Huh mikä synnytys, nyt minäkin huusin...
Eka supistus 01.15, vedet meni neljältä, sitten tyksiin. Sanoin että aiemmat synnytykset edenneet nopeasti, pyysin saada epiduraalin hwti kun se on realistista.
Kätilö ylipuhu ottamaan joku PCP, ei auttanut... vedin sit ilokaasua ihan kiukulla, teki silti kipeää. Pyysin uudestaan epiduraalin, kätilö ehdotti spinaalipuudutusta. Kun odotin lääkäriä kivut vain yltyivät, tajusin että nyt tämä syntyy, imin ilokaasua kuin viimeistä päivää kunnea kuulemma pyysin miestä soittamaan kelloa ja aloin karjimaan. Puolen minuutin, minuutin verran kuulemma karjuin kuin iso mies, lapsi olikin jo sitten ulkona kun kätilö tuli huoneeseen... 04.26 tulin tyksiin, 07.18 vauva sylissä. Ihan hyvä olo, vähän ehkä kummastuttaa kun kätilö ei millään halunnut että otan epiduraalin...
Kommentit (90)
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:21"]Huh, tän takia juuri pelkään synnytystä. Pelottaa se voimattomuus, kun en voi itse vaikuttaa siihen, saanko kivunlievitystä, vaan kaikki riippuu kätilön sen hetkisestä "fiiliksestä". Onneksi kuitenkin kaikki meni lopulta hyvin ja paljon onnea vauvasta!
[/quote] Älä pelkää, harjoittele vain etukäteen vaatimaan mitä haluat, nyt sorruin uskomaan että ammattilainen tietäisi paremmin kuin minä :)
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 18:05"]Mun kamalin synnytykseni oli kun kätilö tuppas väkisin kohdunkaulan puudutteen ja se oli sitten siinä..sitten lyötiin oksitoniini tippaa ja olin ihan tunnoton enkä osannu tehdä enää mitään.Muut tulleet luomusti ja oli ihan hyviä kokemuksia kipuineen kaikkineen..ne kun unohtuu luonnon ansiosta äkkiä.
[/quote] minullekin kaikkein kauhein synnytus oli epiduraalissa, kun piti maata koko ajan. Kolme synnytin luomuna ja sai liikkua ja olla ammeessa yms
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 18:01"]No kyllä ne ajattelee sielä synnärilläkin sitä että synnytys hidastuu ja usein tulee komplikaatioita just ton epiduraalin kanssa.Kyllä se vaan täytys koittaa kestää ilmankin.Onneksi se synnytys nyt ei kestä viikko tolkulla vaan on ihmiselle pieni hetki.Ja se lääke menee sinne vauvaankin eikä todellakaan oo terveellistä.
[/quote]
Ja sitten joskus se nopeuttaa touhua, kukaan ei voi tietää. Mutta jos on kovat kivut, kyllä minusta pitää kuunnella synnyttäjää. Meneekö epiduraali vauvaan miten tehokkaasti? Se on kuitenkin paikallinen puudutus (onnistuessaan) se särkylääkettä mikä siinä on mukana varmaan kyllä kulkeutuu.
Nykyajan naisille tulee jotenkin kummallisena yllätyksenä, että synnytys sattuu. Miksi nykyään ollaan niin onnettomia, ettei selvitä ränkyämättä synnytyksesta, kun ennen se tehtiin ilman mitään kivunlievityksiä. Ja silloin ei huudettu. Itselleni 60-luvulla kätilö kivahti napakasti, että "Hiljaa", kun jotain siinä puhisin. Nykyajan naiset ovat hirveitä nössöjä.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 18:22"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 18:05"]Mun kamalin synnytykseni oli kun kätilö tuppas väkisin kohdunkaulan puudutteen ja se oli sitten siinä..sitten lyötiin oksitoniini tippaa ja olin ihan tunnoton enkä osannu tehdä enää mitään.Muut tulleet luomusti ja oli ihan hyviä kokemuksia kipuineen kaikkineen..ne kun unohtuu luonnon ansiosta äkkiä.
[/quote] minullekin kaikkein kauhein synnytus oli epiduraalissa, kun piti maata koko ajan. Kolme synnytin luomuna ja sai liikkua ja olla ammeessa yms
[/quote]
Nykyään epiduraalin kanssa saa liikkua heti. Minun synnytys oli myös paikoillaan pysymistä ilman epiduraaliakin kun sydänäänet heittelivät. - 69
Kyllä sitä lääkettä menee vauvaan ja vielä todella tehokkaasti.Se vauvakin on pökissä sen jälkeen..se on vahva keskushermosto lääke.
Ap tässä vielä kommentoi että synnytyskertomuksessa lukee "kaunis synnytys". Eilinen hoitsu kysyi jos minulla on kommentoitavaa, ja sanoin vain et vähän naurattaa toi sanavalinta, koska karjuntani varmaan ollut kaikkea muuta kuin kaunista =D ja sanoin et mua ei olis kyl yhtään haitannut jos epiduraali olisikin hidastanut ponnistusvaihetta, oli vähän turhan raju tapahtuma... en tiedä saako kätilö mitään palautetta.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:30"]Nykyajan naisille tulee jotenkin kummallisena yllätyksenä, että synnytys sattuu. Miksi nykyään ollaan niin onnettomia, ettei selvitä ränkyämättä synnytyksesta, kun ennen se tehtiin ilman mitään kivunlievityksiä. Ja silloin ei huudettu. Itselleni 60-luvulla kätilö kivahti napakasti, että "Hiljaa", kun jotain siinä puhisin. Nykyajan naiset ovat hirveitä nössöjä.
[/quote] Olen nössö ja ylpeä siitä, ja enemmän kuin tyytyväinen siihen että olen saanut kunnollista kivunlievitystä edes kahdessa synnytyksessä. Otan myös puudutuksen hammaslääkärissä vaikka ennen pärjättiin ilman, ja jos joskus joutuisin amputoimaan jalan vaatisin että se tehdään nukutuksessa vaikka sota-aikana sahattiin raajat irti hereillä olevilta.
Siis vauva syntynyt 4h sitten ja sä oot av:lla?
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:14"]Siksi että Suomessa kivunhoito on vieläkin kehitysmaa tasolla. Olit vaivalloinen synnyttäjä kun sinulle olisi pitänyt antaa epiduraali.
[/quote]
Yhtään ap:n kokemusta vähättelemättä, olet täysin väärässä.
Kehitysmaissa ei käytetä mitään lääkitystä synnytyksessä. Ilokaasu on jo luksusta. Joissakin tapauksissa sektio tehdään ilman puudutusta.
Suomi on monena vuonna laskettu maailman parhaaksi maaksi äideille, ja näihin tuloksiin vaikuttaa juuri esim. kivunlievitys synnytyksissä.
Toki ap on saanut huonoa kohtaloa, mutta veikkaan, että hän silti synnyttää vastaisuudessakin mielummin TYKS:llä, kuin Somaliassa.
Mulla ollut samantyyppinen yksi synnytyksistä.
Lapsi kahdeksan ja olen vieläkin katkera sille kätilölle kun ei tajunnut että synnytys oli yöllä täydessä vauhdissa ja hoki vaan että aamulla sitten katsotaan jos vauhditetaan??? Tunnin kesti helvetti, huusin välillä ja välillä vaan kuvittelin huutavani. Tunnissa syntyi ja oli elämäni kamalin kokemus :'( Repeämiä tuli niin etten pissata pystynyt ilman katetria kun sattui niin saakelisti! Ei kuulemma ollut mitään korjattavaa :-o Vuoden päästä sitten oli pakko korjata synnytyksen tuhot.
Anteeksi avautumiseni, vieläkin nousi kiukku kun vaan ajattelin asiaa!!
Onnea paljon vauvasta ja jos vähänkään jäi jotenkin hampaan koloon niin kannattaa puhua asiasta heti siellä tai muuten voi jäädä kaivelemaan. :)
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:38"]Siis vauva syntynyt 4h sitten ja sä oot av:lla?
[/quote] Joo, vauva nukkuu tässä paitani sisällä, en saa unta eikä ole muutakaan tekemistä juuri nyt, mies lähti käymään kotona.
Mun vaimo on synnyttänyt onneksi kaksi kertaa keisarinleikkauksella ja syksyllä on kolmas edessä. Toi alateitse synnyttäminen kulostaa ihan helkatin karmealta kokemukselta. Joutuisin jättämään siinä tapauksessa väliin.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:40"]Mulla ollut samantyyppinen yksi synnytyksistä.
Lapsi kahdeksan ja olen vieläkin katkera sille kätilölle kun ei tajunnut että synnytys oli yöllä täydessä vauhdissa ja hoki vaan että aamulla sitten katsotaan jos vauhditetaan??? Tunnin kesti helvetti, huusin välillä ja välillä vaan kuvittelin huutavani. Tunnissa syntyi ja oli elämäni kamalin kokemus :'( Repeämiä tuli niin etten pissata pystynyt ilman katetria kun sattui niin saakelisti! Ei kuulemma ollut mitään korjattavaa :-o Vuoden päästä sitten oli pakko korjata synnytyksen tuhot.
Anteeksi avautumiseni, vieläkin nousi kiukku kun vaan ajattelin asiaa!!
Onnea paljon vauvasta ja jos vähänkään jäi jotenkin hampaan koloon niin kannattaa puhua asiasta heti siellä tai muuten voi jäädä kaivelemaan. :)
[/quote] voi ei, kamalaa :(
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:30"]Nykyajan naisille tulee jotenkin kummallisena yllätyksenä, että synnytys sattuu. Miksi nykyään ollaan niin onnettomia, ettei selvitä ränkyämättä synnytyksesta, kun ennen se tehtiin ilman mitään kivunlievityksiä. Ja silloin ei huudettu. Itselleni 60-luvulla kätilö kivahti napakasti, että "Hiljaa", kun jotain siinä puhisin. Nykyajan naiset ovat hirveitä nössöjä.
[/quote]
Nössö jos ei kestä kipua joka pahimmillaan aiheuttaisi tajuttomuuden jos ihminen sen kokisi ilman että synnyttäisi? Oletko ihan idiootti? Voit kuvitella nyt että emättimesi alkaisi revetä monesta lihaskerroksesta asti aina sulkijalihakseen saakka. Luuletko että olisit tajuissasi tuon jälkeen kovinkaan kauan?
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:38"]Siis vauva syntynyt 4h sitten ja sä oot av:lla?
[/quote]
Mitä sitten? Jos se vauva vaikka nukkuu ja ite on hyvässä kunnossa niin mikä ettei.
T: toinen tänään synnyttänyt.
[/quote]
olet rohkea jos menet kaikkiin sairaalassa tehtäviin kivuliaisiin toimenpiteisiin ilman nukutusta tai kivunlievitystä. Also ihan vaan faktaa: nykyään äitien hyvinvoinnin noustessa lapset ovat syntyessään huomattavasti isompia kun ihan vaan 100 v sitten. Jos ihmisellä on kaksi vaihtoehtoa helppo ja mukava, tai vaikea ja epämukava niin tietysti siinä valitsee helpomman, muuten on päässä jotain vialla. Kiitos nykyajan lääketiede, mulla ei edes olisi äitiä ilman sitä (joka siis on myös nössö kun makasi VIIKON lääkehuuruissa sairaalassa synnytyksen jälkeen). Onnea, provosoiduin:D
Ja sama uikutus jatkuu. Synnytys ei ole kivutonta, eikä sen kuulukaan olla. Kivulla on oma merkityksensä. On ennen vanhaan emättimet revenneet muillakin, eikä sitä mitään mäyrytty ja rängytty, vaan lähdettiin peltotöihin tai lehmiä lypsämään. Nykyajan nössönaiset ovat ihan "aijai" ja "voi voi" ja "marimarivalivali".
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 12:01"]Ja sama uikutus jatkuu. Synnytys ei ole kivutonta, eikä sen kuulukaan olla. Kivulla on oma merkityksensä. On ennen vanhaan emättimet revenneet muillakin, eikä sitä mitään mäyrytty ja rängytty, vaan lähdettiin peltotöihin tai lehmiä lypsämään. Nykyajan nössönaiset ovat ihan "aijai" ja "voi voi" ja "marimarivalivali".
[/quote] No ei se ihan näin mennyt, ja moni kuoli synnytykseen, äitejä ja lapsia.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="10.06.2015 klo 11:13"]Samat kokemukset tyksissä. Ei sitten millään anna epiduraalia.
Itsekkin huusin kivusta mutta ei. Spinaalipuudutuksen laitto sattui aivan järkyttävästi eikä auttanut yhtään. Joten kiitos tyks "ihanasta" synnytyskokemuksesta.
[/quote] Kahdessa aiemmassa kätilö on kuunnellut minua ja toiminut mun toiveiden mukaan, tämä oli vähän outo... vuoronsa sopivasti loppuikin ennen kuin vauvani syntyi, viimeinen asia minkä hän tietää on että 06.50 olen ollut 5cm auki ja odottanu spinaalia.
[/quote]
Esikoisen syntyessä minäkin sain epiduraalin eikä jäänyt mitään traumoja synnytyksestä. Tästä kyllä jäi. Nuorimmainen 4v ja vieläkin harmittaa synnytys. Jostain epiduraalin vaikutuksesta synnytyksen hidastumiseen selittivät mutta mieluummin olisin ilman kipuja maannut 10h kun järjettömissä kivuissa sen 5-6h mitä nyt kesti.