17 vuotta ikäeroa, voiko suhde toimia?
Olen 21-vuotias nainen ja mies on 38v. Ollaan nyt virallisesti yhdessä (2kk suhdetta takana), mutta tuo ikäero vaan pistää mietittimään, että tuoko se mukanaan mahdollisesti ongelmia?
Kokemuksia? :)
Kommentit (78)
Voihan se tuoda - tai sitten ei. Mulla on lähipiirissä kaksi ihmistä jotka seurustelevat 16-19v itseään vanhemman miehen kanssa (toinen naisista 24 ja toinen 33) ja toisella parilla on kaksi lastakin. Ovat siis naimisissakin, joten ei kai oikein seurusteluksi voi sanoa :D Eli on hyvin yksilöistä.riippuvainen asia.
Mies mua 15 v vanhempi, yhdessä 8v; tällä taustalla näen että:
1) ikä ei ole asia, joka ihmisen "laadun" määrittää, erilaisia ollaan ja monista syistä. Elämänasenne ja fyysinen kuntokaan eivät riipu iästä kuin jossain määrin - saman ikäisissäkin on niin erilaisia.
2) jos tuntuu että itseä ärsyttää tai epäilyttää jo alkuun niin ehkä "sisimmän ääni" siellä koettaa sanoa jotain; silloin ehkä kannattaisi pysähtyä tutkiskelemaan itseä ja kysyä itseltä, mitä tässä nyt on todella haluamassa.
Sitä kannattaa tehdä mikä on itselle hyvä. En sanoisi että "vain saman ikäinen käy", mutta en myöskään että "ikäerolla ei (koskaan) ole väliä". Ihmisistä se on kiinni, suhteet saattaa kaatua tai sitten ei.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 19:59"]Voihan se tuoda - tai sitten ei. Mulla on lähipiirissä kaksi ihmistä jotka seurustelevat 16-19v itseään vanhemman miehen kanssa (toinen naisista 24 ja toinen 33) ja toisella parilla on kaksi lastakin. Ovat siis naimisissakin, joten ei kai oikein seurusteluksi voi sanoa :D Eli on hyvin yksilöistä.riippuvainen asia.
[/quote]
Joo ei se ikäero välttämättä vielä tossa vaiheessa tunnu, mutta sitten kun nainen on noin 40, niin .. moni sitä mieltä, että naisen seksuaalisuus vasta aukeaa ja lapset yleensä jo silloin isompia. Aiheesta oli tutkimuksiin taannoin. Mitä sitten, kun oma ukko onkin jo vanha kurppa?
[/quote]
Toisaalta ,jos joku on hankkinut lapset jo 16-17 vuotiaana, niin sitten kun on 86-,...
87- vuotias ja sairaalassa vuodepotilaana niin miten hyvin ja miten usein ne omat 70-vuotiaat ´lapset´ jaksavat itsekään niitä sairaalan rappuja rampata muoriaan katsomaan. Esim. 50-vuotisesta pojastaan on vielä vanhalle,92-vuotiselle äidilleen paljon enemmän apua ja luotettavaa tukea ,kuin esim . 77- vuotiaasta ´pojasta´ ,josta tuskin on paljon omaishoitajaksikaan enää.
Eli kaikki on suhteellista.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 19:59"]Voihan se tuoda - tai sitten ei. Mulla on lähipiirissä kaksi ihmistä jotka seurustelevat 16-19v itseään vanhemman miehen kanssa (toinen naisista 24 ja toinen 33) ja toisella parilla on kaksi lastakin. Ovat siis naimisissakin, joten ei kai oikein seurusteluksi voi sanoa :D Eli on hyvin yksilöistä.riippuvainen asia.
[/quote]
Joo ei se ikäero välttämättä vielä tossa vaiheessa tunnu, mutta sitten kun nainen on noin 40, niin .. moni sitä mieltä, että naisen seksuaalisuus vasta aukeaa ja lapset yleensä jo silloin isompia. Aiheesta oli tutkimuksiin taannoin. Mitä sitten, kun oma ukko onkin jo vanha kurppa?
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 00:47"]Olen 21-vuotias nainen ja mies on 38v. Ollaan nyt virallisesti yhdessä (2kk suhdetta takana), mutta tuo ikäero vaan pistää mietittimään, että tuoko se mukanaan mahdollisesti ongelmia?
Kokemuksia? :)
[/quote]
e
ikäero on 16 v ja oltu 10 vuotta yhdessä . En vaihtaisi.ollaan onnellisia ja se on tärkein
Jos sitä pitää kysyä, niin tiedät että se ei toimi pidemmän päälle!
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:25"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 08:40"]Vanhetessa se varmaan alkaa tuntumaan . Kun sä oot 40 niin mies on jo 57. Siitä ei oo pitkä aika tekareihin ja rollaattoriin. [/quote] Nykyään liki 80v. "Lapset" saartavat käydä katsomassa vanhempiaan vanhainkodeissa ja ne kasikymppiset on kuusikymppisten vanhempia.....sitäpaitsi moni 70v. Tekee vielä töitä, ainakin osa-aikaisesti.
[/quote]
Ai tekee töitä? Meillä pistetään aina yt:ssä kaikki 58+ v. eläkeputkeen ja uusia töitä on lähes mahdoton löytää.
Millainen ystäväpiiri ap:llä ja miehellä on? Pyöriikö 20 v. 40 v:n porukoissa vai toisin päin? Vierailla ei välttämättä löydy yhteistä jutun juurta. Onko miehellä lapsia, ikäerosi heihin voi olla melko pieni.
Itsellä ikäeroa miehen kanssa 11v. Olen 22 ja olemme asuneet jo reipas puolisen vuotta yhdessä. Meidän kohdalla ikäeroa ei enää huomaa lainkaan, vitsailen joskus avokille että kumpikas meistä se vanhempi olikaan :)
Mutta olen joskus miettinyt että jos mieheni olisi yhtään vanhempi, saattaisi se tuoda mukanaan jotakin ongelmia, kun elämäntilanteet ei enää oikein kohtaa. Mieti elämääsi vaikka vajaa 10 vuotta eteenpäin, miltä ikäeronne silloin tuntuu? Esimerkiksi vaikka 5+ vuotta kun sinä olet vielä huoleton vajaa kolmekymppinen ja miehesi melkein puolessa välissä viittäkymmentä. Tuleeko siitä sinulle mitään ajatuksia tai huolenaiheita?
Tutkimusten mukaan kahdeksan vuotta on iso ikäero ja suhteet päätyy helpommin eroon
Tapasin mieheni 19-vuotiaana, hänen ollessaan silloin 36-vuotias. Nyt 15 vuotta yhteiseloa takana ja kaksi lasta olemme saaneet tänä aikana. Suurimmat ongelmat ovat lasten kasvatuksessa; olemme eri sukupolvea ja näemme asiat eritavoin. Mies on 60-luvun lapsi ja hänen mielestään lapset eivät saa näkyä ja kuulua ja minä olen 80-luvun lapsi ja mielestäni lapsi saa osallistua itseään koskevaan päätöksen tekoon.
Minulla ja miehelläni on 14 vuotta ikäeroa, minä siis vanhempi. Mietin silloin suhteen alussa aivan samoja asioita kuin sinä. Mietin myös, mitä muut sanovat (mikä näin jälkikäteen mietittynä on naurettavaa). Mutta sitten päätimme, että heittäydymme suhteeseen täysillä ja annamme mennä. Ja hyvä, että annoimme mennä. Olemme nyt olleet yhdessä 7 vuotta. Oikeastaan musiikkimaku on ainoa asia, josta ikäeromme huomaa.
Vanhetessa se varmaan alkaa tuntumaan . Kun sä oot 40 niin mies on jo 57. Siitä ei oo pitkä aika tekareihin ja rollaattoriin.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 08:00"]Tutkimusten mukaan kahdeksan vuotta on iso ikäero ja suhteet päätyy helpommin eroon
[/quote]
Titkimusten mukaan ikäero ei vaikuta eroon
Riippuu ihan osapuolista. Joiden suhde on tuhoon tuomittu jo muutaman vuoden ikäerolla. Jotkut miehet ovat kolmekymppisinä jo kalkkiksia, kun taas jotkut ovat vielä nelikymppisinä energisiä, nuorekkaita ja viriilejä. Itse olen 35 ja avokkini 23. Hienosti menee, seksiä on joka päivä ja elämä hymyilee. Rakkaus on tärkeintä. <3
Timo T.A ja Nina Mikkosella on tuon verran ikäeroa.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 08:53"]Timo T.A ja Nina Mikkosella on tuon verran ikäeroa.
[/quote]
Ja Nina on omaishoitaja. Ei siinä mitään pahaa ole, se vaan on rankkaa varmasti. Olet kuusissakymmenissä kun toinen lähentelee kahdeksaa kymmentä. Eli et enää silloin, ehkä auemminkaan, esim. Mökkeile tai matkustele. Mä itse olen 35v enkä nyt ajatellen haluaisi yhtään isompaa ikäeroa, mies on 41v. Mutta jos olisi 52v niin oikeasti elämä olisi toisenlaista. Kun omat vanhemmat aikanaan heikkenee, pitää huolehtia heidän asioistaan. Sitten huolehditaan puolison asioista. Sulla on kotona lapsia joista huolehdit... Tiedätkös, siinä ei vapaa-aikaa ole. Siksi en lähtis tohon. Näet asian laajemmun kun saat 10v ikää lisää.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 01:10"]Ihminen muuttuu ikääntyessään yllättävän vähän. Samanlainen pojanviikari tai tytönhupakko siellä kurttuisemmankin naaman takana piileskelee.
[/quote]
Ihminen muuttuu aina. En minäkään ole sama nyt kolmevitosena kuin parikymppisenä. Ihmisen kuuluu kasvaa elämänkaaren eri vaiheissa. Jos on nelikymppisenä sama ihminen kuin parikymppisenä niin jotain on pahasti pielessä.
Seurustelin joskus juuri 17 vuotta vanhemman miehen kanssa, ja ongelmiahan siitä tuli... Olisin esimerkiksi halunnut lapsia n. 30-vuotiaana, mutta mies olisi ollut silloin jo lähes 50v. Elämäntilanteemme olivat myös liian erilaiset (vaikka alussa luulimme, ettei se niin haittaisi), itse elin vielä opiskelijaelämää kun taas miehellä oli jo hyvin vakiintunut elämä jne. Hänellä oli lapsiakin, ja jossain vaiheessa alkoi todenteolla kyllästyttää se, että olin parikymppisenä äitipuoli kolmelle lapselle. Uskoimme, että päihittäisimme nämä ongelmat jos vain tarpeeksi haluaisimme ja yrittäisimme, mutta eihän se onnistunut. En sano etteikö se voisi toimia, mutta kannattaa harkita tarkkaan.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 09:07"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 08:53"]Timo T.A ja Nina Mikkosella on tuon verran ikäeroa. [/quote] Ja Nina on omaishoitaja. Ei siinä mitään pahaa ole, se vaan on rankkaa varmasti. Olet kuusissakymmenissä kun toinen lähentelee kahdeksaa kymmentä. Eli et enää silloin, ehkä auemminkaan, esim. Mökkeile tai matkustele. Mä itse olen 35v enkä nyt ajatellen haluaisi yhtään isompaa ikäeroa, mies on 41v. Mutta jos olisi 52v niin oikeasti elämä olisi toisenlaista. Kun omat vanhemmat aikanaan heikkenee, pitää huolehtia heidän asioistaan. Sitten huolehditaan puolison asioista. Sulla on kotona lapsia joista huolehdit... Tiedätkös, siinä ei vapaa-aikaa ole. Siksi en lähtis tohon. Näet asian laajemmun kun saat 10v ikää lisää.
[/quote]Olen jo nyt sinua 15 vuotta vanhempi. t. vastaaja nro 16
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:43"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:40"]Hyi, miks oot jonkun melkein nelikymppisen ukon kanssa tossa iässä??
[/quote]Sitä minäkin ihmettelen ?
T. 40v mies
[/quote]
Komppaan! N40