mitä korkeakoulutuksen saaneet ajattelevat meistä duunareista
Pitävätkö insinöörit itseään viisaampina tai ajattelevatko meistä pienemmälle koulutustasolle jääneistä että olemme tyhmiä emmekä olisi kyenneet saamaan samaa koulutusta tai työtä kuin heillä? Entä voinko olla ylpeä elämästäni vaikka olen duunari? Miksi korkeakouluttautuneet ihmiset mittaavat ihmisarvoa älyllä ja älyä koulutuksen tasolla?
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 15:56"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 14:45"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 14:22"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:16"]
Mistä lähtien insinööri on ollut korkeakoulutettu :D ? Ei tuo nyt kovin imartelevaa kerro ap duunarin ajattelukyvystä ja sivistyksestä, jos "insinööri" tulee ekana mieleen korkeakoulutuksen saaneesta henkilöstä.
[/quote]
No insinööri tuli mieleeni nyt siitä syystä että.... en jaksa perustella. Ja kyllä minä luen korkeakoulutetuksi ihmisen joka on suorittanut korkeakoulun ammattikorkeassa tai yliopistossa.
Kuulut juurikin kohderyhmään josta puhuin, todennäköisesti yliopistossa opiskelleena nyt sitten etsit aina todisteita siitä että olet älykkäämpi kuin muut ja perustelet muiden ja varsinkin duunarien typeryyttä kaikenlaisilla syillä tietämättömyydestä ja yleissivistyksestä. Kohta varmaankin korjaat kirjoitusvirheeni. Ap
[/quote]
En ole tuo, jolle vastasit, mutta vastauksessasi yksi lause osui silmään. Tämä ei tietenkään ole vain kouluttautumattomien piirre, mutta heille tyypillisempää; asioita ei viitsitä perustella. Mielipiteitä heitellään ilmaan, mutta perusteluita ei anneta. Se on minusta laiskan ja ajattelemattoman ihmisen piirre.
[/quote]
No voi just. Siksi kun olin juhlissa jossa nimenomaan insinöörit ja diplomi-insinöörit esittäytyivät ja heidän kanssaan keskustelin asioista ja osasta heistä sai vaikutelman että pitävät minua alemman kastin ihmisenä kun koulutustasoni on ammattitutkinto. Ja kyllä, olin laiska kun en jaksanut perustella miksi nyt sitten kohdensin aloitukseni juuri insinööreihin, laiskuuteni johtui ärtymyksestä ja huvittuneisuudesta jonka kirjoittaja sai aikaan olemalla juuri sellainen kuin aloituksessani hain. Ap
[/quote]
Sinulla taitaa itselläsi olla jonkinlainen alemmuuskompleksi kun tunnut ylitulkitsevan ja ottavan itseesi joka toisen lauseen.
[/quote]
Niin taitaa olla. En kylläkään ota itseeni yleensä herkästi, mutta tulkitsen ihmisiä vahvasti. Itselläni on itsetunto ongelmia ajoittain ja tälläiset kuvailemani mukaiset ihmiset saavat sen aikaan. Usein tulen kuitenkin järkiini. Tässäkin tapauksessa tajusin olevani ihan yhtä typerä kuin ne jotka minua tyhmäksi ajattelevat koulutukseni perusteella kun tuomitsin heitä heidän koulutuksiensa perusteella.
Olisin voinut esittää kiinnostunutta huolimatta siitä että minun vihjaillaan olevan tietämätön.
Usein näissä keskusteluissa koulutuksesta ja älykkyydestä nousee esille se että älykkäänä pidetään ihmistä joilla on hyvä yleissivistys. Itse olen täysin pihalla maantiedossa ja historiassa joka on usein hyvinkin tärkeää viisaiden ihmisten keskuudessa. Minulla on muunlaiset kiinnostuksen ja tiedon kohteet. Usein nämä koulutetut henkilöt kysyvät ensimmäiseksi mitä teet työksesi tai opiskelet, se tuntuu olevan tärkeä tieto ja kertoo myös jotain kysyjästä. Itse tietenkin kysyn asioista joita itse arvostan jolloin saan selville kohtaavatko ajatusmaailmamme.
Olette oikeassa siinä että näitä ihmisiä löytyy koulutetuista ja kouluttamattomista, rikkaista ja köyhistä, eri yhteiskuntaluokista ehkä näitä kaikkia yhdistää huono itsetunto ja sen pönkitys toisen arvoa alentamalla. Kiitos mielenkiintoisista ajatuksen vaihdosta joka sai minut tajuamaan taas jotain. Ap
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 16:35"]
En arvostele ihmisiä koulutuksen perusteella. Enemmän ihmisestä kertoo se, miten kohtelee muita ja onko kiinnostunut asioista. Kolikolla myös kääntöpuoli. Toisaalta en pidä myöskään siitä, että mulle huokaillaan silmiä pyöritellen "kuinka jaksat opiskella noin kauan" jne. Tulee sellainen olo, ettei valintojani arvosteta. Mullekin on vähän tullut sellainen olo, että jos puhuu omista opinnoistaan ihan normaaliin sävyyn, niin jotkut ottaa sen kehuskeluna. Heillä kuitenkin oikeus puhua duunarityöstään?
[/quote]
Toi kuinka jaksat opiskella noin kauan on huonosti muotoiltu kehu joka tarkoittaa että olet ahkera :) omista opiskeluistaan saa tietenkin puhua, kun puhuu mistä tahansa niin on hyvä ottaa huomioon että kuulija ymmärtää edes jotain kuulemastaan, eikä välikommenttina ole kiva kulla että jokaisenhan tämä nyt kuuluisi tietää..
Osa duunarista voi olla tosi symppiksiä mukavia ihmisiä.Osa on juoppoja vanhan kansan sovinisti persuja.Monessa paikkaa olen ollut töissä korkeakoulutettuna duunareiden joukossa ja Se riippuu niin alasta ja hieman paikkakunnasta millaista porukkaa siellä on.Alustavasti aina kohtaan duunarit sillä asenteella että voivat olla tosi hyviä työntekijöitä ja ihmisiä.Se on sitten eri asia kun joihinkin tutustuu enemmän ja huomaa vaikka miten huono työmoraali tai moukkamainen käytös on...Arvostan useiden alojen duunareita siinä että heillä pitää olla paikoin todella kova ammattitaito että homma sujuu.
Olen insinööri ja arvostan paljon duunareita. Kävin itse amiksen vasta aikuisena. Nyt olen itsekin duunari ja nautin siitä.
Havaintoja duunareista:
- Tekee tärkeää työtä yhteiskuntamme ylläpidon ja kehittämisen eteen, kiitos siitä. Ilman duunaria pitäisi istua pimeässä seuraavasta sähkökatkoksesta lähtien ja autotkin liikkuisi vain siihen asti kuin mitä laturin remmi kestää.
- Vanhemmat tekijät usein erittäin ammattitaitoisia. Varsinkin kädentaitoja vaativilla aloilla työsuritteet menevät jopa taiteen puolelle.
- Luonteeltaan sellainen "luonnonlapsi", joka ei aseta turhia rajoituksia itselleen, vaan elää hetkessä. Siksi polttaa usein tupakkaa ja juo paljon kaljaa, vaikka joskus eläkkeellä voikin kostautua keuhkosyövän muodossa. Duunariksikin päätyi, kun kouluaikoina joi sitä kaljaa ennemmin kuin luki kokeisiin, vaikka pidemmässä juoksussa koulutus olisi saattanut tuoda paremman elintason.
- Ei ymmärrä liian monimutkaisia vitsejä ja voi luulla että sille nauretaan. Monimutkaisten juttujen sijaan kannattaa kokeilla vaikka korkeammin koulutetuissa piireissä vähän kieroon katsottu pieruhuumoria. Alkaa siinä myrtsimpääkin trasselijussia hymyilyttää, kun paskan tärkeänä pidetty "pukupellekin" pieree oikein kunnon törinällä niinku muutki miehet. Hoituu loppu urakkakin sitten rennommin kun on löytänyt yhteisen sävelen.
- Ei juuri välitä korkeakulttuurista, vaan lähinnä matalakulttuurista. Oopperan tai viimeisimmän taidenäyttelyn sijaan kannattaakin iskeä juttua vaikka jääkiekon mm-kisoista, tai putous-tyyppisistä televisiosarjoista. Mikäli kyseessä on duunaripuljun omistaja itse, voi talouspolitiikasta löytyä paljonkin mielenkiintoista juteltavaa. Samalla saa kuulla miten esim. viimeisin verouudistus vaikuttaa yrittäjän arkeen käytännön tasolla.
- Väittelyyn ei kannata ajaantua, koska mielipiteet ovat usein jyrkkiä, eikä niistä tingitä piiruakaan, samalla kun perustelut ovat usein tarkempaa tutkiskelua kestämätöntä mutu-tasoa. Toisen mielipiteen lyttäämisen ja nolaamisen sijaan, vaikka olisikin miten sivistymätön näkemys tahansa (esim. "kaikki muslimit pitäs tappaa"), kannatta vain nyökytellä ja vaihtaa aihe johonkin toiseen, vaikka jo mainittuun neutraalimpaan urheiluun.
Solidaarisuus kunniaan!
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 16:28"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 13:16"] [/quote] Insinööri on alempi korkeakoulututkinto AMKista, diplomi-insinööri ylempi korkeakoulututkinto yliopistosta. Insinööri voi halutessaan jatkokouluttautua DI:ksi.
[/quote]
Ei kai taas tätä samaa. AMKki on amkki, ja korkeakoulu on korkeakoulu.