Ottaako lähipiirisi kaiken irti ammatistasi?
Tunnen oloni hyväksikäytetyksi. Olen ammatiltani hieroja ja siitä kyllä ottaa ystävät ja sukulaiseni kaiken irti. Pitäisi opetella sana EI.. :( Olisi kiva joskus nähdä ystäviä ihan kuulumisien vaihtamisen merkeissä mutta aina pitää olla kipeitä lihaksia vääntelemässä. Muita?
Kommentit (55)
"Pitäisi resepti saada, ei nyt varmaan tarvii lääkäriaikoja varailla...?"
No joo. Olen sairaanhoitaja. Tai en mä tiedä ottaako ne nyt niin irti mitään. Ihan itse yleensä lupaan poistaa ompeleet, vaihtaa haavasiteet, tarkistaa lääkelistan tai suomentaa lääkärin tekstit tai katsoa läpi labravastaukset. Mun ja miehen sisarukset usein soittaa jos on jotain lastentautijuttua tai joku ensiapuluonteinen asia (niinkuin vaikka pitääkö ampiaisen piston takia mennä lääkäriin tms.). Onhan se kaikille mukavampaa, ettei tarvii kuormittaa päivystysjonoa.
Ja omasta puolestani saan kyllä aina apua sukulaisilta ja tuttavilta, jos heidän ammattiosaamistaan tarvitsen.
No joo. Olen sairaanhoitaja. Tai en mä tiedä ottaako ne nyt niin irti mitään. Ihan itse yleensä lupaan poistaa ompeleet, vaihtaa haavasiteet, tarkistaa lääkelistan tai suomentaa lääkärin tekstit tai katsoa läpi labravastaukset. Mun ja miehen sisarukset usein soittaa jos on jotain lastentautijuttua tai joku ensiapuluonteinen asia (niinkuin vaikka pitääkö ampiaisen piston takia mennä lääkäriin tms.). Onhan se kaikille mukavampaa, ettei tarvii kuormittaa päivystysjonoa.
Ja omasta puolestani saan kyllä aina apua sukulaisilta ja tuttavilta, jos heidän ammattiosaamistaan tarvitsen.
Ei töistäni, mutta harrastuksesta ja kädentaidoista kyllä. Teen kaikkien tuttujen juhliin kakkuja, jopa miehen työkaverit, jotka ovat nähdeet kuvia kyselevät voisiko minulta tilata, mutta siihen en sentään ole suostunut. Taas teen 60 vuotisille tarjottavia, ja häätarjottavatkin olen yksiin häihin hoitanut. Jopa naapurit kyselee, jos voisin tehdä pientä vaivanpalkkaa vastaan, eli käytännössä tarvikkeiden jälkeen jäis käteen max. 10€, aika pieni tuntipalkka jäis. Huvittavinta muuten on, että meidän naapurissa asuu kondiittori, joka myös on tehnyt näitä kakkuja eteenpäin ja jopa hän olisi halunnut tilata kakun lapsensa syntymäpäiville minulta, jolla ei mitään koulutusta asiaan ole.
Toinen mitä kaverit ja perhe käyttää on hiustenlaitto"apu". Usein laitan koko perheen tukat juhliin tai kavereideni. Tosin tästä nautinkin, enkä koe sitä mitenkään stressaavana.
Mieheni on rakennusmies ja sähkömies toiselta ammatiltaan. Sitä yrittää hyödyntää myös niin perhe, kaverit kuin naapuritkin.
Mies tietokoneinsinööri ja aina saa olla korjaamassa koneita.
Sopivasti. Neuvoja kysellään paljon ja arviota siitä kannattaisiko mennä lääkäriin. Tietysti myös kaikki niitä pieniä hoitotoimenpiteitä, joita voi tehdä kotioloissa. Ei minua haittaa, tieämykseni on ilmaista ja ei auttamisen määrästä kämmenet ole rakoille menneet.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:58"]Mies tietokoneinsinööri ja aina saa olla korjaamassa koneita.
[/quote]
Etkö itse ole mitään kun pitää miehen puolesta vastailla?
Ei tarvitse olla edes ammatti, riittää kun muuten tietää esim. tietokoneasioita. Aina on joku pyytämässä apua tietokoneensa kanssa ja parhaimmillaan on pyydetty kurssia koneen käyttöön. Aidin koneen tosin pidän kunnossa mukisematta, opettihan hän minulle kaikki elämän perustaidot.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:52"]
Haluaisin sanoa, että ei, mutta yllättävää kyllä, minulta kysellään aivan jatkuvasti neuvoa ja lykätään etenkin ongelmaiset lapset hoidettavaksi. Olen lastensuojelutyössä ja erikoistunut perhetyöhön. Kyllä tiedän tuttavien tuttavienkin nuorten huumekokeilut ja perheväkivaltatilanteet. Luulisi, että olen aika viimeinen ihminen, jolle halutaan kertoa, onhan minulla ihan viran puolesta velvollisuus tehdä ls-ilmoitus.
[/quote]
Miksi lastensuojelutoimenpiteitä pitäisi pelätä silloin kun ilmiselvästi väliintulon tai avun tarvetta on? Kummallinen ammattilainen olet, kun "omaa pesääsi noin likaat."
Kyllä. Kakkujentekoon, ripsi-kulmavärjäyksiin ja nyppimiseen, parturoin, teen kampauksia, meikkaan. Osa harrastuksia. En saa muilta apua. Nyt vasta huomasin paljonko osaan enemmän kuin muut, tuntuupa kivalle :)
Oon sanonut että taksa on 89e/h + alv. Eivät yritä enää.
Ei todellakaan :). En tee mitään niin hyödyllistä.
Minulta ei kukaan pyydä ammattiapua. Olen seminologi.
Mun ammatti on harvinainen ja ei hyödytä lähipirissä tai tuttavissa ketään. Sen sijaan muu koulutuksen mukanaan tuoma taito aiheuttaa avunpyyntöjä. Olen haka täyttämään kelan, kunnan tai minkä tahansa instanssin lomakkeita, tekemään valituksia tai anomuksia, kirjoittamaan raportteja jne. Tätä taitoa sitten hyödynnetään säännöllisen epäsäännöllisesti. Omaa lapsuudenperhettä ja miehen perhettä autan aina. Muita autan jos jaksan ja asia on mielestäni helppo ja tulos varma.
Miehellä on tavarakuriirifirma. Häneltä ollaan aina lainaamassa pakettiautoa "eihän tartte muuta kuin bensat maksaa". Työntekijät saa lainata bensakuluja vastaan, muille ei lainata. Jos mies ehtii, niin ajaa itse muuttoapuana.
"Sanos ny, kun oot rakennusinsinööri"
En sano. Tai sanon jotain todella pyöreetä. En tahdo olla vastuussa, kun toiset homehduttaa talonsa jollain kummallisilla korjaustoimenpiteillä, enkä jaksa perehtyä, mikä on oikein ja mikä väärin, ja onko edes oikeeta ja väärää, jos on vain paskoja vaihtoehtoja.
"Naapurin pena tarttis ladon piirrokset, mä annoin sille sun numeron ja lupasin että piankos sä piirrät"
Vitun kiva, en piirrä.