Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko lumi-ja pihatöiden tekeminen niin vastenmielistä että sen vuoksi asut kerrostalossa?

Vierailija
02.02.2022 |

Olen asunut koko ikäni omakotitalossa. Olen miettinyt sitä miksi ihmiset asuvat mieluummin kerros- tai rivitaloissa kuin omakotitalossa. En näe syyksi muun kuin pihatyövelvoitteet. Eihän ne mukavia sinänsä olekaan, mutta kunto kasvaa lumia kolatessa ja kesäisin on mukava puuhastella omassa pihassa. Eli ei ne NIIN kamalia ole ne puutarhatyöt.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lapsena asunut ok-talossakin, mutta viihdyn kerrostalossa parhaiten. Ehkä siksi, että haluan asua kaupungissa, kuitenkin keskuspusto on tuosa ihan naapurissa.

Lumityöt on ihan ok, tosin jos tulee tuollainen myräkkä kuin alkuviikosta joutuu yöunista tinkimään. OK-talossa on myös kalliita remontteja ja koko ajan jotain väsäämistä. MInulla on mökki jossa väsäämiseen menee koko kesä ja vielä vene jota väsätään keväällä ja syksyllä joten on tavallaan ylellistä kun talvella voi tyytyväisenä kääntää kylkeä lämpimässä sängyssä kun aurat kolaavat ulkona. Niitä isoja remppoja toki tulee myös kerrostaloon, mutta niistä selviää rahalla.

Meillä meni puoli tuntia lumitöihin myräkän jälkeen. Aika tiukka on päivän aikataulu jos se tarkoittaa yöunista tinkimistä.

Joillain voi olla pitkä pihatie. Kyllä minullakin hurahti OK-talossa asuessa vähintään tunti kerrallaan siihen että sain pihatien lapioitua auki että pääsin autolla töihin jos yöllä oli tullut reilusti lunta. Sekin vaikuttaa paljon jos joutuu yksin tekemään.

Vierailija
42/50 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun kuuden asunnon taloyhtiössä, meillä tehdään mielellään kaikki hommat itse, myös isännöinti. Asumiskulut on ihan mitättömät, mutta taloyhtiön ylläpidosta ei ole tingitty. Varmasti moni alle 20v vanha ok-talo on paljon rähjäisempi.

Ja varmasti moni taloyhtiösi kaltainen yhtiö on rähjäisempi ja usea omakotitalo on kuin uusi.

Erikoinen rinnastus sinulla.

Typerys!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pelkät lumityöt olisi este. En vain ole kiinnostunut kökkimään pihatöissä. Itselleni sopii kerrostaloasuminen erittäin hyvin. Ja uskallan jättää asunnon tyhjäksi reissujen ajaksi yms. Asuin kouluikään asti metsäkeskellä, sitten pikkukaupungin keskustan omakotialueella. Sitten missä milloinkin. Myös omakotitalossa Helsingissä. Kerrostalo sopii minulle parhaiten. En oikein ymmärrä miten joillekin on niin vaikeaa sopeutua erilaisiin asioihin? Esim.kerrostaloasumiseen.

Kun vierailen ystävieni luona kerrostaloläävissä ihmetyttää miten ihmiset viitsii asua sellaisessa? Aina joku naapuri metelöi, joissakin uusissa ja kalliissa taloissa naapurin vessa-asiat kuuluvat omaan kotiin. Miten hemmetti ihminen sellaista viitsii? Osa ystävistäni kertoo elävänsä vastamelukuulokkeet korvilla koko aja. Omassa kodissaan. Hullujen hommaa!

Ja parveke on käyttökelvoton, naapuri tupakoi tai kailottaa huutamalla asiansa vaikea se i istuu siinä ihan lähellä.

Porraskuilut haisee ja kaikuu, hissit haisee ja kurjaa käyttää hissiä jonkun turjakkeen kanssa.

Ei sovi ihmiselle kerrostaloasuminen.

Vierailija
44/50 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko vielä lainaa jäljellä ap? Minulla 0 euroa, omistan tämän 74 m² yksin.

Paljonko maksat vastiketta? Itse maksan vanhahkon mutta hyväkuntoisen ok-talon lainaa 250e/kk. Taitaa monen vastike olla korkeampi.

ei-ap

Niin,  lainaa. Entäs muut asumiskustannukset? Todennäköisesti maksat vedestä ja lämmöstä jotain ja kotivakuutuskin sinulla lienee.  Meidän kolmen hengen talous asuu 385 €/kk vastikkeella, johon sisältyy vesi ja lämpö. Ja se lumenpoisto ja puutarhanhoito, ja jätteetkin haetaan samaan hintaan. Kerrostaloasumisessa tykkään myös, että joku muu pitää puolestani kirjaa siitä, koska putket alkaa olla uusimisiässä, koska on aika huoltaa rännit ja maalata katto tai kunnostaa salaojat.

Vierailija
45/50 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli kerrostalossa melkein kaikki tekemässä lumitöitä autojensa ympärillä viime sunnuntaina.

Meillä kaikki ajaa kotiovelta hissillä lämpimään parkkihalliin. Kukin asuu lompakkonsa paksuuden mukaan.

Vierailija
46/50 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas teen mieluummin ne pihatyöt suunnilleen kerran viikossa, kuin kuuntelen päivittäin naapurien kolinaa ja muuta ääntä. Ei ole kovin iso piha, joten puolessa tunnissa ajaa nurmikon tai kolaa pihaväylän. Asumiskuluissakin säästää, tän kokoisessa kerrostalo asunnossa olisi jo muhkea vuokra, vaikka en asu isossa kaupungissa. Ja on jo lähes velaton. Kaikki mahdolliset palvelutkin on vartin ajomatkan päässä. Ei sen nopeammin pääse välttämättä edes kaupungin sisällä tai keskustan ruuhkassa.

Vierailija
47/50 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko vielä lainaa jäljellä ap? Minulla 0 euroa, omistan tämän 74 m² yksin.

Paljonko maksat vastiketta? Itse maksan vanhahkon mutta hyväkuntoisen ok-talon lainaa 250e/kk. Taitaa monen vastike olla korkeampi.

ei-ap

Niin,  lainaa. Entäs muut asumiskustannukset? Todennäköisesti maksat vedestä ja lämmöstä jotain ja kotivakuutuskin sinulla lienee.  Meidän kolmen hengen talous asuu 385 €/kk vastikkeella, johon sisältyy vesi ja lämpö. Ja se lumenpoisto ja puutarhanhoito, ja jätteetkin haetaan samaan hintaan. Kerrostaloasumisessa tykkään myös, että joku muu pitää puolestani kirjaa siitä, koska putket alkaa olla uusimisiässä, koska on aika huoltaa rännit ja maalata katto tai kunnostaa salaojat.

Minulla okt ja lämmitys ja vesi alle 250€. 3 henkeä. Jätehuolto ehkä 5e kuussa. Tuohon 385e saadaan sähkölaskukin, lainaan menee 150€. Mutta sehän ei varsinaisesti ole asumiskulu. Putket on uusittu ennen kuin tän ostin. Yksi huone piti täysin remontoida, mutta se oli hinnassa huomioitu ja talon arvo nousi enemmän kuin se remontti maksoi. Jos lasken asumiskuluiksi noin 650-700, niin ei mistään saa 4h+k, oma sauna ja autotalli jne, niin halvalla. Ja maksat erikseen vielä vuokran päälle sähköt jne.

Vierailija
48/50 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin vanha juttu. Aina joku jaksaa ihmetellä, että miksei kaikki halua asua omakotitalossa. Asuin 10 v ja kiitos ei enää ikinä! Minulla on kiinnostava ja mielekäs työ, harrastuksia, sosiaalinen elämä eikä minun vuorokaudessani riitä tunnit joihinkin epäkiinnostaviin pihatöihin tai remontteihin. Edelleen Suomessa osa tuntuu kuvittelevan omakotitaloasumisen olevan ainoa oikea asumismuoto, josta kaikki haaveleivat.

Vierailija
49/50 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä inhoan kerrostalolääviä yli kaiken, sitä jatkuvaa meteliä, vieraita hajuja, inhottavia hissejä ja rappukäytäviä.

Ja keskustan saastetta, juuri julkaistiin tutkimus, että astma on lisääntynyt valtavasti, yksi syy keskusta-asuminen, katusaasteet. Pienen lapsen keuhkot altistuvat saasteille heti vauvasta alkaen. Nuorten keuhkosyövät tulevat lisääntymään huomattavasti.

On myös tutkittu lasten koulumenestystä ja huomattiin, että keskustoissa kerrostaloissa asuvien menestys oli huonompi kuin muilla. Syy ei ollut sosioekonominen tausta vaan nimenomaan meteli, ahtaiden asuntojen kotimeteli, naapurimeteli ja katumelu.

Ehdoton ei kerrostalolle täältä.

Onneksi on varaa asua muualla.

Taidat asua jossain taajaman ulkopuolella, jossa lähimmät naapurit on kilometrin päässä. Muussa tapauksessa ne omakotialueet on tuurissaan, millaisia naapureita sattuu. Serkulle sattui umpihullu naapuri, josta oli kaikenlaista haittaa. Kerrostalossa onneksi sellaisesta pääsee eroon.

Itse asun kerrostalossa ja tykkään tästä tosi paljon. Meidän taloyhtiö tai minun asunto ei ole mikään läävä vaan kodikas ja rauhallinen paikka asua. Inhoan kaikenlaista pihassa puuhastelua ja kitkemistä, sitä sain tehdä lapsuudessa ihan riittävästi.

Vierailija
50/50 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin yksin, asuisin kerrostalossa hinnan takia. Muu perhe ei halua, joten asumme omakotitalossa. Kun joskus jään yksin, muutan välittömästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme