Koronan sairastamisen vaikutus kuukautisiin?
Onko kellään kokemusta? Voi olla tietysti myös vaihdevuodet mutta ikää vasta 44v. Sairastin koronan marraskuun lopulla eikä sen jälkeen ole tullut kuukautisia. Sairastin rajuna vaikkakin kotona. Onko kellään ollut vastaavaa? Kaksi rokotusta mutta niistä en saanut mitään oireita eivätkä vaikuttaneet kuukautisiin.
Kommentit (144)
En ymmärrä miksi jokaiseen ketjuun jonkun pitää tulla vähättelemään.
Vierailija kirjoitti:
Sairastin syksyllä suht rajuna (oireet kesti kuukauden) ja kuukautiset jäi pois noin 3 kuukaudeksi. Nyt alkoivat, mutta hyvin niukat. Ennen ollut aina säännölliset eikä ennestään vaihdevuosioireita.
Ilmeisesti liittyy immuunipuolustukseen ja kropan stressireaktioon sairaudesta.
N40
Tätä epäilen itsekin. Keho säästelee voimiaan eikä tuhlaa sitä kuukautisiin.
ap
Kuka enää yli 40-vuotiaana haikailee kuukautistensa perään? Eikö se ole vain hyvää jos pysyvät mokomat turhakkeet poissa? Mulla pysynyt jo vuosia poissa oikean ehkäisyn kanssa. Ei ole ollut ikävä.
N46
Vierailija kirjoitti:
Kuka enää yli 40-vuotiaana haikailee kuukautistensa perään? Eikö se ole vain hyvää jos pysyvät mokomat turhakkeet poissa? Mulla pysynyt jo vuosia poissa oikean ehkäisyn kanssa. Ei ole ollut ikävä.
N46
Ei tässä nyt siitä ole kyse.
Itse sairastan parhaillaan koronaa, ilman rokotteita. En vielä tiedä mikä vaikutus tällä on kiertooni.
Mutta, pakko on kyllä sanoa, että todellakin joillakin naisilla on ns. kellontarkat kuukautiset, niin vaikea kuin se joillekin on uskoa! Omani ovat monta vuotta tulleet 1-2 päivän tarkkuudella, eikä mikään stressi tai sairaus ole vielä niihin vaikuttanut. En seuraa niitä ”hysteerisesti”, minulla on puhelimessa appi johon merkitsen ne aina, vuodon alkamis- ja loppumispäivät, vuodon määrät, oireet. Ei vaadi paljoa, muutaman klikkauksen. Näin minulla on dataa jo useamman vuoden ajalta, ne kuukautiset todellakin ovat erittäin säännölliset. Ei kaikilla välttämättä ole näin ja sekin on ihan normaalia, mutta etteikö voisi olla muka mahdollista!? Hah, sanon minä.
N38
Itsellä myös kellontarkat kuukautiset. Toisen rokotuksen jälkeen jäi yhdet välistä. Sain osakseni vähättelyä hoitajalta joka pisti kolmannen rokotteen. Olen kuulemma stressannut vain niin paljon toisen rokotteen ottamista että johtuu siitä - ei itse rokotteesta. Ok. Elämässä on ollut aika paljon vakaviakin stressin aiheuttajia mutta kuukautiset silti aina olleet säännölliset. Mutta että nyt sit. Ja en tosiaan toista rokotusta edes jännittänyt :D
Sairastin koronan syksyllä 2020 ja menkat myöhästyivät pari viikkoa sen jälkeen. Arvelin sen kyllä johtuvan koronasta, mutta en siitä hirveämmin stressannut, koska sain ikävämpiäkin jälkioireita kuin menkkojen myöhästyminen (hiustenlähtö, haju- ja makuaistin menetys sekä hirvittävä väsymys joka kesti monta kuukautta). Tiesin kuitenkin etten ollut raskaana enkä menkkoja suuremmin ikävöinyt. Itselleni ei olisi väliksi, vaikka kuukautiset loppuisivat kokonaan.
N41
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korona on hengitystieinfektio. Ellet hengitä sen alaröörin kautta, niin ei ole mitään tekemistä koronan kanssa.
Ei ole pelkkä hengitystieinfektio, vaan monielinsairaus, joka aiheuttaa muutoksia veren hyytymistekijöihin.
Rölli voisi päivittää edes perustiedot kuntoon.
Naisväki; ihminen on kokonaisuus. Tietenkin paha sairastaminen vaikuttaa, mutta niin vaikuttaa nosebokin. Onko tämä kuukautishysteria jokin uusi juttu, kun minulle opetettiin jo 1970-80-luvuilla, että kuukautiskiertoon vaikuttaa ihan kaikki, jopa valon määrä, painonvaihtelu ja stressi. Eikö teille kerrottu? Ettekö ole itse kiertoanne seuranneet?
Tähän ikään olen päässyt ja ikinä ennen ei ole jäänyt yksikään kierto väliin, kuukautiseni ovat aina olleet kellon tarkat. Ja aina sama määrä vuotopäiviä samanlaisella rytmillä. Myöskään stressi ei ole muuttanut mitään ennen koronan sairastamista. Jos ei ole vaihdevuodet niin en keksi muuta syytä kuin koronan.
ap
Sangen harvinaista ja epäuskottavaa näin gynekologin näkökulmasta.
Varmaan sinne gynekologin vastaanotolle hakeutuu enemmän niitä vuotohäiriöisiä. Itse en ole käynyt ko. lääkärin vastaanotolla koskaan.
T. Yksi jolla on säännöllinen kierto
Vierailija kirjoitti:
Korona on hengitystieinfektio. Ellet hengitä sen alaröörin kautta, niin ei ole mitään tekemistä koronan kanssa.
Voi ziisus. Korona on monielinsairaus, ei hengitystieinfektio.
Putosiko paino sairastelun aikana? Sekin jo yksin voi vaikuttaa hormoneihin.
Vierailija kirjoitti:
Putosiko paino sairastelun aikana? Sekin jo yksin voi vaikuttaa hormoneihin.
Parin kilon painonpudotus ei kyllä vaikuta yhtään mihinkään.
Sairastin koronan muutama viikko sitten. Nyt alkoi kuukautiset etuajassa ja vuoto on erittäin runsasta, mikä ei ole minulle tyypillistä. Ei meinaa riittää tamponi+yöside yhdistelmäkään kun tunnin pari kerrallaan.
Myöhässä, juuri koronaa sairastin alkuviikolla ja loppuviikolla alko menkat ihan yhtäkkiä...eikä silleen normaalista kun muuten
vaan aivan kun menkat olis ollu ihan loppu vaiheessa kun ihan hyytyneet veret🤯
Itse sairastin koronan 1.5kk sitten. En ole saanut rokotteita. Syön pillereitä, ja söin toista liuskaa putkeen kun yhtäkkiä menkat alkoivat. Ovat nyt kestäneet kuukauden! Ei koskaan aiemmin mitään kuukautishöiriöitä,joten olen 100 varma,että tämä johtuu koronasta. Vuoto on vielä useina päivinä hyvin runsasta..lääkäri varattuna.
Löysin tämän ketjun, kun etsin tietoa aiheeseen liittyen. Kolmannen rokotteen jälkeen kellontarkat menkat alkoi yli viikon myöhässä. Nyt sairastin juuri koronan ja ihmettelen kovia pms-kipuja, vaikkei vielä pitäisi olla se aika kuusta. Saa nähdä alkaako tällä kertaa etuajassa.
Sairastin suht voimakkaan ja laajaoireisen Koronan helmi-maaliskuun vaihteessa ja silloin kuukautiseni olivat myöhässä 4pv. Nyt olisi pitänyt alkaa toiset kuukautiset Koronani jälkeen eikä niitä näy ei kuulu, ovat myöhässä nyt 5pv.
Ikinä eivät ole aiemmin olleet myöhässä kuin nyt Koronan? vuoksi, pikemminkin alkaneet 2-3pv etuajassa eli kp25-26.
Olen äärimmäisen kyrpiintynyt tästä asiasta, vatuttaa ihan huolella 🤬☹️🥺
Sairastin koronan helmikuussa hyvin lievänä ja samaan aikaan todistetusti tuli myös ovulaatio. 1,5 vuoden yrittämisen jälkeen nyt raskaana rv 9+0. Täytän tänä vuonna 43. Koronatokotuksia en ole ottanut yhtään. Ja tämä tarina on tosi. Aivan uskomaton sattuma <3
Sairastin koronan kk sitten, olen rokottamaton ja nyt kellontarkat kuukautiseni on jo neljättä päivää myöhässä. Painoni putosi myös sairauden aikana muutamalla kilolla. Normaalia turvotusta ja vitutusta kyllä ilmenee, mutta vuotoa eikä rintojen arkuutta ei ole. Myöskään raskaus ei ole missään tapauksessa mahdollista. Hieman mietityttää kieltämättä, että kuinka paljon se korona on onnistunut kehoani sekoittamaan :( N31
Itselläni 3 rokotusta ja sairastettu korona. Ja kuukautiset tulee ajallaan. Ei kyllä tarvitsisi. Ikää 51v.