Ovatko lumi-ja pihatöiden tekeminen niin vastenmielistä että sen vuoksi asut kerrostalossa?
Olen asunut koko ikäni omakotitalossa. Olen miettinyt sitä miksi ihmiset asuvat mieluummin kerros- tai rivitaloissa kuin omakotitalossa. En näe syyksi muun kuin pihatyövelvoitteet. Eihän ne mukavia sinänsä olekaan, mutta kunto kasvaa lumia kolatessa ja kesäisin on mukava puuhastella omassa pihassa. Eli ei ne NIIN kamalia ole ne puutarhatyöt.
Kommentit (50)
Paljonko vielä lainaa jäljellä ap? Minulla 0 euroa, omistan tämän 74 m² yksin.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän suurin osa asu kerrostaloissa joko sijainnin tai lompakon suuruuden perusteella. Haluaa asua keskustassa, missä ei ole omakotitaloja saatavilla, tai ei ole yksinkertaisesti varaa omakotitaloon.
Tuosta syntyy vaikutelma, että kaikki pohjimmiltaan haluaisivat asua ok-talossa. Ei. Itse vietin sellaisessa lapsuuteni ja nuoruuteni, mutta en erityisesti kaipaa ok-taloa. Etenkin nuorena kotoa pois muuttaneena nimenomaan rakastin kerrostalojen tunnelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko vielä lainaa jäljellä ap? Minulla 0 euroa, omistan tämän 74 m² yksin.
Paljonko maksat vastiketta? Itse maksan vanhahkon mutta hyväkuntoisen ok-talon lainaa 250e/kk. Taitaa monen vastike olla korkeampi.
ei-ap
Minä inhoan kerrostalolääviä yli kaiken, sitä jatkuvaa meteliä, vieraita hajuja, inhottavia hissejä ja rappukäytäviä.
Ja keskustan saastetta, juuri julkaistiin tutkimus, että astma on lisääntynyt valtavasti, yksi syy keskusta-asuminen, katusaasteet. Pienen lapsen keuhkot altistuvat saasteille heti vauvasta alkaen. Nuorten keuhkosyövät tulevat lisääntymään huomattavasti.
On myös tutkittu lasten koulumenestystä ja huomattiin, että keskustoissa kerrostaloissa asuvien menestys oli huonompi kuin muilla. Syy ei ollut sosioekonominen tausta vaan nimenomaan meteli, ahtaiden asuntojen kotimeteli, naapurimeteli ja katumelu.
Ehdoton ei kerrostalolle täältä.
Onneksi on varaa asua muualla.
Moni kirjoittaa, ettei ole varaa omakotitaloon. Suomi on täynnä omakotitaloja, jotka saa maakuntakaupunkien yksiöiden hinnalla ja vielä paljon halvemmallakin. Samoin kaupungeissa keskustan kerrostaloneliöt maksavat enemmän kuin suurempi omakotitalo muutaman kilometrin päässä.
Meidän iso talo Kirkkonummella myytiin 520.000 eurolla. 110 neliötä Kalasatamassa maksoi 710.000. Lumityöt ei ollut syynä vaan aika ja kesämökki. Nyt kävellään töihin ja lapset kouluun. Aikaa jää perheelle useampi tunti enemmän. Ja toinen syy oli mökki. Nyt voi rauhassa olla mökillä ilman huolia pihasta, talosta, postista jne.
Ei ole varaa omakotitaloon. Tekisin lumitöitä kyllä ihan mielelläni, se on paljon minulle paljon mielekkäämpi tapa liikkua kuin jokin kuntosali.
Joskus vuosia sitten lumimyrskyn jälkeen tartuin lapioon, kun ei huoltoyhtiö ihan ymmärrettävästi kaikkea ehtinyt ja talossa asui myös lapsiperheitä lastenvaunuineen ja pyörätuolillakin liikkuva asukas. Eikös vain tullut muuan topakka talon päällepäsmäri rouva kieltämään. Ei saa, jotta huoltoyhtiö ei laiskistu!
Muuten ei kerrostaloa vastaan mitään.
Tontin pitkää reunaa meni jalkakäytävä. Se kuuluu tontin huollettavaksi. Aamulla viiden aikaan sitä.putsailin, ennen töihin lähtöä. Ja töistä tullessa uudelleen, koska aura- auto oli ajanut ajotieltä lumet jalkakäytävälle . Ei kyllä ole ikävä sitä. Kaupungissa kävelijöitä on paljon ja vastuu loukkaantumisista suuri. En mitenkään halunnut joutua vakuutusyhtiön kanssa hankaluuksiin, etten muka ollut tehnyt vaadittavia lumitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Minä inhoan kerrostalolääviä yli kaiken, sitä jatkuvaa meteliä, vieraita hajuja, inhottavia hissejä ja rappukäytäviä.
Ja keskustan saastetta, juuri julkaistiin tutkimus, että astma on lisääntynyt valtavasti, yksi syy keskusta-asuminen, katusaasteet. Pienen lapsen keuhkot altistuvat saasteille heti vauvasta alkaen. Nuorten keuhkosyövät tulevat lisääntymään huomattavasti.
On myös tutkittu lasten koulumenestystä ja huomattiin, että keskustoissa kerrostaloissa asuvien menestys oli huonompi kuin muilla. Syy ei ollut sosioekonominen tausta vaan nimenomaan meteli, ahtaiden asuntojen kotimeteli, naapurimeteli ja katumelu.
Ehdoton ei kerrostalolle täältä.
Onneksi on varaa asua muualla.
Tämä. Olen lukenut noista tutkimuksista myös.
Kauhistuttaa lasten kohtalo.
Vierailija kirjoitti:
Todella outo kysymys. Itsekin asun ok-talossa muttei tulisi mieleenkään kysyä tuollaista. Jokainen asuu niinkuin parhaaksi itselleen katsoo.
Tämä on ikuisuustrolli tällä palstalla. Vähän väliä provoillaan asumismuodolla. Karkeasti yleistäen aina todetaan, että omakotitalo on 24/7 työleri ja kerrostalossa puolestaan metelöidään aina ja jatkuvasti.
Mutta jokainen voi itse valita itselleen parhaan asumismuodon.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalon suuret kustannukset ja tosiaan nuo jatkuvat pikku työt ovat se suurin syy. Lisäksi en ole ikinä asunut OKT:ssa, niin en edes ymmärrä mitä siinä pitäisi kaivata.
Omakotitalon suuret kustannukset? Halvempaa omakotitalossa asuminen on neliötä kohti kuin kerros/rivitalossa keskimäärin. Vaihtelua tietysti on, jos ostaa hataran sähkölämmitteisen talon niin kalliiksihan se tulee, mutta on joissain kerrostaloissakin ihan järkyttävän suuret vastikkeet, etkä voi mitään jos taloyhtiö päättä aloittaa jonkin h*lähetin kalliin remontin jota et itse pidä tarpeellisena.
Minä ainakin tykkään lumitöistä. En tiedä mitään typerämpää kuin mennä liikkumaan sisälle (=kuntosalille), paljon mielummin liikun ulkona. Lumilingon ja kolan kanssa pihalla lumityöt ovat ainoa talvilajini koirien ja hiihdon lisäksi, hyvin toimivat!
Taloyhtiöille on erilaisia paketteja huoltoyhtiöiltä. Mitä enemmän taloyhtiö maksaa, sen nopeammin esim. lumityöt hoidetaan.
Ei ole paljoa järkeä maksaa huoltoyhtiölle, jos lumet tullaan kolaamaan vasta seuraavana päivänä. Ja usein pienemmillä yhtiöillä se soppari on juuri se halvin.
Ja toisaalta monessa pienyhtiössä on sovittu että tehdään pihanhoito omin voimin. Käytännössä siis muutama vetreämpi kolaa lumet läpi talven ja muut nauttii ilmasista palveluista. Tästäkään ei voi valittaa mihinkään, kun ketään ei voi velvottaa tollaseen, ei vaikka kuinka yhtiökokous päättäisi että tehään ite.
Mieluummin siis omakotitalossa ja hoidan itse. Lumilinko on kevyt ja näppärä väline, lumet saa siirrettyä vaikka aidan yli puiston puolelle 😄
Kesäisen pihanhoidon voi minimoida suunnittelemalla kasvisto mahdollisimman helppohoitoiseksi ja kestäväksi. Meillä esim paljon laattoja, puuterassia ja hiekka alutta. nurmikkoa ei lainkaan. Kestäviä koristepuita ja pensaita, jotka ei oikeastaan tarvi hoitoa. Ruukkukasvit on ainoat jotka kuolee jos ollaan mont viikkoa pois.
Syksyllä yksi ip rännien putsaus lehdistä, ja toinen ip lehtipuhaltimella lehdet pihasta pois. Vähemmän tässä melkeen on hommaa, kun pienessä rivariyhtiössä jossa kaikki tehtiin ite ja puolet porukasta ei osallistunut.
Meillä oli kerrostalossa melkein kaikki tekemässä lumitöitä autojensa ympärillä viime sunnuntaina.
Vierailija kirjoitti:
Olen lapsena asunut ok-talossakin, mutta viihdyn kerrostalossa parhaiten. Ehkä siksi, että haluan asua kaupungissa, kuitenkin keskuspusto on tuosa ihan naapurissa.
Lumityöt on ihan ok, tosin jos tulee tuollainen myräkkä kuin alkuviikosta joutuu yöunista tinkimään. OK-talossa on myös kalliita remontteja ja koko ajan jotain väsäämistä. MInulla on mökki jossa väsäämiseen menee koko kesä ja vielä vene jota väsätään keväällä ja syksyllä joten on tavallaan ylellistä kun talvella voi tyytyväisenä kääntää kylkeä lämpimässä sängyssä kun aurat kolaavat ulkona. Niitä isoja remppoja toki tulee myös kerrostaloon, mutta niistä selviää rahalla.
Meillä meni puoli tuntia lumitöihin myräkän jälkeen. Aika tiukka on päivän aikataulu jos se tarkoittaa yöunista tinkimistä.
Tekisin mielelläni pihatöitä ja muutakin, mutta raha- ja elämäntilanteesta johtuen on pakko asua pienessä vuokrayksiössä. Olen joskus miettinyt, etä voisin näin sairaseläkepäivieni ratoksi tarjoutua jollekin avuksi kevyisiin piha- ja kotiaskareisiin (fysiikka ei salli kovin raskaita hommia).
Kyllä on. Yhden hylätyn talon aution pihan raivasin joskus bisnesmielessä. Rempattiin ja myytiin. Ei enää koskaan, kiitos.
Asun kerrostalossa koska tykkään asua kerrostalossa.
Lapsuus meni omakotitalossa pikku syrjäkylässä.
Asun kuuden asunnon taloyhtiössä, meillä tehdään mielellään kaikki hommat itse, myös isännöinti. Asumiskulut on ihan mitättömät, mutta taloyhtiön ylläpidosta ei ole tingitty. Varmasti moni alle 20v vanha ok-talo on paljon rähjäisempi.
Ei pelkät lumityöt olisi este. En vain ole kiinnostunut kökkimään pihatöissä. Itselleni sopii kerrostaloasuminen erittäin hyvin. Ja uskallan jättää asunnon tyhjäksi reissujen ajaksi yms. Asuin kouluikään asti metsäkeskellä, sitten pikkukaupungin keskustan omakotialueella. Sitten missä milloinkin. Myös omakotitalossa Helsingissä. Kerrostalo sopii minulle parhaiten. En oikein ymmärrä miten joillekin on niin vaikeaa sopeutua erilaisiin asioihin? Esim.kerrostaloasumiseen.
Siinähän kolaat, ap. Minä kyllä pärjään ilmankin. Itseasiassa joka kerta kun kuulen lumiauran tuossa pihalla, alkaa hymyilyttää. Minulla on vara maksaa huoltoyhtiölle siitä. Yleensä aurataan aamuyöstä ja silloin on kiva lämpimässä sängyssä kääntää kylkeä ja nukahtaa uudestaan.