Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huh mikä synnytys, nyt minäkin huusin...

Vierailija
10.06.2015 |

Eka supistus 01.15, vedet meni neljältä, sitten tyksiin. Sanoin että aiemmat synnytykset edenneet nopeasti, pyysin saada epiduraalin hwti kun se on realistista.
Kätilö ylipuhu ottamaan joku PCP, ei auttanut... vedin sit ilokaasua ihan kiukulla, teki silti kipeää. Pyysin uudestaan epiduraalin, kätilö ehdotti spinaalipuudutusta. Kun odotin lääkäriä kivut vain yltyivät, tajusin että nyt tämä syntyy, imin ilokaasua kuin viimeistä päivää kunnea kuulemma pyysin miestä soittamaan kelloa ja aloin karjimaan. Puolen minuutin, minuutin verran kuulemma karjuin kuin iso mies, lapsi olikin jo sitten ulkona kun kätilö tuli huoneeseen... 04.26 tulin tyksiin, 07.18 vauva sylissä. Ihan hyvä olo, vähän ehkä kummastuttaa kun kätilö ei millään halunnut että otan epiduraalin...

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:38"]

Siis vauva syntynyt 4h sitten ja sä oot av:lla?

[/quote]

juu, itkemässä, ettei saanut epiduraalia. Hui, synnytys meni pilalle. Ei siitä vauvasta niin väliä, mutta oma ainutlaatuinen elämys jäi kokematta

Vierailija
62/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivisynnyttäjät marisee että puudutuksia tyrkytetään ja vähemmän aktiivit etteivät saa puudutuksia. Mikä on totuus,kun sen tietäis. Ja se ettei saanut puudutusta ei vaikuta repeämien syntymiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:17"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:38"]

Siis vauva syntynyt 4h sitten ja sä oot av:lla?

[/quote]

juu, itkemässä, ettei saanut epiduraalia. Hui, synnytys meni pilalle. Ei siitä vauvasta niin väliä, mutta oma ainutlaatuinen elämys jäi kokematta
[/quote] Kyllä tämä oli ihan omanlaisensa ainutlaatuinen elämys =D Ja vauva edelleen nukkuu, heräsi välillä imemään rintaa. En oikein keksi muuta tekemistä kuin palstailu, ehdota jotain? Olisin jo menossa kotiin, valitettavasti päästään vasta huomenna koska streptokokkinäyte oli positiivinen kymmenen viikkoa aitten. Unta en saa kun huonekaveri puhuu puhelimeen koko ajan. Anteeksi että kerroin synnytyksestäni kun noin harmistuit :)

Vierailija
64/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:05"]

Eka supistus 01.15, vedet meni neljältä, sitten tyksiin. Sanoin että aiemmat synnytykset edenneet nopeasti, pyysin saada epiduraalin hwti kun se on realistista. Kätilö ylipuhu ottamaan joku PCP, ei auttanut... vedin sit ilokaasua ihan kiukulla, teki silti kipeää. Pyysin uudestaan epiduraalin, kätilö ehdotti spinaalipuudutusta. Kun odotin lääkäriä kivut vain yltyivät, tajusin että nyt tämä syntyy, imin ilokaasua kuin viimeistä päivää kunnea kuulemma pyysin miestä soittamaan kelloa ja aloin karjimaan. Puolen minuutin, minuutin verran kuulemma karjuin kuin iso mies, lapsi olikin jo sitten ulkona kun kätilö tuli huoneeseen... 04.26 tulin tyksiin, 07.18 vauva sylissä. Ihan hyvä olo, vähän ehkä kummastuttaa kun kätilö ei millään halunnut että otan epiduraalin...

[/quote]

Mitä menetit, kun et saanut epiduraalia?

Ihan vain mielenkiinnosta kysyn. Itse olen ollut myös pikainen synnyttäjä ja jopa syöksysynnyttäjä. Se lyhyen ajan, mitä on käynyt kipeää, on kestänyt ihan hyvin, kun se oli äkkiä ohi ja ilman epiduraalia oli heti synnytyksen jälkeen toimintakunnossa ja pääsin kotiin ns. poliklinikkasynnytyksen jälkeen.
[/quote] Menetin mielestäni hallinnan. Kun olen epiduraalin saanut olen pystynyt olemaan hillitty ja rauhallinen. Nyt avautumisen loppuvaihe oli aika raju, ja ponnistus yllätti niin että tosiaan synnytin ilman kätilöä kun kävi niin äkkiä.

Vierailija
65/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 18:29"]Kyllä sitä lääkettä menee vauvaan ja vielä todella tehokkaasti.Se vauvakin on pökissä sen jälkeen..se on vahva keskushermosto lääke.
[/quote] Ei mun vauvat oo ollu mitenkään "pökissä".

Vierailija
66/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:22"]

Tai siksi, että epiduraali liian aikaisin voi keskeyttää synnytyksen etenemisen.

[/quote]

Tai maksaa liikaa? Rahaa ja vaivaa...

Vierailija
67/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea vauvasta! 

Kätilön koulutukseen ei edelleenkään tosin kuulu ennustustaitojen harjoittelua, eli tuskin on kätilön vika, ettet spinaalipuudutusta ehtinyt saamaan. Toki epiduraalia olisi voinut aiemminkin harkita, mutta kohdunsuu ei ole varmaan ollut vielä paljoa auki, jos spinaalia suunniteltaessa se on ollut 5cm? 

Onko olo synnytyksen jälkeen tällä kertaa erilainen, kun et saanut puudutusta? Ilman puudutteita synnyttäneet kokevat kai voimakkaamman adrenaliini- ja endorfiiniryöpyn, kun puudutuksen ottaneet.

Vierailija
68/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:38"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:14"]Siksi että Suomessa kivunhoito on vieläkin kehitysmaa tasolla. Olit vaivalloinen synnyttäjä kun sinulle olisi pitänyt antaa epiduraali. [/quote] Yhtään ap:n kokemusta vähättelemättä, olet täysin väärässä. Kehitysmaissa ei käytetä mitään lääkitystä synnytyksessä. Ilokaasu on jo luksusta. Joissakin tapauksissa sektio tehdään ilman puudutusta. Suomi on monena vuonna laskettu maailman parhaaksi maaksi äideille, ja näihin tuloksiin vaikuttaa juuri esim. kivunlievitys synnytyksissä. Toki ap on saanut huonoa kohtaloa, mutta veikkaan, että hän silti synnyttää vastaisuudessakin mielummin TYKS:llä, kuin Somaliassa.

[/quote]

Tosissasiko vertaat kehitysmaita ja Suomea? Ei meillä hyvin mene, jos ne ovat lähimmät vertailukohdat.

Vierailija
69/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:30"]

Aktiivisynnyttäjät marisee että puudutuksia tyrkytetään ja vähemmän aktiivit etteivät saa puudutuksia. Mikä on totuus,kun sen tietäis. Ja se ettei saanut puudutusta ei vaikuta repeämien syntymiseen.

[/quote]

No minä en aktiivisynnyttäjänä voi muuta kuin antaa kehuja. Sain olla kuumassa suihkussa, tuotiin pallot ja kävelytelineet ja kaikki, missä pystyin helpottamaan oloani. Ja tosiaan, puudutus ei vaikuta repeämiseen. Itse en ole saanut mitään repeämiä, vaikka en ole ottanut puudutuksia.

Vierailija
70/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:17"]onnea ap:lle vauvasta. En kyllä ymmärrä miten ihmiset kestävät synnytyksen ilman epiduraalia.
Mulle muistaakseni 8v sitten kuopuksen syntyessä lisättiin sitä neljä kertaa. Aina kun vaikutus lakkasi kipu oli jotain sanoinkuvaamatonta, mutta puudute vei kivun hetkessä pois.
Onneksi epiduraali vaikutti vielä pojan syntyessä, sain IV:n asteen repeämät enkä tuntenut mitään. Repeäminen taisi johtua liiallisesta oksitosiinistä, kohdunsuu aukesi viidestä sentistä kymmeneen viidessä minuutissa ja poika syntyi kahdella ponnistuksella.
[/quote]
siis mitä vittua?! Minä synnytin tyksissä, en saanut kuin kerran epiduraalin, sillä "ei auta enää toista kertaa"! Ja sitäkin sai monta tuntia vinkua ja kätilön vaihtuessa vasta sain!!! (Siis sen yhden kerran)
Onnea ap vauvasta kuitenkin!

Vierailija
71/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:50"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:37"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:05"] Eka supistus 01.15, vedet meni neljältä, sitten tyksiin. Sanoin että aiemmat synnytykset edenneet nopeasti, pyysin saada epiduraalin hwti kun se on realistista. Kätilö ylipuhu ottamaan joku PCP, ei auttanut... vedin sit ilokaasua ihan kiukulla, teki silti kipeää. Pyysin uudestaan epiduraalin, kätilö ehdotti spinaalipuudutusta. Kun odotin lääkäriä kivut vain yltyivät, tajusin että nyt tämä syntyy, imin ilokaasua kuin viimeistä päivää kunnea kuulemma pyysin miestä soittamaan kelloa ja aloin karjimaan. Puolen minuutin, minuutin verran kuulemma karjuin kuin iso mies, lapsi olikin jo sitten ulkona kun kätilö tuli huoneeseen... 04.26 tulin tyksiin, 07.18 vauva sylissä. Ihan hyvä olo, vähän ehkä kummastuttaa kun kätilö ei millään halunnut että otan epiduraalin... [/quote] Mitä menetit, kun et saanut epiduraalia? Ihan vain mielenkiinnosta kysyn. Itse olen ollut myös pikainen synnyttäjä ja jopa syöksysynnyttäjä. Se lyhyen ajan, mitä on käynyt kipeää, on kestänyt ihan hyvin, kun se oli äkkiä ohi ja ilman epiduraalia oli heti synnytyksen jälkeen toimintakunnossa ja pääsin kotiin ns. poliklinikkasynnytyksen jälkeen. [/quote] Menetin mielestäni hallinnan. Kun olen epiduraalin saanut olen pystynyt olemaan hillitty ja rauhallinen. Nyt avautumisen loppuvaihe oli aika raju, ja ponnistus yllätti niin että tosiaan synnytin ilman kätilöä kun kävi niin äkkiä.

[/quote]

ehkä luonto on juuri niin järjestänyt, että synnyttävän äidin ei kuulukaan olla hillitty ja rauhallinen. Muuten moni jättäisi ponnistamatta, kun luonto ei jylläisi ja lapsi haluaisi kohdusta pois. 

Joskus on hyvä kokea sekin, että kaikkea et pysty hallitsemaan tyynesti, vaan joskus kroppasi tekeekin sen, mihin et pysty itse vaikuttamaan.

[/quote]

Lässyn lässyn. Moni vauva juu varmaan jäisi kohtuun iäksi.

Vierailija
72/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia pidin pääni ja sain sektion. Kaikkensa ne yritti että olisin alakautta sunnyttänyt.

Vierailija
73/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama kokemus tyksistä kuin ap:lla. Sillä eeotuksella että kätilö tuli synnytyksen jälkeen sanomaan että minähän sanoin ettei mitään epiduraalia tarvita. Vieläkin ärsyttää, lapsi 8v ja olisin kyllä tarvinnut epiduraalin! Tottakai ne laiset ulos tulee ilmankin mutta aivan älyttömän kipeää se teki. Olen 5 kertaa kyllä tyksissä synnyttänyt joista 1 oli sektio. Neljästä alatiesynnytyksestä onneksi vain yhdessä on kokonaan oltu antamatta epiduraalia. Yhdessä tarjottiin heti kun tulin sisään (oli mieskätilö), yhdessä sain kun pyysin ja yhdessä piti pari tuntia vinkua ennen kuin sain. Joka kerta epiduraali on vienyt kivut kokonaan ja avautuminen on nopeutunut.

Vierailija
74/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:37"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:05"] Eka supistus 01.15, vedet meni neljältä, sitten tyksiin. Sanoin että aiemmat synnytykset edenneet nopeasti, pyysin saada epiduraalin hwti kun se on realistista. Kätilö ylipuhu ottamaan joku PCP, ei auttanut... vedin sit ilokaasua ihan kiukulla, teki silti kipeää. Pyysin uudestaan epiduraalin, kätilö ehdotti spinaalipuudutusta. Kun odotin lääkäriä kivut vain yltyivät, tajusin että nyt tämä syntyy, imin ilokaasua kuin viimeistä päivää kunnea kuulemma pyysin miestä soittamaan kelloa ja aloin karjimaan. Puolen minuutin, minuutin verran kuulemma karjuin kuin iso mies, lapsi olikin jo sitten ulkona kun kätilö tuli huoneeseen... 04.26 tulin tyksiin, 07.18 vauva sylissä. Ihan hyvä olo, vähän ehkä kummastuttaa kun kätilö ei millään halunnut että otan epiduraalin... [/quote] Mitä menetit, kun et saanut epiduraalia? Ihan vain mielenkiinnosta kysyn. Itse olen ollut myös pikainen synnyttäjä ja jopa syöksysynnyttäjä. Se lyhyen ajan, mitä on käynyt kipeää, on kestänyt ihan hyvin, kun se oli äkkiä ohi ja ilman epiduraalia oli heti synnytyksen jälkeen toimintakunnossa ja pääsin kotiin ns. poliklinikkasynnytyksen jälkeen. [/quote] Menetin mielestäni hallinnan. Kun olen epiduraalin saanut olen pystynyt olemaan hillitty ja rauhallinen. Nyt avautumisen loppuvaihe oli aika raju, ja ponnistus yllätti niin että tosiaan synnytin ilman kätilöä kun kävi niin äkkiä.

[/quote]

ehkä luonto on juuri niin järjestänyt, että synnyttävän äidin ei kuulukaan olla hillitty ja rauhallinen. Muuten moni jättäisi ponnistamatta, kun luonto ei jylläisi ja lapsi haluaisi kohdusta pois. 

Joskus on hyvä kokea sekin, että kaikkea et pysty hallitsemaan tyynesti, vaan joskus kroppasi tekeekin sen, mihin et pysty itse vaikuttamaan.

Vierailija
75/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt kolme lasta ilman epiduraalitilan puudutusta. Ei jäänyt mitään kammoa.

Vierailija
76/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:38"]Siis vauva syntynyt 4h sitten ja sä oot av:lla?
[/quote]

Ihmettelin ihan samaa...

Vierailija
77/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:12"]

Mitä menetit, kun et saanut epiduraalia?

Ihan vain mielenkiinnosta kysyn. Itse olen ollut myös pikainen synnyttäjä ja jopa syöksysynnyttäjä. Se lyhyen ajan, mitä on käynyt kipeää, on kestänyt ihan hyvin, kun se oli äkkiä ohi ja ilman epiduraalia oli heti synnytyksen jälkeen toimintakunnossa ja pääsin kotiin ns. poliklinikkasynnytyksen jälkeen.
[/quote]

Minäkin olen ollut heti toimintakunnossa ja päässyt polikliinisesti 7h synnytyksen jälkeen vauvan kanssa kotiin. Ja epiduraalin sain heti kun synnärille menin. Siitä meni 4t ja vauva oli maailmassa, ilman että koko aikana tuskin tunsin supistuksia. Vauva oli virkeä 9p vauva joka alkoi heti imemään.

Vierailija
78/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:20"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:11"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:01"]Ja sama uikutus jatkuu. Synnytys ei ole kivutonta, eikä sen kuulukaan olla. Kivulla on oma merkityksensä. On ennen vanhaan emättimet revenneet muillakin, eikä sitä mitään mäyrytty ja rängytty, vaan lähdettiin peltotöihin tai lehmiä lypsämään. Nykyajan nössönaiset ovat ihan "aijai" ja "voi voi" ja "marimarivalivali". [/quote] Mitä hiton väliä sillä on millaista joskus on ollut? nyt on näin. Onneksi voit itse hoitaa synnytyksesi niin kuin haluat.

[/quote] Sitä väliä, että nykynaiset ovat ihan avuttomiaja hätää kärsimässä, kuvitellessaan, ettei ilman lääkkeitä pysty synnyttämään. Kyllä pystyy. Tämä nykyajan urbaanius on särkyvää kuin kristalli. Pienikin kriisi voi horjuttaa sitä, eivätkä ihmiset selviä enää siitä, kun on hukuttauduttu kaikkeen keinotekoiseen.

[/quote]

Odotusaikana opamox, kun niin yöllä heräilee ja on vaikea olla

synnytyksessä epiduraali, kun niin sattuu

synnytyksen jälkeen masennuslääkkeet, kun on niin raskasta

Ihminen on medikalisoitunut täysin
[/quote]
nyt on kuule helvetinmoista yleistämistä! Olen samaa mieltä, että joissain tilanteissa lääkitys (esim masennukseen tai ahdistukseen) annetaan liian helpolla, mutta et ole itse tainnut synnytystä kokea?! Oli sitten mitä tahansa, on luonnollinen vaihtoehto ensin parempi kokeilla läpi (niinkuin myös masennuksessa yms), mutta joskus se on täysin turhaa, ja ainoa auttava asia on lääkkeet! Ja esim synnytyksessä käytettävä epiduraali ei aiheuta sikiölle tai äidille minkäänlaista vaaraa, eikä siitä ole mitään haittaa. Ja juuri toisinpäin kun joku väitti; jos ensimmäinen synnytys menee hyvin, uskaltaa ehkä kokea toisenkin (vaikka sitten sota-ajalla ilman lääkkeitä, sillä mikään lääke ei saa synnytystä täysin kivuttomaksi), kun taas jos ensimmäinen synnytys on aiheuttanut traumoja, niin tuskin sitä samaa uudelleen tahtoo kokea. Anteeksi kirjoitusvirheidtä, kirjoitan pihelimella

Vierailija
79/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tyksissä oikeesti panttaa epiduraalia vai?? :o just juu! En oo kuullu että missään muualla toimittais noin ku tyksissä!!

Vierailija
80/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä synnytin heinäkuussa2008,synnytys oli pitkä tai siis avautumis vaihe oli pitkä,pari vuorokautta siinä meni,viikonloppu mukavasti,synnytys supistuksissa:)supparit alkoi perjantai-iltana,siis silloin heinäkuu 2008 ja vauva syntyi,lopulta,sunnuntai iltana,huh,olihan siinä urakka.itse kyllä sain hyvin kivunlievityksiä;ensin ilokaasua ja lopulta epiduraalin.yksi annos riitti,ponnistusvaihe meni kuitenki luomuna,koska epiduraali oli jo lakannu vaikuttamasta ja hyvin pian siitä ,alkoi ponnistus eikä siis olisi uutta annosta voitu enää antaa niin loppuvaiheessa,onneksi kaikki meni kuitenki lopulta hyvin.tämä siis  kättärillä helsingissä 2008.