Mies jättää pienet lapset yksin kotiin ja käy kaupassa
Itse olen töissä, mies kotona lasten (1 v 1 kk ja 3 v) kanssa. Mies on nyt useita kertoja töissä ollessani jättänyt lapset yksin kotiin ja mennyt käymään kaupassa. Kauppaan on matkaa n. 300 m, on viipynyt arviolta reilut 10 min. Lapset kuulemma ovat sillä välin katsoneet lastenohjelmaa, pienempi lattialla turvakaukalossa vöillä kiinnitettynä. Itse olen tästä menettelystä närkästynyt, en itse todellakaan jättäisi noin pieniä lapsia yksin. Kauppareissulla voi sattua viivästys. Isompi lapsi voi saada jotain päähänsä, esim. yrittää tuupata turvakaukalon kumoon (vaikkei koskaan niin ole tehnytkään). Mitä mieltä palstalaiset ovat?
Kommentit (101)
Toivon todella, että tämä on provo. Ei oikeasti aikuinen ihminen jätä tuon ikäisiä kotiin ilman valvontaa! Mitä jos se pikkuinen turvakaukaloon köytetty vaikka oksentaa? Lapsi voisi tukehtua siinä asennossa.. Tai 3-vuotias saa sähköiskun tai putoaa jostain loukaten itsensä. Mulla on samanikäiset lapset kuin teillä. Mä en välttämättä ehdi vessassa käydä kun alkaa itku kuulua, esikoinen on tippunut sohvalta ja lyönyt pään tai pienempi kaadettu kumoon...
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 22:35"]Vaikka lapset olisivat turvassa niin mitä jos miehelle käy jotain eikä kukaan tiedä kotona olevista lapsista? Mä olen miehen työn takia viikot yksin pienen vauvan kanssa joka ei pysty vielä liikkumaan. Vien roskat vauvan nukkuessa mutta silloinkin laitan tekstarin miehelle tai äidilleni ihan lyhyesti, tyyliin "roskat" ja hetken päästä "kotona", siltä varalta että jos vaikka kaadun tai mitä vaan niin joku tietää vauvan olevan kotona yksin. Vähän hysteeriseltä kuulostaa, tiedän, mutta ahdistaa ajatus että minut viedään vaikka sairaalaan ja kukaan ei tiedä vauvastani!
[/quote]
Muistan kun 16 vuotta sitten esikoisen ollessa ihan pieni, mieheni teki reissuhommia ja itse pelkäsin että entä jos en herää aamulla, jos vaikka saan jonkun kohtauksen tms. Niin joka aamu mieheni soitti minulle tarkistaakseen että olen elossa :) Asuimme omakotitalossa eikä kukaan olisi kuullut vauvan itkua jos minulle olisi jotain sattunut.
Minkälaiseen turvakaukaloon saa muuten 13 kk ikäisen köytettyä turvallisesti? Ja miten 13 kk vanhan saa jäämään turvakaukaloon?
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 22:37"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 21:53"]
Ei voi jättää noin pieniä keskenään. Roskikseen voi viedä tai postilaatikolla käydä. Itsestä tuntuu hieman arveluttavalta sekin kun jätän 5- ja 6-vuotiaat kotiin 12-vuotiaan kanssa, tosin mun kauppareissuun menee aikaa enemmän kuin 10 min.
[/quote]No ei todellakaan voi viedä roskista tai käydä postilaatikolla! Nyt hei taas jotain rajaa!
[/quote]
Kyllä voi ainakin meillä roskien viennin ajaksi jättää. Siihen menee alle minuutti, kun ovelta kävelee 10 metriä roskikselle ja 10 metriä takaisin. Jostain hissittömän kerrostalon kahdeksannesta kerroksesta taloyhtiön piha-alueen laidalle en lähtis.
Ei ole provo. Eipä suostunut mies lukemaan ketjua, kun näki otsikon :( -Ap
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 22:37"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 21:53"]
Ei voi jättää noin pieniä keskenään. Roskikseen voi viedä tai postilaatikolla käydä. Itsestä tuntuu hieman arveluttavalta sekin kun jätän 5- ja 6-vuotiaat kotiin 12-vuotiaan kanssa, tosin mun kauppareissuun menee aikaa enemmän kuin 10 min.
[/quote]No ei todellakaan voi viedä roskista tai käydä postilaatikolla! Nyt hei taas jotain rajaa!
[/quote]
Tuolla logiikalla ei voi käydä vessassakaan. Pitempään siinä menee lapsilla ilman valvovaa silmää, kuin omakotitalossa asujalla roskien vienti muutaman metrin päähän.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 22:42"]Minkälaiseen turvakaukaloon saa muuten 13 kk ikäisen köytettyä turvallisesti? Ja miten 13 kk vanhan saa jäämään turvakaukaloon?
[/quote]
Perus vauvojen turvakaukalo, 13 kiloon asti. -Ap
Minä hukkasin 4-vuotiaani. Olin kotona, puuhailin isompien kanssa, ja yhtäkkiä huomasin, että kuopus oli kateissa. Isoveli osasi kertoa, että X lähti etsimään jotain päivällä hukkunutta lelua. Ryntäsin fillarilla perään, ja lapsi löytyi yhdestä Helsingin isoimmista risteyksistä haahuilemasta.
Näin kävi, kun äiti oli kotona ja lasten kanssa. En uskalla edes ajatella, mitä voisi tapahtua, jos lapset olisivat yksin, edes 10 min.
Kerro sitten ap mitä mies sanoi luettuaan kommentit.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 22:31"]En voi sanoa että nämä "lapsi voi vaikka tukehtua" yms. Kommentit ovat jotenkin vääriä, mutta jos vaikka tekee ruokaa eikä vahdi lasta silmää räpäyttämättä voi silloinkin jotain tapahtua. Ja niin asiaa. Itse en jättäisi lastani (just täytti 4) yksin tai 1 vuotiaan kanssa. Jos kuitenkin rauhalliset ja kiltit lapset niin ehkä.
[/quote]
Kyllä, voi tapahtua jotain, et huomaa ja lapsi menehtyy vaikka olet kotona. Ero on siinä että jos et ole kotona, et edes periaatteessa voi estää tapahtumaa, ja lisäksi olet laiminlyönnilläsi altistanut "tapahtumille".
Ihan sairasta, lasta ei saa jättää ykSin turvakaukaloon!! Mitä jos isompi tönäisemällä kaukalon kumoon tai muuta sattuu?
Itse en jättäisi lapsia tuossa tilanteessa isän hoidettavaksi päivisin vaan hankkeisiin sitten hoitajan tai päivähoitopaikan. Huolestuttavaa on, ettei edes tajua hävetä.
Lastensuojelu hakee pois jos tilanne ei muutu ja joku tajuaa. Lasten äitinä olet ilmoitusvelvollinen. T. Sossut
Poliisille ilmoitettu. IP-osoite on tiedossani. T. Ylläpito
Mietitään tilanne: asut kaksikerroksisessa talossa. Menet laittamaan yläkertaan pyykit. Alakertaan lapset jäivät leikkimään kiltisti. Laitat pyykit kuivumaan ja uuden koneen täyteen. Tällä välin lapset ovat voineet lähteä omin lupinensa ulos, hypätä pöydältä, ottaa keittiöstä veitsiä, tukehtua leluun, tippua parvekkeelta yms. Pointti oli et kaikkee sattuu ja tapahtuu koko ajan. Kannattaa mielummin yrittää selittää miehelles tilanteen vaarat kuin että pakottaisit hänet tätä lukemaan.
Miten te uskallatte nukkua yöllä jopa 8 tuntia sikeästi ja jättää lapsenne ilman valvontaa? Mitä vain voi tapahtua. Mitä lapsille tapahtuu sitten? Osaako ja jaksaako edes avata ulko-ovea ja mennä naapuriin? Mitä jos telot itsesi lasten läsnä ollessa?
Jos jotain tuommoista tekee, niin mielestäni fiksua ilmoittaa siitä jollekin, siltä varalta että jotain viivästystä tulee ja toinen varmistaa kotiinpaluun. Ja mieluiten jos kauppaan asti lähtee niin koko ajan puhelinyhteys kotiin tms., että tietää kuulostella tilannetta ja mieluiten videopuhelu. 3 v osaa jo käyttää puhelinta jos opettaa. Osaa soittaa ja myös vastata. 3 v hetken yksinään ei ehkä yhtä paha kuin 3 ja 1 v yhdessä. Onhan noita avuttomia alakoululaisiakin jotka ei osaa mennä yksin edes kouluun. Miten musta tuntuu, että kaupunkilaisvanhemmat ovat joskus turhankin ylisuojelevia. Hyvä jos edes sitä roskapussia uskaltavat viedä yksin. Samaan aikaan maalaisäiti katsoo että tuolla jossain se lapsi kai leikkii tai äsken se oli siellä. Maalaislapsilla ehkä vähän isompi reviiri? Ei ole ihmeellistä jos äiti tai isä on tuolla 50-100 metrin päässä ja kai se sieltä kohta tulee takaisin. Maalla erillinen saunarakennus on muutaman kymmenen metrin päässä ja äiti tai isä käy tuikkaamassa saunan tuleen. Kaupungissa lähikauppa yhtä kaukana. Mikä ero? Kaupunkilaisvanhemmat ovat vauhkoja. No onhan kaupungissa enemmän täysin vieraita seinänaapureita jotka voivat vittuillessaan tehdä lasu-ilmoituksen vaikka siitä toistuvasta roskapussin viemisestä ilman lasta. Peräänkuulutan maalaisjärkeä.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 22:42"]Minkälaiseen turvakaukaloon saa muuten 13 kk ikäisen köytettyä turvallisesti? Ja miten 13 kk vanhan saa jäämään turvakaukaloon? [/quote] Perus vauvojen turvakaukalo, 13 kiloon asti. -Ap
[/quote]
kyllä tuonikäinen normaali lapsi aaa sen jo kumoon! En tosin ymmärrä, miten ton ikäinen suostuu jäämään vöihin kiinni, siis muualla kuin liikkuvassa autossa? Eikö lapsi huuda?
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 22:54"]
Mietitään tilanne: asut kaksikerroksisessa talossa. Menet laittamaan yläkertaan pyykit. Alakertaan lapset jäivät leikkimään kiltisti. Laitat pyykit kuivumaan ja uuden koneen täyteen. Tällä välin lapset ovat voineet lähteä omin lupinensa ulos, hypätä pöydältä, ottaa keittiöstä veitsiä, tukehtua leluun, tippua parvekkeelta yms. Pointti oli et kaikkee sattuu ja tapahtuu koko ajan. Kannattaa mielummin yrittää selittää miehelles tilanteen vaarat kuin että pakottaisit hänet tätä lukemaan.
[/quote]
suurin osa aiheuttaa luettelemistasi tapahtumista aiheuttaa ääntä, jonka kuulen, joten voin reagoida. Rmaan kauppaan menijällä on mikrofonit kämpässä päällä, että kuulee ainaskin, mitä tapahtuu.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 22:55"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 22:42"]Minkälaiseen turvakaukaloon saa muuten 13 kk ikäisen köytettyä turvallisesti? Ja miten 13 kk vanhan saa jäämään turvakaukaloon? [/quote] Perus vauvojen turvakaukalo, 13 kiloon asti. -Ap
[/quote]
kyllä tuonikäinen normaali lapsi aaa sen jo kumoon! En tosin ymmärrä, miten ton ikäinen suostuu jäämään vöihin kiinni, siis muualla kuin liikkuvassa autossa? Eikö lapsi huuda?
[/quote]
Lapsi on yleensä viihtynyt siinä hetken (vartin) katsoen lastenlauluohjelmaa. -Ap
Hmm jos kone on jo päällä et ehkä kuule jos lapsi avaa oven. Saatat nukahtaa pitkän työpäivän jälkeen sohvalle. Lapsilla on niiin monia tilaisuuksia tehdä kaikkea tyhmää (meillä se on piirtäminen seiniin) että enpä usko että kauheasti pahoja tapahtuu satunnaisilla kauppareissuilla.
Huonompi homma tollanen on. Oikeesti, jos jotain sattuu. Isompi rupeaa hoitamaan pientä...ihan mitä vaan voi sattua. Isällekin kauppareissulla, ja penskat jää keskenään tunneiksi.
Ei voi olla niin tärkeitä asiaa, että vaarantaa lasten turvallisuuden...kauppalistan takia.
kyllä ne lapset on otettava mukaan.