Te-toimisto on sitä mieltä, että ilman autoa 80 km työmatka yhteen suuntaan on ihan ok.
Puhumattakaan siitä, että julkisten lähin pysäkki on 2 km työpaikasta.
Kommentit (272)
Kristiina xx kirjoitti:
Pitää olla aika hyvä palkka, että lähtisin kulkemaan 80km työmatkaa julkisilla tai omalla autolla.
Täti kävi pitkään siivoamassa 60 km:n päässä. Työ oli ihan mukavaa. Matkakuluvähennys verotuksessa auttoi vähän, kun bussilla kulki kaupunkiin.
Oletetaan, että haet paikkaa ja pääset haastatteluun. Siellä alat ihan asiallisesti kysellä millä bussilla paikalle pääsee ja kuinka usein bussi kulkee. Et taatusti tule valituksi.
Vierailija kirjoitti:
On, jos bussit kulkevat.
Mulla oli vain 57km yhteen suuntaan mutta julkisilla 2,5 h suuntaansa. Perheelliselle kivoja tuollaiset 13 tunnin päivät! Henkilöautolla säästi sentään 3 tuntia päivässä.
Mun mielestä ei tuollaista voi vaatia mitenkään! Johan siinä palkkarahat hupenee tuohon työmatkaan.
No mikäs tuossa. Vaikka sit valittais haastatteluun työhakemuksesta huolimatta (:D), niin pari kertaa myöhästyt haastattelusta kun et ehtinyt bussiin tai auto ei käynnisty niin eiköhän nuo jätä rauhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos junayhteydet ovat hyvät niin minusta tuo on ok työmatka, jos on esim jokin asiantuntijatyö ja omalta paikkakunnalta ei töitä löydy, mutta ei nyt ihan mitä tahansa random-töitä noin kaukaa pitäisi minusta hakea. Esim. Riihimäeltä Helsinkiin taitaa olla jotain 70 km matka ja monet kulkevat tuon junalla.
Paljonko kulut kk?
Mä työmatkustin nuorena tutkijanplanttuna Mäntsälän takamailta Länsi-Vantaalle, matkaa kertyi lyhyimmillään vajaa 100 km. Aluksi omalla autolla, mutta jouduttuani muutaman kerran Koillisväylällä rekkojen väliin sumppuun lumipyryssä, siirryin hetkeksi bussimatkustajaksi. Eihän työmatkoihin vierähtänyt kuin 2 tuntia suuntaansa. En halunnut laskea, mitä pienestä palkastani jäi matkakulujen jälkeen. Tuskin mitään, jos auton käyttökulut laski mukaan.
Menin julkisilla tuollaisen matkan ja kesti 1,5h ovelta ovelle. Tämä silloin kun junat kulki, talvisin oli aivan hakuammuntaa milloin oli kotona. Jaksoin 2v ja olin aivan loppu. Jotkut varmaan jaksavat mutta mulle oli äärimmäisen stressaavaa. Vaihdoin alaa ja nyt työmatka on 5,5km jonka poljen ympäri vuoden pyörällä. Aivan luksusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauas ovat todellisuudesta karanneet - polttavatko pilveä siellä TE-toimistolla?
Tunnen kolme henkilöä, jotka on pitkään käyneet Lahdesta Helsingissä töissä. Työmatka yli 100km. Eikä edes työkkärin pakottamana vaan ihan vapaaehtoisesti.
Tekevätkö ne kolme tuttuasi työkkärin tarjoamia minimipalkkatöitä tuolta matkalta? Aivan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauas ovat todellisuudesta karanneet - polttavatko pilveä siellä TE-toimistolla?
Tunnen kolme henkilöä, jotka on pitkään käyneet Lahdesta Helsingissä töissä. Työmatka yli 100km. Eikä edes työkkärin pakottamana vaan ihan vapaaehtoisesti.
Tekevätkö ne kolme tuttuasi työkkärin tarjoamia minimipalkkatöitä tuolta matkalta? Aivan.
Suomalaisten keskipalkka on yli 3200 e/kk, miksi työttömistä niin moni kuvittelee, että he saavat aina minimipalkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos jää työttömäksi, ekana pitää siirtää auto jobkun tutun nimiin, jotta voi ruksittaa te toimiston kyseleyihin "ei autoa".
Muuten nakitetaan henkensä kaupalla autoilemaan 2 h suuntaansa johonkin 10e /h duuniin. (talvella =9kk vuodesta) laskennallisesti 1.5 h matkaan menee 2h, kun ottaa huomioon auton lämmitys, raapoaua, pimeys, liukkaus ymym.
Olen aina ruksittanut ettei ole autoa vaikka onkin. Onko te-toimistolla oikeus selvittää auto-omistukseni jostain? Voi omistaa ajokelvottomankin auton.
Vierailija kirjoitti:
Minulle sanottiin että kannattaa käydä ihan paikan päällä ekstempore kysymässä töitä. Näin tein v. 1982 ja kyllä pääsin silloin töihin😎
Olen nykyään kyllä töissä.
Kohta pääsetkin eläkkeelle. 1982 oli neljäkymmentä vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Minulle sanottiin että kannattaa käydä ihan paikan päällä ekstempore kysymässä töitä. Näin tein v. 1982 ja kyllä pääsin silloin töihin😎
Siis Ky:llä olet töissä? Vai Kyllä -töissä?
Ei nykyään pääse kysymällä ja ilman koulutusta töihin ja työturvakortteja, vaikka pitäisi hiekkaa lapioida tai käpyjä kerätä.
No nämä TE-toimiston kriteerit ja tavat on yleisessä tiedossa. Eikä tule tulevaisuudessa helpottumaan. Mä olen ottanut sellaisen linjan, kun ikää on jo 50 ja oman alan (AMK-koulutus) töitä en ole tehnyt enkä enää saa, niin teen pätkissä näitä täällä mainittuja "paskaduuneja" mielummin kuin jätän itseni TE-toimiston pompoteltavaksi. Antavat olla suht rauhassa, kun tietävät, että työllistyn "säännöllisesti".
Vierailija kirjoitti:
Noin minäkin tein, ekaan kesätyöpaikkaan, opiskelun lomassa, vuonna 1979. Noin kymmenes kohde ja tärppäsi, sen jälkeen olinkin joka kesä samassa paikassa, opiskeluaikana. Nyt olen jo eläkkeellä niin ei enää tarvitse miettiä noita vaihtoehtoja, mutta ei taitaisi onnistua nykyaikana vastaava, kuin ehkä joissakin harvinaisissa tapauksissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten keskipalkka on yli 3200 e/kk, miksi työttömistä niin moni kuvittelee, että he saavat aina minimipalkkaa.
Työkkärin hakupakot ovat juuri minimipalkkatöitä. Siivoamista kympin tuntipalkalla tai muuta vastaavaa.
Olen ihan ilman minkään TE-toimiston painostamista kulkenut pitempääkin työmatkaa, pahimmillaan väliä Turku-Hämeenlinna. Bussi Turkuun lähti niin aikaisin, että julkisilla ei päässyt vaan jouduin pyöräilemään 10 kilometriä ensin Hattulasta Hämeenlinnan linja-autoasemalle.
Minulla oli kaksi alaikäistä huollettavana, joten ei ollut vaihtoehto jäädä kotiin lorvimaan.
Onneksi sain myöhemmin töitä lähempää ja kuljin julkisilla väliä Hattula-Riihimäki tai Hattula-Hyvinkää.
Jossain vaiheessa oli jo varaa hankkia auto ja tilanne helpottui.
Vierailija kirjoitti:
Saa nähdä mitä toukokuussa on tulossa.
Omavalmentajat ohjaavat työttömiä mm. työkokeiluun…cv:n päivittämiseen … tämän joudut tekemään monta kertaa jos työt ei nappaa.
Työttömien verkkokurssit…yms yms
Toukokuussa hoitajat joutuvat tekemään 4 työhakemusta kuukaudessa hoitoalan työpaikkoihin eivätkä voi olla enää ansiosidonnaisella ja valikoida töitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin hakupakot ovat juuri minimipalkkatöitä. Siivoamista kympin tuntipalkalla tai muuta vastaavaa.
Tai palkkatukitöitä kaupungin ja valtion virastoissa 2200 brutto kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin minäkin tein, ekaan kesätyöpaikkaan, opiskelun lomassa, vuonna 1979. Noin kymmenes kohde ja tärppäsi, sen jälkeen olinkin joka kesä samassa paikassa, opiskeluaikana. Nyt olen jo eläkkeellä niin ei enää tarvitse miettiä noita vaihtoehtoja, mutta ei taitaisi onnistua nykyaikana vastaava, kuin ehkä joissakin harvinaisissa tapauksissa?
Nykyään ovet on monessa paikassa lukossa
Vierailija kirjoitti:
Niin mullekin sanottiin. Onneksi työhakemus piti tehdä englanniksi. Kirjoitin niin huonon, etten ymmärtänyt itsekään sitä enää. Ei kutsutti edes haastatteluun.
Kukaan ei voi tietää varmaksi jos lievästi työhakemuksessa ja etenkin työhaastattelussa esiintyy ei-niin-omaksi edukseen. Pronssi-sijalle jää pienillä kirjoitusvirheilläkin.
Usein siivousalalla käytetään tes.ä, mikä mainitaan jo hakuilmoituksessa, siellä ei paljon kysellä palkkatoiveita.