Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä korkeakoulutuksen saaneet ajattelevat meistä duunareista

Vierailija
08.06.2015 |

Pitävätkö insinöörit itseään viisaampina tai ajattelevatko meistä pienemmälle koulutustasolle jääneistä että olemme tyhmiä emmekä olisi kyenneet saamaan samaa koulutusta tai työtä kuin heillä? Entä voinko olla ylpeä elämästäni vaikka olen duunari? Miksi korkeakouluttautuneet ihmiset mittaavat ihmisarvoa älyllä ja älyä koulutuksen tasolla?

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajattele juuri mitään. Itse asiassa kaveripiiriini ei edes kuulu ketään, jolla olisi vain opisto- tai ammatillinen koulutus. Vanhempani ovat asiantuntija-ammateissa kauppaoppilaitospohjalta, ja he ovat ihan hyviä tyyppejä.

Vierailija
22/66 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:32"]

En arvota ihmisiä koulutuksen perusteella. Yliopiston käyneissä on täysiä ääliöitä, jotkut duunarit taas ovat todella fiksuja ja sivistyneitä. Ainoa mikä joskus häiritsee on että jotkut duunarit ovat itse joskus alemmuudentuntoisia, siis vähättelevät itseään ja olettavat että kaikki akateemiset pitävät heitä huonompina.

Nämä ihmiset jotka korostavat omaa erinomaisuuttaan lyttäämällä muita, ovat vain huonosti käyttäytyviä ja sivistymättömiä. 

Ap, kirjoituksestasi tuli mieleen semmoinenkin näkökulma, että oletko varma että tuttavasi juhlissa leveilivät ja ylpeilivät koulutuksellaan? Koulujutuista voi keskustella neutraalistikin, tarkoittamatta mitään pahaa. Aina ei vain tule mieleen että joukossa on joku joka voi kokea sen ylpeilynä. Ei se että puhuu omia koulujuttujaan tarkoita, että arvostelisi millään lailla niitä joilla on matalampi koulutus.  Kuulostaa, että vaikka olet enimmäkseen tyytyväinen elämääsi, pidät kuitenkin ammattiasi vähän huonompana. Onko näin?

[/quote]

Eivät kaikki  leveilleet ja ylpeilleet, mutta oli muutama sellainen juttu jotka saivat tuntemaan alemmuudentunnetta ja koin että nämä ihmiset tekivät sen tarkoituksella ollakseen itse yläpuolellani. Itselläni on parikin ammattia ja joskus suunnitelmissani oli kouluttautua korkeammin, nykyään olen tyytyväinen tämän hetkiseen työhöni joten en aijokkaan mennä enään kouluun. Elämäni on hidasta ja helppoa.

Ongelma näiden tuttujeni kanssa taitaa olla eri arvot. Itse arvostan ihmisessä aitoutta ja avuliaisuutta. Tuttuni arvostaa älyä. Näin koen ettei tuttuni arvosta minua, enkä itse arvosta häntä, arvomme ovat erinlaiset. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on naimisissa duunarin kanssa, lähtöisin duunariperheestä ja sedät ja tädit on duunareita, ei pääse eristäytymään mihinkään kuplaan, jossa kuvittelisi duunaritaustaisten ihmisten olevan jotenkin huonompia tai parempia kuin korkeakoulutettujen.

Vierailija
24/66 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu onko korkeakoulutuksen saanut kokoomuslainen vai vassari.

Vierailija
25/66 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:24"]Heikompaa ainesta.

T: Akateemikko
[/quote]

Kuka niistä muutamasta suomalaisesta akateemikosta olet? Tieteen vai taiteen puolelta?

Vierailija
26/66 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:52"]

[/quote]

Se Vassari ei arvosta duunareita, mutta kokkari tietää, ettei rahaa tule, jos duunareita olisi?

Vierailija
27/66 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en mitään pelkästään sen perusteella, koska ei koulutus ole ainut ihmistä määrittelevä tekijä.

Vierailija
28/66 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koulutukseltani FM AO. En katso duunareita lainkaan alaspäin. Minusta on hienoa, että osataan tehdä jotain työtä hyvin. Käy kateeksi jotain puuseppää tai asentajaa, joka osaa näppärästi korjata vian kuin vian tai rakentaa puusta hienoja, kestäviä ja yksilöllisiä huonekaluja mihin tahansa tarpeeseen. Joku siivooja on tosi tärkeä henkilö myös, koska pidän siististä ympäristöstä ja on kiva mennä vaikka siistiin vessaan. Roskakuskit ovat tärkeitä, kun kuskaavat pois roskat häiritsemästä, ym. ym. Korkeasti koulutettuihinkin mahtuu kaikenlaisia sekopäitä, joten koulutus ei todellekaan tee ihmisestä välttämättä parempaa. Monet duunarit ovat ihmisimäkin tosi mukavia ja heiltä voi kuulla kaikenlaisia elämän viisauksia ja analyyseja eri asioista.

Vierailija
29/66 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen välillä kateellinen siitä, että työpäivät ovat säännöllisen mittaisia eikä töitä tarvitse tuoda kotiin, kahvi- ja ruokatauot ehtii pitää ja jos töitä joutuu tekemään iltaisin tai viikonloppuisin, siitä maksetaan lisää palkkaa.

Toisaalta olen kiitollinen, että kaikenlaiselle työlle on tekijänsä ja että esim. saan olla puhtaassa ympäristössä ja kaupassa on koko ajan kaikkia tuotteita. Ilman sitä kukaan ei tekisi viikkoa kauempaa mitään työtä!

Joskus ärsyttää, kun joku valittaa, ettei työtä löydy pikkupaikkakunnalta ja hyvähän sinun on, kun on koulutus. Mutta eihän minullakaan ollut koulutusta ennen kuin sen itse hankin! Ikävuodet 20-30 oli kyllä yhtä taistelua opintojen, opintotukien, lainojen, koko ajan vaihtuvien asuntojen, pätkätöiden ja ihmissuhdekiemuroiden kanssa kaukana kotipaikkakunnalta kalliissa kaupungissa ilman läheisiä. Eli kyllä sen koulutuksen eteen joutuu myös uhraamaan aika paljon, vaikka lopputulos näyttääkin muiden silmissä hienolta.

Vierailija
30/66 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsovat nenänvartta pitkin aina kun kerkiävät mutta samaan hengenvetoon kiukuttelevat keskenään kuinka vessapaperi on yleisestä käymälästä loppu, roskakorit tyhjentämättä, kaupan hyllyt täyttämättä ja bensa loppu huoltoasemalta eikä päiväkodissakaan ole ketään lapsesta huolehtimassa... Siis jos meitä duunareita ei olisi!

Kaikki ei voi olla insinöörejä ja maistereita, myös duunaria tarvitaan jotta yhteiskunta yleensäkään pyörisi.

Vierailija
31/66 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on korkeakoulutus, enkä koskaan mieti omaa tai muiden titteleitä. Kyllä työ tekijänsä tarvitsee. Johonkin tarvitaan korkeampi koulutus ja johonkin ei. Pidän itseäni ja duunareita samanarvoisina.. Arvotan ihmiset ihan muiden ominaisuuksien mukaan, koulutus ei kuulu siihen millään tavalla.

Vierailija
32/66 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse maisteri, mutta sekä lapsuudenperheeni, puolisoni että puolisoni perhe ovat duunareita. Heillä on kaikilla paljon käytännön osaamista ja ymmärrystä, jota taas akateemisilta kavereiltani puuttuu. Lisäksi yleissivistys on ihan yhtä korkea, joten en oikeastaan näe suurtakaan eroa akateemisiin verrattuna. Ainoa ero on oikeastaan siinä, onko erikoistuttu teoreettiseen vai käytännön alaan.

Ylipääätäänhän korkeakoulutus tarkoittaa vain tiettyyn alaan erikoistumista. Sse ei tuo automaattisesti mitään suurempaa viisautta tai yleissivistystä, vaikka jotkut niin kuvittelevatkin. Kaikkein eniten minua oikeastaan huvittavat korkeakoulutetut, jotka kuvittelevat olevansa jotenkin ihmeellisiä. Heidät kannattaa jättää omaan arvoonsa.

Ei muuten kannata mitenkään hävetä, jos ei tunne eri koulutusjärjestelmien nimikkeitä, sisältöjä jne. Eivät läheskään kaikki korkeakoulutetutkaan tunne kuin omansa paitsi ehkä kavereidensa kautta. Ei niiden tunteminen ole yhtään tärkeämpää kuin amiskoulutustenkaan tunteminen.

Vierailija
33/66 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 14:00"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:52"]

[/quote]

Se Vassari ei arvosta duunareita, mutta kokkari tietää, ettei rahaa tule, jos duunareita olisi?

[/quote]

Vassari ei arvosta rasistista, homofobista ja lassukkaa duunaria, muita kylläkin. Kokkareella ehkä toisinpäin.

Vierailija
34/66 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei akateemiset ajattele mitään duunareista, mutta duunarit haukkuvat akateemisia aina tilaisuuden tullen.

Vierailija
35/66 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus oli taas mitä oli, koska insinöörekin on monenlaisia eikä kaikki ole korkeakoulusta. Tämänhän halusit kuulla´.

Mutta itse asiaan, ammattimies (tai nainen) on ammattimies onko koulutus tai titteli mikä tahansa. Mutta  maailmassa on vielä paljon korjattavaa jos ja kun putkimies tienaa enemmän kuin oppinut´;).

Vierailija
36/66 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:35"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:16"]

Mistä lähtien insinööri on ollut korkeakoulutettu :D ? Ei tuo nyt kovin imartelevaa kerro ap duunarin ajattelukyvystä ja sivistyksestä, jos "insinööri" tulee ekana mieleen korkeakoulutuksen saaneesta henkilöstä. 

[/quote]

No  insinööri tuli mieleeni nyt siitä syystä että.... en jaksa perustella. Ja kyllä minä luen korkeakoulutetuksi ihmisen joka on suorittanut korkeakoulun ammattikorkeassa tai yliopistossa.

Kuulut  juurikin kohderyhmään josta puhuin, todennäköisesti yliopistossa opiskelleena nyt sitten etsit aina todisteita siitä että olet älykkäämpi kuin muut ja perustelet muiden ja varsinkin duunarien typeryyttä kaikenlaisilla syillä tietämättömyydestä ja yleissivistyksestä. Kohta varmaankin korjaat kirjoitusvirheeni. Ap

[/quote]

En ole tuo, jolle vastasit, mutta vastauksessasi yksi lause osui silmään. Tämä ei tietenkään ole vain kouluttautumattomien piirre, mutta heille tyypillisempää; asioita ei viitsitä perustella. Mielipiteitä heitellään ilmaan, mutta perusteluita ei anneta. Se on minusta laiskan ja ajattelemattoman ihmisen piirre. 

Vierailija
37/66 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan kaikkia rehellistä työtä tekeviä ihmisiä koulutukseen tai palkkatasoon katsomatta. Valitettavasti etenkin duunarimiehillä on monesti pahoja alemmuuskomplekseja, jotka käyvät ilmi minun koulutukseni vähättelynä (olen siis nainen ja hammaslääkäri). Ei siis duunarimiesten kannata yleistää, että aina on niin päin, ettei naiselle kelpaisi vähemmän koulutettu mies, vaan joskus se vähemmän koulutettu mies saa ihan omalla käytöksellään sen aikaan. 

Vierailija
38/66 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 14:22"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:35"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:16"]

Mistä lähtien insinööri on ollut korkeakoulutettu :D ? Ei tuo nyt kovin imartelevaa kerro ap duunarin ajattelukyvystä ja sivistyksestä, jos "insinööri" tulee ekana mieleen korkeakoulutuksen saaneesta henkilöstä. 

[/quote]

No  insinööri tuli mieleeni nyt siitä syystä että.... en jaksa perustella. Ja kyllä minä luen korkeakoulutetuksi ihmisen joka on suorittanut korkeakoulun ammattikorkeassa tai yliopistossa.

Kuulut  juurikin kohderyhmään josta puhuin, todennäköisesti yliopistossa opiskelleena nyt sitten etsit aina todisteita siitä että olet älykkäämpi kuin muut ja perustelet muiden ja varsinkin duunarien typeryyttä kaikenlaisilla syillä tietämättömyydestä ja yleissivistyksestä. Kohta varmaankin korjaat kirjoitusvirheeni. Ap

[/quote]

En ole tuo, jolle vastasit, mutta vastauksessasi yksi lause osui silmään. Tämä ei tietenkään ole vain kouluttautumattomien piirre, mutta heille tyypillisempää; asioita ei viitsitä perustella. Mielipiteitä heitellään ilmaan, mutta perusteluita ei anneta. Se on minusta laiskan ja ajattelemattoman ihmisen piirre. 

[/quote]

No voi just. Siksi kun olin juhlissa jossa nimenomaan insinöörit ja diplomi-insinöörit esittäytyivät ja heidän kanssaan keskustelin asioista ja osasta heistä sai vaikutelman että pitävät minua alemman kastin ihmisenä kun koulutustasoni on ammattitutkinto. Ja kyllä, olin laiska kun en jaksanut perustella miksi nyt sitten kohdensin aloitukseni juuri insinööreihin, laiskuuteni johtui ärtymyksestä ja huvittuneisuudesta jonka kirjoittaja sai aikaan olemalla juuri sellainen kuin aloituksessani hain. Ap

Vierailija
39/66 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normiduunareista en ajattele mitään koska ihan samanlaisia palkkalaisia nekin on.

Niistä duunareista ketkä kokee oikeudekseen alkaa vittuilemaan korkeammin koulutetuille että "eihän ne edes oikeita hommia tee" tms työmiespaskaa niin niitä kyllä tylytän takaisin aivan samalla mitalla.

t. molemmat vanhemmat duunareita, itse yliopiston käynyt.

Vierailija
40/66 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 14:18"]

Olen itse maisteri, mutta sekä lapsuudenperheeni, puolisoni että puolisoni perhe ovat duunareita. Heillä on kaikilla paljon käytännön osaamista ja ymmärrystä, jota taas akateemisilta kavereiltani puuttuu. Lisäksi yleissivistys on ihan yhtä korkea, joten en oikeastaan näe suurtakaan eroa akateemisiin verrattuna. Ainoa ero on oikeastaan siinä, onko erikoistuttu teoreettiseen vai käytännön alaan. Ylipääätäänhän korkeakoulutus tarkoittaa vain tiettyyn alaan erikoistumista. Sse ei tuo automaattisesti mitään suurempaa viisautta tai yleissivistystä, vaikka jotkut niin kuvittelevatkin. Kaikkein eniten minua oikeastaan huvittavat korkeakoulutetut, jotka kuvittelevat olevansa jotenkin ihmeellisiä. Heidät kannattaa jättää omaan arvoonsa. Ei muuten kannata mitenkään hävetä, jos ei tunne eri koulutusjärjestelmien nimikkeitä, sisältöjä jne. Eivät läheskään kaikki korkeakoulutetutkaan tunne kuin omansa paitsi ehkä kavereidensa kautta. Ei niiden tunteminen ole yhtään tärkeämpää kuin amiskoulutustenkaan tunteminen.

[/quote]

Täsmälleen sama. Mun yksi opiskelukaveri kyllä miettii miten akateeminen ihminen voi elää yhdessä duunarin kanssa, kun ei muka ole mitään puhuttavaa. Yllättäen mun duunarimieheni kykenee kuitenkin puhumaan ihan samoista asioista kuin minäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä