Kenelle punalaputetut tuotteet oikeasti kuuluvat?
Joskus joihinkin ruokakaupan tuotteisiin lätkäistään punaisen värinen alelappu. Onko tavallisen töissä käyvän kuluttajan reilua hyödyntää näitä tuotteita, vai ovatko ne oikeasti tarkoitettu vähävaraisille. Keskustelkaa! Kertokaa! Argumentoikaa!
Kommentit (106)
Käsittämätön keskustelu. Alennukset eivät ole mikään sosiaaliavun muoto vaan keino välttää ruokahävikkiä ja siten ympäristön kuormitusta. Ympäristön etu nimenomaan on, että rikkaat, joilla on varaa ostaa, mitä haluavat, miettivät kulutusvalinnoissaan ympäristöä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille.
Se ei ole köyhäinapua vaan hävikkiruokaa.
Olemme hyvätuloinen perhe, mutta olen iät ja ajat ostanut punalappusia. En sen vuoksi, että ne olisivat halpoja. Vaan siksi, että olen aikoinaan ollut kaupassa töissä ja tiedän mitä niille tuotteille tapahtuu joita ei saa myytyä ennen kuin menevät pilalle. Se näky oli monesti surullisen järkyttävä minkä verran joutui ruokaa heittämään roskiin.
Mutta toivoisin harkintaa sen suhteen, että punalappuisia riittäisi useammalle ihmiselle. Ei ole pakko kasata ostoskärryllistä täyteen 20kpl samaa baanaanijugurttia, 8kpl samaa porkkanasosekeittoa, 10kpl samaa kanapakettia, 6kpl samaa laskiaispullapakettia, 13kpl samaa mehupulloa jne. You name it. Ei tarvitse olla ahne hamstraaja joka lastaa kaiken itselleen. Ja tämäkin kaikki lastatattu kärryihin tuntia ennen kuin ilta-ale alkaa ja kaupassa pyöritään se tunti tyhjänpanttina.
Älkäähän nyt, ihmiset ostaa mitä haluavat. Minusta on ikävää kurkkia, onko toisen asiakkaan ostot (minulle) sopivia. Kauppias laittaa rajoitukset tarpeen mukaan.
Jos etsii halvinta ruokaa niin punalaputetut ei ole yleensä sitä.
Kuule ap; ennen kassaa ne kuuluvat kauppaketjulle/kauppiaalle.
Kassalinjan jälkeen ihan tasan sille joka ne on maksanut.
Tämä kun ei ole mikään mielipide-tai arvokysymys eli sikälis aloituksesi on täysin turha ja tarpeeton.
Jos kaikki voisivat ostaa punalappuisia, niin siitä tulisi uusi normaali hintataso. Siksi on hyvä, että minä ja kaltaiseni hamsterit tyhjätään hyllyt tuntia ennen, niin kauppias saa myytyä täyteenkin hintaan jotain. Itse en osta ikinä mitään kalliilla, vaan jos laputettuja ei ole, niin syön pakastimesta tai keitän makaronia. Jonossa sääli on sairaus.
Ostan usein työeväät alesta. Lähellä on pieni kauppa, jossa näitä on runsaasti.
Toisaalta naapurissa asuu ihmisiä jotka todella tarvitsevat näitä joten en rohmua.
Kuuluvat sille joka ne lopulta ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille.
Olemme hyvätuloinen perhe, mutta olen iät ja ajat ostanut punalappusia. En sen vuoksi, että ne olisivat halpoja. Vaan siksi, että olen aikoinaan ollut kaupassa töissä ja tiedän mitä niille tuotteille tapahtuu joita ei saa myytyä ennen kuin menevät pilalle. Se näky oli monesti surullisen järkyttävä minkä verran joutui ruokaa heittämään roskiin.
Mutta toivoisin harkintaa sen suhteen, että punalappuisia riittäisi useammalle ihmiselle. Ei ole pakko kasata ostoskärryllistä täyteen 20kpl samaa baanaanijugurttia, 8kpl samaa porkkanasosekeittoa, 10kpl samaa kanapakettia, 6kpl samaa laskiaispullapakettia, 13kpl samaa mehupulloa jne. You name it. Ei tarvitse olla ahne hamstraaja joka lastaa kaiken itselleen. Ja tämäkin kaikki lastatattu kärryihin tuntia ennen kuin ilta-ale alkaa ja kaupassa pyöritään se tunti tyhjänpanttina.
Nykyään hävikkiä käsiteltäneen eri tavalla?
Köyhille pakolliset käsivarsinauhat ja myynti vain heille.
Nauhojahan on kokeiltukin ;-)
Itse olen hyvätuloinen enkä niitä aletuotteita tarvitse, mutta käyn usein keräämässä niitä kärryn täyteen ja heitän ne sitten kotona roskiin. Nehän ovat pilaantumaisillaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään hävikkiä käsiteltäneen eri tavalla?
Mitä tarkoitat?
Outoa käytöstä alakerran kauppiaalta. Kysyin milloin ostamani tuote laputetaan. Vastasi kiukkuisesti että jos he eivät ole osanneet tilata tavaraa ilman että sitä jää liikaa, niin ne laputetaan illalla kun on viimeinen käyttöpäivä.
Kummallista. Kyllä muissa kaupoissa ne on viimeisen käyttöpäivän tuotteet on yleensä laputettu jo edellisenä päivänä. Siis kuka ostaa viimeisen käyttöpäivän silakkalaatikon klo 21 illalla?
Joo. Ajan lähimpään markettiin. Halvin maitokin maksaa ko. kaupassa 1,96e/l
Juon kahvini mustana nykyään.
Ehkä tämä sossuttelu on mennyt liian pitkälle. Kauppias laittaa punaisen lapun, kun viimeinen myyntipäivä lähestyy. Se kuuluu bisnekseen. Sosiaalitoimistot ja ruokajakelut toimivat eri perusteella.
Kävin kerran yöllä ABS:lla huoltiksella hakemassa pakasteruokaa. Pakastin oli sulanut ja ruoat viety roskiin. Pyysin että hakisivat mulle sen tuotteen.
Ei käynyt. Sanoin maksavani käyvän hinnan. Ei käynyt.
Ehdotin sitten että dyykkaan sen sieltä. Sekään ei käynyt.
Joo. Tiedän että on sääntöjä jotka roskista hakemisen kieltävät. (harmi muuten dyykkaajile)
Oli kuitenkin outoa, että vielä jäässä olevaa tuotetta ei saanut sieltä.
Olisivat myyneet sen vaikka laputettuna. Hölmöläisen touhua.
Olisiko kauppias kieltänyt sen että saa vakuutuksesta täyden hinnan. Tuli mieleeni jälkeen päin.
Ei marketti ole mikään sossu. Ruokahävikin vähentäminen kuuluu nimenomaan kaikille. Itse tulen hyvin toimeen ja ostan paljon punalapputuotteita.
Joskus harvoin jos huomaan, että köyhän näköinen tyyppi hamuaa samoja tuotteita, annan ottaa ensin, mutta tämä siis oma hetkellinen ratkaisu, ei mikään sääntö. Mutta yleensä olen ainut kiinnostunut.
Typerä ajatus, että kaupassa pitäisi profiloitua köyhäksi kaikkien muiden joukossa. Kaupasta saa ostaa kukin, mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Köyhille pakolliset käsivarsinauhat ja myynti vain heille.
Nauhojahan on kokeiltukin ;-)
Tonttulakki olisi parempi.
Minusta punalaputetut tuotteet kuuluvat kaikille. Tottakai vakavaraisena ihmisenä voisin ostaa myös täysihintaisia tuotteita, mutta toisaalta aika monilla rahojen riittämättömyys johtuu siitä, että he eivät koskaan ole oppineet säästämään. Tiedän perheitä, joilla rahapula on jatkuvaa, mutta punalapputuotteita he eivät silti ikinä osta. Minusta kannattaisi! Eivät kaikki Suomen köyhät ole pienituloisia, vaan osa porukasta on rahankäytössään yksinkertaisesti tumpeloita ja/tai liian mukavuudenhaluisia.
Kaikille.