Hormonikierukasta mielialanvaihteluja?
Normaalisti olen aina hyväntuulinen, temperamenttinen olen aina ollut mutta yleensä aina minulla on hyvä päivä - huonojakin on, mutta todella harvoin. Nyt viime aikoina olen huomannut olevani yhä useammin suorastaan vittuuntunut, pinna on jatkuvasti katkeamispisteessä ja saatan räjähdellä ihan naurettavista asioista yhtäkkiä. Myös kokonaisvaltaisesti huonoja päiviä on useammin kuin ennen, ei tarvitse edes mitään ärsykettä.
Voiko hormonikierukka aiheuttaa tuollaista? Ennen raskautta söin e-pillereitä eikä ne oireilleet mitenkään. Kierukka on ollut muutaman kuukauden.
Kommentit (5)
Mulla oli ongelmia kierukan kanssa. Viisi vuotta olin kuin perseelle ammuttu karhu, menkkojen aikaan koin tosi voimakkaat pms:t. Epäiltiin jo masennusta ja välillä kaksisuuntaista. En ollut oma itseni ja erokin oli lähellä.
Nyt olen ollut viisi vuotta täysin ilman mitään hormoniehkäisyä ja olen lauhkea kuin lammas. Menkkoihin ei mulla kierukka tehnyt mitään vaikutusta. Vuotoa tuli kuin härän kurkusta, kuten nytkin ilman kierukkaakin.
Toki syitä voi olla muitakin, tekee vaan mieli syyttää tuota pikkuista esinettä jonka myötä myös finnit ovat lisääntyneet ja menkat tulee miten sattuu ja millaisella vuotomäärällä sattuu. Tulehduksiltakaan ei olla vältytty, mutta hammasta purren olen halunnut odottaa edes sen 6kk, josko sitten helpottaisi.
Jännä, kun kuitenkin ne e-pillerit sopivat kuin nenä päähän, nyt ajattelin pääseväni helpommalla useammaksi vuodeksi kun ei tarvitse muistaa napsia pillereitä ja uusia reseptiä....
Ap
Kyllä voi aiheuttaa. Vielä pahempi minin kohdallani oli akne, jonka jälkiä korjaillaan vieläkin. Harmi.
No pirulainen. Täytyykin nyt sitten harkita uudelleen tätä - ehkä siihen puolivuotiseen voisi odottaa jos jotain maagista tapahtuisi ja kaikki oireilu katoaisi. Ap
Ei mulla ainakaan.. Minulla on nyt ollut hormonikierukka 8 vuotta, vaihdettu kerran välillä. Minulle se on ainoa vaihtoehto, koska vuotoja ei saa olla ongelmallisen anemian takia.
En ole suurempia mielialavaihteluja huomannut, mutta jokunen päivä on aina kuukaudessa, että matalapaine kiusaa.. Mutta ei nyt mitään jatkuvaa ketutusta ole ollut.