Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Normaalipainoisen laihdutus, miten onnistua?

Vierailija
01.02.2022 |

Olen 169cm nainen, lähtöpaino tammikuun alusta 67kg. Viikko sitten aamupuntarissa 65,1 ja tänään sitten 65,3. Eli paino junnaa ja jopa nousee alun vähäisen tippumisen jälkeen.

En ole ylipainoinen, mutta haluan laihduttaa, koska en todellakaan näytä tässä painossa hyvältä. Rasvaa on runsaasti vyötäröllä, selässä ja alaleuassa. Tavoitteenani olisi pudottaa paino kesään mennessä n. 57 kiloon, tässä painossa näytän mielestäni kaikkein parhaalta ja kroppa tuntuu omalta. Olen aina ollut hoikka, joten nämä kertyneet 10 lisäkiloa tuntuvat tosi vierailta ja haluaisin "oman" kroppani takaisin. Eli tavoite lähtöpainosta -10kg. En ole koskaan ennen laihduttanut.

Liikun seuraavasti: 45 min lenkki 3x viikossa (kävelyä ja hölkkää vuorotellen kunnon mukaan, tavoitteena joka viikko lisätä juoksuosuuden määrää) sekä salitreeni koko kropalle 2x viikossa. Olen pyrkinyt syömään todella terveellisesti ja monipuolisesti pääpaino proteiinissa, hyvissä rasvoissa ja kuiduissa. Valkoiset viljat olen vaihtanut kauraan ja täysjyvään ja herkut olen jättänyt pois. Vettä juon paljon ja vatsa toimii hyvin. Kilppariarvot yms. normaalit, kävin projektin aluksi verikokeissa.

Netin laihdutuslaskurin mukaan nykyisellä liikuntamäärällä laihtuisin kesään mennessä tavoitepainooni syömällä 1750 kaloria päivässä. Onko tämä liian paljon vai mistä kiikastaa, että paino junnaa noin pahasti? Voisin kyllä tiputtaa kaloreita tuosta, mutta pelkään säästöliekkiä.

Kysymys kuuluu, kuinka alhaisilla kaloreilla minun kokoiseni ihminen menee säästöliekille, eli mihin asti kaloreita on järkevää tiputtaa? En myöskään halua laihtua liian nopeasti, koska en halua menettää lihasmassaa ja haluan pysyvän tuloksen.

Kiitos jo etukäteen!

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 166cm ja tiputin normaalipainon sisällä 64kg-->56kg syömällä n.1000 kaloria päivässä plus lenkkeilin. Eipä kauaa kestänyt kun paino putosi.

Vierailija
22/92 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama tilanne kuin aloittajalla. Mitoilla 159cm. ja 58kg. Kuusi kiloa pitäisi tiputtaa kesään mennessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiilarit pois ja karppaamaan, sillä palaa rasva.

Onko tämä järkevä ja pysyvä vaihtoehto? Meneekö elimistö jotenkin sekaisin ja tulevatko kilot takaisin, jos alan myöhemmin syödä normaalisti hiilareita?

Ap

Itse karppasin, tai oikeastaan ketoilin ihan hetken aikaa aloittaen 60 kilosta ja päätyen 57 kiloon. Pudotetut kilot pysyivät poissa vaikka aloin taas syödä enemmän hiilareita. Neste kyllä palaa, ei kannata antaa sen hämätä. Rasvaa on silti poistunut.

Paljon myöhemmin ketoilin taas muutaman viikon pudottaen 52 kilosta 48 kiloon. Jälleen sama juttu, pysyivät poissa.

Tuo motivoi minua jatkamaan kun näki viimein tuloksia. Aiemmin se oli juuri tuota junnaamista ja erittäin hidasta pudotusta.

Vierailija
24/92 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ja tulee tuplana takaisin kun lopetat.

Vierailija
25/92 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisko vähän treenata myös sitä kärsivällisyyttä? Tähä se monen laihdutus kaatuu, kun kuvitellaan että se rasva katoaa heti, eikä anneta elimistölle aikaa.. Ei se paino varmaan yhdessä yössä tullutkaan? Ja jos vielä mukaan kuuluu lihaskuntoharjoittelua, myös ne lihakset näkyy siinä, ettei paino putoa vaikka rasvaa palaisi.

Vierailija
26/92 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis kuinka kauan olette laihduttaneet? Minulla meni n. puolivuotta, että treeni alkoi näkyä... Paino ei juurikaan pudonnut. Ei kannata kytätä sitä puntaria!

Tein elämäntaparemontin, en laihduttanut. Viikon päästä alkoi paino laskea 1-2kg/ viikko ja on pysynyt polissa. 3 kk:ssa olin jo eri ihminen. Sääntö: syö vähemmän kuin kulutat. Kaikki mikä kasvaa maan alla kuluttaa enemmän kuin antaa, poikkeuksena maapähkinät, joten suosi juureksia. Liikuntana pyöräily ja kävely

Vierailija
27/92 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 166cm ja tiputin normaalipainon sisällä 64kg-->56kg syömällä n.1000 kaloria päivässä plus lenkkeilin. Eipä kauaa kestänyt kun paino putosi.

Tätä ei voi suositella. 

Jos laskee kalorit noin alas, niiden nostaminen myöhemmin todennäköisesti lihottaa hetkessä. Sitä paitsi keho tarvitsee enemmän kuin 1000 kaloria ihan tavallisiin toimintoihin.

Oma kokemus jostain teiniajoilta: en syönyt kolmeen kuukauteen juuri mitään kun ei ollut nälkä. Päiväkalorit olivat ihan reilusti alle 1000 ja laihduin kolmessa kuukaudessa kuusi kiloa, mikä silti on aika vähän, eli selvästi elimistö yritti pitää kiinni kaikesta mistä pystyi.

Kolmen kuukauden jälkeen aloin taas syödä ja yhtäkkiä painoin ensin pari kiloa enemmän kuin alussa ja lopulta kuusi kiloa enemmän kuin alussa. Ei todellakaan ollut kannattavaa.

Vierailija
28/92 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiinista 20-15% menee metabolisaatioon, eli kannattaa syödä proteiinia.

Vierailija
29/92 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaasto käyttöön, esim 5:2 tai 16:8

HAHAHAHAHA! Ei.

Vierailija
30/92 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisko vähän treenata myös sitä kärsivällisyyttä? Tähä se monen laihdutus kaatuu, kun kuvitellaan että se rasva katoaa heti, eikä anneta elimistölle aikaa.. Ei se paino varmaan yhdessä yössä tullutkaan? Ja jos vielä mukaan kuuluu lihaskuntoharjoittelua, myös ne lihakset näkyy siinä, ettei paino putoa vaikka rasvaa palaisi.

Ei minulla olekaan kiire laihtua, mieluummin teen sen hitaammin ja pysyvästi kuin nopeasti ja hetkellisesti :) Halusin lähinnä saada tietoa, olenko yhtään oikeilla jäljillä vai ihan hakoteillä esim. kaloreiden suhteen. Minulla ei ole minkäänlaista kokemusta laihduttamisesta, ja haluaisin tehdä tämän oikein.

Ap

Vierailija
31/92 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalipainossa olevat vetävät kitudieettejä, jotta paino vaan putoaa nopeasti... Sitten hupsheijaa se paino tuleekin takaisin ;) ja näin käy todella monella! Elämäntaparemontti paras + monipuolinen liikunta! Normaalipainoisella ei pitäisi ainakaan ylimääräisen massan takia olla vaikeuksia alkaa liikkumaan kunnolla.

Vierailija
32/92 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karppaamalla saa kyllä aineenvaihdunnan sekaisin ja kuitujen saanti on hankalaa. En suosittele sitä, varsinkin kun et ole ylipainoinen diabeetikko ja harrastat liikuntaa.

Taas tätä. Lukekaapa mitä suositellaan kuidun saamiseen, se ei ole vain se täysjyvävilja joka ei edes ole lähellekään paras kuitulähde. Karppaajat syövät kasviksia, kasviksissa on kuituja. 

Miksi karppausta edes suositeltaisiin joihinkin tauteihin jos siitä ei voisi saada kaikkea tarvitsemaansa?

Vierailija
33/92 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Proteiinista 20-15% menee metabolisaatioon, eli kannattaa syödä proteiinia.

Korjaan nyt että 20-25%, en laittanut lukuja vahingossa väärinpäin.

Vierailija
34/92 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karppaamalla saa kyllä aineenvaihdunnan sekaisin ja kuitujen saanti on hankalaa. En suosittele sitä, varsinkin kun et ole ylipainoinen diabeetikko ja harrastat liikuntaa.

Taas tätä. Lukekaapa mitä suositellaan kuidun saamiseen, se ei ole vain se täysjyvävilja joka ei edes ole lähellekään paras kuitulähde. Karppaajat syövät kasviksia, kasviksissa on kuituja. 

Miksi karppausta edes suositeltaisiin joihinkin tauteihin jos siitä ei voisi saada kaikkea tarvitsemaansa?

On se paras kuitulähde.

Vierailija
35/92 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskee kaikkia laihdutustapoja, jos palaa entisiin tapoihin.

Vierailija
36/92 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aikas lailla samat mitat ja tavoitteet kuin ap:lla. Hyviä vinkkejä ketjussa, mutta voisikos joku asiasta jotain tietävä vielä vääntää tyhmälle rautalangasta, mikä on se päivittäinen kalorimäärä tämän kokoiselle ihmiselle, jolla paino putoaa varmasti esim. n. 500g/viikko eikä elimistö mene pahalle säästöliekille? Olettaen että liikuntaa 5h/vko + arjen hyötyliikunta.

Onko 1500 parempi kuin 1700-1800? Vai onko liian matala ja paino alkaa junnaamaan?

Vierailija
37/92 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalorivaje on aika epävarma laihdutuskeino. Siis toki laihtumiseen tarvitsee kalorivajeen, mutta se ei toimi matematiikalla niin suoraviivaisesti koska omaa tarkkaa kulutusta ei voi tietää, eri ruokien metabolisaatio toimii eri tavalla, toiset ruoat nostavat insuliinia enemmän kuin toiset ja niin edelleen.

En suosittele pitämään kaloreita samassa koko ajan. Tosiaan viikkokalorit ovat parempi keino kuin päiväkalorit. Joinain päivinä kannattaa syödä enemmän jottei keho laske kulutusta sinne alemmalle kaloritasolle jolloin ne täytyy jatkossakin pitää siellä pysyäkseen edes samassa painossa.

Joskus tulee sellainen kohta kun ei tunnu enää laihtuvan ja usein silloin luovutetaan. Luovuttamisen sijaan kannattaa kokeilla jotain vähän erilaista ja jatkaa sitkeästi, kyllä se paino taas jatkaa laskua.

Vierailija
38/92 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä mitenkään saanut kasviksilla sitä vähimmäismäärää 25g kuituja täyteen... Oli vielä pähkinät ja siemenet apuna. Kertokaa karppaajat ihmeessä esimerkkejä, mitä syötte päivässä ja minkä verran, jotta tuo vähimmäismäärä täyttyy?

Vierailija
39/92 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla aikas lailla samat mitat ja tavoitteet kuin ap:lla. Hyviä vinkkejä ketjussa, mutta voisikos joku asiasta jotain tietävä vielä vääntää tyhmälle rautalangasta, mikä on se päivittäinen kalorimäärä tämän kokoiselle ihmiselle, jolla paino putoaa varmasti esim. n. 500g/viikko eikä elimistö mene pahalle säästöliekille? Olettaen että liikuntaa 5h/vko + arjen hyötyliikunta.

Onko 1500 parempi kuin 1700-1800? Vai onko liian matala ja paino alkaa junnaamaan?

Se pitää itse kokeilla. Voi koittaa laskea netin laskureilla, mutta eivät ne välttämättä anna oikeaa tulosta.

Kokeile ensin pienempää kalorivajetta ja isonna sitä jos tarvitsee.

Vierailija
40/92 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskee kaikkia laihdutustapoja, jos palaa entisiin tapoihin.

Siksi ei mitään keto/vhh/karppaus hölmöilyjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan