Paluumuutto pilasi elämäni
Olen aivan näköalaton ja masentunut.
Haaveilimme perheenä vuosia paluusta vanhaan kotikaupunkiimme pohjoisempaan Suomeen monen etelässä vietetyn vuoden jälkeen. Halusimme turvata lapsille puhtaampaa ilmaa, koulutusmahdollisuuksia ja ihmissuhteita, joiden kuvittelimme olevan aktiivisia ja lämpimiä vanhalla asuinpaikallamme.
En kuitenkaan osannut edes kuvitella, kuinka pieleen kaikki voisi mennä. Henkinen isku muuton jälkeen oli jo valtava. Tunsin todella voimakasta tunnetta siitä, että olemme tehneet elämämme pahimman virheen ja koko muutto tuntui kauhealta. Olimme myyneet ihanan kotimme etelä-Suomessa, ja yhtäkkiä mikään vanhassa kotikaupungissa ei tuntunut tutulle. Tuntui kuin kaikki tuntemani ihmiset olisivat menneet johonkin psykoosiin. He olivat ilottomia, innottomia ja jopa vihamielisiä meitä kohtaan muuttomme jälkeen.
Aloin kärsiä eri asteisista huimausoireista, sain itkukohtauksia, yritin kertoa ihmisille pahasta olostani ja muutoksen vaikeudesta. Lopputulos : minua kohdeltiin entistä vihamielisemmin.
Pikkukaupungin asenne oli ja on edelleen todella tyly ja koen vaikeuksia edelleen viihtyä täällä. Tänä keväänä muutostamme tulee jo useita vuosia, enkä vieläkään koe sopeutuneeni. Olen järkyttynyt kaikesta, mitä olemme täällä kokeneet. Ystävyyssuhteita on katkennut, minut on jätetty tylysti porukan ulkopuolelle ja suurin osa tapaanistani ihmisistä tuntuu olevan jollain lailla todella vihaisia meidän perhettä kohtaan.
En tiedä mitä tässä oikein voi tehdä. Lapset ovat koulussa ja päiväkodissa, mutta muuten minusta on alkanut tuntua että olisi parempi palata sinne mistä tulimme. Tämä paluu ei ollut hyvä juttu.
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. Sinun ei tarvitse välittää muista. Elät vain omaa elämääsi. Siellä maalla on ihmisillä alemmuuskomplekseja ja pelkäävät sinun olevan heitä fiksumpi ja ehkä oletkin. Sinulla on siellä kaikki samat oikeudet kuin muillakin. Jos joku suoraan loukkaa kysy, miksi. Älä anna periksi.
Ap, muiden ei tarvitse välittää sinusta, ovat fiksumpia ja varakkaampia kuin sinä, juurtuneet ja arvostavat kotiaan. Eivät kaipaa eivätkä muista sinua, perheesi on iloinen kun pysyt poissa nolaamassa heitä, katsos kun he rakastavat paikkaa koska ovat sinne jääneet. Sinä kielteisenä negatiivisuuttasi jaat ja perheesi häpeää sinua.
Anna heidän elää elämäänsä rauhassa ja mene niin kauas kuin vain suinkin mahdollista.
Ei kukaan kaipaa ihmistä joka näkee heidän kotiseudussaa n pelkkää huonoa.
Ei ap eikä kukaan muukaan.
Olen nähnyt omassa ja ystävieni perheissä paljon tuota, että poismuuttaneet ovat pilkanneet käydessään tai maitojunalla kotiin tullessaan kaikkea ympärillään.
Kukaan ei sellaista ihmistä arvosta eikä halua lähelleen.
Totta joka ikinen sana.
Jos kotiseutusi ei ole sinulle sopiva, muuta pois, mutta anna heidän, jotka siellä haluavat asua, olla rauhassa. Et sinä ole oikea ihminen heitä arvostelemaan, ei kukaan meistä ole. Mikä saa ihmisen kuvittelemaan olevansa muta parempi vain sen takia että asuu jossakin.
Minä näen täällä Helsingissä päivittäin niin umpimielistä sakkia ettei paremmasta väliä, ei kaupungissa asuminen ole millään tavalla heitä jalostunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. Sinun ei tarvitse välittää muista. Elät vain omaa elämääsi. Siellä maalla on ihmisillä alemmuuskomplekseja ja pelkäävät sinun olevan heitä fiksumpi ja ehkä oletkin. Sinulla on siellä kaikki samat oikeudet kuin muillakin. Jos joku suoraan loukkaa kysy, miksi. Älä anna periksi.
Ap, muiden ei tarvitse välittää sinusta, ovat fiksumpia ja varakkaampia kuin sinä, juurtuneet ja arvostavat kotiaan. Eivät kaipaa eivätkä muista sinua, perheesi on iloinen kun pysyt poissa nolaamassa heitä, katsos kun he rakastavat paikkaa koska ovat sinne jääneet. Sinä kielteisenä negatiivisuuttasi jaat ja perheesi häpeää sinua.
Anna heidän elää elämäänsä rauhassa ja mene niin kauas kuin vain suinkin mahdollista.
Ei kukaan kaipaa ihmistä joka näkee heidän kotiseudussaa n pelkkää huonoa.
Ei ap eikä kukaan muukaan.
Olen nähnyt omassa ja ystävieni perheissä paljon tuota, että poismuuttaneet ovat pilkanneet käydessään tai maitojunalla kotiin tullessaan kaikkea ympärillään.
Kukaan ei sellaista ihmistä arvosta eikä halua lähelleen.Totta joka ikinen sana.
Jos kotiseutusi ei ole sinulle sopiva, muuta pois, mutta anna heidän, jotka siellä haluavat asua, olla rauhassa. Et sinä ole oikea ihminen heitä arvostelemaan, ei kukaan meistä ole. Mikä saa ihmisen kuvittelemaan olevansa muta parempi vain sen takia että asuu jossakin.
Minä näen täällä Helsingissä päivittäin niin umpimielistä sakkia ettei paremmasta väliä, ei kaupungissa asuminen ole millään tavalla heitä jalostunut.
Näin se taitaa olla.
Skumppadumpan perhe maitojunalla vaan kotiin, missä ikinä se onkaan.
Ap, epäilen että paikkakuntalaisesi ovat tulkinneet sinun "iloisen jutustelusi" kehuskeluksi. Olen itse muuttanut maalta pk-seudulle, ja kokemukseni mukaan monella maalla asuvalla on sellainen käsitys, että pk-seudulla asuvat katsovat heitä nenänvartta pitkin. Jos jutuillasi yhtään vahvistat tätä vaikutelmaa (kun kuulija suodattaa sitä omien ennakkokäsitystensä kautta), ei ole mikään ihme, jos sinuun suhtaudutaan nihkeästi.
Pienet kaupungit ovat kamalia! Olen itse kotoisin Kouvolasta ja teininä alkoi tuntua etten pystynyt enää hengittämään. Kaikki tunsi kaikki ja jos vähänkin erosi porukasta niin heti joutui silmätikuksi. Pikkukaupungit on äärimmäisen ahdistavia paikkoja. Kun muutin 18 vuotiaana pk seudulle niin pystyin vihdoin hengittämään. En usko että pystyisin asua missään muualla juurikin ilmapiirin takia. Paluumuutto ei todellakaan läheskään aina ole mikään auvoisa kokemus.
Ne ihmiset ovtkin ongelma niillä pikkupaikkakunnilla, kukaan järkevä ei sinne jää.
Vierailija kirjoitti:
Ap, epäilen että paikkakuntalaisesi ovat tulkinneet sinun "iloisen jutustelusi" kehuskeluksi. Olen itse muuttanut maalta pk-seudulle, ja kokemukseni mukaan monella maalla asuvalla on sellainen käsitys, että pk-seudulla asuvat katsovat heitä nenänvartta pitkin. Jos jutuillasi yhtään vahvistat tätä vaikutelmaa (kun kuulija suodattaa sitä omien ennakkokäsitystensä kautta), ei ole mikään ihme, jos sinuun suhtaudutaan nihkeästi.
Höpsistä, ap suodattaa kaiken itsensä kautta, vaikka on asunut kaupungissa on jutussa kaikista eniten maalaismoukka.
Olen pieneltä paikkakunnalta pohjoisesta kotoisin ja en ikikuna päivänä haaveile takaisin muutosta, koska nautin kaupunkielämästä ja sen tuomista mahdollisuuksista. Joillekin on tärkeää iso omakotitalo ja luonto, toinen viihtyy paremmin kerrostalossa ytimessä ja hyvä vaan, että on erilaisia mahdollisuuksia joista valita.
Olen kyllä huomannut sen, että olen itsekin viimeisen 15 vuoden aikana muuttunut ihmisenä aika paljon. Edelleen nähdään vanhojen ystävien kanssa muutaman kerran vuodessa ja aina on mukavaa, mutta välillä myös näkyy, että olemme kaikki muuttuneet. Johtunee olosuhteista, elämänvalinnoista, minkä takia sitä ihmiset ylipäätään muuttuu. Esim. itse olen nykyisin paljon ekstrovertimpi, tykkään sosialisoida ja jutella eri aiheista, olen ylipäätään kiinnostunut monenlaisista asioista, aika suorapuheinen jne. Tapailin joskus miestä, joka asui kotipaikkakunnallani, ja eihän siitä tullut mitään kun maailmankuvat oli niin erilaisia. Minä en jaksanut innostua miehen jutuista ja mun jutut tuntui miehestä varmaan epäkiinnostavilta haihatteluilta. Ei kyse ole välttämättä mistään fiksuudesta, mutta erilaiset elämänpolut muokkaa ihmisiä pikkuhiljaa jajoskus vuosien varrella kuilu kasvaa valitettavan isoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ne ihmiset ovtkin ongelma niillä pikkupaikkakunnilla, kukaan järkevä ei sinne jää.
Ja se lähtevätkö ei ole pikkukaupunkilainen.
Mistä teitä ajattelukyvyttömiä oikein sikiää. Katso peiliin sielä se näkyy pikkukaupunkilaisen naama, vaikka olisit isolla kirkolla asunut jo aikaa.
Helsinkiläiset haluamme nimenomaan teidät maalaismoukat pois täältä.
Harrastin seksiä naapurin rouvan miehen kanssa. Nyt jostain syystä se vihoittelee mulle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Harrastin seksiä naapurin rouvan miehen kanssa. Nyt jostain syystä se vihoittelee mulle.
Ap
Ja on saanut muutkin ihmiset katsomaan minua kieroon.
Ap
Muistan pikkupaikkakunnalla kun kassa iloisesti tervehti asiakkaita. Joiltakin kyseli ohimennen kuulumisia. Vaikutti oikein synpaattiselta asiakaspalvelusta. Minun kohdalla hän ei tervehtinyt. Hän siis tervehti vain tuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Olen pieneltä paikkakunnalta pohjoisesta kotoisin ja en ikikuna päivänä haaveile takaisin muutosta, koska nautin kaupunkielämästä ja sen tuomista mahdollisuuksista. Joillekin on tärkeää iso omakotitalo ja luonto, toinen viihtyy paremmin kerrostalossa ytimessä ja hyvä vaan, että on erilaisia mahdollisuuksia joista valita.
Olen kyllä huomannut sen, että olen itsekin viimeisen 15 vuoden aikana muuttunut ihmisenä aika paljon. Edelleen nähdään vanhojen ystävien kanssa muutaman kerran vuodessa ja aina on mukavaa, mutta välillä myös näkyy, että olemme kaikki muuttuneet. Johtunee olosuhteista, elämänvalinnoista, minkä takia sitä ihmiset ylipäätään muuttuu. Esim. itse olen nykyisin paljon ekstrovertimpi, tykkään sosialisoida ja jutella eri aiheista, olen ylipäätään kiinnostunut monenlaisista asioista, aika suorapuheinen jne. Tapailin joskus miestä, joka asui kotipaikkakunnallani, ja eihän siitä tullut mitään kun maailmankuvat oli niin erilaisia. Minä en jaksanut innostua miehen jutuista ja mun jutut tuntui miehestä varmaan epäkiinnostavilta haihatteluilta. Ei kyse ole välttämättä mistään fiksuudesta, mutta erilaiset elämänpolut muokkaa ihmisiä pikkuhiljaa jajoskus vuosien varrella kuilu kasvaa valitettavan isoksi.
Mitä sinä sosialisoit?
Ai sinä tykkäät jutella eri aiheista, joka siis tarkoittaa että tykkäät jutella niistä omista aiheistasi, jotka ilmeisesti ei köyisyytensä takia kiinnosta muita ollenkaan.
Olet juuri sellainen typerys joka kuvittelee, että juuri se sinun juttukin mielenkiintoinen. Ei ole, usko huviksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä teitä ajattelukyvyttömiä oikein sikiää. Katso peiliin sielä se näkyy pikkukaupunkilaisen naama, vaikka olisit isolla kirkolla asunut jo aikaa.
Helsinkiläiset haluamme nimenomaan teidät maalaismoukat pois täältä.
Tämähän s on näissä lähtijöistä niin jännää, ne tulee tänne Helsinkiin meidän riesaksi ja luulevat olevansa jotakin.
Uskomatonta miten tännekin nämä vihamieliset kommentoijat tänne eksyvät. Samaa voisi sanoa sinulle, joka vastasit toiselle - luuletko että yhtä lailla sinun juttusi kiinnostavat yhtään ketään? Ei.
Joko nämä kommentoijat ovat itse näitä pikkuisesta paikkakunnalta lähtöisin tai sitten ylimielisiä helsinkiläisiä. Tästä syystä molempien maine on mitä on.
Mulle kävi samoin, paluumuutto ”kotiin” oli järkyttävä pettymys, laukaisi ikäviä asioita (narsistisen vanhempani riehumisen ja kiusaamisen perhettäni kohtaan), vei ystävät ja lopulta työkin meni. En jaksa alkaa avata tarkemmin mutta elämäni HUONOIN PÄÄTÖS.
Ainoa hyvä puoli on se että virheen voi korjata. Nyt työnhaku päällä ja heti kun onnistun niin muuttoauto ajaa takaisin etelään.
Meillä kävi vähän samanlainen tilanne yli 10 v sitten.
Olin viimeisillään raskaana ja mies sai komennuksen syntymäpaikkakunnalle.
Tyhjennettiin koti ja laitettiin vuokralle.
Miehen vanhemmat yritti myydä omakotitaloaan. Olivat jo istaneet uudisrakennuksen.
Me muutettiin sinne miehen lapsuudenkotiin asumaan.
N 2,5 v minä tyhjensin isoa omakotitaloa. Myin huutiksessa omsisuutta ja paikkakuntalaiset osti. Tapasin monia kymmeniä / jopa yli 100 ihmistä.
Mies teki hommansa, siinä kaikki.
Ihan loppuvaiheessa onneksi talo meni kaupaksi.
Yläkerta oli jo tyhjä, me nukuttiin ruokahuoneessa, olohuone oli täynnä leluja.
Olihan se kivaa aikaa. Appivanhemmat olivat viikottain vieressä jne, mutta huomasin mulle riitti. Esim näytöissä kävi ihmisiä vasn katsomassa taloa, ei kiinnostusta ostamiseen.
Myymisen jälkeen lähdettiin pois. Se oli morjens se.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta miten tännekin nämä vihamieliset kommentoijat tänne eksyvät. Samaa voisi sanoa sinulle, joka vastasit toiselle - luuletko että yhtä lailla sinun juttusi kiinnostavat yhtään ketään? Ei.
Joko nämä kommentoijat ovat itse näitä pikkuisesta paikkakunnalta lähtöisin tai sitten ylimielisiä helsinkiläisiä. Tästä syystä molempien maine on mitä on.
Minusta kaltaisesi ovat uskomattomia, näette vain osan kommenteista.
On rumaa haukkua toisten kotiseutua ja siellä asuvia pikkusieluiseksi, eikö juuri sellainen osoita mitä suurinta pikkusieluisuutta? Kyllä!
Joku kirjoitti, ettei ihminen, joka ei historiaansa kunnioita, voi rakentaa (hyvää) tulevaisuutta ja sen näistä ylimielisistä poismuuttaneita huomaa, pelkkää negaa ja inhottavaa käytöstä.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Asumme Tervolassa
Ap
Se se vasta pieni tuppukylä on.
Serkkuja Varejoella joten tunnen Tervolan. Kylläkin varmaan suuresti kasvanut vuosikymmenien aikana.
Joka tapauksessa, muuta takaisin jos et viihdy. En usko että perheellä on mitään sitä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläiset haluamme nimenomaan teidät maalaismoukat pois täältä.Tämähän s on näissä lähtijöistä niin jännää, ne tulee tänne Helsinkiin meidän riesaksi ja luulevat olevansa jotakin.
Kuulostat siltä, että sinulle sopisi maallemuutto. Siellä on kaltaisiasi ihmisiä enemmän.
No mitä odotit kun joku tulee ylimielisenä irvailemaan, että maalaiset on tyhmiä ja sisäänpäinlämpiävia tolloja? Ilotulitustako?