Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kaikilla ylipainoisilla on nykyään kilpparin vajaatoiminta?

Vierailija
08.06.2015 |

Palstaillessa tuntuu, että vaiva on todella yleinen. Tarkoitukseni ei ole härkkiä vaan ihmettelen, onko tämä hyvin yleinen vaiva Suomessa ja kuinka siihen sairastutaan? Miten huomasit vajaatoiminnan itselläsi?
Tähän keskusteluun ei "läskivihaa". Tarkoitus on keskustella aiheesta miten se tuntuu olevan niin yleistä ja diagnisoidaanko tämä vaiva hieman liian helposti?
T. Utelias Ap :)

Kommentit (146)

Vierailija
1/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten yleistä on. Itselläni todettiin tämä verikokeen kautta n. vuosi sitten. Äidilläni, tädilläni ja mommillani oli sama vaiva eli sukurasite löytyy.

Itkin monta päivää kun sain tuon puhelinsoiton. Haluaisin olla terve. Nyt olen koko loppuikäni riippuvainen lääkityksestä. Mulla oireet olivat (ja ovat edelleen) kuiva iho, hiusten oheneminen, palelu, herkkä lihominen, heikot kynnet sekä vaikeammasta päästä alakuloisuus ja "masennus", väsymys ja ajatuksen hitaus.

Tämä on kamalin sairaus minkä tiedän enkä kenellekään toivo samaa.

Vierailija
2/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että en ole ylipainoinen ja lääkärin mukaan en omilla toimillani ole saanut sairautta puhkeamaan. Siihen joko sairastuu tai ei sairastu.

-2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:30"]En tiedä miten yleistä on. Itselläni todettiin tämä verikokeen kautta n. vuosi sitten. Äidilläni, tädilläni ja mommillani oli sama vaiva eli sukurasite löytyy.

Itkin monta päivää kun sain tuon puhelinsoiton. Haluaisin olla terve. Nyt olen koko loppuikäni riippuvainen lääkityksestä. Mulla oireet olivat (ja ovat edelleen) kuiva iho, hiusten oheneminen, palelu, herkkä lihominen, heikot kynnet sekä vaikeammasta päästä alakuloisuus ja "masennus", väsymys ja ajatuksen hitaus.

[/quote]

"kamalin sairaus minkä tiedän"?
No vähänpä tiedät, voi hyvät hyssykät!!!
Hypotyreoosi on helposti hoidettavissa oleva ja elämää vähän rajoittava sairaus.
Käypä vaikka neurologian osastolla joskus kurkkaamassa. Saat vähän mittasuhteita kamaluuteesi.
Terv. Sairaanhoitaja

Vierailija
4/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:33"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:30"]En tiedä miten yleistä on. Itselläni todettiin tämä verikokeen kautta n. vuosi sitten. Äidilläni, tädilläni ja mommillani oli sama vaiva eli sukurasite löytyy. Itkin monta päivää kun sain tuon puhelinsoiton. Haluaisin olla terve. Nyt olen koko loppuikäni riippuvainen lääkityksestä. Mulla oireet olivat (ja ovat edelleen) kuiva iho, hiusten oheneminen, palelu, herkkä lihominen, heikot kynnet sekä vaikeammasta päästä alakuloisuus ja "masennus", väsymys ja ajatuksen hitaus. Tämä on kamalin sairaus minkä tiedän enkä kenellekään toivo samaa. [/quote] "kamalin sairaus minkä tiedän"? No vähänpä tiedät, voi hyvät hyssykät!!! Hypotyreoosi on helposti hoidettavissa oleva ja elämää vähän rajoittava sairaus. Käypä vaikka neurologian osastolla joskus kurkkaamassa. Saat vähän mittasuhteita kamaluuteesi. Terv. Sairaanhoitaja

[/quote]

Älä viitsi väheksyä tunteitani.

-2

Vierailija
5/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen vajaatoiminta on ollut aivan liian alidiagnosoitu sairaus. Itse kärsin 10 vuotta erilaisista oireista kunnes sain diagnoosin. Suomessa tuijotetaan vain viitearvoja ja jos olet ihan rajalla ja oireita täynnä, todetaan silti että olet terve. Näin ainakin omalla kohdallani kunnes löysin asiantuntevan lääkärin. Minullakin on ystäväpiirissä ainakin 6 vajista sairastavaa. Se on todella yleinen sairaus.

Vierailija
6/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on todella yleinen. Kaikilla läheisimmillä työkavereillani on, vaikkei kukaan ole edes reilusti ylipainoinen. Minullakin tutkitaan. Minulla on monenlaisia nivelten ja jänteiden vaivoja, joille etsitään yhteistä tekijää, eikä muutakaan ole vielä löytynyt.

Vierailija
7/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla, että sairautta tutkitaan ja tunnetaan paremmin kuin ennen?

Vierailija
8/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:30"]En tiedä miten yleistä on. Itselläni todettiin tämä verikokeen kautta n. vuosi sitten. Äidilläni, tädilläni ja mommillani oli sama vaiva eli sukurasite löytyy.

[/quote]

Kuulostaa ainakin todella kurjalta :( tsemppiä!

Vierailija
9/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:34"]Se on todella yleinen. Kaikilla läheisimmillä työkavereillani on, vaikkei kukaan ole edes reilusti ylipainoinen. Minullakin tutkitaan. Minulla on monenlaisia nivelten ja jänteiden vaivoja, joille etsitään yhteistä tekijää, eikä muutakaan ole vielä löytynyt.
[/quote]

Siis oikeesti? Onko tää ihan maailmanlaajuisesti yleinen vaiva vai vaan meillä Suomessa? Johtuukohan Amerikkalaisten ylipaino osittain tästä? Onkohan liikatoimintakin niin yleist sitten... Voiko tähän itse vaikuttaa?
Ap

Vierailija
10/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:35"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:30"]En tiedä miten yleistä on. Itselläni todettiin tämä verikokeen kautta n. vuosi sitten. Äidilläni, tädilläni ja mommillani oli sama vaiva eli sukurasite löytyy. Itkin monta päivää kun sain tuon puhelinsoiton. Haluaisin olla terve. Nyt olen koko loppuikäni riippuvainen lääkityksestä. Mulla oireet olivat (ja ovat edelleen) kuiva iho, hiusten oheneminen, palelu, herkkä lihominen, heikot kynnet sekä vaikeammasta päästä alakuloisuus ja "masennus", väsymys ja ajatuksen hitaus. Tämä on kamalin sairaus minkä tiedän enkä kenellekään toivo samaa. [/quote] Kuulostaa ainakin todella kurjalta :( tsemppiä!

[/quote]

Kiitos. Opettelin itsekin vielä tulemaan toimeen tämän diagnoosin kanssa.

-2

Vierailija
11/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:34"]Kilpirauhasen vajaatoiminta on ollut aivan liian alidiagnosoitu sairaus. Itse kärsin 10 vuotta erilaisista oireista kunnes sain diagnoosin. Suomessa tuijotetaan vain viitearvoja ja jos olet ihan rajalla ja oireita täynnä, todetaan silti että olet terve. Näin ainakin omalla kohdallani kunnes löysin asiantuntevan lääkärin. Minullakin on ystäväpiirissä ainakin 6 vajista sairastavaa. Se on todella yleinen sairaus.
[/quote]

Uutta tietoa! Vaikuttaako omat elämäntavat sairauden puhkeamiseen?
Ap

Vierailija
12/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:34"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:33"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:30"]En tiedä miten yleistä on. Itselläni todettiin tämä verikokeen kautta n. vuosi sitten. Äidilläni, tädilläni ja mommillani oli sama vaiva eli sukurasite löytyy. Itkin monta päivää kun sain tuon puhelinsoiton. Haluaisin olla terve. Nyt olen koko loppuikäni riippuvainen lääkityksestä. Mulla oireet olivat (ja ovat edelleen) kuiva iho, hiusten oheneminen, palelu, herkkä lihominen, heikot kynnet sekä vaikeammasta päästä alakuloisuus ja "masennus", väsymys ja ajatuksen hitaus. Tämä on kamalin sairaus minkä tiedän enkä kenellekään toivo samaa. [/quote] "kamalin sairaus minkä tiedän"? No vähänpä tiedät, voi hyvät hyssykät!!! Hypotyreoosi on helposti hoidettavissa oleva ja elämää vähän rajoittava sairaus. Käypä vaikka neurologian osastolla joskus kurkkaamassa. Saat vähän mittasuhteita kamaluuteesi. Terv. Sairaanhoitaja

[/quote]

Älä viitsi väheksyä tunteitani.

-2
[/quote]

Pidä tunteesi mutta älä ykskantaan ilmoita että hypotyreoosi on "kamalin" sairaus.
Jos minun olisi pakko valita itselleni jokin krooninen sairaus jonka kanssa elää lopun ikänsä niin valitsisin ilman muuta sen.
On niin halpa- ja helppohoitoinen.
Toiset joutuvat elämään esim. Colitis ulcerosan kanssa suolistoavanteineen.
Ja sinä valitat kamalimmaksi sairauttasi joka hoituu napsimalla edullisia lääkkeitä.
Sh

Vierailija
13/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

KIlpirauhasen vajaatoiminta (ja kilpirauhassyöpä) ovat lisääntyneet huomattavasti Tshernobylin ydinvoimalaonnettomuuden jälkeen. Säteily ei ole vaarallista, eihän?

Vierailija
14/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on joku aika sitten todettu kilpirauhasen vajaatoiminta ja olen ihmetellyt netistä löytyviä keskusteluja siitä, kuinka kamala tauti tämän ilmeisesti pitäisi olla. En ole huomannut mitään näistä tyypillisistä psyykkisistä oireista, joista useimmat valittavat: saamattomuus, masennus, aivosumu, väsymys, alakuloisuus, hitaus jne. Olen hoikka ja kaikin puolin reipas ja hyväkuntoinen alta nelikymppinen nainen. Harrastan tehokasta liikunta 5-10 tuntia viikossa. Kilpirauhasarvoja alettiin selvitellä kuukautisten poisjäännin vuoksi. En sanoisi, että tämä on millään asteella "kamalin sairaus minkä tiedän". Kyllä minä tiedän aika paljon kamalampiakin sairauksia! En todellakaan tunnista itseäni nettipalstojen sairauskertomuksista...

Vierailija
15/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:35"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:30"]En tiedä miten yleistä on. Itselläni todettiin tämä verikokeen kautta n. vuosi sitten. Äidilläni, tädilläni ja mommillani oli sama vaiva eli sukurasite löytyy. Itkin monta päivää kun sain tuon puhelinsoiton. Haluaisin olla terve. Nyt olen koko loppuikäni riippuvainen lääkityksestä. Mulla oireet olivat (ja ovat edelleen) kuiva iho, hiusten oheneminen, palelu, herkkä lihominen, heikot kynnet sekä vaikeammasta päästä alakuloisuus ja "masennus", väsymys ja ajatuksen hitaus. Tämä on kamalin sairaus minkä tiedän enkä kenellekään toivo samaa. [/quote] Kuulostaa ainakin todella kurjalta :( tsemppiä!

[/quote]

Kiitos. Opettelin itsekin vielä tulemaan toimeen tämän diagnoosin kanssa.

-2
[/quote]
Siis wat? Otat pillerin päivässä ja susta sun elämäsi on pilalla? Vaikket ole edes lihonut?

Vierailija
16/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän myös epäillään, että toistuva raju laihdutus saattaisi laukaista kilpparin vajaatoiminnan.

Vierailija
17/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:38"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:34"]Kilpirauhasen vajaatoiminta on ollut aivan liian alidiagnosoitu sairaus. Itse kärsin 10 vuotta erilaisista oireista kunnes sain diagnoosin. Suomessa tuijotetaan vain viitearvoja ja jos olet ihan rajalla ja oireita täynnä, todetaan silti että olet terve. Näin ainakin omalla kohdallani kunnes löysin asiantuntevan lääkärin. Minullakin on ystäväpiirissä ainakin 6 vajista sairastavaa. Se on todella yleinen sairaus. [/quote] Uutta tietoa! Vaikuttaako omat elämäntavat sairauden puhkeamiseen? Ap

[/quote] Eivät vaikuta. Kannattaa lukea: http://www.kilpirauhanen.com

Vierailija
18/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:38"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:34"][quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:33"] [quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:30"]En tiedä miten yleistä on. Itselläni todettiin tämä verikokeen kautta n. vuosi sitten. Äidilläni, tädilläni ja mommillani oli sama vaiva eli sukurasite löytyy. Itkin monta päivää kun sain tuon puhelinsoiton. Haluaisin olla terve. Nyt olen koko loppuikäni riippuvainen lääkityksestä. Mulla oireet olivat (ja ovat edelleen) kuiva iho, hiusten oheneminen, palelu, herkkä lihominen, heikot kynnet sekä vaikeammasta päästä alakuloisuus ja "masennus", väsymys ja ajatuksen hitaus. Tämä on kamalin sairaus minkä tiedän enkä kenellekään toivo samaa. [/quote] "kamalin sairaus minkä tiedän"? No vähänpä tiedät, voi hyvät hyssykät!!! Hypotyreoosi on helposti hoidettavissa oleva ja elämää vähän rajoittava sairaus. Käypä vaikka neurologian osastolla joskus kurkkaamassa. Saat vähän mittasuhteita kamaluuteesi. Terv. Sairaanhoitaja [/quote] Älä viitsi väheksyä tunteitani. -2 [/quote] Pidä tunteesi mutta älä ykskantaan ilmoita että hypotyreoosi on "kamalin" sairaus. Jos minun olisi pakko valita itselleni jokin krooninen sairaus jonka kanssa elää lopun ikänsä niin valitsisin ilman muuta sen. On niin halpa- ja helppohoitoinen. Toiset joutuvat elämään esim. Colitis ulcerosan kanssa suolistoavanteineen. Ja sinä valitat kamalimmaksi sairauttasi joka hoituu napsimalla edullisia lääkkeitä. Sh

[/quote]

Minulle tämä on iso ja kamala asia.

Olet nyt hyvin jämäkästi sanonut asiasi ja minulle riittää tämä keskustelu kanssasi. 

-2

Vierailija
19/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sittenhän on paljon näitä "kilpparivajiksia" joilla on olevinaan vajaus ihan vain oireiden perusteella vaikka arvot ovat hyvät. Sitten juostaan lääkäriltä toiselle ja yritetään saada lääkkeet. Ja joka puolella hehkutetaan että "ollaan niin sairaita niin sairaita, läskit ei lähde vaikka en söis mitään ja mitään en saa aikaan sairauden takia. Ja lääkäreiltäkään en saa apua kun ne ei tiedä tästä harvinaisesta kilpparisairauden muodosta jossa kaikki arvot ovat hyvät mutta ihminen sairas silti."
Tuossa sairaudessa on ne oireet niin helppo itselleen kuvitella. Itsellänikin on lähes kaikki. Mutta en tosiaan mene itkemään lääkärille ja yritä kerjätä tämän muotisairauden diagnoosia, vaan lopetan sen ruoan mässyttämisen, nousen sohvalta ja lähden lenkille ja pakotan itseni aktiiviseksi. Ja kas, hetken päästä oireet helpottavatkin kun en ryve sohvalla käsi sipsipussissa saamattomana.

Vierailija
20/146 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajista sairastavilla on usein ylipainoa, hoitamattomilla jopa 10-20 kg. Karmea sairaus hoitamattomana, vaikka olisikin vielä viitearvojen sisällä, vie työkyvyn täysin jo ennen kuin on viitearvojen ulkopuolella. Helppo sairaus hoidettuna ja helppo ja edullinen hoitaa. Todella yleinen n. 8% eriikäisistä ja eri sukupuolisista suomalaisista sairastaa, puolet tietämättään. Ei voi hoitaa itse eikä aiheuttaa itse, verikoe selvittää kilpirauhasarvot. Lääkityksen alettua useimmilla tilanne normalisoituu muutamissa viikoissa tai kuukausissa. Itselläni alkoi helpottaa parin viikon sisällä lääkityksestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi