Kenelle punalaputetut tuotteet oikeasti kuuluvat?
Joskus joihinkin ruokakaupan tuotteisiin lätkäistään punaisen värinen alelappu. Onko tavallisen töissä käyvän kuluttajan reilua hyödyntää näitä tuotteita, vai ovatko ne oikeasti tarkoitettu vähävaraisille. Keskustelkaa! Kertokaa! Argumentoikaa!
Kommentit (106)
Jos ostan sellaisen niin sitten minulle
Kysy kauppiaalta. Ja vastaus: kaikki saa ostaa.
Olemme pariskunta ja nettotulot ylittävät reilusti 10.000 euroa kuukaudessa. Ostamme punalaputettuja tuotteita aina kun mahdollista.
Ei järkevä ostaminen ja hävikin vähentäminen ole tulotasokysymys.
Joskus Prisman hyllyt notkuvat punalapputuotteita. Esim. joulun aikana on hyvä ostaa. Koko tammikuu ollaan syöty pakkasesta 60% aletuotteita. Ruoksan menee aivan liikaa rahaa, tuo on hyvä tapa rajoittaa rahanmenoa.
Sellaiselle joka haluaa syödä lihaa, munia ja maitotuotteita hyvällä omatunnolla ilman että tarvitsee olla vegaani. Mielestäni siinä ei ole mitään pahaa jos ostaa noita punalaputettuina ilta-alesta, jos ne joka tapauksessa puolen tunnin kuluttua kerättäisiin hyllyistä pois ja kärrättäisiin kaatopaikalle mätänemään.
Se liha on jo tuotettu, eikä se lakkaa olemasta sillä että minä jättäisin sen ostamasta. Se eläin ei palaa henkiin jos minä jätän sen ostamatta, eikä siitä aiheutuvat ilmastopäästöt myöskään sillä nollaudu. Kokonaisuuden kannalta on pienempi paha että se sulaa minun vatsassani kuin että se vietäisiin kaatopaikalle mätänemään.
Jos te tietäisitte, miten usein minä ihan erinomaisen hyvin toimeen tuleva, käyn punalappuisia tuotteita eri kaupoista, varsinkin vähän kauempana asuinkylästäni ostamassa, reppu selässäni - jotta saisin ne kuljetettua kotiin ihan julkisilla - te ihmettelisitte! Kokkaan juuri niillä punalappuisilla, ja tomaattimurskalla ja ihan tavallisilla säilykkeillä ja pakastevihanneksilla ja ruokakermalla suuret määrät ’peruskastikkeita’ meille varastoon, eri yhdistelmillä, pakkaseen, tupperwarentapaisiin (merkki on minulle liian kallis ellen satu kirppikseltä löytämään) purkkeihin. Kalliin kokopäiväkoulun jälkeen (lapsille) ja hyvien työpaikkalounaiden (aikuisille) jälkeen iltaruoka, lämmin, on perheen yhteinen ruokailu. Tekemieni pakastekastikkeiden lisäksi joko riisi tai pasta tai perunat riittävät. Salaattia ei minun tarvitse tarjota - sitä ovat lounaat täynnä - ja me taatusti syömme hyvin mutta järkevästi. Mielummin laitan extrarahat lasteni koulutukseen, harrastuksiin ja matkoihin - kun corona suo.
Omalla palkallani niitä ostan. Ostan myös käytettyjä tuotteita kirpparilta ja Torista. Paikkaan myös vaatteeni, jos niihin tulee reikiä. Kierrätys on ollut aina ollut elämäntapani lapsesta asti. Sopii myös teille kaikille muillekin.
Oikeastaan kauppalaskuni on kasvanut kun aloin ostamaan laputettuja tuotteita ja käytettyjä vaatteita. Aikaisemmin valmistin itse ruoat alusta lähtien ja leivoin pullat. Nyt minäkin voin maistaa normiruoan lisäksi uusia eineksiä, jotka kalliin hintansa puolesta ei aikaisemmin tarttunut ostoskärryyni.
Kaupalle. Ja ostotaphtuman jälkeen ostajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo aletuotteet kuuluvat heille, jotka haluavat niitä ostaa.
Mielestäni on kohtuuttoman itsekästä toimintaa ostaa laputettuja tuotteita hyvin tienaavana kuluttajana
Provoti Proooooooooooo !
Kuuluu ihmisille, joilla on teräsvatsa ja hyvä vastustuskyky...
Punalaputetut tuotteet kuuluvat kaupalle niin kauan kuin asiakas on maksanut ne. Mitään muita ostorajoituksia ei ole ja niiden vaatiminen on naurettavaa.
Ne on tarkoitettu hänelle joka ehtii ensin. Muuten kai kauppias laittaisi suuren lapun jossa lukee 'Vain työttömille tai vähätuloisille'. Sitten ei ehkä kaikki viitsisi mennä niitä punalappu tavaroita kaivelemaan..
Minä ostan yleensä pidempään säilyviä tuotteita. Mutta olenkin köyhä.
Vai taivas, mikä kysymys! Ne kuuluu kaikille, jotka niitä haluavat ostaa syystä tai toisesta. Ei kai kaupassa sentään tarvitse kassalla kaikille ilmoittaa olevansa köyhä tuotteillaan.
Kuuluvat meille, jotka hamstrasimme niitä jo ennen kuin olivat trendi. On muuten loppunut se naaman nyrpistely että kuka muka vanhaa ruokaa ostaa. Nyt ne samat uikuttaa että laputetut pitäisi jättää köyhille.
Kaupalle, kunnes joku asiakas on ne ostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo aletuotteet kuuluvat heille, jotka haluavat niitä ostaa.
Mielestäni on kohtuuttoman itsekästä toimintaa ostaa laputettuja tuotteita hyvin tienaavana kuluttajana
Ja minusta on kohtuuttoman itsekästä määritellä toisten puolesta kuka saa ostaa alennus-tuotteita. Kuulostaa että luulet olevasi Jumalasta seuraava... ylös päin.
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten Fiksuruoka ja Matsmart jotka myyvät myymättä jääneitä eriä halvalla. Saako niistäkin tilata vain köyhät?
Ei noissa ole koskaan mitään varakkaalle sopivaa tarjolla. Bulkkiroskaa ja kaikkia epäterveellisyyksiä. Alelapulla voi olla lohta tai jopa dry-agelihaa. Katkarapujakin on usein. Ruuan hinnan nousu on johtanut siihen, että edes lapulla oleviin ei kaikilla ole varaa.
Ne on tarkoitettu kolhooseilla asuville Puolueen jäsenille. Näillä ei ole varaa muuhun.