Normaalipainoisen laihdutus, miten onnistua?
Olen 169cm nainen, lähtöpaino tammikuun alusta 67kg. Viikko sitten aamupuntarissa 65,1 ja tänään sitten 65,3. Eli paino junnaa ja jopa nousee alun vähäisen tippumisen jälkeen.
En ole ylipainoinen, mutta haluan laihduttaa, koska en todellakaan näytä tässä painossa hyvältä. Rasvaa on runsaasti vyötäröllä, selässä ja alaleuassa. Tavoitteenani olisi pudottaa paino kesään mennessä n. 57 kiloon, tässä painossa näytän mielestäni kaikkein parhaalta ja kroppa tuntuu omalta. Olen aina ollut hoikka, joten nämä kertyneet 10 lisäkiloa tuntuvat tosi vierailta ja haluaisin "oman" kroppani takaisin. Eli tavoite lähtöpainosta -10kg. En ole koskaan ennen laihduttanut.
Liikun seuraavasti: 45 min lenkki 3x viikossa (kävelyä ja hölkkää vuorotellen kunnon mukaan, tavoitteena joka viikko lisätä juoksuosuuden määrää) sekä salitreeni koko kropalle 2x viikossa. Olen pyrkinyt syömään todella terveellisesti ja monipuolisesti pääpaino proteiinissa, hyvissä rasvoissa ja kuiduissa. Valkoiset viljat olen vaihtanut kauraan ja täysjyvään ja herkut olen jättänyt pois. Vettä juon paljon ja vatsa toimii hyvin. Kilppariarvot yms. normaalit, kävin projektin aluksi verikokeissa.
Netin laihdutuslaskurin mukaan nykyisellä liikuntamäärällä laihtuisin kesään mennessä tavoitepainooni syömällä 1750 kaloria päivässä. Onko tämä liian paljon vai mistä kiikastaa, että paino junnaa noin pahasti? Voisin kyllä tiputtaa kaloreita tuosta, mutta pelkään säästöliekkiä.
Kysymys kuuluu, kuinka alhaisilla kaloreilla minun kokoiseni ihminen menee säästöliekille, eli mihin asti kaloreita on järkevää tiputtaa? En myöskään halua laihtua liian nopeasti, koska en halua menettää lihasmassaa ja haluan pysyvän tuloksen.
Kiitos jo etukäteen!
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilarit pois ja karppaamaan, sillä palaa rasva.
Juu ja tulee tuplana takaisin kun lopetat.
Koskee kaikkia laihdutustapoja, jos palaa entisiin tapoihin.
Minäkin ihmettelen miksi aina sanotaan tätä "sitten kaikki tulee takaisin", ihan kuin kellään olisi tarkoitus minkään laihdutuskeinon jälkeen palata takaisin entiseen. Sitä voi ihan hyvin laihduttaa tietyllä keinolla ja sen lopetettuaan syödä jollain toisella tavalla, jopa samaa ruokaa kuin ennen laihtumistaan kun ei vain syö enää yhtä paljon. Tietenkin pienemmässä painossa tarvitsee vähemmän kaloreita.
Minulla on sellainen ”ongelma”, että kun verensokeri laskee yöllä, herään ja sitten olen ihan kuollut päivällä. Miten pidätte huolta siitä, että nälkä ei herätä yöllä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilarit pois ja karppaamaan, sillä palaa rasva.
Juu ja tulee tuplana takaisin kun lopetat.
Koskee kaikkia laihdutustapoja, jos palaa entisiin tapoihin.
Siksi ei mitään keto/vhh/karppaus hölmöilyjä.
Ajatellaan, että söisi nyt vaikka pizzan ja suklaalevyn päivässä. Sitten olisi ketolla tai karppaisi kaksi viikkoa ja laihtuisi kaksi kiloa. Oikeastiko tämä henkilö ajattelisi, että nyt voi sitten taas uudessa painossaan syödä pizzan ja suklaalevyn päivässä, vaikka oli aiemmin niitä syödessään lihavampi? Ei tietenkään voi tai lihoo takaisin!
Jos haluaa edelleen syödä pizzaa ja suklaata, niiden päivittäistä määrää pitäisi laskea, mutta kyllä niitä edelleen voisi syödä. Yleensä tuossa kohtaa on kuitenkin ideana myös parantaa sitä ruokavaliota vaikka sitten lisäisikin siihen takaisin riisiä ja pastaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sellainen ”ongelma”, että kun verensokeri laskee yöllä, herään ja sitten olen ihan kuollut päivällä. Miten pidätte huolta siitä, että nälkä ei herätä yöllä?
Mihin aikaan illasta syöt viimeisen kerran?
Pätkäpaasto voisi totuttaa siihen, ettei tarvitse herätä nälkään. Kun keho ei odota ruokaa tiettynä aikana, jonkin ajan jälkeen nälän pitäisi helpottaa. Minulla se toimii, kaikilla varmaan ei.
Joidenkin täytyy syödä jotain hiilaripitoista illalla nukkumisen edistämiseksi. Silloin kannattaa syödä jollain muulla aterialla vähemmän että voi sitten syödä tämän iltapalan.
Vierailija kirjoitti:
Rasva pitää nälkää pitkään. Suosi hyviä rasvoja kohtuullisissa määrin, esim. pähkinät, siemenet, avokado, oliiviöljy yms. Jos iltapalalla ei ole hyvän rasvan lähdettä, nälkä palaa aikaisemmin. Tämä koskee tietty kaikkia päivän ateroita.
Ei "säästöliekki" ole mikään on/off, eli turha kysyä, kuinka alhaisilla kaloreilla ihminen menee säästöliekille. Mitä vähemmän syöt, sitä pienemmäksi kroppa pyrkii pudottamaan kulutuksen, eli esim. palelee herkemmin, mutta ei siinä ole mitää tiettyä rajaa, jolloin prosessi napsahtaa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 166cm ja tiputin normaalipainon sisällä 64kg-->56kg syömällä n.1000 kaloria päivässä plus lenkkeilin. Eipä kauaa kestänyt kun paino putosi.
Miksi mulla ei toimi samoin? Suurin piirtein samoista mitoista yritän laihduttaa, mutta 1300 kalorilla/päivä. Mutta jo tällä saan aineenvaihdunnan niin jumiin, että ei tarvi vessassa käydä kuin kerran viikkoon. Ja se hetki sitten lähinnä määritteleekin mitä vaaka näyttää..
Kun kulutus pienenee painon vähenemisen myötä, pitääkö laihdutuksen edetessä vähentää kalorimäärää? Eihän laihdutus tämän logiikan mukaan toimi, jos syö vaikka 1700 kaloria dieetin alusta loppuun.
Jos tavoite on pudottaa 10kg ja on jo laihtunut vaikka 5kg, niin pitääkö silloin pudottaa kaloreita alkuperäisestä, jotta painon putoaminen jatkuu?
Vierailija kirjoitti:
Kun kulutus pienenee painon vähenemisen myötä, pitääkö laihdutuksen edetessä vähentää kalorimäärää? Eihän laihdutus tämän logiikan mukaan toimi, jos syö vaikka 1700 kaloria dieetin alusta loppuun.
Jos tavoite on pudottaa 10kg ja on jo laihtunut vaikka 5kg, niin pitääkö silloin pudottaa kaloreita alkuperäisestä, jotta painon putoaminen jatkuu?
Kyllä pitää. Jos laihduttaa kaloreita seuraamalla, täytyy totta kai laihtumisen edetessä laskea niiden määrää. Ehkä parempi keino olisikin treenata itselleen parempi aineenvaihdunta hankkimalla lihasta niin ei tarvitsisi loputtomiin laskea niitä kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 166cm ja tiputin normaalipainon sisällä 64kg-->56kg syömällä n.1000 kaloria päivässä plus lenkkeilin. Eipä kauaa kestänyt kun paino putosi.
Miksi mulla ei toimi samoin? Suurin piirtein samoista mitoista yritän laihduttaa, mutta 1300 kalorilla/päivä. Mutta jo tällä saan aineenvaihdunnan niin jumiin, että ei tarvi vessassa käydä kuin kerran viikkoon. Ja se hetki sitten lähinnä määritteleekin mitä vaaka näyttää..
Ei minullakaan toiminut. Syyksi veikkaan että lihakseni olivat aika vähäiset ja aineenvaihdunta jumissa kaikesta aiemmasta laihdutuksesta.
Annoin laihdutuksen olla joitakin kuukausia, söin normaalisti ja sain aineenvaihdunnan toimimaan. Sitten laihdutus alkoi taas onnistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekoitatkohan nyt aineenvaihdunnan ja ruoansulatuksen?
Aineenvaihdunta ei tarkoita sitä prosessia, missä lykkäät ruokaa suusta sisään ja se kulkee mahan ja suoliston kautta ulos pönttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei voi suositella.
Jos laskee kalorit noin alas, niiden nostaminen myöhemmin todennäköisesti lihottaa hetkessä. Sitä paitsi keho tarvitsee enemmän kuin 1000 kaloria ihan tavallisiin toimintoihin.Oma kokemus jostain teiniajoilta: en syönyt kolmeen kuukauteen juuri mitään kun ei ollut nälkä. Päiväkalorit olivat ihan reilusti alle 1000 ja laihduin kolmessa kuukaudessa kuusi kiloa, mikä silti on aika vähän, eli selvästi elimistö yritti pitää kiinni kaikesta mistä pystyi.
Kolmen kuukauden jälkeen aloin taas syödä ja yhtäkkiä painoin ensin pari kiloa enemmän kuin alussa ja lopulta kuusi kiloa enemmän kuin alussa. Ei todellakaan ollut kannattavaa.
Jaa. No, eipä ole paino noussut grammaakaan, hyvin on pysynyt poissa. Elimistö pärjää hyvin tuhannella kalorilla päivässä, kai nyt tiedän kun kokeilin :D
Vierailija kirjoitti:
Itellä lähes sama homma ja pahempi. paino junnannut nyt kuukauden paikoillaan. Tosi turhauttavaa kun tuntuu että kaikki työ valuu hukkaan ja ihan hyvin olisin voinut vetää mäkkäriä ja sipsejä koko sen ajan mitä vedin kanaa ja parsakaalia :/
Voiko olla mahdollista että normaalipainoinen ei jossain tilanteissa vaan pysty laihtumaan? Että kropassa on joku vika joka estää sen? Mulla kans kaikki verikokeet normaalit.
Tuollainen junnaaminen on ihan normaalia, eritoten jos sitä pudotettavaa ei ole paljon. Itselläni se kesti puolitoista kuukautta, vaikka söin terveellisesti ja liikuin runsaasti. Oli kyllä turhauttavaa, ajattelin että mitä järkeä tässä, mutta sinnikkäästi jatkoin ja kyllähän se paino siitä taas alkoi laskea.
Että kyllä se siitä, älä laihduta, vaan pidä elämäntapamuutoksesta kiinni. Kilot kyllä alkaa siitä karista, se vaan on hidasta kun ei ole kovin paljoa mistä karistaa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, mita silloin 5 kiloa laihtuneena painaa ja kuinka paljon liikkuu.
Jos 55-kiloinen sohvaperuna pudottaa painoa 50 kiloon, niin luultavasti 1700 kilokalorilla päivässä ei laihdu enää grammaakaan. Jos taas satakiloinen raksaäijä pudottaa 95 kiloon, niin 1700 kilokalorilla laihtuminen jatkuu.
Paino ja liikunnan määrä ja jossain määrin myös kehonkoostumus eli kuinka paljon massasta on lihasta vaikuttavat siihen, millä energiamäärällä paino pysyy ennallaan. Jos syöt sitä enemmän niin lihot ja sitä vähemmän niin laihdut. Niitä tuntematta on mahdoton sanoa mitään tarkkaa kalorimäärää, jolla vielä laihdut.
Järkevintähän oliskin, jos rupeaisi vain syömään juuri sillä tavoin, jolla pysyy ihannepainossaan. Silloin laihtuisi ensin nopeammin, mutta mitä vähemmän ihannepainoa pääsee, sitä hitaammaksi laihtuminen kävisi, kunnes lopulta tyssäisi kokonaan.
Kuten täällä onkin jo muutama sanonut, aloita lihasvoimaharjoittelu (esim. salitreeni). Kannattaa periaatteessa unohtaa vaaka ja ottaa mittanauha sen sijaan esiin. Tämä eteenkin jos on ikää jo 30+. Syömisen liialla rajoittamisella + aerobisella liikunnalla paino kyllä laskee, mutta kehon rasvaprosentti saattaa pysyä samana, sillä silloin menettää myös lihaksia koko ajan. Tämä siis eteenkin yli kolmekymppisillä, joilla biologisesti muutenkin alkaa jo lihasvoima vähenemään, ellei tee asialle mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei voi suositella.
Jos laskee kalorit noin alas, niiden nostaminen myöhemmin todennäköisesti lihottaa hetkessä. Sitä paitsi keho tarvitsee enemmän kuin 1000 kaloria ihan tavallisiin toimintoihin.Oma kokemus jostain teiniajoilta: en syönyt kolmeen kuukauteen juuri mitään kun ei ollut nälkä. Päiväkalorit olivat ihan reilusti alle 1000 ja laihduin kolmessa kuukaudessa kuusi kiloa, mikä silti on aika vähän, eli selvästi elimistö yritti pitää kiinni kaikesta mistä pystyi.
Kolmen kuukauden jälkeen aloin taas syödä ja yhtäkkiä painoin ensin pari kiloa enemmän kuin alussa ja lopulta kuusi kiloa enemmän kuin alussa. Ei todellakaan ollut kannattavaa.
Jaa. No, eipä ole paino noussut grammaakaan, hyvin on pysynyt poissa. Elimistö pärjää hyvin tuhannella kalorilla päivässä, kai nyt tiedän kun kokeilin :D
Syötkö edelleen 1000 kaloria päivässä?
Joo toki sillä pysyy elossa aika pitkäänkin, mutta menettää lihasmassaa, kuukautiset voivat lakata, keho hidastaa toimintojaan tai jopa lakkauttaa muut kuin pakolliset jolloin voit esimerkiksi palella jatkuvasti ja niin edelleen. Kehonkoostumuksesta tulee huono. Se on ihan fakta että tuhat kaloria ei riitä kropan toiminnoille, tuntui sinusta nyt miltä tahansa. Lapsikin syö enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itellä lähes sama homma ja pahempi. paino junnannut nyt kuukauden paikoillaan. Tosi turhauttavaa kun tuntuu että kaikki työ valuu hukkaan ja ihan hyvin olisin voinut vetää mäkkäriä ja sipsejä koko sen ajan mitä vedin kanaa ja parsakaalia :/
Voiko olla mahdollista että normaalipainoinen ei jossain tilanteissa vaan pysty laihtumaan? Että kropassa on joku vika joka estää sen? Mulla kans kaikki verikokeet normaalit.
Tuollainen junnaaminen on ihan normaalia, eritoten jos sitä pudotettavaa ei ole paljon. Itselläni se kesti puolitoista kuukautta, vaikka söin terveellisesti ja liikuin runsaasti. Oli kyllä turhauttavaa, ajattelin että mitä järkeä tässä, mutta sinnikkäästi jatkoin ja kyllähän se paino siitä taas alkoi laskea.
Että kyllä se siitä, älä laihduta, vaan pidä elämäntapamuutoksesta kiinni. Kilot kyllä alkaa siitä karista, se vaan on hidasta kun ei ole kovin paljoa mistä karistaa.
Jaa. No entä jos ei olisikaan paino ruvennut enää laskemaan? Olisitko silloin ajatellut, että eihän tässä ole mitään järkeä, heittänyt terveelliset elämäntavat mäkeen, ja lihonut entisellesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. No entä jos ei olisikaan paino ruvennut enää laskemaan? Olisitko silloin ajatellut, että eihän tässä ole mitään järkeä, heittänyt terveelliset elämäntavat mäkeen, ja lihonut entisellesi?
En, olin päättänyt että uusista elämäntavoista pidän kiinni, tapahtui mitä tapahtui. Tottakai jos paino ei olisi lähtenyt putoamaan ajankaan kanssa, olisin miettinyt että mitä teen väärin ja korjannut asian. Liian hätäinen ei kannata olla.
Vierailija kirjoitti:
Olisko sulla pikkuisen liian kiire? Tuollainen pudotus tuossa ajassa on ihan terve tahti, varsinkin kun normaalipainoisena kilot karisee huomattavasti hitaammin kuin selvästä ylipainosta tiputtaessa.
Jos et ole tätä ennen treenannut kauheasti lihaskuntoa, on myös hyvä muistaa lihaksen painavan enemmän kuin rasvan. Lisäksi grammojen tuijottaminen on turhaa, koska kehon paino heittelee normaalistikin ja naisilla kuukautiset vaikuttavat asiaan.
Sen lisäksi, että muistelet lihaksen painavan läskiä enemmän voit myös muistella anaboliaa ja kataboliaa, sillä miinuskaloreilla et kyllä kasvata grammaakaan lihasta lisää ja painonnousu johtuu nesteen kertymisestä eikä mistään muusta.
Kuinka moni saa tuon määrän oikeasti täyteen edes leipää syömällä? Itse en syö kuin korkeintaan kaksi leipää päivässä ja siinä voisi olla suunnilleen 12g kuitua hyvässä lykyssä.
https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eati…
Kuitua on paljon esimerkiksi vadelmissa, parsakaalissa, chiassa, linsseissä... Jos pitää supertiukkaa VHH:ta niin sitten en tiedä, mutta normaalilla n. 100g hiilaria päivässä VHH:lla ei pitäisi olla ongelmaa.