Mies jättää pienet lapset yksin kotiin ja käy kaupassa
Itse olen töissä, mies kotona lasten (1 v 1 kk ja 3 v) kanssa. Mies on nyt useita kertoja töissä ollessani jättänyt lapset yksin kotiin ja mennyt käymään kaupassa. Kauppaan on matkaa n. 300 m, on viipynyt arviolta reilut 10 min. Lapset kuulemma ovat sillä välin katsoneet lastenohjelmaa, pienempi lattialla turvakaukalossa vöillä kiinnitettynä. Itse olen tästä menettelystä närkästynyt, en itse todellakaan jättäisi noin pieniä lapsia yksin. Kauppareissulla voi sattua viivästys. Isompi lapsi voi saada jotain päähänsä, esim. yrittää tuupata turvakaukalon kumoon (vaikkei koskaan niin ole tehnytkään). Mitä mieltä palstalaiset ovat?
Kommentit (101)
Miksette osta viikon ruokia kerralla? Meillä kolme lasta, koulussa ja taapero. Ruokaa on silti mahdollista ostaa viikoksi. Kouluikäiset takuulla syövät enemmän kuin 1v ja 3 v. Organisointia peliin nyt! Ei tuon ikäiset juo maitoa litratolkulla päivässä. Vaikka molemmille menisi litra niin voitte ostaa 10 litraa kerralla. Leipää voi pakastaa. Kuivassa säilyvää ruokaa ja hedelmiä voi olla varastossa. Puuron voi keittää veteen jne. Tekosyitä kyllä kaikki tuollaiset et on pakko jättää lapset. Onko mies oikeasti kaupassa??? Vai jossain muualla???
Täytyy ruveta paremmin suunnittelemaan ostoslistat, jottei tarvitsisi käydä monta kertaa viikossa kaupassa. Mies ei pidä kaupassa käymisestä, eikö tajua, että ruokatarvikkeita voisi kerralla ostaa enemmän kuin parin päivän tarpeeseen. Itse ostan kerralla enemmän.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 23:52"]Täytyy ruveta paremmin suunnittelemaan ostoslistat, jottei tarvitsisi käydä monta kertaa viikossa kaupassa. Mies ei pidä kaupassa käymisestä, eikö tajua, että ruokatarvikkeita voisi kerralla ostaa enemmän kuin parin päivän tarpeeseen. Itse ostan kerralla enemmän.
[/quote]
-Ap
Hienoa ap, että otat miehen puhutteluun. Tuo on ihan oikeasti hengenvaarallinen tapa. Entä jos 3v. löytäisi vaikka tulitikut jostain kaapista? Ovi lukossa, pikkusisarus sidottu paikoilleen. Ei voi edes ajatella. Uskon, että jos miehesi on oikeasti vastuuntuntoinen, hän ymmärtää kyllä lopettaa tuon kaupassaravaamisen.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 22:54"]
Miten te uskallatte nukkua yöllä jopa 8 tuntia sikeästi ja jättää lapsenne ilman valvontaa? Mitä vain voi tapahtua. Mitä lapsille tapahtuu sitten? Osaako ja jaksaako edes avata ulko-ovea ja mennä naapuriin? Mitä jos telot itsesi lasten läsnä ollessa? Jos jotain tuommoista tekee, niin mielestäni fiksua ilmoittaa siitä jollekin, siltä varalta että jotain viivästystä tulee ja toinen varmistaa kotiinpaluun. Ja mieluiten jos kauppaan asti lähtee niin koko ajan puhelinyhteys kotiin tms., että tietää kuulostella tilannetta ja mieluiten videopuhelu. 3 v osaa jo käyttää puhelinta jos opettaa. Osaa soittaa ja myös vastata. 3 v hetken yksinään ei ehkä yhtä paha kuin 3 ja 1 v yhdessä. Onhan noita avuttomia alakoululaisiakin jotka ei osaa mennä yksin edes kouluun. Miten musta tuntuu, että kaupunkilaisvanhemmat ovat joskus turhankin ylisuojelevia. Hyvä jos edes sitä roskapussia uskaltavat viedä yksin. Samaan aikaan maalaisäiti katsoo että tuolla jossain se lapsi kai leikkii tai äsken se oli siellä. Maalaislapsilla ehkä vähän isompi reviiri? Ei ole ihmeellistä jos äiti tai isä on tuolla 50-100 metrin päässä ja kai se sieltä kohta tulee takaisin. Maalla erillinen saunarakennus on muutaman kymmenen metrin päässä ja äiti tai isä käy tuikkaamassa saunan tuleen. Kaupungissa lähikauppa yhtä kaukana. Mikä ero? Kaupunkilaisvanhemmat ovat vauhkoja. No onhan kaupungissa enemmän täysin vieraita seinänaapureita jotka voivat vittuillessaan tehdä lasu-ilmoituksen vaikka siitä toistuvasta roskapussin viemisestä ilman lasta. Peräänkuulutan maalaisjärkeä.
[/quote]
No siellä maallahan niitä lapsia kuoleekin: milloin hukkuu jyväsiiloon, milloin lähiojaan tai kaivoon, jää junan alle jne johtuen juuri tuosta välinpitämättömästä asenteesta.
Ei tarvitse käydä edes mitään noin dramaattista kuin tulitikut tai tukehtuminen (mahdollisia toki nuokin).
Käykö miehesi kaupassa autolla? Mitä jos joku toinen vaikka peruuttaa päin hänen autoaan tai muuten törttöilee niin että täytyy jäädä vahinkoja valokuvaamaan? Tai kaupan kesäharjoittelija saa kassakoneen jumiin ja reissussa vierähtääkin puoli tuntia. Jos lapsista jompikumpi pelästyy tai satuttaa itsensä, niin aika pitkän aikaa ehtii lapsi yksinään itkeä.
Oikeasti, paras tapa jolla ehkäiset tätä on että otat ne huutavat,kiukuttelevat lapset itse töiden jälkeen mukaan ja menet kauppaan, ostat kaikkea tarvittavaa seuraavia päiviä varten. Jos miehesi ei kerran tähän kykene niin sun täytyy sitten. Mun mies on kans tollainen surkea kaupassakävijä, eläisi ihan kädestä suuhun. Pitää vaan esimerkillä opettaa ja totuttaa siihen että kotona voi olla varastoa.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 23:26"]
Ruokaa voi nykyisin tilata netistä. Ei tarvii kauppaan lähteä ja ongelma katoaa.
[/quote]
Ei netistä tilata akuuttiin tarpeeseen. Tilaus pitää tehdä viimeistään edellispäivänä. Ja toimitusmaksujen vuoksi sieltä ei kannata tilata mitään yksi maito-yksi leipä- kaksi jugurttia- tilausta koska toimitus maksaa aina saman verran tavaramäärästä riippumatta.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 21:58"]Ei noin. Kolme vuotias on vielä niin pieni, että jos vaikka näkee telkkarista juttuja ja saa päähänsä vielä vaikka mitä ideoita pikkuisen suhteen.
Kyllähän se pienempi siinä köysissään toistaiseksi pysyy.
[/quote]
Kyllä meillä kolmevuotias on osannut ihan mahtavasti olla kotona pieniä aikoja, juuri 5-10min. Ei sillä ole väliä meneekö se aika roskia viemässä vai lähikaupassa. Nyt lapsi jo kouluikäinen, että ohhoh - on vielä elossakin! :D Yksivuotias ei kyllä meillä pysyisi sitterissä edes köysillä köytettynä, enkä niin pientä jättäisi yksin.
Mä jouduin jättämään 1v ja 3v kotiin kun hain lasten äitiä baarireissusta
Jos tietäisin keitä olette, niin tekisin ls-ilmoituksen.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 23:35"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 22:37"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 21:53"] Ei voi jättää noin pieniä keskenään. Roskikseen voi viedä tai postilaatikolla käydä. Itsestä tuntuu hieman arveluttavalta sekin kun jätän 5- ja 6-vuotiaat kotiin 12-vuotiaan kanssa, tosin mun kauppareissuun menee aikaa enemmän kuin 10 min. [/quote]No ei todellakaan voi viedä roskista tai käydä postilaatikolla! Nyt hei taas jotain rajaa! [/quote] Tuolla logiikalla ei voi käydä vessassakaan. Pitempään siinä menee lapsilla ilman valvovaa silmää, kuin omakotitalossa asujalla roskien vienti muutaman metrin päähän. [/quote] Niin mutta ne lapsethan tulee vessaan kaikki mukaan vaikka äiti ei haluaisikaan. En tiedä yhtään äitiä joka olisi saanut vessareissut hoitaa ovi kiinni lukossa kun lasten isä ei ole paikalla.
[/quote]
Täh, minä olen kyllä aina käynyt vessassa ovi lukossa. Perhepäivähoitajana myös. Aika kiusallista olisi siellä jotain menkkarättejä vaihtaa lauma (vieraitakin) lapsia pällistelemässä vieressä.
Pyörällä mies siellä kaupassa käy, matkaa on n. 300 metriä. -Ap
Ei tässä ole mitään mietittävää tai kysyttävää. Ei tietenkään saa jättää. Normaalin aikuisen pitäisi kyllä tietää ja ymmärtää asia. Kaikenlaista voi tapahtua kauppareissun aikana.
Kiitos kommenteista. Eihän tässä itselleni ole mitää epäselvää, miehen menettely on täysin tuomittavaa. Mutta saa mies kuulla 100 muutakin mielipidettä asiaan. -Ap
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 08:38"]Kiitos kommenteista. Eihän tässä itselleni ole mitää epäselvää, miehen menettely on täysin tuomittavaa. Mutta saa mies kuulla 100 muutakin mielipidettä asiaan. -Ap
[/quote]
*muidenkin -Ap
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 21:53"]
Ei voi jättää noin pieniä keskenään. Roskikseen voi viedä tai postilaatikolla käydä. Itsestä tuntuu hieman arveluttavalta sekin kun jätän 5- ja 6-vuotiaat kotiin 12-vuotiaan kanssa, tosin mun kauppareissuun menee aikaa enemmän kuin 10 min.
[/quote]
No kyllä 5 ja 6 v voi olla 12 v kanssa ihan hyvin. Nykyään liiotellaan niin paljon, mä hoidin 12-vuotiaana tuttavien lapsia esim. koko päivän enkä ole mikään keski-ikäinen kuitenkaan, tapahtui 90-luvulla.
Mä passittaisin kyllä tuollaisen puolison johonkin tutkimuksiin joka piipahtelee pitkin päivää kaupassa ja perustelee sen vielä ajan säästöllä.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 07:36"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 23:35"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 22:37"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 21:53"] Ei voi jättää noin pieniä keskenään. Roskikseen voi viedä tai postilaatikolla käydä. Itsestä tuntuu hieman arveluttavalta sekin kun jätän 5- ja 6-vuotiaat kotiin 12-vuotiaan kanssa, tosin mun kauppareissuun menee aikaa enemmän kuin 10 min. [/quote]No ei todellakaan voi viedä roskista tai käydä postilaatikolla! Nyt hei taas jotain rajaa! [/quote] Tuolla logiikalla ei voi käydä vessassakaan. Pitempään siinä menee lapsilla ilman valvovaa silmää, kuin omakotitalossa asujalla roskien vienti muutaman metrin päähän. [/quote] Niin mutta ne lapsethan tulee vessaan kaikki mukaan vaikka äiti ei haluaisikaan. En tiedä yhtään äitiä joka olisi saanut vessareissut hoitaa ovi kiinni lukossa kun lasten isä ei ole paikalla.
[/quote]
Täh, minä olen kyllä aina käynyt vessassa ovi lukossa. Perhepäivähoitajana myös. Aika kiusallista olisi siellä jotain menkkarättejä vaihtaa lauma (vieraitakin) lapsia pällistelemässä vieressä.
[/quote]
Niin ja musta muutenkin aika omituinen puheenaihe kaikkien äitituttujen kanssa, jokaisen vessatouhut. Eikö äideillä tosiaan ole muuta juteltavaa. Tämän takia pysyin pois mammakerhoista kun varoiteltiin että vessajutut on ainoita asioita, joista osataan puhua...
Ei ole provo. Otan huomenna miehen puhutteluun. Mies ei varmastikaan ole tullut ajatelleeksi asiaan liittyviä riskejä, on muuten vastuuntuntoinen. -Ap