Meille ei saada kesäextroja sesonkiaikaan, kun ei ole tekijöitä??
Mitä helvattia? Kesäsesonki on jo alkanut ja lisää työntekijöitä piti ottaa 2 + 2 sekä yksi kokki. Ja kuinka ollakaan ei ole vieläkään saatu kuin yksi kokki,kun ei ole ihmisiä tulemaan töihin.
Homma on talousapulaisen nimikkeellä; siivoamista, pöytien pyyhkimistä, blokkaamista, hyttien siivoamista. Ei tarvi osata mitään tietokoneohjelmia, ei tarvi osata kuin tehdä se mitä käsketään ja tulla ajoissa töihin.
Miten voi olla mahdollista ettei koko kesäksi tarjottu kokopäivätyö,josta käteen n. 1800 euroa, ei löydy tekijöitä.
Että terveisiä vaan uudelle hallitukselle. Tämmöistä tää on nyt. Kysymys kuuluu, että miksi.
Nyt sitten vakituiset väsyy ja ottaa saiket. Eli tarvitaan lisää sijaisia.
Kommentit (112)
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:37"]
Mä uskon kyllä tuohon. Ilmeisesti on tosiaan niin, että kysyntä ja tarjonta eivät vaan kohtaa. Mä olen IT-alalla. Huolimatta kaikesta, Sap-konsultteja on vaikea saada jos pitää kriteerinä suomen kielen taitoa. Heitä vaan yksinkertaisesti ei ole. Nyt palkataan sitten maailmalta, joko vakituisiin työsuhteisiin tai konsulteiksi. Palkat on hyviä, aika junnuillekin maksetaan viiden tonnin pintaan. Täällä on vähän väliä valitusta, että edes IT-alan ihmisille ei löydy työtä. No ei löydy jos ei osaa mitään. Sappi on kohta 30 v vanhaa teknologiaa, abap-ohjelmointia voi itseopiskella. Samoin ohjelmistoarkkitehdit on ihan saantosaaliissa. Pitää tosiaan osata. Työmarkkinat ovat nyt näin: joko pitää olla kovaa osaamista tai sitten valmis tekemään tiskarina duunia 1800 palkalla. Helppoja sisähommia ilman osaamista: ne on kiven alla.
[/quote]
Minä olen insinööri ja nettopalkkani on alle 2 tonnia, en usko ap:n tarinaa. Mieheni on kokenut it-alan konkari ja käteen jää 2400. Miten ap voi edes sanoa paljonko on käteen jäävä palkkka, kun ei hän voi tietää eri ihmisten verotusta. Vai puhutaanko pimeästä työstä, jos sitä ei suostu tekemään, niin se on kyllä ihan oikein.
Hämmästyttää yhä enemmän nämä vastaukset jostain Rumpanperältä, jossa ei uskota että palkka olisi tuon verran sitten vielä aantataan, että entä jos palkkanmaksu ei ole varmaa. Naurattais, ellei olis niin kiire että hyvä kun ehtii teille vastata.
Työpaikka sijaistee laivalla Suomen ja Ruotsin välillä. Arvioin palkaksi tuon ilman ikälisiä vaikka enhän varma voi olla. Itse saan maksimilisillä yhden palkkaluokan pareman palkan käteen 2500 kuukaudessa. Työnantajan palkanmaksusta olisin erittäin varma, kansainvälinen varustamo kuitenkin kyseessä
Semmoinen vaatimus, mitä pakkoruotsin lintsanneet juntit englannilla-pärjää-paremmin- suomalaiset ei onnaa on se, että ruotsi on työkieli: työsoppari, turvallisuuskoulutukset (jotka pitää siis ymmärtää) ja työnjohto tapahtuu ruotsiksi.
Suomea tarvitaan matkustajien kanssa ehdottomasti ja se onkin toinen kielivaatimus, edes osalla. Ruotsia pitää osata kaikkien.
Juuri kävi yksi ylioppilas, kirjoittanut ruotsin juuri ja kait sitä lukenutkin. Kävi kokeilemassa. Osasi kyllä työt ja oli reipas. Yliperämies kysyi siltä jotain että mitä kuuluu, ja tuletko tänne meille töihin, ruotsiksi, niin tyttö sanoi jotain että uursäktä.. Ei sitten saanut työpaikkaa. Ei voi olla töissä jos ei ymmärrä turvallisuuskoulutuksesta ja säännöistä mitään..
No, omapa on vahinkonne jos ei kielitaito riitä. Jää sitten paskaduunit paskapalkalla saamatta nekin. Lycka till vaan.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:55"]
Hämmästyttää yhä enemmän nämä vastaukset jostain Rumpanperältä, jossa ei uskota että palkka olisi tuon verran sitten vielä aantataan, että entä jos palkkanmaksu ei ole varmaa. Naurattais, ellei olis niin kiire että hyvä kun ehtii teille vastata.
Työpaikka sijaistee laivalla Suomen ja Ruotsin välillä. Arvioin palkaksi tuon ilman ikälisiä vaikka enhän varma voi olla. Itse saan maksimilisillä yhden palkkaluokan pareman palkan käteen 2500 kuukaudessa. Työnantajan palkanmaksusta olisin erittäin varma, kansainvälinen varustamo kuitenkin kyseessä
Semmoinen vaatimus, mitä pakkoruotsin lintsanneet juntit englannilla-pärjää-paremmin- suomalaiset ei onnaa on se, että ruotsi on työkieli: työsoppari, turvallisuuskoulutukset (jotka pitää siis ymmärtää) ja työnjohto tapahtuu ruotsiksi.
Suomea tarvitaan matkustajien kanssa ehdottomasti ja se onkin toinen kielivaatimus, edes osalla. Ruotsia pitää osata kaikkien.
Juuri kävi yksi ylioppilas, kirjoittanut ruotsin juuri ja kait sitä lukenutkin. Kävi kokeilemassa. Osasi kyllä työt ja oli reipas. Yliperämies kysyi siltä jotain että mitä kuuluu, ja tuletko tänne meille töihin, ruotsiksi, niin tyttö sanoi jotain että uursäktä.. Ei sitten saanut työpaikkaa. Ei voi olla töissä jos ei ymmärrä turvallisuuskoulutuksesta ja säännöistä mitään..
No, omapa on vahinkonne jos ei kielitaito riitä. Jää sitten paskaduunit paskapalkalla saamatta nekin. Lycka till vaan.
[/quote]
Minulla on itselläni vakituinen paikka, joten en tarvitse työpaikkaa, olen vastaaja numero 7. Te ette siis osaa hakea tekijöitä, monenko oppilaitoksen seinällä keväällä paikoista ilmoitettiin, esimerkiksi? Missä ilmoitus on esillä tänään? Jos ei missään, niin turpa kiinni. Olette yhtä säälittävä työnantajana kuin ne työnhakijat, jotka eivät tänään hae yhtään paikkaa.
Kai sinullakin nyt on tuttuja ja sukulaisia, joille voit vinkata, että hakee töihin ja suositella. Vähän autatte rekrytoijia. Jos heillä on joku ongelma ottaa työntekijöitä ja viivytellään, niin minkäs sille voi. Nuorten ihmisten työpaikka ilman muuta tuo on, että turha joka työtöntä tuonne hinkua. Kokin homma toki on vaativaa, että saa hyvät ruuat tarjolle ja ajoissa.
ap, laitatte nyt heti jonkun näkyvän ilmoituksen johonkin lehteen, jossa ilmoitatte, että tarvitaan ruotsinkielen taitoa ja mitä muuta kielitaitoa nyt tarvitaan, sekä palkan BRUTTONA. Et voi tietää paljonko se itsekullakin on nettona, sillä niillä jotka eivät talvella ole olleet töissä on iso ero niihin, jotka ovat tehneet kokopäivätöitä. M iten et tällaista peruasiaa tiedä?
Poikani osaa ruotsia ja englantia ihan hyvin. Sanoin hänelle jo, että jossain on tällainen paikka auki. alan itsekin etsiä nyt. jos en löydä paikkaa ap:n antamilla tiedoilla, se on valhe. Jos löydän, laitan linkin. En koko päivää ehdi, mutta olen kokenut työnetsijä takavuosilta.
kokopäivätyötä tekevä.
Onko kyse siitä, ettei opiskelijat kelpaa, vaan pitäisi saada työtön että saisi työllistämistukea? Yleensä taustalta löytyy aina joku tällainen juttu. Laivathan on yleensä haluttuja paikkoja, niissä on nuorille jonkinlainen hohto.
Muutamia tuloksia hakusanoilla palvelusta mol.fi
Varustamo: 1 paikka, Merikuljetuspalveluiden liikenteenhoiaja
Laiva: Vikinglinellä on vähän sinne päin, mutta siihen näkyy olevan vaatimuksena alan koulutus tai työkokemus, eli kuka tahansa ei kelpaa. Uskon kuitenkin hakijoita olevan. Ruotsinkielen taito ammattikoulupohjaisella ei tosiaan välttämättä ole kovin hyvä, sille ei mahda mitään, toiset eivät vain opi kieliä. Ei kaikki ruotsinkielisetkään osaa suomea, meillä on nyt töissäkin sellainen, joka ei sano sanaakaan suomeksi - rannikolla siis. Loistoristeijällä jossain Karibialla on paikkoja, mutta niissä pitäisi olla rahaa itsellä ennen kuin pääsee, ymmärsin että osa matkalipuista on maksettava itse.
Jatkan etsimistä illalla, nyt kutsuu kotihommat.
Kyllä kait tuo palkka nyt oikein on! Saahan tavallinen kaljanmyyjä tax-free-kaupan kassa jo käteen 2500 ege 2 viikko töissä kuukaudessa!Ainakin tuntemani vikingn myyjät. Eikä vaadi sekään paljon koulutusta, kunhan osaa numerot kahdella kielellä.itse seilaan suomen ja saksan välillä hyttejä siivoamassa ja 2300 tulee tilille vähintään joka kuukausi. Pitää osata suomea, ruotsia ja saksa auttaa, englantia tietysti.
Oletteko siis mielummin ilman työntekijöitä kuin että otatte työntekijän joka puhuu huonosti ruotsia? Ei kouluruotsi ole koskaan kovin sujuvaa ja hyvää mutta taito paranee hetkessä jos joutuu sitä käyttämään.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 11:22"]
Oletteko siis mielummin ilman työntekijöitä kuin että otatte työntekijän joka puhuu huonosti ruotsia? Ei kouluruotsi ole koskaan kovin sujuvaa ja hyvää mutta taito paranee hetkessä jos joutuu sitä käyttämään.
[/quote]
Mitä väliä sillä siivoushommissa nyt paljonkaan on? Suomessa kuitenkin kelpaa porukka, joka ei osaa suomea vastaaviin tehtäviin sisämaassa...Siljalla esim. käsittääkseni on myös siivousporukoissa väkeä, joka ei osaa muuta kuin auttavaa englantia, mutta siellä käy joku sollin tai vastaavan porukka.
Mihin haetaan? Mua kyllä hommat kiinnostaa. On vähän hölmöä puhua paskaduunista. Jos liksa pyörii niin duuni kun duuni on ihan vaan duunia. Ei nykyään kannata nirsoilla.
Olisi mielenkiintoista tietää, minkä verran paikkojen ilmoitteluun on yleensä satsattu, mitä vaatimuksia on, ap:han aloitusviestissä jätti jo kertomatta vaatimuksen ruotsin kielen taidosta, joten mitä muuta hän jätti kertomatta? Vai onko työnantaja vain sanonut, ettei tulijoita ole, mutta ei ole itse asiassa laittanut hakemusta mihinkään auki. Alan oppilaitosten seinillä on yleensä paikka kesätyöpaikkoja varten ja niitä katsotaan aktiivisesti. Mol.fi-palvelua lukee muutkin kuin työttömät ja sitten on erilaisia duunitoreja sun muita. Löytyy todella paljon ihan ilmaisia kanavia ilmoitella, sellaisia, joilla on hyvä saavutettavuus. Niitä pitää vain osata käyttää. Jos on joku pieni ilmoitus turun sanomien sekalaista palstalla, ei nuoret sieltä älyä katsoa.
Itse olisin hakenut muutamaan vähän vastaavaan työhön, mutta kun vaaditaan ammattitutkintoa, anniskelupassia, sitä sun tätä korttia. Työn itsessään oppisi varmaan päivässä, mutta kun ei ole "pätevyyttä".
Aina näissä samoissa valituksissa paljastuu lopulta syyksi se, että työntekijöitä ei ole haettu riittävän aktiivisesti. On ollut joku pikku-uutinen paikallislehden sunnuntainumerossa, mitä esimerkiksi köyhät opiskelijat ei edes tilaa, ja sitten ihmetellään kun ei näistä eläkeläislukijoista ketään kiinnosta työnhaku. ;)
Kunnon haku päälle, näkyvyyttä oppilaitosten seinillä, sähköpostissa opiskelijajärjestön kautta ja mollissa, niin hakemuksia taatusti tulee. Työntekijöiden tarve on varmasti tiedossa jo monta kuukautta ennen töiden alkua, joten tiedottamiselle on aikaa.
Sama ongelma puutarha-alalla. Eikä ole edes kielitaidosta kiinni, vaan ei saada työntekijöitä! Liian pitkiä päiviä sesongin aikaan, ei kuulemma selkä kestä, nuorilla ihmisillä. Ja siitä sesongista vaan sen verran, että juuri silloin tehdää pitkää päivää kun sitä tarvitaan, ei sitä turhaan tehdä.
Sitten tulee joka vuosi joku puola/unkranainen, korkeakoulutettu ja selvästi lukenut ihminen, meille pellolle poimimaan ja ei valita ja on onnellinen paikasta!
Tämmöisiä terveisiä myös multa hallitukselle. Tukiloukut pois, ei voi olla niin että pienikin työ vähentää jotain asumistukea tms. kuukausikaupalla jälkikäteen!
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 11:41"]
Aina näissä samoissa valituksissa paljastuu lopulta syyksi se, että työntekijöitä ei ole haettu riittävän aktiivisesti. On ollut joku pikku-uutinen paikallislehden sunnuntainumerossa, mitä esimerkiksi köyhät opiskelijat ei edes tilaa, ja sitten ihmetellään kun ei näistä eläkeläislukijoista ketään kiinnosta työnhaku. ;)
Kunnon haku päälle, näkyvyyttä oppilaitosten seinillä, sähköpostissa opiskelijajärjestön kautta ja mollissa, niin hakemuksia taatusti tulee. Työntekijöiden tarve on varmasti tiedossa jo monta kuukautta ennen töiden alkua, joten tiedottamiselle on aikaa.
[/quote]
Tammi-helmikuussahan se kesätyöntekijöiden haku on. Lehtien ilmoituksia ei tosiaan opiskelijat näe, sillä nettivesriotkin on maksullisia ja nuoret ovat nykyään tottuneet siihen, että työt löytyy muista kanavista. He pitävät jo itsestään selvänä, että vaikka paikka olisikin lehdessä, se on muuallakin, niinkuin valveutuneilla työnantajilla on. CV-nettiä ei näköjään enää pääse ilman tunnuksia selaamaan, muuten olen varma, että olisin löytänyt sieltä heti muutaman mahdollisen tekijän ap:lle.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 11:44"]
Sama ongelma puutarha-alalla. Eikä ole edes kielitaidosta kiinni, vaan ei saada työntekijöitä! Liian pitkiä päiviä sesongin aikaan, ei kuulemma selkä kestä, nuorilla ihmisillä. Ja siitä sesongista vaan sen verran, että juuri silloin tehdää pitkää päivää kun sitä tarvitaan, ei sitä turhaan tehdä.
Sitten tulee joka vuosi joku puola/unkranainen, korkeakoulutettu ja selvästi lukenut ihminen, meille pellolle poimimaan ja ei valita ja on onnellinen paikasta!
Tämmöisiä terveisiä myös multa hallitukselle. Tukiloukut pois, ei voi olla niin että pienikin työ vähentää jotain asumistukea tms. kuukausikaupalla jälkikäteen!
[/quote]
Opiskelijoilla ei ole kesäaikaan tukiloukkuja, vaan pitää elää palkalla tai säästöillä.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:55"]
[/quote]
Blaa blaa.. mulle kelpais hyvin ja olen hakenut ko. töitä. Mutta kun ikäni on 47v, minulle ei vaivauduta edes vastaamaan hakemuksiini. Ja eläkeikää nostetaan...En pääse edes eläkkeelle koskaan.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 11:44"]
[/quote]
Missä perähikiällä näin? Täälläpäin puutarhatöistäkin tapellaan. Menisin välittömästi jos vain pääsisi ja olen opiskellutkin alaa.
Luin nyt tarkemmin ap:n viestin, vai muka käteen 1800 tuollaisesta hommasta, olisit nyt vähän uskottavamman valheen keksinyt. Itse saan koulutustani vastaavasta työstä 1900 netto. Kun niille nuorille kelpaa epämääräiset työnajat jäätelökioskeissa, siivoukset 1200 euron bruttopalkalla, tuo aiemmin mainittu hautausmaahomma, kaupat ja vaikka mikä. Olisit nyt ottanut vaikka tonnin tuosta nettopalkasta pois, niin olisi voinut jotain uskoa. Työtehtävät ja palkka alalta yleensä eivät vastaa todellisuutta. Hytit viittaa laivayhtiöön. isoihin laivayhtiöihin on tulijoita ja ne ovat yleensä ulkopuolisten firmojen hoidossa. Pienillä ei mitenkään voi olla kokoaikatyötä noin monelle ja niiden tuottavuus ei mitään ihmeitä ole muutenkaan, joten ei ne kovin kummoista palkkaa voi maksaa.