Pystyykö 10-vuotiaan "seurustelun" estämään?
10-vuotiashan ei liiku vielä edes kovin kauas kodista ilman aikuista ja muutenkin noin pientä pystyy vielä jonkin verran vahtimaan. Voiko sen ikäisen seurusteluleikit estää?
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 15:49"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 15:36"][quote author="shatteredslashK" time="08.06.2015 klo 15:22"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 15:19"] [quote author="shatteredslashK" time="08.06.2015 klo 15:17"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 15:15"] [quote author="shatteredslashK" time="08.06.2015 klo 15:14"]Alapeukuttajat voisivat toki perustella kantansa. [/quote] Alapeukutin, koska 10v on lapsi eikä lasten kuulu leikkiä aikuisia. [/quote] Kiellät siis varmaat kotileikitkin eskari-ikäisiltä? [/quote] Onko kivaa ymmärtää tahallaan väärin? Tarkoitin tuollaisia asioita kuten seurustelua, samaan laariin menee meikkaaminen alle 12-13-vuotiailla jne. Miksi pienten lasten tulisi olla ja käyttäytyä kuin aikuiset? [/quote] Ei tuon ikäisten seurustelu ole yhäkään mitään sen kummempaa kuin kädestä pitämistä ja halailua. Hardcoreimmat antavat korkeintaan poskisuukkoja. Onko sinusta väärinymmärtäminen kivaa, vai etkö tiedä lapsista mitään? [/quote] Ihan vain tiedoksi, minun ja serkkuni "leikki" johti seksiin ja oltiin alle kymmenen vuotiaita. Onneksi ei sattunut mitään ja tapahtui vain kerran. [/quote] MITÄH?? Miten noin nuoret edes pystyy harrastamaan seksiä? Voiko pojalla edes seistä
[/quote]
MITÄH?? Poikasikiöillä seisoo todistettavasti jo kohdussa, joten aika typerä kysymys. Siittiöitä sen sijaan alkaa kehittyä vasta murrosiässä.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 17:01"]
tuota noin... mitä oikeastaan haluat saavuttaa sillä että pidät lastasi henkisellä tasolla vankina myös täysi-ikäisenä? siltä tuo nimittäin vähän vaikuttaa. jos halusit pienen olennon joka pysyy koko ikänsä sinusta riippuvaisena ja tottelee sokeasti, niin olisit hankkinut koiran.
[/quote]
Koira ei osaa siivota, laittaa ruokaa ja vahtia tai kuskata pikkuveljeä. Eikä kykenisi olemaan töissä meidän firmassa muuta kuin tietysti vahtikoirana.
Äitini suhtautui hyvin kielteisesti poikien kanssa hengailuun ja teiniseurusteluun, kun olin itse lapsi. Syy oli toki ymmärrettävä: hän halusi kasvattaa minusta itsenäisen tytön, joka keskittyy kouluun eikä roiku pojissa. Täysi-ikäisyyden kynnyksellä tunsinkin sitten jotenkin syyllisyyttä poikien tapailusta eikä ihastuksista tai pojista tehnytkään mieli kertoa äidille. Olen vieläkin (parikymppinen nuori nainen siis olen) hieman pidättyväinen tapailusuhteissani. En myöskään ala kovin luonnollisesti kaveeraamaan poikien kanssa, ajattelen jotenkin automaattisesti että tytöt ja pojat hengailevat erikseen. Mitään pahaa äitini ei tarkoittanut, mutta hänen asenteensa oli kyllä hieman liian ankara.
Miksi haluaisit siis syyllistää tytärtäsi? Eihän tuon ikäiset mitään halailua kummempaa harrasta. Pidät huolen että pääpaino on koulunkäynnissä, vapaa-ajalla nyt luulisi saavan hengailla poikien kanssa.
Missä on mennyt vikaan kun 10-vuotias haluaa seurustella? Jossain on mennyt vikaan.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 17:47"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 17:01"]
tuota noin... mitä oikeastaan haluat saavuttaa sillä että pidät lastasi henkisellä tasolla vankina myös täysi-ikäisenä? siltä tuo nimittäin vähän vaikuttaa. jos halusit pienen olennon joka pysyy koko ikänsä sinusta riippuvaisena ja tottelee sokeasti, niin olisit hankkinut koiran.
[/quote]
Koira ei osaa siivota, laittaa ruokaa ja vahtia tai kuskata pikkuveljeä. Eikä kykenisi olemaan töissä meidän firmassa muuta kuin tietysti vahtikoirana.
[/quote]
Repesin vahtikoiralle :D :D :D
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 17:12"]
Ei jumalauta mammat, ootteko te kaikki jotain pissisäippiä, kun ootte sitä mieltä, että on jopa toivottavaa, että 10-vuotias seurustelee? Tehän oottte ihan sekaisin! 10-vuotias on vielä pieni lapsi, jonka kuuluu leikkiä ihan muita leikkejä kuin seurusteluleikkejä. Aikuista ehtii leikkiä myöhemminkin.
Jotenkin on tullut semmoinen kuva, että lapset totutetaan jo pieninä luuhaamaan kauppakeskuksissa ja niiden leikki on shoppailua. Ja nyt näköjään sen lisäksi seurustelua! Ihan järkkyä!
[/quote]
Taitaa nämä mammat olla itse niitä ysärillä 15-vuotiaana raskautuneita. Itse olen elänyt lapsuuteni 70-80-lukujen taitteessa eikä silloin tällaista ollut.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 16:23"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 15:10"]
10-vuotiashan ei liiku vielä edes kovin kauas kodista ilman aikuista ja muutenkin noin pientä pystyy vielä jonkin verran vahtimaan. Voiko sen ikäisen seurusteluleikit estää?
[/quote]
Alapeukutin, koska olen huomannut, että nämä seurustelevat 10 vuotiaat ovat järjestäen niitä, jotka lojuvat nurkissa ostareilla jne.
Lapsi kun harrastaa ja vanhemmilla on hänelle aikaa, niin eipä mieti vielä seurusteluita.
[/quote]
Just näin! Itse asiassa vähän paremmilla alueilla ei ees oo tollasta ilmiötä.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 15:19"][quote author="shatteredslashK" time="08.06.2015 klo 15:17"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 15:15"]
[quote author="shatteredslashK" time="08.06.2015 klo 15:14"]Alapeukuttajat voisivat toki perustella kantansa. [/quote] Alapeukutin, koska 10v on lapsi eikä lasten kuulu leikkiä aikuisia.
[/quote]
Kiellät siis varmaat kotileikitkin eskari-ikäisiltä?
[/quote]
Onko kivaa ymmärtää tahallaan väärin? Tarkoitin tuollaisia asioita kuten seurustelua, samaan laariin menee meikkaaminen alle 12-13-vuotiailla jne. Miksi pienten lasten tulisi olla ja käyttäytyä kuin aikuiset?
[/quote]
Pienet lapset eivät seurustele kuten aikuiset. Seukataan ku pelataan pleikkaria yhdessä jne. Ei mitään aikuisen leikkimistä edes koska on niin kaukana aikuisten seurustelusta. Voi huoh. Oot varmaan ollu tosi epäsuosittu kun et oo 10v seurustellu.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 17:55"]
Missä on mennyt vikaan kun 10-vuotias haluaa seurustella? Jossain on mennyt vikaan.
[/quote]
Ei missään. Ympäristöllä ja kaveripiirillä on varmasti merkitystä. Eräs tuttu opettaja kertoi, kuinka samassa koulussa luokkien välilläkin on eroja: toisella luokalla tytöt ja pojat ovat tiukasti erillään, toisella luokalla työillä ja pojilla on monenlaista säpinää keskenään, on avoimia ihastumisia ja seurustelua.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 16:35"]Ei 10 v kuulu seurustella edes leikistä!
10 vuotias on vielä lapsi, ei todellakaan ole kiire aikuisten maailmaan.
Ehkä oon sota-ajalta ajatuksineni.. Vanhin lapseni on 20, hän oli täysin lapsi vielä 10 vuotiaana.. Leikki barbeilla eikä miettinyt kundien käsistä pitelemisiä
[/quote]
Ei 10v pidä edes kädestä. Seurustelu on 10-vuotiaalle sitä että voi olla vastakkaisen sukupuolen kaveri ja voi vaikka mennä sen pihalle kiikkumaan tai vaikka pelailemaan tietokonetta yhdessä. Mutta kyllä mä olin jo 6lk mennessä pussaillut monia poikia kuten muutkin NORMAALIT lapset, eli kannattaa alkaa valmistautumaan, siihen ei mene enää kauaa.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 18:03"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 16:23"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 15:10"]
[/quote]
Alapeukutin, koska olen huomannut, että nämä seurustelevat 10 vuotiaat ovat järjestäen niitä, jotka lojuvat nurkissa ostareilla jne.
Lapsi kun harrastaa ja vanhemmilla on hänelle aikaa, niin eipä mieti vielä seurusteluita.
[/quote]
Just näin! Itse asiassa vähän paremmilla alueilla ei ees oo tollasta ilmiötä.
[/quote]
Hajosin. Rikkaiden lapset ei siis kehity normaalisti vaan ovat henkisesti jälkeenjääneitä. Hyvä tietää.
10 vuotiaiden seurustelu voi olla leikkiä, tykkäämisen harjoittelua, kädestä pitämistä ja suukkoja. Olisi kuitenkin naivia kuvitella, että kysessä olisi automaattisesti harmiton ja turvallinen suhde. Osa kehittyy varhemmin, osa lapsista on altustunut itse hyväksikäytölle, on monia syitä siihen, miksi yksi 10 vuotias voi johdatella, painostaa, pakottaa tms. toisen tilanteisiin, joissa mennään liian pitkälle ja toisen rajojen yli. Lapset eivät tunnista ehkä itsekään, onko se vain leikkiä, jos se on tykkäämisleikkiä, seurusteluleikkiä tai seksin leikkimistä. 10 vuotiaat voivat ottaa genitaalikosketusta, hiplata, joku voi penetroida sormella tai esinellä, jäljitelä seksiasentoja, yksi säikähtää oman kehon reaktioita, tuon ikäinen voi jopa laueata. Tai riskit voivat liittyä ihan johonkin muuhun.
On tärkeää puhua oman lapsen kanssa konkreettisesti, mikä on ok ja mikä ei. On hyvä, jos lapsilla on tilaa ja yksityisyyttäkin, mutta samalla on hyvä pysytellä saatavilla. Olen kertonut ihan suoraan näistä asioista lapsille ja muistuttanut, että myös heillä on täysi vastuu kunnoittaa toista osapuolta emotionaalisesti ja ruumiillisesti myös.
Milloin on sitten se aikuistenmaailmaan siirtymisaika?.
Kuka sitten kertoo, että miten siellä aikuistenmaailmassa toimitaan, jos leikkiminen ja "harjoittelu" on kielletty.
Ainakin täälläpäin tuo 10vuoden ikä on se, kun se toinen sukupuoli alkaa kiinnostamaan. Puhutaan ihastuksista ja "seukataan" sitten. Ja se seurustelu on sitä yhdessä leikkimistä, yleensä porukassa, missä on useampia "pariskuntia".
Halaaminen on sellainen pitkään perhosia mahanpohjalle aiheuttava tapahtuma.
Kyllä minä näen tämän vain yhtenä ikäkautena, jolloin opitaan paljon siitä toisesta sukupuolesta ja opitaan niitä seurustelukuvioita jne.
Yhtä hyvin voisi sanoa, että lapset eivät voi leikkiä korista tai kauppaa. Aivan yhtä paljon se on aikuisten juttuja.
Enemmänkin kiinnittäisin huomiota niiden ihmisten päänsisältöön, jotka kieltää tuon ikäisten seurustelun "aikuistenjuttuna". Jos ajattelee, että 10 vuotiaat harrastavat seksiä ja rietastelevat heti kun ovat kosketusetäisyydellä toiseen sukupuoleen, niin silloin oma ajatusmaailma on pahanlaisesti häiriintynyt..
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 15:47"]
[quote author="shatteredslashK" time="08.06.2015 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 15:36"] [quote author="shatteredslashK" time="08.06.2015 klo 15:22"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 15:19"] [quote author="shatteredslashK" time="08.06.2015 klo 15:17"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 15:15"] [quote author="shatteredslashK" time="08.06.2015 klo 15:14"]Alapeukuttajat voisivat toki perustella kantansa. [/quote] Alapeukutin, koska 10v on lapsi eikä lasten kuulu leikkiä aikuisia. [/quote] Kiellät siis varmaat kotileikitkin eskari-ikäisiltä? [/quote] Onko kivaa ymmärtää tahallaan väärin? Tarkoitin tuollaisia asioita kuten seurustelua, samaan laariin menee meikkaaminen alle 12-13-vuotiailla jne. Miksi pienten lasten tulisi olla ja käyttäytyä kuin aikuiset? [/quote] Ei tuon ikäisten seurustelu ole yhäkään mitään sen kummempaa kuin kädestä pitämistä ja halailua. Hardcoreimmat antavat korkeintaan poskisuukkoja. Onko sinusta väärinymmärtäminen kivaa, vai etkö tiedä lapsista mitään? [/quote] Ihan vain tiedoksi, minun ja serkkuni "leikki" johti seksiin ja oltiin alle kymmenen vuotiaita. Onneksi ei sattunut mitään ja tapahtui vain kerran. [/quote] No jos kerran ei ole mitään traumoja kummallakaan, niin mikä sitten on ongelma? [/quote] Se että siinä olisi voinut käydä huonosti, kuten tulla raskaaksi.
[/quote]
Aika harva alle kymmenvuotias poika tuottaa siittiöitä ja aika harvalla alle kymmenvuotiaalla tytöllä on alkanut kuukautiset, joten todennäköisyys on häviävän pieni...