Menossa opiskelemaan, vanhemmat toivovat etten muuttaisi
Ne on sitä mieltä että voin aivan hyvin jäädä kotipaikkakunnalle asumaan kun päivittäistä matkaa ei olisi kun alle tunti yhteen suuntaan. Ymmärrän perin hyvin että ne haluaa pitää minut lähellä mutta toisessa vaa'ankupissa painaa ne tunnin matkat.
On oikein huono omatunto koska olen jo mennyt ottamaan vastaan säätiön asunnon ja maksanut siitä takuuvuokrat enkä halua tuottaa vanhemmilleni mielipahaa.
Onko järkevää sanottavaa tähän?
Kommentit (24)
En ota sen enempää kantaa siihen, mitä aloittajan tulisi tehdä, mutta voin kertoa oman kokemukseni.
.
Kun pääsin 18-vuotiaana opiskelemaan, halusin heti muuttaa pois kotoa omilleni asumaan, mutta äitini ei päästänyt. Äiti uhkaili itsemurhalla, heittäytyi marttyyriksi, kiristi ja raivosi. Jäin siis kotiin asumaan, hoidin äitiä ja äidin huushollia ja menetin nuoruuteni.
.
Nyt kolmekymppisenä tunnen olevani muista ikäisistäni "jälkeenjäänyt". Ikätovereillani on omakotitalot, puolisot ja lapset kun taas itse muutin vasta viisi vuotta sitten omilleni ja tällä hetkellä tunnen eläväni jossain omituisessa nuoruuskuplassa.
.
En ole katkera äidilleni, koska hänellä ei aikanaan ollut ketään muuta kuin minut ja hän halusi pitää minut luonaan keinolla millä hyvänsä. Mutta itselleni olen vihainen siitä, etten uskaltanut ajoissa irrottautua äidin ylivallasta.
Miksei vanhempasi halua, että muutat omillesi? Tarvitsevatko paljon apua kotitöissä tms?
Täysi-ikäisenä voit tehdä ihan mitä haluat. Minäkin jäisin lasta ikävöimään jos hän haluaisi nuorena muuttaa pois, mutta toisaalta itsenäistyminenkin on tärkeää. Mutta jos muuttaa omilleen, on myös oltava kykyä maksaa elämisensä. Et voi olettaa automaattisesti että vanhemmat kustantavat itsenäistymisesi, vaikka varmasti useimmat isät ja äidit haluavat auttaa lapsiaan jollain tavalla.
Itsellä taisi olla matkaa kotiovelta ylioistolta 45 minuuttia aikanaan moottoritietä pitkin eikä kysymykseen olisi edes tullut asua kotoa, onneksi viksut vanhemmat eivät moista edes esittäneet. Kaikelle on aikansa, myös kotona asumiselle.