Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huh mikä synnytys, nyt minäkin huusin...

Vierailija
10.06.2015 |

Eka supistus 01.15, vedet meni neljältä, sitten tyksiin. Sanoin että aiemmat synnytykset edenneet nopeasti, pyysin saada epiduraalin hwti kun se on realistista.
Kätilö ylipuhu ottamaan joku PCP, ei auttanut... vedin sit ilokaasua ihan kiukulla, teki silti kipeää. Pyysin uudestaan epiduraalin, kätilö ehdotti spinaalipuudutusta. Kun odotin lääkäriä kivut vain yltyivät, tajusin että nyt tämä syntyy, imin ilokaasua kuin viimeistä päivää kunnea kuulemma pyysin miestä soittamaan kelloa ja aloin karjimaan. Puolen minuutin, minuutin verran kuulemma karjuin kuin iso mies, lapsi olikin jo sitten ulkona kun kätilö tuli huoneeseen... 04.26 tulin tyksiin, 07.18 vauva sylissä. Ihan hyvä olo, vähän ehkä kummastuttaa kun kätilö ei millään halunnut että otan epiduraalin...

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:17"]

Mun vaimo on synnyttänyt onneksi kaksi kertaa keisarinleikkauksella ja syksyllä on kolmas edessä. Toi alateitse synnyttäminen kulostaa ihan helkatin karmealta kokemukselta. Joutuisin jättämään siinä tapauksessa väliin.

[/quote]

otapa kuule selvää,mitkä riskit liittyy tuohon keisarileikkaukseen ja tule sitten mainostamaan sitä uudellee http://fi.wikipedia.org/wiki/Keisarileikkaus vai ovatko nuo tossa wikipedian artikkelissa luetellut riskit sinusta kovin vähäpätöisiä?

Vierailija
42/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:17"]onnea ap:lle vauvasta. En kyllä ymmärrä miten ihmiset kestävät synnytyksen ilman epiduraalia.
Mulle muistaakseni 8v sitten kuopuksen syntyessä lisättiin sitä neljä kertaa. Aina kun vaikutus lakkasi kipu oli jotain sanoinkuvaamatonta, mutta puudute vei kivun hetkessä pois.
Onneksi epiduraali vaikutti vielä pojan syntyessä, sain IV:n asteen repeämät enkä tuntenut mitään. Repeäminen taisi johtua liiallisesta oksitosiinistä, kohdunsuu aukesi viidestä sentistä kymmeneen viidessä minuutissa ja poika syntyi kahdella ponnistuksella.
[/quote]
Kolme kertaa olen synnyttänyt ilman mitään puudutuksia, enkä silti ole huutanut tms. Oon niin nynny, etten koskaan uskaltais mitään piikkejä ottaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:01"]Ja sama uikutus jatkuu. Synnytys ei ole kivutonta, eikä sen kuulukaan olla. Kivulla on oma merkityksensä. On ennen vanhaan emättimet revenneet muillakin, eikä sitä mitään mäyrytty ja rängytty, vaan lähdettiin peltotöihin tai lehmiä lypsämään. Nykyajan nössönaiset ovat ihan "aijai" ja "voi voi" ja "marimarivalivali".
[/quote]

Mitä hiton väliä sillä on millaista joskus on ollut? nyt on näin. Onneksi voit itse hoitaa synnytyksesi niin kuin haluat.

Vierailija
44/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:01"]

Ja sama uikutus jatkuu. Synnytys ei ole kivutonta, eikä sen kuulukaan olla. Kivulla on oma merkityksensä. On ennen vanhaan emättimet revenneet muillakin, eikä sitä mitään mäyrytty ja rängytty, vaan lähdettiin peltotöihin tai lehmiä lypsämään. Nykyajan nössönaiset ovat ihan "aijai" ja "voi voi" ja "marimarivalivali".

[/quote]

Minusta on uskomatonta, että edelleen juuri synnytyksen kohdalla ihannoidaan kipua ja ajatellaan, että naisten kuuluukin kärsiä. Ei missään muussakaan hoitotoimenpiteessä oleteta, että potilaan on kestettävä miten paljon tahansa kipua, huonoa hoitoa, vaurioita ja vittuilua. Sen sijaan synnytyksessä näin tuntuu olevan. Myös kaikki pysyvät vauriot ja ongelmat hoidetaan vähättelemällä ja haukkumalla. Aivan tajutonta!

Vierailija
45/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:11"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:01"]Ja sama uikutus jatkuu. Synnytys ei ole kivutonta, eikä sen kuulukaan olla. Kivulla on oma merkityksensä. On ennen vanhaan emättimet revenneet muillakin, eikä sitä mitään mäyrytty ja rängytty, vaan lähdettiin peltotöihin tai lehmiä lypsämään. Nykyajan nössönaiset ovat ihan "aijai" ja "voi voi" ja "marimarivalivali". [/quote] Mitä hiton väliä sillä on millaista joskus on ollut? nyt on näin. Onneksi voit itse hoitaa synnytyksesi niin kuin haluat.

[/quote] Sitä väliä, että nykynaiset ovat ihan avuttomiaja hätää kärsimässä, kuvitellessaan, ettei ilman lääkkeitä pysty synnyttämään. Kyllä pystyy. Tämä nykyajan urbaanius on särkyvää kuin kristalli. Pienikin kriisi voi horjuttaa sitä, eivätkä ihmiset selviä enää siitä, kun on hukuttauduttu kaikkeen keinotekoiseen.

Vierailija
46/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:01"]Ja sama uikutus jatkuu. Synnytys ei ole kivutonta, eikä sen kuulukaan olla. Kivulla on oma merkityksensä. On ennen vanhaan emättimet revenneet muillakin, eikä sitä mitään mäyrytty ja rängytty, vaan lähdettiin peltotöihin tai lehmiä lypsämään. Nykyajan nössönaiset ovat ihan "aijai" ja "voi voi" ja "marimarivalivali".
[/quote]

Sä varmaan kieltäytyisit umpisuolileikkauksessa kivunlievityksestä. "Kivikaudella kun mä olin nuori metsästäjiltä revittiin umppari tylsällä nuolenkärjellä eikä kukaan valittanut".

Vierailija
47/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistavaa, ole vaan reippaasti ylpeä itsestäsi! Hieno suoritus! Kolme olen itse luomuna synnyttänyt, enkä tekisi mitään toisin!

Vierailija
48/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:21"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:01"]Ja sama uikutus jatkuu. Synnytys ei ole kivutonta, eikä sen kuulukaan olla. Kivulla on oma merkityksensä. On ennen vanhaan emättimet revenneet muillakin, eikä sitä mitään mäyrytty ja rängytty, vaan lähdettiin peltotöihin tai lehmiä lypsämään. Nykyajan nössönaiset ovat ihan "aijai" ja "voi voi" ja "marimarivalivali". [/quote] Sä varmaan kieltäytyisit umpisuolileikkauksessa kivunlievityksestä. "Kivikaudella kun mä olin nuori metsästäjiltä revittiin umppari tylsällä nuolenkärjellä eikä kukaan valittanut".

[/quote] Synnytyskipu on hyvää kipua. Synnytyskivun kestäminen takaa, että ihmiset pystyvät lisääntymään kriisitilanteissakin. 60-luku ei ole kivikautta, ja voimme joutua niihin olosuhteisiin koska hyvänsä, esimerkiksi sodan syttyessä. Mutta mitä tapahtuu? Nykyajan surkeat, synnytyskipua pelkäävät naiset eivät uskalla enää isääntyä, kun luullaan, että ilman lääkkeitä synnytys ei onnistu.

Vierailija
49/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama mulla tyksissä mut en saanut epiduraalia koska synnytys yhtäkkiä eteni niin nopeasti ettei olisi ehditty antaa. Varsinkin kun sillä lääkärillä aina joyain muuta puuhaa kun mä olen synnyttämässä. Oli siis kiireellisessä leikkauksessa. No tuli se ilmankin : ) onnea!

Vierailija
50/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipu ei ole vielä äärimmäistä, kun pystyy huutamaan. Voin kertoa kokemuksesta, että synnytyksessä voi sattua niin paljon, ettei saa enää ääntä lähtemään tai liikahtamaankaan. Huutovaihe oli siihen verrattuna vielä leppoisaa.

Vierailija
51/90 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:51"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 09:17"]

Mun vaimo on synnyttänyt onneksi kaksi kertaa keisarinleikkauksella ja syksyllä on kolmas edessä. Toi alateitse synnyttäminen kulostaa ihan helkatin karmealta kokemukselta. Joutuisin jättämään siinä tapauksessa väliin.

[/quote]

otapa kuule selvää,mitkä riskit liittyy tuohon keisarileikkaukseen ja tule sitten mainostamaan sitä uudellee http://fi.wikipedia.org/wiki/Keisarileikkaus vai ovatko nuo tossa wikipedian artikkelissa luetellut riskit sinusta kovin vähäpätöisiä?

[/quote]

Enhän mä mainostanut mitään. En nyt tiedä noista riskeistä mitään, mutta terveitä lapsia on syntynyt ja vaimokin on voinut erinomaisesti jo heti seuraavana päivänä. Tämän kirjoitajan synnytys meni nopeasti, mutta jos olen ymmärtänyt oikein niin joillakin se voi kestää monta tuntia. Leikkauksessa taas hyvää on se, että se leikkauspäivä vaan sovitaan ja sinne mennään sovittuna ajankohtana. Koko homma on ohi parissa tunnissa. Lisäksi olen voinut sopia työni siten, että pääsen mukaan synnytykseen kun tiedän koska tapahtuu ja voin ilmoittaa isyysloman aloituspävän tarkalleen.

Vierailija
52/90 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin epiduraali KAHDESTI eikä silti koko paska toiminut. Ilokaasulla mentiin ja valitettiin kun huusin.

Nyt kauhulla menossa synnyttämään toista, edeltävä synnytys kesti 5,5h joten mitenhän seuraava :)))))

Vierailija
53/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:01"]

Ja sama uikutus jatkuu. Synnytys ei ole kivutonta, eikä sen kuulukaan olla. Kivulla on oma merkityksensä. On ennen vanhaan emättimet revenneet muillakin, eikä sitä mitään mäyrytty ja rängytty, vaan lähdettiin peltotöihin tai lehmiä lypsämään. Nykyajan nössönaiset ovat ihan "aijai" ja "voi voi" ja "marimarivalivali".

[/quote]

ja sitten repeytymät tulehtuivat ja nainen kuoli. lapsivuodekuume on nykyää historiaan jäänyt melkein tuntematon sana, mutta aikoinaan se oli synnytysikäisen naisen yleisin kuolinsyy. toinen historiallinen reliikki, synnytyskipujen korottaminen jalustalle ja salainen hekumointi naisen kipurangaistukselle seksin harjoittamisesta, ei näköjään ole kadonnut mihinkään. 

Vierailija
54/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin Tyksissä kahdesti toistamaan, että ei epiduraalia, joten ei siellä kategorisesti vastusteta lääkkeitä :) Enkä itsekään vastusta, tunsin vain, että kohta täytyy jo ponnistaa, joten turha olisi ollut yrittää viime minuuteilla haalia lääkäriä paikalle.

Vierailija
55/90 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:28"]

Kipu ei ole vielä äärimmäistä, kun pystyy huutamaan. Voin kertoa kokemuksesta, että synnytyksessä voi sattua niin paljon, ettei saa enää ääntä lähtemään tai liikahtamaankaan. Huutovaihe oli siihen verrattuna vielä leppoisaa.

[/quote]

Totta joka sana. Itse huusin siinä vaiheessa kun oikeasti sattui ja paljon. Sitten jonkin verran ennen lapsen tuloa minulta jäi ääni pois kokonaan, enkä liikkunut enää ollenkaan. Mies sanoi myöhemmin, että hän ihan pelästyi, kun lopetin puhumien huutamisen, ja katsoin häntä vaan silmät kauhusta soikeina. :D Muistasn tilanteen hyvin... Tämä tapahtui toisessa synnytyksessäni, joka kesti 1,5 h. Minulla on takana kaksi luonnolllista ja lääkkeetöntä synnytystä. 

Vierailija
56/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä takana neljä synnytystä. Kahdessa ekassa epiduraali, kolmannessa ei ehditty (ekasta tuntemuksesta 2h50min kun plikka oli maailmassa).

Huomasinkin sen jälkeen, että juma, mulla ei ole synnytyksen jälkeistä monen kuukauden selkäkipua / noidannuolta lainkaan. Arvatkaa, otinko neljännessa synnytyksessä enää epiduraalia? No en!

Vierailija
57/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:28"]Kipu ei ole vielä äärimmäistä, kun pystyy huutamaan. Voin kertoa kokemuksesta, että synnytyksessä voi sattua niin paljon, ettei saa enää ääntä lähtemään tai liikahtamaankaan. Huutovaihe oli siihen verrattuna vielä leppoisaa.
[/quote] Esikoista käynnistettiin oksitosiinitipalla, tipanlaitosta syntymään 5h. Oli hyvin rajut supistukset, epiduraalin pyysin kun supistusten väli oli olematon. Kipu oli niin äärimmäinen etten olisi sellaista osannut kuvitellakaan, en pystynyt huutamaan, vain uikuttamaan kuin koira. Epiduraali oli taivas, kivuton ponnistusvaihe luksusta... Tänään en tiedä minne itse katosin kun puudutus ei auttanutkaan loppuvaiheen avautumisessa. Tosiaan vain imin sitä ilokaasua, josta oli eniten iloa aiinä että sai minut keskittymään hengitykseen. En osannut puhua suomea miehelleni kun pyysin soittamaan kelloa, osasin puhua vain ruotsia (äidinkieleni). Kun ponnististarve tuli, ja sattui, niin en voi verrata sitä kipua siihen mitä tunsin esikoisen synnytyksessä. Kuulin jostain kaukaa että huusin, enlä voinut asialle mitäån. Huuto ei ainakaan vienyt voimaa ponnistuksesta... Tulipa taas pitkä mobiilipötkö ja typoja, pointti kuitenkin että kivusta toiset ei voi sanoa tpisten puolesta mikä oikeasti sattuu ja mikä ei.

Vierailija
58/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:24"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:21"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:01"]Ja sama uikutus jatkuu. Synnytys ei ole kivutonta, eikä sen kuulukaan olla. Kivulla on oma merkityksensä. On ennen vanhaan emättimet revenneet muillakin, eikä sitä mitään mäyrytty ja rängytty, vaan lähdettiin peltotöihin tai lehmiä lypsämään. Nykyajan nössönaiset ovat ihan "aijai" ja "voi voi" ja "marimarivalivali". [/quote] Sä varmaan kieltäytyisit umpisuolileikkauksessa kivunlievityksestä. "Kivikaudella kun mä olin nuori metsästäjiltä revittiin umppari tylsällä nuolenkärjellä eikä kukaan valittanut".

[/quote] Synnytyskipu on hyvää kipua. Synnytyskivun kestäminen takaa, että ihmiset pystyvät lisääntymään kriisitilanteissakin. 60-luku ei ole kivikautta, ja voimme joutua niihin olosuhteisiin koska hyvänsä, esimerkiksi sodan syttyessä. Mutta mitä tapahtuu? Nykyajan surkeat, synnytyskipua pelkäävät naiset eivät uskalla enää isääntyä, kun luullaan, että ilman lääkkeitä synnytys ei onnistu.

[/quote]

Taidat olla itse mies. Kriisitilanteissa tapahtuu kaikenlaista ikävää, mutta miksi pitäisi kärsiä normaalioloissa? Aika moni nainen varmasti silloin "vanhaan hyvään aikaan" vaurioitui pahasti synnytyksestä sekä henkisesti että fyysisesti. Mistään kakkojen ja pissojen karkailuista ei vain silloin saanut puhua (välillä tuntuu, ettei vieläkään). Ei ketään pakoteta ottamaan kivunlievitystä, mutta miksi haluaisit kieltää sen niiltä, jotka haluavat? Ei kivunlievityksen käyttäminen tarkoita, etteikö selviäisi tarpeen tullen ilmankin, itse en vain mielellään kärsi turhaan.

Vierailija
59/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:05"]

Eka supistus 01.15, vedet meni neljältä, sitten tyksiin. Sanoin että aiemmat synnytykset edenneet nopeasti, pyysin saada epiduraalin hwti kun se on realistista. Kätilö ylipuhu ottamaan joku PCP, ei auttanut... vedin sit ilokaasua ihan kiukulla, teki silti kipeää. Pyysin uudestaan epiduraalin, kätilö ehdotti spinaalipuudutusta. Kun odotin lääkäriä kivut vain yltyivät, tajusin että nyt tämä syntyy, imin ilokaasua kuin viimeistä päivää kunnea kuulemma pyysin miestä soittamaan kelloa ja aloin karjimaan. Puolen minuutin, minuutin verran kuulemma karjuin kuin iso mies, lapsi olikin jo sitten ulkona kun kätilö tuli huoneeseen... 04.26 tulin tyksiin, 07.18 vauva sylissä. Ihan hyvä olo, vähän ehkä kummastuttaa kun kätilö ei millään halunnut että otan epiduraalin...

[/quote]

Mitä menetit, kun et saanut epiduraalia?

Ihan vain mielenkiinnosta kysyn. Itse olen ollut myös pikainen synnyttäjä ja jopa syöksysynnyttäjä. Se lyhyen ajan, mitä on käynyt kipeää, on kestänyt ihan hyvin, kun se oli äkkiä ohi ja ilman epiduraalia oli heti synnytyksen jälkeen toimintakunnossa ja pääsin kotiin ns. poliklinikkasynnytyksen jälkeen.

Vierailija
60/90 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:20"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:11"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:01"]Ja sama uikutus jatkuu. Synnytys ei ole kivutonta, eikä sen kuulukaan olla. Kivulla on oma merkityksensä. On ennen vanhaan emättimet revenneet muillakin, eikä sitä mitään mäyrytty ja rängytty, vaan lähdettiin peltotöihin tai lehmiä lypsämään. Nykyajan nössönaiset ovat ihan "aijai" ja "voi voi" ja "marimarivalivali". [/quote] Mitä hiton väliä sillä on millaista joskus on ollut? nyt on näin. Onneksi voit itse hoitaa synnytyksesi niin kuin haluat.

[/quote] Sitä väliä, että nykynaiset ovat ihan avuttomiaja hätää kärsimässä, kuvitellessaan, ettei ilman lääkkeitä pysty synnyttämään. Kyllä pystyy. Tämä nykyajan urbaanius on särkyvää kuin kristalli. Pienikin kriisi voi horjuttaa sitä, eivätkä ihmiset selviä enää siitä, kun on hukuttauduttu kaikkeen keinotekoiseen.

[/quote]

Odotusaikana opamox, kun niin yöllä heräilee ja on vaikea olla

synnytyksessä epiduraali, kun niin sattuu

synnytyksen jälkeen masennuslääkkeet, kun on niin raskasta

Ihminen on medikalisoitunut täysin