Ranskalaiset ovat sangen laihanpuoleista porukkaa... piileekö
salaisuus annoskoossa vai mikä ruokavaliosta tekee vähemmän lihottavan. Tosin ranskiksetkin tätä nykyä ovat alkaneet kasvattaa massa, mutta perinteinen ruokavalio kiinnostaa... Sisältäähän se kuitenkin leivonnaisia ja juustoja jonnii verran niin..
Kommentit (90)
Eli itse ainakin kestän nälkää, heti ei tartte mennä puputtamaan kun tuntee ensimmäisen nälän oireen. Ihmiset on yksilöllisiä, syön kyllä ihan kunnolla, kaksi kertaa päivässä, mutta välipaloja en syö juurikaan. olen hoikka, mutta olisin hoikempi jos söisin vähemmän.
M Nälkä kurnii takuulla mahaa ennen klo 20. Tuskin jaksan odottaa sinne asti. Jotain väiipalaa on siis saatava!
Jos minullaon vaikka nälkä klo 12, voin ihan hienosti olla syömättä vaikka kolmeen tai neljään saakka, enkä edes tule kiukkuiseksi. Ja usein nälkä menee ihan totaalisesti ohi, jos kaupassa syön yhden maistiaisen joltain konsulentilta. Olen myös hoikka.
annoskokoni ovat jo nyt pieniä, aamupalan syön, ja lounaan, ja välipalan sekä iltapalan tai päivällisen ja joskus vielä iltavälipalan. Hoikka olen silti. Ja jos vatsa täyttyy pienemmästä määrästä ruokaa, niin eihän sitä voi illalla sitten vetää sinne massuun niin tuhtia annosta että energiaa riitää seuraavan päivän lounaalle asti.
Ja se joka sanoi kanssa syövänsä kevyesti, iso patongin pala marmeladilla ei ole kevyttä, kaloreita siinä on aika lailla joten etpä sinäkään lähde millään kevyellä aamupalalla liikkeelle
sekoitit varmaan toiseen. Nimenomaan sanoin myös etten syö kevyttä lounasta vaan normaalin, asun ranskanssa.
Aamupalasta vielä, kaloreita hillossa toki on, sitä leivänpäälle menee 1tl, (on muuten 0.5 painonvartijoiden pistettä). 10cm RANSKALAISTA leipurin patonkia on kyllä tosi vähän, täällä ne on tosi kevyitä ja ilmavia, ei sellasia painavia ja tuhteja pätkylöitä kuin suomessa.
Olen lihaksikas kovassa kunnossa oleva nuorinainen.
Elimistöni käyttää noin 3600 kcal päivässä. Kykenen olemaan syömättä kaksikin päivää ilman että mitään huomattavaa tapahtuu mielenterveydelleni.
Monesti nälissään saatan kiskaista postilaatikoita tai roskapönttöjä maasta juuriltaan ja vinttaan ne ojaan turhautumisen merkiksi. Enkä lepää ennenkuin saan lihaa kitaani.
EN ihmettele ranskalaisia.
Olen lihaksikas kovassa kunnossa oleva nuorinainen. Elimistöni käyttää noin 3600 kcal päivässä. Kykenen olemaan syömättä kaksikin päivää ilman että mitään huomattavaa tapahtuu mielenterveydelleni. Monesti nälissään saatan kiskaista postilaatikoita tai roskapönttöjä maasta juuriltaan ja vinttaan ne ojaan turhautumisen merkiksi. Enkä lepää ennenkuin saan lihaa kitaani. EN ihmettele ranskalaisia.
Eli syön paljon juustoja, vaaleaa leipää, suolaisia voitaikinaan tehtyjä piiraita, erilaisia haudutettuja lihoja, kalaa, kermaisia keittoja jne. ja ruokajuomana tietenkin päivittäin viiniä tai olutta. Ja hoikka olen. Salaisuus piilee siinä, että syö iltapainotteisesti eikä napostele. Eli aamulla vain maitokahvi ja korkeintaan pieni croissant, lounaaksi salaatti tai leipä jossa juustoa ja salaattia, illalla sitten herkutellaan jälkkärinkin kanssa. Hyvin toimii!
eikä tarvii koskaan kieltäytyä mistään herkuista. Raskas lounas ei edes maistuisi mulle.
Olen lihaksikas kovassa kunnossa oleva nuorinainen.
Elimistöni käyttää noin 3600 kcal päivässä. Kykenen olemaan syömättä kaksikin päivää ilman että mitään huomattavaa tapahtuu mielenterveydelleni.
Monesti nälissään saatan kiskaista postilaatikoita tai roskapönttöjä maasta juuriltaan ja vinttaan ne ojaan turhautumisen merkiksi. Enkä lepää ennenkuin saan lihaa kitaani.EN ihmettele ranskalaisia.
Minä ihmettelen sinua. Oletko olemassa? Kuulostat aivan jotain piirroshahmolta.
Ensimmäinen johtuu verensokerin laskusta ja se on meillä yleisin tapa.
Toinen on sitten todellinen nälkä, joka tulee hiipien eikä saa ketään suuttumaan ja riehumaan.
Veikkaan että monet nykyihmiset eivät ole kokeneet tuota jälkimmäistä.
Lisäksi ruoalla ei ole kastikkeita ja hiilareitakin tosi vähän.
Tästä mä olen kyllä eri mieltä, ainakin täällä etelässä on ravintola-annoksissa lähes aina kastike. Mutta toki on eroja eri puolilla Ranskaa. Hiilareita kyllä kertyy siitä valkoisesta leivästä.
Sanoisin myös niinku monet muut että syynä on säännöllisest ruokailuajat, jotka itsessään auttaa kohtuuteen kun ruokaa ei tule mätettyä koko ajan. Suomalaiset syö hirveästi leipää, välipaloina, aamupalalla, päivällisen kanssa ja iltapalaksi...
Itse olen lihonut 11 kg Ranskassa 8 vuotta asuessani, mutta johtuu siitä että olen perso suklaalle, herkuille ja olen yksinkertaisesti vain syönyt liikaa. Tuosta ajasta tosin asuin 2 vuotta Pariisissa ja silloin laihduin 5 kg. Oon aina syönyt välipaloja jne. Vasta nyt olen opettelemassa niistä eroon.
Ihannepainosta sitten, BMI:n kanssa on tosiaan sama systeemi kaikissa maissa, mutta yleisesti ranskalaiset laskevat ihannepainon näin: Pituus -110 (tai miehillä pituus -100). Eli mulla, jota Suomessa kehutaan hoikaksi, ois ihannepaino paikallisesti laskettuna 64 kg. Olen 66 kg ja koen itseni täällä hiukan pyöreäksi.
Lisäksi ruoalla ei ole kastikkeita ja hiilareitakin tosi vähän.
Tästä mä olen kyllä eri mieltä, ainakin täällä etelässä on ravintola-annoksissa lähes aina kastike. Mutta toki on eroja eri puolilla Ranskaa. Hiilareita kyllä kertyy siitä valkoisesta leivästä.
Meillä ei hirveästi ole kastikkeita ravintola-annoksissakaan, tämä on varmaan maantieteellinen ero sitte ;) Jonkun peruspihvin voi tilata sinihomejuustokastikkeella tai pippurikastikkeella, muuta kastikeruokaa ei tule mieleen. Echalottes-sipulipedillä saa joitakin pihvejä myös. Kalaa syödään paljon ravintolassa tai mereneläviä noin yleensä. Mitä siellä etelämmässä muuten syödään? Ihan uteliaisuudesta kysyn kun en eeds ole ajatellut ikuna näitä regionien eroja näin.
sen verran tiuhaan et unohtavat syödä ;)))
he myös käyttävät oliiviöljyä, olisiko sillä vaikutusta??
minä euroopassa asuessani lihoin ekana vuonna 10kg vaikken syönyt yhtään sen enemmän ku omassa kotonani. Sitten oli pakko laihduttaa, se sairaalloinen pastan puputus lihottaa kenet vaan.
Olin Ranskassa töissä 3 viikkoa ja laihdun yrittämättä noin 10kg 90 luvulla.
Olen jäljestäpäin miettinyt oikeesti miksi laihduin siellä niin rajusti!
13 vuoden pähkäilyn jälkeen olen tullut siihen tulokseen että se ruoka jota söin pillkoutui erittäin hyvin. Eli heidän ruokavaliossa on jokin aine-osa joka laittaa vatsan toimimaan, ehkä useitakin. En juonut alkoholia lainkaan koko aikana enkä mitään muuta mikä poikkeaa normaalikäytöksestäni. Joku antoi vatsahapponi/pepsiini tasapainon säilyä joten vatsa toimi normaalisti. Eikä niinkuin täällä koto Suomessa.
Ranskalaiset syövät hyvin eri tavoin kuin suomalaiset. Aamiainen on niukka, kahvi ja croissant. Seuraavaksi tulee lounas, joka on tukeva. Salaattia, pastaa tai ranskalaisia tai mikä nyt plat du jour onkaan, siihen päälle espresso (mahdollisesti kakunpala). Ruokajuomana viini, olut tai vesi.
Sitten on taas taukoa. Iltapäivällä uudestaan espresso, viinilasi tai olut (aikuiset pysähtyvät kahviloihin näitä nauttimaan). Illallinen on suht myöhään ja ei ole välttämättä yhtä runsas kuin lounas.
Aikuiset eivät harrasta väli-tai iltapaloja. Myöskään marjoja ei syödä niin runsaasti kuin suomessa. Lihaa, juustoa, rasvaa ja valkoisia jauhoja on runsaasti kokonaisuudessaan heidän ruokavaliossaan. Myös viiniä lipitetään tasaiseen tahtiin.
Tietenkin on poikkeuksia (vegetaristeja, sushin ystäviä, gluteenittoman ruokavalion noudattajia täälläkin, mutta vähän). Tällaisia omat huomiot.
Lapsetkin noudattavat tätä aikuisten rytmiä ja hyvin pitkälle syövät samoja ruokia.
Ainakin ranskalaiset tupakoivat tosi paljon.Ja tupakointihan poistaa näläntunnetta.
Toki varmasti on syy myös siinä, että syövät paljon hedelmiä ja kasviksia, ei tee mieli mussuttaa herkkuja.
Anaaliseksillä on varmasti tekemistä sen faktan kanssa, että Pariisi toisen maailmansodan jälkeen oli seksin vapaa kaupunki. Pariisi on täysin irtonainen suhteessa muuhun Ranskaan ja esimerkiksi mainokset, jotka täällä ovat erittäin seksuaalisia ja naisia alentavia, tulevat Pariisista.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2009 klo 13:15"]
salaisuus annoskoossa vai mikä ruokavaliosta tekee vähemmän lihottavan. Tosin ranskiksetkin tätä nykyä ovat alkaneet kasvattaa massa, mutta perinteinen ruokavalio kiinnostaa... Sisältäähän se kuitenkin leivonnaisia ja juustoja jonnii verran niin..
[/quote]
Normandiassa (kerman maakunta!), Bretagnessa, etelässä eivät niinkään ole (siis sangen laihanpuoleisia). Perustuuko ap:n havainnot Pariisin hotellikortteleihin, tavarataloihin ja Euro-Disneyyn?
Mutta ranskalaiset syövät paremmista raaka-aineista tehtyä ruokaa, säännöllisemmin ja nautinnollisemmin kuin me. Mättö ja jatkuva märehtiminen ei kuulu ranskalaiseen elämäntapaan. Hyvää oliiviöljyä käytetään paljon, Maitotuotteita vähän, vihannekset ovat kotimaisia ja tuoreita, ruoka on monipuolista, yhdessä syöminen on arvossaan.
En osaisi Ranskassa kuvitella suomalaista juhlaruokaa, jossa on pihvi, sille rasvainen kerma-pippurikastike ja uunissa kermassa uitetut valkosipuliperunat, joiden päälle on vielä laitettu sinihomejuustoa. Ja vierellä tarjotaan "kreikkalaista salaattia", jossa on fetaa. Nuo kaikki maut tukkivat toisensa ja annos on järjettömän rasvainen ja suolainen.
Ranskassa pihvin kastikkeella olisi punaviini-juurespohja, makua pyöristettäisiin kermatilkalla ja se maustettaisiin murskatuilla pippureilla (musta-, rosee-, viher-). Jos pippurista huolimatta haluaisi vahvan valkosipulin makuiset perunat, voisi tehdä oliiviöljyssä pannulla paistettuja (raakoja, kuorellisia) perunasiivuja, joihin lisätään silputtua valkosipulia ja sitruunaa. Tai perunapannun öljyssä pyöritetään pari kuorimatonta valkosipulinkynttä, jotka maustaa öljyn. Kynnet otetaan pois ennen perunoiden paistamista. Perunoita voisi valuttaa hetken talouspaperilla, joka imee ylimääräisen öljyn pois.
Salaatiksi voisi olla erilaisista salaattilajikkeista rakennetu salaatti, joka maustettaisiin hyvällä oliiviöljyllä, viinietikalla tai sitruunanmehulla, suollalla, pippurilla ja yrteillä.
Ruoka syötäisiin yhdessä, keskustellen ja ajatuksia vaihtaen (väittely ja kiistely on luonnollista). Ruoan kanssa juotaisiin lasillinen tai pari ruokaan sopivaa punaviiniä (maito on vasikoille) ja vettä. Viini parantaa ruoan makua, edistää verenkiertoa ja ruoan sulamista.
Eli pulleatkin ranskalaiset ovat terveempiä kuin pulleat suomalaiset. Kunnollinen, hyvänmakuinen tuore leipä, juustot ja nykyinen istuva elämäntapa tuottaa varsinkin vanhemmille ranskalaismiehille vatsanympärystä.
Nyt kyllä on on havaittu että ranskalaiset teinit ovat omaksuneet amerikkalaiset, jo Suomessa vallitsevat, ruokatottumukset (ylisuuret annoskoot, jatkuva syöminen ilman nälkää, limsan juominen jne.). Lasten ja nuorten ylipaino alkaa sielläkin olla ongelma.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2009 klo 13:40"]ja taalla aikuiset eivat napostele. vain lapsille on valipalat. aamulla syodaan hyvin vahan, lounaalla laihimmat tuntevani naiset eivat syo oikeastaan mitaan, mut yleensa pieni lounas klo 12. seuraavan kerran syodaan illalla klo 20. salaisuus on varmastikin tuo todella saannollinen ruokarytmi. tietty syodaan myos paljon kasviksia. pullakahveja ei tunneta ollenkaan. jos kahvitellaan se on pelkka kahvi ei muuta.kahviloista ei pullia edes saa. kun vieraillaan se tapahtuu yleensa illallisen aikaan jolloin siis syodaan kunnon ruoka yhdessa.
raskaskaan ruoka ei lihota kun se syodaan todelliseen nalkaan.
[/quote] Ymmärrän. Suomessahan oikein kannustetaan syömään 3-4 tunnin välein. Eihän siinä ehdi koskaan tulla oikea nälkä. Sitten kun siihen on tottunut, kroppa jo huutaa ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 10:42"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2009 klo 13:15"]
[/quote]
Normandiassa (kerman maakunta!), Bretagnessa, etelässä eivät niinkään ole (siis sangen laihanpuoleisia). Perustuuko ap:n havainnot Pariisin hotellikortteleihin, tavarataloihin ja Euro-Disneyyn?
Mutta ranskalaiset syövät paremmista raaka-aineista tehtyä ruokaa, säännöllisemmin ja nautinnollisemmin kuin me. Mättö ja jatkuva märehtiminen ei kuulu ranskalaiseen elämäntapaan. Hyvää oliiviöljyä käytetään paljon, Maitotuotteita vähän, vihannekset ovat kotimaisia ja tuoreita, ruoka on monipuolista, yhdessä syöminen on arvossaan.
En osaisi Ranskassa kuvitella suomalaista juhlaruokaa, jossa on pihvi, sille rasvainen kerma-pippurikastike ja uunissa kermassa uitetut valkosipuliperunat, joiden päälle on vielä laitettu sinihomejuustoa. Ja vierellä tarjotaan "kreikkalaista salaattia", jossa on fetaa. Nuo kaikki maut tukkivat toisensa ja annos on järjettömän rasvainen ja suolainen.
Ranskassa pihvin kastikkeella olisi punaviini-juurespohja, makua pyöristettäisiin kermatilkalla ja se maustettaisiin murskatuilla pippureilla (musta-, rosee-, viher-). Jos pippurista huolimatta haluaisi vahvan valkosipulin makuiset perunat, voisi tehdä oliiviöljyssä pannulla paistettuja (raakoja, kuorellisia) perunasiivuja, joihin lisätään silputtua valkosipulia ja sitruunaa. Tai perunapannun öljyssä pyöritetään pari kuorimatonta valkosipulinkynttä, jotka maustaa öljyn. Kynnet otetaan pois ennen perunoiden paistamista. Perunoita voisi valuttaa hetken talouspaperilla, joka imee ylimääräisen öljyn pois.
Salaatiksi voisi olla erilaisista salaattilajikkeista rakennetu salaatti, joka maustettaisiin hyvällä oliiviöljyllä, viinietikalla tai sitruunanmehulla, suollalla, pippurilla ja yrteillä.
Ruoka syötäisiin yhdessä, keskustellen ja ajatuksia vaihtaen (väittely ja kiistely on luonnollista). Ruoan kanssa juotaisiin lasillinen tai pari ruokaan sopivaa punaviiniä (maito on vasikoille) ja vettä. Viini parantaa ruoan makua, edistää verenkiertoa ja ruoan sulamista.
Eli pulleatkin ranskalaiset ovat terveempiä kuin pulleat suomalaiset. Kunnollinen, hyvänmakuinen tuore leipä, juustot ja nykyinen istuva elämäntapa tuottaa varsinkin vanhemmille ranskalaismiehille vatsanympärystä.
Nyt kyllä on on havaittu että ranskalaiset teinit ovat omaksuneet amerikkalaiset, jo Suomessa vallitsevat, ruokatottumukset (ylisuuret annoskoot, jatkuva syöminen ilman nälkää, limsan juominen jne.). Lasten ja nuorten ylipaino alkaa sielläkin olla ongelma.
[/quote]
Oletko asunut Ranskassa? Jos olet niin ehka jonkun ylaluokan piireissa silla tavallinen kansa ei jaksa juuri panostaa ruokaan- oletko nahnyt niiden sailykepurkkien jarkyttavan maaran marketeissa? Itse katson jarkyttyneena miten perheenaidit lappaa hulluna purkkeja ja pakasteaterioita karryyn eika tuoreista aineksista tietoakaan. Ei toki kaikki mutta halyttavan suuri maara. Ja jos jotain laitetaan itse niin se on jotain hyvin yksinkertaista ja tata nykya ranskalaiset kay tosi paljon pikaruokapaikoissa.
Tosi on, etta he ovat hoikkia kun sosiaalinen paine on suuri. Oma ranskalaismieheni tosin tulee ihan hulluksi kun teen sille lihapullia tai pihveja ja kermaperunoita. Muutkin suomalaiset herkut kuten riistakaristys ja karjalanpiirakat menevat kuin kuumille kiville. Tuo tekstisi kuulostaa niin ranskalaisten ylistamiselta etta se on liian hyvaa ollakseen totta. Meidan suomalaistenkin taytyisi olla ylpea omasta maukkaasta ruokakulttuuristamme!
Ja lisaan, mina en ole vielakaan tottunut ranskalaisten ruokailyrytmiin vaikka jo kahdeksan vuotta olen taalla asunut. Tulen hirvean kiukkuiseksi jos en saa iltapaivalla pienta hiukopalaa. t.64
Naiset on siroja ja hoikkia luonnostaan. Asuin vuoden Pariisissa ja en nähnyt yhtään lihavaa äitiä.. ja siellä ollaan tosi tarkkoja painosta, pitää olla hoikka ja chic.
mitään kevytnakkisoppaa, tai ruokakermalitkua. En käytä minkäänlaisia kermoja tai korvaavia kasvistuotteita, en syö kevyttuotteitakaan paitsi sellaisia mitkä ovat luontaisesti kevyitä. Kaikki light- yms. -tuotteet olen myös jättänyt pois. En silti vedä voita tai kermaakaan.