Meille ei saada kesäextroja sesonkiaikaan, kun ei ole tekijöitä??
Mitä helvattia? Kesäsesonki on jo alkanut ja lisää työntekijöitä piti ottaa 2 + 2 sekä yksi kokki. Ja kuinka ollakaan ei ole vieläkään saatu kuin yksi kokki,kun ei ole ihmisiä tulemaan töihin.
Homma on talousapulaisen nimikkeellä; siivoamista, pöytien pyyhkimistä, blokkaamista, hyttien siivoamista. Ei tarvi osata mitään tietokoneohjelmia, ei tarvi osata kuin tehdä se mitä käsketään ja tulla ajoissa töihin.
Miten voi olla mahdollista ettei koko kesäksi tarjottu kokopäivätyö,josta käteen n. 1800 euroa, ei löydy tekijöitä.
Että terveisiä vaan uudelle hallitukselle. Tämmöistä tää on nyt. Kysymys kuuluu, että miksi.
Nyt sitten vakituiset väsyy ja ottaa saiket. Eli tarvitaan lisää sijaisia.
Kommentit (112)
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 12:46"]
Tämä on jäänyt jokaiselta mol.fi ja koulujen ilmoitustauluista meuhkaavilta huomaamatta: jos työpaikan työkieli on ruotsi ja turvallisuuskoulutukset on ruotsiksi, niin sehän tarkoittaa sitä että laiva on ruotsalainen. Ei ruotsalaiset työnantajat ilmoittele missään mollissa tai jonkun koulun ilmoitustauluilla. Ne paikat on haettavissa ruotsista kun kerran sillä ollaan. Ihan vaan tiedoksi niille jokka ei tätä tajunnut. Pitää osata lukea kaikki tieto mitä annetaan. Ruotsi on ruotsissa. Siellä puhutaan ruotsia. Tänään on muuten National päivä Svärjessä.
[/quote]
No miksei saa tekijöitä ruotsista? Ei tule ensimmäisenä mieleen, että suomessa sijaitsevaa paikkaa pitäisi mennä ruotsista hakemaan. Tosin Vikingline hakee mol.fi:ssä juuri nyt, tämän viestin kirjoitusajankohtajana, useita henkilöitä karibialle.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 12:46"]
Tämä on jäänyt jokaiselta mol.fi ja koulujen ilmoitustauluista meuhkaavilta huomaamatta: jos työpaikan työkieli on ruotsi ja turvallisuuskoulutukset on ruotsiksi, niin sehän tarkoittaa sitä että laiva on ruotsalainen. Ei ruotsalaiset työnantajat ilmoittele missään mollissa tai jonkun koulun ilmoitustauluilla. Ne paikat on haettavissa ruotsista kun kerran sillä ollaan. Ihan vaan tiedoksi niille jokka ei tätä tajunnut. Pitää osata lukea kaikki tieto mitä annetaan. Ruotsi on ruotsissa. Siellä puhutaan ruotsia. Tänään on muuten National päivä Svärjessä.
[/quote]
Heh, kun kerrotaan miten ilmoitellaan ja että Suomessa on äidinkieleltäänkin ruotsinkielistä porukkaa töitä vailla, löytyy tekosyitä huonolle rekrytoinnille. Ihan vaan tiedoksi, että koulujen ilmoitustaululla hakee ulkomaalaisetkin yritykset porukkaa jopa kauemmaksikin. Onko tarkoitus syylilstää työttömiä siitä, etteivät nämä osaa ruotsia ja hae töitä ruotista, unohtaen kokonaan ilman tukia tai opintotuella opiskelevat kesän kärvistelevät töitä vaille jääneet opiskelijat? Työntekijän saa, kun osaa oikein hakea. Odotellaan seuraavaa tekosyytä, miksei suomalaiset nuoret kelpaa - vaikka totuus on ettei ole kunnolla edes yritetty tekijää hakea.
Ja jos ei muualta niin rekryfirmoissa on vino pino huippu tekijöitä tarjolla ja valmiiksi haastateltuina ja osa ahkerasti työntekijöiksi varmistettuna! Joten en usko tarinaasi, tuon paikan kun laittaisi auki meidän kautta niin viikossa olisi vähintään 50potentiaalista hakijaa....ja jos lyhyt aikainen homma niin ei olisi huono idea käyttää hyviä vuokriakaan:)
Jos minulla olisi joku vastaava paikka auki ja laittaisin sen auki nyt, maanantai-iltaan mennessä uskoisin jo tekijän olevan tiedossa, siitäkin huolimatta, että koulut ovat jo loppuneet. Puskaradio toimii nettiaikana hyvin.
Ai no nyt ymmärrän ettei tekijöitä "löydy". Tuo onkin joku asennevammisten pakkoruotsittajien hallinnoima työpaikka, jossa pitäisi siivoustehtävissäkin olla täydellinen ruotsinkielen taito. Tarvitsisitte jonkun bättre folkin edustajan, mutta hehän eivät moisia paskahommia suostu tekemään.
Vois vielä kertoa sellaisenkin esimerkin, että kaveri haki firmaansa osa-aikaista siivojaa muutama tunti 2xviikko, kun kyllästyi siivousfirman huonoon tulokseen. Ainoa ilmoituskanava oli, että kyseli tutuiltaan ja löytyi viisi halukasta sitä kautta, otti opiskelijan.
Jonkun ajan päästä ap tulee kertomaan, että otettiin Abram Bubram Ambomaalta, eikä hän osaa ruotsia, suomea eikä englantia, mutta on hyvä työntekijä, joka oli pakko ottaa, kun ei sujuvan ruotsinkielen osaavaa suomalaista löytynyt.
Ap, minullakin olisi lähipiirissä äidinkieleltään ruotsinkielinen tyttö, joka opiskelee ravintola-alaa, mutta ei ole onnistunut saamaan kesätöitä. Tyttö puhuu myös suomea, mutta ruotsi on koti- ja koulukieli. Joten kertoisitko, mistä löytää ilmoituksen tuosta paikasta?
Täällä ihmiset keksii mitä ihmeellisimpiä selityksiä sille, ettei töitä haluta ottaa. Jospa syy on se, etyä Suomalaiset on niin hemmetin laiskoja ja ylimielisiä, ettei duuni missä joutuu hiukan likaamaan käsiä kiinnosta. Tässä jo näkee mikä tätä maata vaivaa...
Minä koetin tovin etsiä, kunes tultiin kertomaan että se onkin auki Ruotsissa. En tunne ruotsin hakusysteemejä, ja kun en itse tarvitse töitä, en taida enää viitsiä nähdä vaivaa. Jos olisin työnhakija, niin aika paljon aikaa menisi suomessakin olevien paikkojen hakemiseen ja etsimiseen. Ei oikein tuntuisi kivalta, että tultaisiin kertomaan, että meillä on paikka auki HinkuVintian paikallislehdessä, olet työhaluton kun et hae sitä.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 13:57"]
Täällä ihmiset keksii mitä ihmeellisimpiä selityksiä sille, ettei töitä haluta ottaa. Jospa syy on se, etyä Suomalaiset on niin hemmetin laiskoja ja ylimielisiä, ettei duuni missä joutuu hiukan likaamaan käsiä kiinnosta. Tässä jo näkee mikä tätä maata vaivaa...
[/quote]
Hyvin saat käännettyä asiat nuriniskoin, kun en ole tässä ketjussa nähnyt kuin ehkä yhden seiltyksen sille, ettei töitä haluta ottaa. Itse olen työssäkäyvä ja olen ihmetellyt viesteissäni sitä, miten firma ei saa tekijöitä. Tässä näkee mitä tätä maata vaivaa, kun kerrotaan, että tulijoita olisi kyllä, niin sinä käännät asian miten haluaa. NYT TEKEE MIELI HUUTAA. TÄSSÄ KETJUSSA ON KERROTTU, ETTÄ HALUKKAITA ON, JOS FIRMA ILMIOTTAA PAIKASTA.
Olen niin vihainen, että tulee kirjoitusivirheitä. Jos kerron, että itse saisin vastaaviin tehtäviin tekijän heti, niin miten sen voi joku ääliö tulkita niin, ettei töitä haluta ottaa? Minulla on vakituinen työ, ollut vuosia. Olen kertonut vain, että en kelvannut alemman tason hommiin aikanaan. Se ei ollut haluttomuutta minun puoleltani millään tavalla. Mitä nämä vääriä tulkintoja tekevät idiootit tekevät työkseen? Jos kerron, että firma ei ole ehkä ilmoitellut tarpeeksi miten se voidaan tulkita jonkun muun työhaluttomuudeksi? Jos kerron, että tunnen hommaan sopivia ihmisiä, miten sen voi tulkita ettei haluta ottaa töitä? Kyllä on ymmärryksen taso aika matala. Toistan vielä, olen töissä. Olen töissä. En ymmärrä, miten joku ei saa nykyaikana työntekijää kesäksi. Olen töissä (en tänään, olen ma-pe töissä, nyt on lauantai) Ymmärsitkö vai tuonko rautalankaa?
Pitää rauhoittua. Tässä ketjussa on kyllä kerrottu, mistä työntekijöitä saa, selityksiä eimontakaan vastaanottohaluttomuudelle löydy, vaan päinvastoin, halukkaita ilmaantuu. Jokunen kokemus sivusta seurattuna miksi ei oteta. Mikä ihmisiä vaivaa, kun eivät osaa nykyään luetun ymmärtämistä?
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 13:57"]
[/quote]
Asumme Suomi nimisessä valtiossa, jossa ylivoimainen enemmistö väestöstä puhuu suomen kieltä. Siksi ei ole ihme, ettei meinaa löytyä tekijöitä siivousduuniin jossa edellytetään erinomaista ruotsinkielen taitoa. Tällaisia henkilöitä kun on Suomessa varsin rajallinen määrä. Tuon työpaikan vakihenkilöstöllä kun on itsellään ilmeisesti niin surkea kielitaito (ja/tai asennevamma), ettei työnohjaus jostakin syystä onnistu esimerkiksi englanniksi.
Minä tekisin mielelläni tuollaista työtä, osaan suomea ja englantia natiivitasoisesti, mutta en ole varma taipuisiko ruotsi kauhean sujuvasti. Osaan numerot ja jotain ihan perussanastoa. Motivoitunut kyllä olisin, harmi kun englannilla ei pärjää.
Olin itse opiskeluaikoina kesiä töissä laivalla ja tilanne oli jo silloin noin vuosikymmen sitten tuollainen. Kun ilmoitin jossain vaiheessa, etten enää voi tulla kun aloitan työt toisaalla soiteltiin silti vielä perään vuosi pari ja kysyttiin josko voisin edes viikonlopuksi tulla. Tarjoilusta tahi muusta en paljon tiennyt kun menin, mutta sen puolen oppi aika nopeasti. Enkä todellakaan ymmärtänyt miten voi olla niin vaikeaa löytää ihmisiä, jotka a) tulevat aamulla töihin niin etteivät ole kännissä, b) osaavat puhua ruotsia ja c) jaksavat tehdä töitä päivittäiset 10,5 tuntia.
Homma oli helppoa, palkka hyvä ja lomaa puolet kesästä. Ei voi ihminen ymmärtää jollei nuorille kelpaa...
Viikkarihan tämä. Henkilöstölle tuli kyllä sähköposti, jossa pyydettiin hakemaan jos haluaa vaihtaa omaa työnkuvaa tai tuntee jonkun joka sopisi pestiin. Ja vastaavaa ilmoitusta ei tosiaan löytynyt äkkihakemalla miltään työnhakukanavalta.
Vähän omaan nilkkaan ampumista on sekin, että vaaditaan sujuvaa ruotsin osaamista Helsingin tai Turun maahenkilökunnalta, jotka tarvitsevat sitä kielitaitoa tasan firman sisäiseen byrokratiaan.
Että on se jännä juttu tosiaan kun ei löydy mistään ketään. Lusmuja täynnä koko valtio... eiku.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 11:44"]
Sama ongelma puutarha-alalla. Eikä ole edes kielitaidosta kiinni, vaan ei saada työntekijöitä! Liian pitkiä päiviä sesongin aikaan, ei kuulemma selkä kestä, nuorilla ihmisillä. Ja siitä sesongista vaan sen verran, että juuri silloin tehdää pitkää päivää kun sitä tarvitaan, ei sitä turhaan tehdä.
Sitten tulee joka vuosi joku puola/unkranainen, korkeakoulutettu ja selvästi lukenut ihminen, meille pellolle poimimaan ja ei valita ja on onnellinen paikasta!
Tämmöisiä terveisiä myös multa hallitukselle. Tukiloukut pois, ei voi olla niin että pienikin työ vähentää jotain asumistukea tms. kuukausikaupalla jälkikäteen!
[/quote]
Heti on pellollasi väkeä pilvin pimein kun suomen hintataso saadaan Puola/Ukraina tasolle. Katsos kun silloin sillä maksamallasi palkalla saattaisi jopa tulla toimeen täällä Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 14:31"]
Viikkarihan tämä. Henkilöstölle tuli kyllä sähköposti, jossa pyydettiin hakemaan jos haluaa vaihtaa omaa työnkuvaa tai tuntee jonkun joka sopisi pestiin. Ja vastaavaa ilmoitusta ei tosiaan löytynyt äkkihakemalla miltään työnhakukanavalta.
Vähän omaan nilkkaan ampumista on sekin, että vaaditaan sujuvaa ruotsin osaamista Helsingin tai Turun maahenkilökunnalta, jotka tarvitsevat sitä kielitaitoa tasan firman sisäiseen byrokratiaan.
Että on se jännä juttu tosiaan kun ei löydy mistään ketään. Lusmuja täynnä koko valtio... eiku.
[/quote]
Niin, eli suomen kielen kielitaitovaatimukset siivoojille, jotka eivät koskaan kohtaa yhtään asiakasta ovat ihan OK, mutta vastaava vaatimus ruotsin kielestä ei ole OK? Kyllä nyt sanoisin, että eipä paljon työt motivoi, jollei jaksa edes auttavasti ruotsia opetella. Ei ole vaikeaa jos ei omaa jotain pysyvää kognitiivista vammaa, joka estää ylipäätään asioiden opettelun. Vai onko nyt menty siihen pisteeseen, että työt pitää tehdä työntekijöiden näköiseksi eikä työnantaja saa vaatia mitään?