Te-toimisto on sitä mieltä, että ilman autoa 80 km työmatka yhteen suuntaan on ihan ok.
Puhumattakaan siitä, että julkisten lähin pysäkki on 2 km työpaikasta.
Kommentit (272)
Työtön keksii helposti syyn kieltäytyä työstä kun työnteko ei maita.
Ketä estää hakemasta lähempää se työpaikka, itsestäsi kiinni.
Demokratiassa on yhteisesti sovittu pelisäännöt kuten työnhakuvelvoite, työssäkäyntialue, työlainsäädäntö ym.
Turha täällä itkeä ja valittaa, muuta vaikka venäjälle.
Vierailija kirjoitti:
Onko ehto muuttunut`? Aiemmin oli, että matkaan saa kulua enintään 3h yhteensä päivässä. Kilometrirajat poistuivat muutamia vuosia sitten.
80 km ei lasketa minkään kunnan bussiaikataulujen mukaan. Te-toimistolle se on aivan se ja sama, heidän mielestään 1,5 tunnissa pääsee aika pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Kauas ovat todellisuudesta karanneet - polttavatko pilveä siellä TE-toimistolla?
Laissahan tuo on selkeästi eli siellä sanotaan, että työssäkäyntialue on 80 km etäisyys kodista ja matka-aikana 1,5 h suuntaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ehto muuttunut`? Aiemmin oli, että matkaan saa kulua enintään 3h yhteensä päivässä. Kilometrirajat poistuivat muutamia vuosia sitten.
80 km ei lasketa minkään kunnan bussiaikataulujen mukaan. Te-toimistolle se on aivan se ja sama, heidän mielestään 1,5 tunnissa pääsee aika pitkälle.
Pakkohan se on laskea jos ihmisellä ei ole autoa. Ei ajokorttia tai autoa voida olettaa hankittavan. Ja totta, 1.5 h ajaa kyllä tosi pitkällekin.
Vierailija kirjoitti:
Eka auto voi olla 500-800e ja sen voi maksaa osamaksulla.
800€:n auton kustannukset ovat 2 vuoden sisällä n. kolminkertaiset. 2400€ kannattaa ainakin säästää, jos meinaa saada auton enemmän kuin yhdestä katsastuksesta läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä sanotaan työssäkäyntialueeksi.
Niin mutta jos ei ole autoa niin sitä ei sillon ole.
Niitä saa rahalla ihan ostettua ja ilmankin rahaa rahoituksella.
Miten se pitkäaikaistyötön ostaa mitään jos tili nollilla.
Rahoituksella, etkö osaa lukea? Työstä saa palkkaa jolla voi maksaa. Toki jos on kivempi vain vinkua niin mikäs siinä.
Eli menet töihin, jotta voit maksaa pois auton, jolla on mentävä sinne töihin, koska muuten ei pääse. Ei kannata ihmetellä, että motivaatio tukien nostamiselle on korkealla.
Niin? Sen jälkeen sinulla on auto ja työpaikka? Näin minä olen tehnyt itse. Ei motivoi rottailla.
Ai niin, mutta haluat että kaikki tulee ilmaiseksi, väninäni ininini.
Vierailija kirjoitti:
Mun eka auto on kuopattu jo 90-luvulla.
Sipilän hallitus muutti, siis kiristi työn vastaanottamisvelvollisuuteen liittyvää lakia 2016:
Työttömällä on kolmen kuukauden ammattitaitosuojan päätyttyä velvollisuus työttömyysetuuden saamisen edellytyksenä hakea ja ottaa vastaan myös sellaista kokoaikatyötä, josta maksettava palkka on työn vastaanottamisesta aiheutuneiden kustannusten jälkeen pienempi kuin hänelle maksettava työttömyysetuus.
Työssäkäyntiin ohajttiin lailla myös kotoa 80 kilometrin päähän ulottuvan työssäkäyntialueen ulkopuolella. Jos henkilöllä on oma auto käytettävissään, hänen edellytettäisiin käyttävän sitä työmatkoihin myös työssäkäyntialueen ulkopuolella, eikä työpaikan sijainti työssäkäyntialueen ulkopuolella enää olisi pätevä syy erota työstä.
Työstä kieltäytymisen perusteella asetettavaa korvauksetonta määräaikaa pidennettäisiin, jos työtön kieltäytyy varmasta työpaikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
800€:n auton kustannukset ovat 2 vuoden sisällä n. kolminkertaiset. 2400€ kannattaa ainakin säästää, jos meinaa saada auton enemmän kuin yhdestä katsastuksesta läpi.
Paskapuhetta. Et vain ymmärrä autoista mitään jos ostat lahon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi valitat eduskunnan päätöksistä täällä?
Vierailija kirjoitti:
Niin ne ovatkin. Mikä on täysin epärealistista. Menet minimipalkalla jonnekin Jumalan selän taakse töihin ja päivästä menee 3 tuntia työmatkoihin, jos bussit eivät tule tai lähde ihan täydellisesti.
Mulla oli 92 km. Työt alkoi klo 08 eikä mitään mahdollisuutta ehtiä ajoissa paikalle
Klo 05 herätys
Klo 06 aamun ensimmäiseen bussiin
klo 07 bussin vaihto, bussi lähti klo 07.30
klo 08.10 töissä eli aina myöhässä.
Jotta olisin ollut ajoissa niin olisi pitänyt mennä siihen jonnekin yöbussiin, jonka lähtö oli klo 04
Takaisin en koskaan ehtinyt siihen klo 16.15 bussiin vaan piti odottaa 16.45 asti. Kotona olin joskus klo 19, jos piti vielä käydä kaupassakin. Elämäni paskinta aikaa.
Itse kävin vähän vastaavasti työharjoittelua Tre-Hki. Vaikka onnibussin bussipysäkki oli Tampereella alle kilometrin päässä, niin tsrkoitti kuitenkin lähtemistä 6:05 ja takaisin Tampereella oli kahdeksan maissa. Kaupan kautta kotiin ja ruokaa, niin kello olikin jo 21:00 ja piti ruveta nukkumaan, jotta jaksoi taas seuraavana aamuna herätä.
Ei ihan hirveästi muuta elämää ollut noiden kuukausien aikana. Ei sinkkunakaan olisi kovim pitkään jaksanut, perheellisenä olisi jo käytännön syistä useimmille mahdotonta.
Jos jää työttömäksi, ekana pitää siirtää auto jobkun tutun nimiin, jotta voi ruksittaa te toimiston kyseleyihin "ei autoa".
Muuten nakitetaan henkensä kaupalla autoilemaan 2 h suuntaansa johonkin 10e /h duuniin. (talvella =9kk vuodesta) laskennallisesti 1.5 h matkaan menee 2h, kun ottaa huomioon auton lämmitys, raapoaua, pimeys, liukkaus ymym.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä menee noin 1.5h per suunta per päivä, mutta töitä aion tehdä niin pitkään kun pystyn, jos ei kiinnostaisi tehdä niin eipä mulle mitään kuuluisi maksella valtion. Ainoastaan niille joilla on oikea syy. Itsekin koen toki että kohtuus näissä, mutta tämä 1.5h per suunta on vielä ihan ymmärrettävä vaatimus.
Ei se 2 x 1,5h kyllä pienten lasten vanhemmille oinein toimi, ja yksinhuoltajalle vielä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mikä näissä hakukehotuksissa on niin vaikeaa? Huono mutta asiallinen hakemus sisään ja se siitä. Eivät varmasti soittele perään, jos työssä on suht asialliset tunnit. Sinne on muitakin hakijoita.
Riippuu alasta. Itse alalla, missä työvoimapula.
Kehno hakemus sisään, kutsu haastatteluun ja paikka oli minun. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä sanotaan työssäkäyntialueeksi.
Niin mutta jos ei ole autoa niin sitä ei sillon ole.
Niitä saa rahalla ihan ostettua ja ilmankin rahaa rahoituksella.
Miten se pitkäaikaistyötön ostaa mitään jos tili nollilla.
Rahoituksella, etkö osaa lukea? Työstä saa palkkaa jolla voi maksaa. Toki jos on kivempi vain vinkua niin mikäs siinä.
Eli menet töihin, jotta voit maksaa pois auton, jolla on mentävä sinne töihin, koska muuten ei pääse. Ei kannata ihmetellä, että motivaatio tukien nostamiselle on korkealla.
Niin? Sen jälkeen sinulla on auto ja työpaikka? Näin minä olen tehnyt itse. Ei motivoi rottailla.
Ai niin, mutta haluat että kaikki tulee ilmaiseksi, väninäni ininini.
Tosiaan ihme inisijöitä nämä rottailevat sospummit.
Pitää olla aika hyvä palkka, että lähtisin kulkemaan 80km työmatkaa julkisilla tai omalla autolla.
Itävallassa kuulin että jollakin Vienissä töissäkäyneellä meni päivässä 6 tuntia työmatkoihin. Siis käytännössä n. 14 tuntia poissa kotoa joka päivä.
Oli vielä pienten lasten isä. Ei jaksanut kolmatta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Työtön keksii helposti syyn kieltäytyä työstä kun työnteko ei maita.
Ketä estää hakemasta lähempää se työpaikka, itsestäsi kiinni.
Demokratiassa on yhteisesti sovittu pelisäännöt kuten työnhakuvelvoite, työssäkäyntialue, työlainsäädäntö ym.
Turha täällä itkeä ja valittaa, muuta vaikka venäjälle.
Kyllä näitä mutkuihmisiä riittää. Onneksi pykäliä ei tehdä lehtien palstoilla, vaan asiantuntijat tekevät ne. Nykypykälillä tulee 10 viikkoa karenssia, jos ei tarjottu työ kelpaa. Aina voi hankkia jonkun muun työn, ettei tarvitse matkustella. Aika moni muukin joutuu auton hankkimaan, että töihin pääsee ja näin se kuuluu ollakin. Jos duuni on paska tai paskassa paikassa, niin edetään elämässä ja hankitaan parempi. itsesäälissä rypeminen pitäisi laittaa verolle. Jossain Briteissä taviksen työvuoro on 12 tuntia 5 kertaa viikossa, oli työ sitten sairaalassa tai liukuhihnalla. Siellä ei joudeta nillittämään matkoista, tai arki-illan menoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos junayhteydet ovat hyvät niin minusta tuo on ok työmatka, jos on esim jokin asiantuntijatyö ja omalta paikkakunnalta ei töitä löydy, mutta ei nyt ihan mitä tahansa random-töitä noin kaukaa pitäisi minusta hakea. Esim. Riihimäeltä Helsinkiin taitaa olla jotain 70 km matka ja monet kulkevat tuon junalla.
Paljonko kulut kk?
175euroa