Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koronan sairastamisen vaikutus kuukautisiin?

Vierailija
02.02.2022 |

Onko kellään kokemusta? Voi olla tietysti myös vaihdevuodet mutta ikää vasta 44v. Sairastin koronan marraskuun lopulla eikä sen jälkeen ole tullut kuukautisia. Sairastin rajuna vaikkakin kotona. Onko kellään ollut vastaavaa? Kaksi rokotusta mutta niistä en saanut mitään oireita eivätkä vaikuttaneet kuukautisiin.

Kommentit (144)

Vierailija
121/144 |
14.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla runsastui kuukautisvuodon määrä ihan hurjasti molemmista rokotteista (viimeisin kesällä 2022), mutta kierto vakiona 24-31 päivää ollut jo poikkeuksetta ainakin 5 vuotta.

Nyt menkat myöhässä, kp. 38, kaksi negatiivista raskaustestiä tehty. Samoin yksi positiivinen koronatesti tehty (kp. 32), joten ei voi olla sattumaa. Hyvin lievänä korona.

Vierailija
122/144 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans yksi joka googlettelun kautta päätyi taas tänne. Syyskuussa sairastin koronan ja sen jälkeen ollut kierto sekaisin. Korona ja kuukautiset alkoi samana päivänä ja heti ne kuukautiset meni sekaisin. Kesti lähes 2 vkoa ja seuraavat jäi väliin. Sen jälkeen kierto ollut tosi pitkä, 31-39 päivää. Aina ennen 25-27. 

Nyt on menossa kp 34 eikä ala. Viikko sitten oli rinnat kipeät ja pientä verensekaista vuotoa pari päivää ja ajattelin, että nyt alkaa ajallaan, mutta ei alkanutkaan. Nyt ei vuoda mitään. Milloin tämä palaa normaaliksi?? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/144 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menkat loppuneet jo joku vuosi sitten käytännössä kokonaan. Korona sairastettu 03/2022, jonka jälkeen tuli yllättäen pitkästä aikaa vuotoa ihan normimenkkojen lailla. Nyt toinen korona sairastettu 11/2023, ja noin kk sen jälkeen oli rinnat aivan järkyn kipeät ja nyt perjantaina alkoi taas vuoto. Olen ottanut koronarokotteet mutta ne ei vaikuttaneet menkkoihin tai niiden puuttumiseen mitenkään. Mietin, että oloni on ollut nyt kuutisen viikkoa vielä puolikuntoinen, niin puhdistuuko loppukin taudista nyt kun menkat alkoi taas? Ja tosiaan minun menkat on jo vuosien ajan olleet käytännössä loppuneet.

Vierailija
124/144 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.rokottesta katosi lauluääni... 2. alkoi menkat vaikka olen mies.. 3.muutti minut takas naiseksi, jolla aina normaalit menkat ennen ja nyt. 

Vierailija
125/144 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia, kiitos. Sairastin koronan ja samaan aikaan kuukautiset. Kaikki pms-oireet tuli ajallaan, mutta vuoto ei alkanut. Rintojen turvotus ja kipu on laskenut, samoin muut pms oireet. Alavatsassa ikävää painetta. Lämpöä ollut viikon ajan 37.0. Luulin jo parantuneen koronasta, mutta onko lämpöily sekä kuukautishäiriö koronan jälkimaininkeja. Te joilla menkat myöhästyi, alkoivatkin ne lopulta ilman lääkkeitä? 

Vierailija
126/144 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä kiinnostaisi tietää että ne joilla koronarokoteesta tuli kuukautishäiriöitä niin miten heillä nyt menee? Onko häiriöitä ja muuttuiko mikään elämässä?

Vierailija
127/144 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menkat loppuneet jo joku vuosi sitten käytännössä kokonaan. Korona sairastettu 03/2022, jonka jälkeen tuli yllättäen pitkästä aikaa vuotoa ihan normimenkkojen lailla. Nyt toinen korona sairastettu 11/2023, ja noin kk sen jälkeen oli rinnat aivan järkyn kipeät ja nyt perjantaina alkoi taas vuoto. Olen ottanut koronarokotteet mutta ne ei vaikuttaneet menkkoihin tai niiden puuttumiseen mitenkään. Mietin, että oloni on ollut nyt kuutisen viikkoa vielä puolikuntoinen, niin puhdistuuko loppukin taudista nyt kun menkat alkoi taas? Ja tosiaan minun menkat on jo vuosien ajan olleet käytännössä loppuneet.

Olisin voinut itse kirjoittaa tämän, paitsi jälkimmäinen korona(? en tehnyt testiä) oli 12/2023. Muuten tismalleen sama kaavio.

Vierailija
128/144 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 45 v, kierto lyhentynyt ja ollut pidempään n. 24 päivää, mutta kun marraskuussa sairastin koronan kierron alkupäivinä ei kuukautisia vaan kuulu. Jos tuosta kierron pituudesta pidetään kiinni niin tänään jäänyt jo toiset kuukautiset väliin ja kovin ihmetyttää mistä kyse. Raskaana en ole eli testi tehty.

Vierailija
129/144 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sama juttu. Jouluna sairastin koronan lievänä, nyt menkat kolmatta viikkoa myöhässä, enkä ole raskaana.. Pms oireita ollut koko tämän ajan, turvotus ja rinnat kipeät yms. N30

Vierailija
130/144 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet jo ohittanut, ja käytän hormonikorvaushoitoa. Hormoneilla tulee niukka "tyhjennysvuoto". Sairastin koronan joulukuun alussa, jonka jälkeen alkoi samanlaiset alavatsakivut kuin nuorena ennen menkkoja. Seuraava "tyhjennysvuoto" oli runsas.

Nyt on ollut pari viikkoa rinnat, etenkin nännit niin kipeät, että on vaikea olla, esim. nukkua. Aikoinaan raskauden alkuvaiheessa oli vastaavaa.

Alkaa jo häiritä arkea. Todella outo sairaus tuo korona. En ole ottanut rokotetta.

Vierailija
131/144 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma hiljattainen kokemus: Mies sairasti kolmannen koronan uuden vuoden tienoilla, positiivinen kotitesti. Minulla on alla tehosterokote, parin kk takaa. Minulle ei tullut mitään selkeitä flunssaoireita ja ajattelin selvinneeni sairastumatta. Mutta olo oli jo silloin kummallisen uupunut, ihan kuin olisi hypännyt suoraan flunssavaiheen ohi, siihen rajun koronan jälkitilaan. Muistan, että aiemmin koronassa oli juuri se, että normaalikuntoon pääseminen kesti kolme kertaa pidempään kuin tavanomaisten flunssien kanssa. No, kuukautisiin: Kuukautiset tuli tämän kotonamme olleen koronan kanssa samaan aikaan, kierron osalta ihan normaaliin aikaan, kp28/kp1, mutta vuoto kesti lyhyemmän aikaa. Tuosta saakka, noin viikon verran nyt on ollut ihme hengästymistä ja rintojen kipua. Koska syön pillereitä, ei nyt tulisi mieleenkään kuvitella olevansa raskaana, varsinkin kun kuukautisetkin tuli. Tänään hetken mietin asiaa ja aloin googlailla ja tajusin, että tämähän saattaa olla taas tätä koronaan liittyvää.

Samalla tavoin aiemmat rokotteet ja sairastetut kaksi koronaa ovat joka kerta jollain tavalla sekoittaneet kiertoa, kuukautiset tulleet viikon ajoissa tai kestäneet oudon pitkään/lyhyesti. 

Kummastuttaa, että tätä asiaa julkisesti kommentoidaan lähinnä siihen sävyyn, että "naiset nyt ei tajua mistään mitään". Kyllä suuri osa meistä on hyvin kartalla siitä, milloin kuukautiset tulee ja milloin ne on poikkeavat.

Vierailija
132/144 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän päivitys eli kuukautiset alkoivat vihdoin ja kierroksi tuli 49 päivää (48 jos huomioin eilisen tiputtelun). Eilen siis ihan minimaalista tiputtelua, mutta tänään alkanut vuoto onkin sitten tosi runsasta ja pieniä hyytymiäkin tullut eli yhdet jäi väliin

Vierailija
133/144 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän päivitys eli kuukautiset alkoivat vihdoin ja kierroksi tuli 49 päivää (48 jos huomioin eilisen tiputtelun). Eilen siis ihan minimaalista tiputtelua, mutta tänään alkanut vuoto onkin sitten tosi runsasta ja pieniä hyytymiäkin tullut eli yhdet jäi väliin

Siis minä 45 v, jolla kierto ollut jo pidempään 24 päivää. Samalla lisäys, että tänä odotteluaikana on ollut menkkamaisia särkyjä alavatsalla ihan riittämiin

Vierailija
134/144 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan korona selittää minunkin tilanteeni. Koronan sairastin melko voimakkain oirein viime marraskuussa. Sen jälkeen kahdet kuukautiset tulivat normaalisti, mutta nyt jo yli viikon myöhässä. Minulla on säännölliset kuukautiset edelleen vaikka olen jo 46.

Normaalit pms-oireet vaan jatkuu, rinnat huomattavan kipeät olleet jo viisi päivää. Pari päivää sitten oli hieman kuukautistyyppistä tuntemusta alavatsalla, mutta se meni ohi, vaan kuukautiset eivät alkaneet. Nyt jo kp36. Rinnat yhä kipeät. Eilen hoksasin alkaa mitata lämpöä ja sekin koholla kuten aina luteaalivaiheessa, ennen kuukautisia. Mutta ne eivät vain ala.

Erikoista kuitenkin, että minulla koronan jälkeen ehti jo tulla kaksi normaalia kiertoa, mutta nyt näin.

Tämä vaivaa niin paljon että varaan lääkäriajan maanantaina jos tilanne ei ole normalisoitunut. Voihan olla vain jotain esivaihdevuosijuttuja tai sitten johtuu viiveellä tosta koronasta.

Vierailija
135/144 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla juuri oli useamman kuukauden raju tulehdustilanne (ei korona), ja kuukautiset pois sen ajaksi. Kun tervehdyin niin samantien tuli menkatkin.

Eli todellakin omasta kokemuksesta tiedän että tulehdussairaus voi jättää  väliaikaisesti kuukautiset pois. 

Vierailija
136/144 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho. Aika jännä et tolleen ilmeisesti kertalaakista ollut pois? Mulla koronarokotteiden jälkeen tuli tosi paha pms-ahdistus, mut ei kestänyt kuin yhden kierron/rokote. Ei oo koskaan ollut sellaista, mut kun toistui toisen kerran rokotteen jälkeen ni alkoi ihmetyttää 🤔 Silloin ei meinannut tulla itkulle loppua millään, mikä ei oo mulle ollenkaan tyypillistä.

Vierailija
137/144 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset on aina olleet kivuliaat ja runsaat, kutakuinkin tasaisella kierrolla. Ei varsinaista oireilua ennen tai jälkeen kuukautisten. Rokotetta en ottanut, mutta koronan sairastin lievänä 2022. Sen jälkeen minua on vaivannut kuukausittain toistuva flunssa. Siis kun joillakin on PMS, minulla kuukautisia ennakoi nuhakuume (nenä valuu, pitää juosta pissillä usein, tekee mieli suolaista syötävää ja niveliä särkee), karhea kurkku ja päänsärky. Onneksi kestää vain pari päivää, ja saan sen yleensä pidettyä kurissa buranalla mitä muutoinkin kipuihini kuukautisten aikana syön,

Ajallisesti kyllä varmaan sopisi aikaiseen menopaussiin, olen 43, mutta tuntuuko se flunssalta? Ja tuo alkoi vasta sairastettuani koronan, eikä itse kuukautisissa tosiaankaan ole tapahtunut mitään muutosta.

Vierailija
138/144 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan jos tulisi lisää kokemuksia.

Vierailija
139/144 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi kerran yhden aiemman flunssan kanssa niin, että kuukautiskierto alkoi alusta flunssan aikana. Normaalisti kierto oli noin 31 päivää, tuolloin jotain 43 päivää. Se saattoi olla influenssakin, sillä olin ihan kanttuvei monta päivää. Ei ihme, jos kroppa totesi, että aloitetaanpas uuden munasolun kypsyttäminen, koska tää aiempi meni piloille. Tosin munasolu taitaa kyllä kestää kuumetta, vaikka siittiöt eivät kestäkään.

Eli voi olla ihan vain sitä, että kroppa on ylikuormittunut infektion takia ja menee aikaa, että lisääntymiskyky palautuu. Tuossa iässä keho on muutenkin jo vähän loppumetreillä hedelmällisyyden kanssa, joten voi siksi olla pidempi tauko.

Jos oikeasti huolestuttaa, niin ymmärtääkseni estrogeenitasot voi käydä mittauttamassa. En tiedä, saako sitä julkisella, mutta yksityisellä saa.

Vierailija
140/144 |
02.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikuttanut mitenkään.