Mitä tarkoittaa sanonta " en ole äiti-tyyppiä"
Minusta äiti voi olla monenlainen... onko tuollaisen kommentin sanojilla jostain syystä joten erilainen käsitys äitiydestä? En ymmärrä sanontaa.
Kommentit (63)
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 15:02"]
Minä en ole äitityyppiä koska: olen ihan helvetin itsekäs, en ole valmis laittamaan kenenkään muun tarpeita omieni edelle. Mulla on aikaavievä harrastus, josta en ole valmis tinkimään. Olen ylisiisti kontrollifriikki, en kestä melua enkä sotkua. En halua lorutella tai laulella, saati vaihtaa yhtäkään vaippaa. Oma ulkonäköni on minulle tärkeä, en ole valmis ruttaamaan vatsanahkaani yhdenkään lapsen vuoksi.
[/quote]
Onneks ei katkeruus paista yhtään :DDDD jaxu hali <3
On sellainen, että ei halua/kykene ottamaan mitään vastuuta asioista ja myös sellainen hoivavietti puuttuu. Sama pätee miehiin, jotka ei ole "isä-tyyppiä."
Höh mulla on lapsia ja ei kyllä kiinnosta jos joku muu ei niistä pidä (siis lapsista yleensäkään) Ei kait se multa ole pois.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 15:06"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 15:02"]
Minä en ole äitityyppiä koska: olen ihan helvetin itsekäs, en ole valmis laittamaan kenenkään muun tarpeita omieni edelle. Mulla on aikaavievä harrastus, josta en ole valmis tinkimään. Olen ylisiisti kontrollifriikki, en kestä melua enkä sotkua. En halua lorutella tai laulella, saati vaihtaa yhtäkään vaippaa. Oma ulkonäköni on minulle tärkeä, en ole valmis ruttaamaan vatsanahkaani yhdenkään lapsen vuoksi.
[/quote]
[/quote]
Katkeralta täällä vaikuttaa joku ihan muu.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 15:10"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 15:06"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 15:02"] Minä en ole äitityyppiä koska: olen ihan helvetin itsekäs, en ole valmis laittamaan kenenkään muun tarpeita omieni edelle. Mulla on aikaavievä harrastus, josta en ole valmis tinkimään. Olen ylisiisti kontrollifriikki, en kestä melua enkä sotkua. En halua lorutella tai laulella, saati vaihtaa yhtäkään vaippaa. Oma ulkonäköni on minulle tärkeä, en ole valmis ruttaamaan vatsanahkaani yhdenkään lapsen vuoksi. [/quote] Onneks ei katkeruus paista yhtään :DDDD jaxu hali <3 [/quote] Katkeralta täällä vaikuttaa joku ihan muu.
[/quote]
Mistä mä olisin muka katkera? :D
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 14:53"]Minä en ole äiti-tyyppiä. Tämä tarkoittaa, että en ole kiinnostunut huolehtimaan muista kuin itsestäni, en halua opettaa ketään, kasvattaa ketään, elättää ketään. En halua hoivata tai rakastaa ketään, olla esikuvana tai mahdollistajana kenellekään. En halua, että minuun takerrutaan tai että minusta ollaan riippuvaisia.
Haluan olla vapaa, riippumaton ja määrittää itse itseni.
[/quote]
Et sitten ole vissiin parisuhde-tyyppiäkään?
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 15:08"]
Höh mulla on lapsia ja ei kyllä kiinnosta jos joku muu ei niistä pidä (siis lapsista yleensäkään) Ei kait se multa ole pois.
[/quote]
Joltain muulta näyttää olevan...
Varmaan, että mielummin tekee jotain muuta kuin on neljän seinän sisällä lasten kanssa jopa vuosia. Ei osaa olla lasten kanssa luontevasti eikä se edes kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 14:13"]
Se tarkoittaa sitä, että se oma empatiakyky ei ole vielä kehittynyt niin, että näkisi muiden naisten ja äitien sisäistä maailmaa ja pystyisi eläytymään siihen. Ihminen näkee pienen välähdyksen jonkun ihmisen elämästä, usein jossain muualla kuin tän ihmisen kotona, ja vetää siitä johtopäätöksiä siitä, millainen tää ihminen on. Siihen, ettei kykene eläytymään toisen ihmisen elämään (tai oikeammin, ei halua eläytyä) helposti johtaa toisen ihmisen aliarviointiin ja sen oman sisäisen elämän yliarviointiin, koska sitä omaa sisäistä todellisuuttaan vertaa toisen ihmisen ulkoiseen todellisuuteen. Mikä on siis älyllisesti epärehellistä, koska ei näitä voi verrata. Mustavalkoisten yleistysten tekeminen isolle ihmisjoukolle vaan yhden yhteisen tekijän perusteella (äitiys) on kuitenkin helppoa ja ihmisen aivot haluavat päästä helpolla.
Kun tällainen ihminen miettii, millainen hän on äitinä, hän kokoaa käsityksen muiden äitien äitiydestä sen perusteella, mitä näkee ja päättelee siellä ja täällä, sen oman valikoivan ja asenteellisen havainnoinnin perusteella. Ei sen perusteella, mitä elämää nämä ihmiset oikeasti elävät. Ei häntä kiinnosta niin paljoa todella ottaa selvää muista ihmisistä. Hänellähän on se fokus siinä omassa navassa, sen kaivelussa. Siinä on sitten helppo julistaa, ettei ole äitityyppiä, tajuamatta kuinka rankasta aliarvioi muita äitejä ja koko sitä valtavaa henkistä prosessia, mitä äitiyteen kuuluua. Ei kukaan ole äitityyppiä. Kaikkien on opittava olemaan äitejä. Joillakin on siihen valmiiksi enemmän valmiuksia kuin toisilla, mutta yhtä kaikki, kaikkien on opittava ohjaamaan omaa ja lapsen energiaa, opittava vuorovaikuttamaan, opittava selviytymään oman päänsä ja ristiriitaisten tunteidensa ja aggressionsa kanssa.
[/quote]
pata kattilaa soimaa...
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 15:12"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 15:10"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 15:06"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 15:02"] Minä en ole äitityyppiä koska: olen ihan helvetin itsekäs, en ole valmis laittamaan kenenkään muun tarpeita omieni edelle. Mulla on aikaavievä harrastus, josta en ole valmis tinkimään. Olen ylisiisti kontrollifriikki, en kestä melua enkä sotkua. En halua lorutella tai laulella, saati vaihtaa yhtäkään vaippaa. Oma ulkonäköni on minulle tärkeä, en ole valmis ruttaamaan vatsanahkaani yhdenkään lapsen vuoksi. [/quote] Onneks ei katkeruus paista yhtään :DDDD jaxu hali <3 [/quote] Katkeralta täällä vaikuttaa joku ihan muu.
[/quote]
Mistä mä olisin muka katkera? :D
[/quote]
Jaa a en tiedä kun en tunne, tuo kommenttisi vaikutti hyvin katkeralta. Lainaamasi kommentti ei. Siinä oli asiallisesti kertottu miksi joku ei koe olevansa äitityyppiä.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 14:36"]
Miks te lapselliset vaikutatte aina niin katkerilta kun joku ei halua lapsia? :D
[/quote]
Tuskin katkeruus kyseessä. Enemmänkin ärsyttää, kun lapsettomat viljelee typeriä stereotypioita perhe-elämästä.
Miksi lapsettomat luulee perheellisten olevan katkeria? Kaikki eivät ole niinkuin te, hyväksykää se ja antakaa kaikkien kukkien kukkia.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 14:53"]Minä en ole äiti-tyyppiä. Tämä tarkoittaa, että en ole kiinnostunut huolehtimaan muista kuin itsestäni, en halua opettaa ketään, kasvattaa ketään, elättää ketään. En halua hoivata tai rakastaa ketään, olla esikuvana tai mahdollistajana kenellekään. En halua, että minuun takerrutaan tai että minusta ollaan riippuvaisia. Haluan olla vapaa, riippumaton ja määrittää itse itseni. [/quote] Et sitten ole vissiin parisuhde-tyyppiäkään?
[/quote]
Naimisissa itsenäisen ja minua kunnioittavan miehen kanssa jo 20 vuotta. Toki häntä haluan rakastaa ja rakastankin tasaveroisena kumppanina. Ylläoleva liittyi lapsiin, jolloin rakkaus on, minun mielestäni, erilaista ja sitä en halua kokea.
Parisuhde ei ole mikään lapsi-vanhempi -suhde.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 15:17"]
Miks te lapselliset vaikutatte aina niin katkerilta kun joku ei halua lapsia? :D
[/quote]
Tuskin katkeruus kyseessä. Enemmänkin ärsyttää, kun lapsettomat viljelee typeriä stereotypioita perhe-elämästä.
Miksi lapsettomat luulee perheellisten olevan katkeria? Kaikki eivät ole niinkuin te, hyväksykää se ja antakaa kaikkien kukkien kukkia.
[/quote]
Mua taas ärsyttää kun lapselliset viljelee typeriä stereotypioita veloista.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 15:17"]
[/quote]
[/quote]
Mua oikeesti naurattaa kun lapselliset huutelee tätä lapsettomille :'DD Tekis mieli vaan huutaa takasin että NIINPÄ!
Mun tutuissa on ainakin aika monta sellaista, joiden mielestä äitiys on juuri sitä äitityypiksi tulemista. Kaikki on niin mammaa, pitää käydä mammakerhoissa ja mammajumpassa ja mammakahvilassa, kaikki kaverit on mammakavereita, mammasitä ja mammatätä. Olen hyvä äiti lapsilleni, mutta minusta ei ole tullut sellainen aivoton mamma. Olen näihin mammakerhokyselyihin vain sanonut etten ole mikään mammatyyppi, ja se tuntuu olevan joillekin ylitsepääsemätön ongelma.
No kyllä on vikaa päässä jos ärsyttää kun joku ei halua lapsia tai syy voisi olla että ei olekaan tyytyväinen elämäänsä lapsiensa kanssa. Ja toistepäin lapseton joka ei hyväksy ihmisiä jotka haluaa lapsia on jollain tavalla kateellinen kun ei uskalla ottaa sitä askelta. Muussa tapauksessa mitään ongelmaa ei mielestäni ole tai ei pitäisi olla.
t. onnellinen perheen äiti.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 15:06"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 15:02"]
[/quote]
[/quote] Katkeruus? Tuohan oli vaan suora vastaus kysymykseen. Ilmeisesti ei jollekin äiti-ihmiselle kelpaava.
Mä oon emo-tyyppi, siis eläimet on mulle pieniä, kultaisia mussukoita, joiden en kestä nähdä kärsivän ja joita haluaisin lajista riippumatta mennä halaamaan ja pusuttelemaan, mutta äiti-tyyppi en todellakaan ole. Lapset on mulle vain ihmisiä, ei sen kummempia kuin aikuisetkaan.
Miks se ettei halua lapsia oo hyvä syy olla näitä hankkimatta, mutta se että haluaa lapsia on hyvä syy hankkia niitä? Logiikka pettää aika pahasti...
Kun mä sanon, että en ole äitityyppiä, tarkoitan, että en halua lapsia enkä halua ruveta kenenkään äidiksi. Simple as that.
Tämä ei sulje pois sitä, että arvostan kovasti ihmisiä, jotka ovat äitityyppiä ja hankkivat niitä lapsia.