Normaalipainoisen laihdutus, miten onnistua?
Olen 169cm nainen, lähtöpaino tammikuun alusta 67kg. Viikko sitten aamupuntarissa 65,1 ja tänään sitten 65,3. Eli paino junnaa ja jopa nousee alun vähäisen tippumisen jälkeen.
En ole ylipainoinen, mutta haluan laihduttaa, koska en todellakaan näytä tässä painossa hyvältä. Rasvaa on runsaasti vyötäröllä, selässä ja alaleuassa. Tavoitteenani olisi pudottaa paino kesään mennessä n. 57 kiloon, tässä painossa näytän mielestäni kaikkein parhaalta ja kroppa tuntuu omalta. Olen aina ollut hoikka, joten nämä kertyneet 10 lisäkiloa tuntuvat tosi vierailta ja haluaisin "oman" kroppani takaisin. Eli tavoite lähtöpainosta -10kg. En ole koskaan ennen laihduttanut.
Liikun seuraavasti: 45 min lenkki 3x viikossa (kävelyä ja hölkkää vuorotellen kunnon mukaan, tavoitteena joka viikko lisätä juoksuosuuden määrää) sekä salitreeni koko kropalle 2x viikossa. Olen pyrkinyt syömään todella terveellisesti ja monipuolisesti pääpaino proteiinissa, hyvissä rasvoissa ja kuiduissa. Valkoiset viljat olen vaihtanut kauraan ja täysjyvään ja herkut olen jättänyt pois. Vettä juon paljon ja vatsa toimii hyvin. Kilppariarvot yms. normaalit, kävin projektin aluksi verikokeissa.
Netin laihdutuslaskurin mukaan nykyisellä liikuntamäärällä laihtuisin kesään mennessä tavoitepainooni syömällä 1750 kaloria päivässä. Onko tämä liian paljon vai mistä kiikastaa, että paino junnaa noin pahasti? Voisin kyllä tiputtaa kaloreita tuosta, mutta pelkään säästöliekkiä.
Kysymys kuuluu, kuinka alhaisilla kaloreilla minun kokoiseni ihminen menee säästöliekille, eli mihin asti kaloreita on järkevää tiputtaa? En myöskään halua laihtua liian nopeasti, koska en halua menettää lihasmassaa ja haluan pysyvän tuloksen.
Kiitos jo etukäteen!
Kommentit (92)
5 kg pitäisi pudottaa painoa. Olen nyt ja tuon painonpudotuksen jälkeen normaalipainoinen.
Kuukauden ajan olen laihduttanut: jätin pois karkit, jäätelön, sipsit, suklaan, keksit, leivonnaiset. Näistä jotain meni joka päivä. Puolitin höttöhiilarit: leipä, pasta, peruna minimiin. Lisäsin liikuntaa: 3*45 min juoksua/viikko.
Kuukausi takana em. ohjelmalla ja tulos: - 900g!
Ei edes yhtä kiloa! Tuskallista, tuskallista tämä on. Puolen vuoden projekti, varmaan ensi jouluun menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karppaamalla saa kyllä aineenvaihdunnan sekaisin ja kuitujen saanti on hankalaa. En suosittele sitä, varsinkin kun et ole ylipainoinen diabeetikko ja harrastat liikuntaa.
Taas tätä. Lukekaapa mitä suositellaan kuidun saamiseen, se ei ole vain se täysjyvävilja joka ei edes ole lähellekään paras kuitulähde. Karppaajat syövät kasviksia, kasviksissa on kuituja.
Miksi karppausta edes suositeltaisiin joihinkin tauteihin jos siitä ei voisi saada kaikkea tarvitsemaansa?En kyllä mitenkään saanut kasviksilla sitä vähimmäismäärää 25g kuituja täyteen... Oli vielä pähkinät ja siemenet apuna. Kertokaa karppaajat ihmeessä esimerkkejä, mitä syötte päivässä ja minkä verran, jotta tuo vähimmäismäärä täyttyy?
Kuinka moni saa tuon määrän oikeasti täyteen edes leipää syömällä? Itse en syö kuin korkeintaan kaksi leipää päivässä ja siinä voisi olla suunnilleen 12g kuitua hyvässä lykyssä.
https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eati…
Kuitua on paljon esimerkiksi vadelmissa, parsakaalissa, chiassa, linsseissä... Jos pitää supertiukkaa VHH:ta niin sitten en tiedä, mutta normaalilla n. 100g hiilaria päivässä VHH:lla ei pitäisi olla ongelmaa.
2 palaa reissumiestä sisältää kuitua 6 g. Itse saan kuitua 55 g 2200 kalorilla, 1400 kalorilla 30 g ja 1900 kalorilla 43 g, nämä viimeiset kolme päivää. Olen vegaani, ruokana ollut linssikeittoa, ruisleipää, perunaa, papupihvejä. Joka aterialla syön kasviksia paljon, lisäksi 1-2 hedelmää. Kasvikset on ihania!
Itsekin laihdutan, vaihtelevillä kaloreilla, itselleni ehkä tuo 1700 kcal näin vaihdevuosi-ikäisenä ja painossa 92 kg tuntuisi sopivan joten APlle tuo on mielestäni ihan liikaa. Myöskin liikuntaa on todella vähän hänellä.
Käsittääkseni kuntosalilla pitäisi käydä 3-4 x viikossa ja lenkillä olisi hyvä käydä joka päivä. Miksi vain 45 min lenkki? Itse käyn yli tunnin lenkeillä, nuorempana ja terveempänä monenkin tunnin askelia 20 000 tai ajoin pyörällä työmatkat yht. 30 km. Itseasiassa jopa syöpäpotilaana liikuin enemmän kuin ap.
Tässä kaikille sopiva(poislukien liikuntakyvyttömyys, sytot, leikkaukset tms.) liikunnan vähimmäismäärä:
https://www.iltalehti.fi/treeni/a/21fd31b8-975e-4696-93f0-1996d67f1efb
3 x lihaskunto viikossa
2 x jooga/pilates viikossa
ja 8000 askelta päivässä
Itse saan nyt 13 000 askelta, tarkoitus on kuntoutua syövästä ja lisätä 20 000.
Itse kun olin kokoa 59 kg 170 cm, niin söin kyllä vähemmän kuin 1700 kcal, pidin paastopäiviä ja mehupaastoja, töissä ei ehtinyt syödä kuin yhden jogurtin, mitään makeaa tai alkoholia en vuosikausiin. Liikuntaa paljon, fyysinen työ, työmatkat pyörällä lisäksi kuntosali, tanssi, hiihto, rullaluistelu, jooga, jumpat. Ihminen on luotu liikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei "säästöliekki" ole mikään on/off, eli turha kysyä, kuinka alhaisilla kaloreilla ihminen menee säästöliekille. Mitä vähemmän syöt, sitä pienemmäksi kroppa pyrkii pudottamaan kulutuksen, eli esim. palelee herkemmin, mutta ei siinä ole mitää tiettyä rajaa, jolloin prosessi napsahtaa päälle.
Mun laihdutusohjelmassa on sellainen zone-alue jonka sisällä pitää kalorit pitää, esim. 1650-2200 kcal päivässä jotta metabolia pysyy käynnissä eikä lähde säästöliekille. Toki olen paljon painavampi kuin AP ja liikun enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sellainen ”ongelma”, että kun verensokeri laskee yöllä, herään ja sitten olen ihan kuollut päivällä. Miten pidätte huolta siitä, että nälkä ei herätä yöllä?
mistä tiedät että vs laskee tuolla tavalla sinulla? Jos olet terve,ei laske.
Olet todennäköisesti vain itse totuttanut itses syömään tietyllä tavalla,tai nukut huonosti.
Kyllä minunkin on vaikeaa dietillä saada nukutuksi kun on nälkä. Jos syön normaalisti tai tuhdimmin niin nukun paremmin.
Netissä on painonpudotuslaskureita joihin syötät tiedot ja jotka sitten kertovat millä kalorimäärällä saavutat tavoitteesi. Netissä on esim. Finellin ruokapäiväkirja jota voit käyttää apuna kun lasket aterioiden kalorimääriä. Hitaasti hyvää tulee eli sopiva määrä pudottaa kiloja on 1,5-2 kg kuukaudessa ja pudotetut kilot pysyvät poissa jos muutat ruokailutottumuksesi pysyvästi.
Vähemmän syömistä enemmän hikijumppaa
Älä keskity painon tuijottamiseen. Lisää voimaharjoittelua. Unohda karppaukset, keto ja muut höpöhöpöt.
Minulla itselläni auttoi seuraavanlainen tuote:
https://liposlend24.com/text.php#aff=Pingviini
Tämä tuote sai minut pysymään poissa herkuista ja arkiliikunnan kera menetin painoa helpommin kun voisi kuvitella! Suosittelen kokeilemaan, ehdottomasti hintansa arvoinen
Ei sitä "normaalipainoa" vaa'alla näe vaan rasvaprosentin mittauksella.Jojolaihduttajilla kehon koostumus on kaukana kuvitellusta.
Trolololo...