangen laihanpuoleista porukkaa... piileekö
salaisuus annoskoossa vai mikä ruokavaliosta tekee vähemmän lihottavan. Tosin ranskiksetkin tätä nykyä ovat alkaneet kasvattaa massa, mutta perinteinen ruokavalio kiinnostaa... Sisältäähän se kuitenkin leivonnaisia ja juustoja jonnii verran niin..
Kommentit (90)
... ainakaan ne ei syö välipaloja pahemmmin. Ja aamupalaksi usein pelkän kahvin. Eli voihan sitä sitten syödä kolmen ruokalajin illallisen (kohtuullisilla annoksilla) jos ei pahemmin muuta syökään päivän aikana.
Eli syön paljon juustoja, vaaleaa leipää, suolaisia voitaikinaan tehtyjä piiraita, erilaisia haudutettuja lihoja, kalaa, kermaisia keittoja jne. ja ruokajuomana tietenkin päivittäin viiniä tai olutta. Ja hoikka olen. Salaisuus piilee siinä, että syö iltapainotteisesti eikä napostele. Eli aamulla vain maitokahvi ja korkeintaan pieni croissant, lounaaksi salaatti tai leipä jossa juustoa ja salaattia, illalla sitten herkutellaan jälkkärinkin kanssa. Hyvin toimii!
kun syövät, keskittyvät siihen. Ruokaa odotellessa voivat napostellakin, mutta se on aperitiivia.
Ja välipalaa voivat ottaa, ja muksuilla se on jotain linjalla patonkia suklaalla eli ei mitenkään terveellisimmästä päästä.
Syövät vain niin vähän sitten sen mitä syövät.
ja taalla aikuiset eivat napostele. vain lapsille on valipalat. aamulla syodaan hyvin vahan, lounaalla laihimmat tuntevani naiset eivat syo oikeastaan mitaan, mut yleensa pieni lounas klo 12. seuraavan kerran syodaan illalla klo 20. salaisuus on varmastikin tuo todella saannollinen ruokarytmi. tietty syodaan myos paljon kasviksia. pullakahveja ei tunneta ollenkaan. jos kahvitellaan se on pelkka kahvi ei muuta.kahviloista ei pullia edes saa. kun vieraillaan se tapahtuu yleensa illallisen aikaan jolloin siis syodaan kunnon ruoka yhdessa.
raskaskaan ruoka ei lihota kun se syodaan todelliseen nalkaan.
Tässä taannoin aiheesta oli kirjoittanut kirjan joku ranskalaisnainen, ja hänen mukaan erona moneen muuhun kansaan on se, että annoskoot ovat pieniä, ts. herkkuja syödään vain kohtuullinen määrä!
Eli mitä tahansa, rasvaisia herkkujakin voi syödä, kun niitä ei syö hevosen annosta!
Allekirjoitan itse tuon täysin. Olen ollut aina hyvin hoikka, ja syön mitä tahdon. Mutta koskaan en syö valtavia määriä, vatsani täyttyy nopeasti (ja jos aina syö pienehköjä määriä, se ei myöskään veny suureksi!). Jotkut suomalaisnaiset kertovat syövänsä suklaalevyn kerralla. Itse syön yhden illan aikana (silloin kun syön suklaata) maksimissaan kaksi riviä. Ja se on ehdoton maksimi.
Ihan maalaisjärjellä siis voi pärjätä kaikenlaisten ruokien kanssa.
Eli meillä tosiaan syödään illallinen vasta klo 20 tai 21. Sitä ennen vain aamukahvi ja kevyt lounas iltapäivällä. Pullakahveja ei koskaan, joskus kahvi ja konvehti.
ja taalla aikuiset eivat napostele. vain lapsille on valipalat. aamulla syodaan hyvin vahan, lounaalla laihimmat tuntevani naiset eivat syo oikeastaan mitaan, mut yleensa pieni lounas klo 12. seuraavan kerran syodaan illalla klo 20. salaisuus on varmastikin tuo todella saannollinen ruokarytmi. tietty syodaan myos paljon kasviksia. pullakahveja ei tunneta ollenkaan. jos kahvitellaan se on pelkka kahvi ei muuta.kahviloista ei pullia edes saa. kun vieraillaan se tapahtuu yleensa illallisen aikaan jolloin siis syodaan kunnon ruoka yhdessa. raskaskaan ruoka ei lihota kun se syodaan todelliseen nalkaan.
Rakastan juustoja, suklaata, punaviiniä...Rakastan ruokaa ja ruokailua pitkän kaavan mukaan. Mutta syön aina vain nälkään ja vain sen verran kun on nälkä. Keskityn makuun, en määrään. Esim. kun minun tekee mieli suklaata kahvin kanssa (melkein joka päivä!) otan kaksi hyvää kallista konvehtia Lindin rasiasta, en vetäise puolikasta fazerin sinistä. Alkuruokalautasella on muutama marinoitu oliivi, pieni patonkisiivu ja tsatsikia, pääruokalautasella ohut siivu kalaa, desi voista sienirisottoa ja liraus kermakastiketta. Jlkiruokana tiukka espresso ja pikkuriikkinen pallo itse tehtyä sorbettia.
Helppoa. Syö kaikkea mutta vain vähän.
Laittoivat mars-suklaapatukan patongin väliin.
Ruokavalio oli kamalan epäterveellistä ja lihoin 20 kg 2 vuoden aikana. Kukaan ystävistäni ei lihonnut tänä aikaina.
Monet ovatkin jo vastanneet eli ranskalaisten hoikkuuden "salaisuus" on pienet annokset. Kermaa ja voita käytetään, mutta annokset ovat todella pieniä ja niistä nautitaan ajan kanssa. Toki ranskalaisetkin ovat nyt lihomaan päin kun pikaruokakulttuuri valtaa sielläkin alaa. Pariisissa voi tilata esim. sushia kotiin, jolloin voi unohtaa rasvaiset pizzat yms.
Ainakin pariisilaiset myös kävelevät paljon, joten arkiliikuntaa saa huomaamattaan.
Olen aina ihmetellyt kuinka ranskalaiset (ja esim. espanjalaiset) jaksavat jos he eivät syö aamupalaa. Miten heidän verensokerinsa pysyy tasaisena jos syöminen painottuu iltaan? Nyt ainakin tuntuu, etten millään pärjäisi aamupäivää syömättä. Tänäänkin olen jo syönyt kolme omenaa, kolme kalkkunavoileipää ja kourallisen pähkinäsekoitusta. Kahvia on tullut juotua ainakin kolme kuppia. Nälkä kurnii takuulla mahaa ennen klo 20. Tuskin jaksan odottaa sinne asti. Jotain väiipalaa on siis saatava!
nauttimallaan päivän tärkeimmällä ateriallaan ja polttelevat sitä hiljalleen yöllä ja aamupäivällä. sitä paitsi, ei ranskattaret oikeesti syö juuri mitään.
Minua silti ihmetyttää ranskalaisten mieltymys peppuseksiin. Mistä se on peruja?
ja se, etta lihavuus on ranskalaisista todella noloa. Eli jos syot liikaa yhtena paivana, taytyy vastaavasti kiristaa vyota heti seuraavana paivana. Ei siina sen kummempaa salaisuutta ole.
Asuin Ranskassa useamman vuoden, siellä ihmiset söi pienempiä annoksia ja hyvin harvoin mitään välipaloja ainakaan meidän tuttavapiirissä (asuin teininä Ranskassa vanhempien työ takia). Lähinnä söivät aamiaisen, lounaan ja päivällisen. Limuja ja karkkia ei juurikaan käytetty.
Säännölliset ruoka-ajat ja kohtuus kaikessa on mielestäni syy hoikkuuteen.
Täällä syödään aamiainen ennen klo 8, voi olla croisantti, suklaa tai hillolevitteinen patongin pala mehulla ja kahvilla.
Sitten kello 12-13 syödään lounas. Välipalan toiset aikuiset syö, toiset ei kello 16 korvilla ja kello 20 ruoka kaikilla. Lisäksi ruoalla ei ole kastikkeita ja hiilareitakin tosi vähän. Perusruokaa on esimerkiksi jauhelihapihvi tai pihvi vihreillä pavuilla ja voisilmällä. Jälkkäri syödään aina, tosin kohtuus kaikessa. Hedelmä tai jugurtti on ok, viikonloppuisin voidaan herkutella juhlavammalla jälkkärillä, juustoilla sekä aperitiivilla.
saattaa syödä samaa leipää/pullaa koko päivän. Ottaa aamulla siitä kolmanneksen jne...
kun annoskoot ovat raskasta fyysistä tekevän miehen luokkaa. Olen entinen kilpaurheiija ja silloin totuin syömään isoja annoksia, eikä se missään tuntunut... Nyt kun elämä on fyysistä kevyttä, liian kevyttä, niin noi samat annoskoot ovat pysyneet ja missähän se näkyy, heh heh, surullisena kaksoisleukana ja uimarankaana.
Sängyssä ranskalainen yrittää aina jossain vaiheessa kakkoseen. Miksi näin?
En ole havainnut heidän olevan mitenkään muita laihempia. Pikemminkin laihaläskejä eli hoikkia mutta ihonpäällinen rasvaprosentti todella korkea.
Johtuu vaaleasta leivästä ja juustoista.
eikä miehelleni, koska olen urheilija ja mieheni tekee fyysistä työtä.
kait osa ranskalaisista syö paljon?
Ranskassa on kuulemma ihan omat ihannepainotaulukotkin, paljon vähempiä kilomääriä niissä kuin täällä läskisuomessa..
Suomalainen maatiaisrotu vaan on tukevaa.