Ammattikoilulaisen isä purkautuu etäopetuksesta
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/493e5c3e-12d2-4c15-bf68-fbff1a5726a9
Ammattikoulun opetus oli yhtä ala-arvoista jo ennen koronaa. Lähiopetusta aivan liian vähän. Etäopetuksessa ei ole etäopetusta eikä tehtäviä. Se on kyllä tosi omituista.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
No on ongelma nuoressakin kun on joutunut menemään amikseen. Ei voi syyttää vain opetusta. Mikä vamma nuorella on ja onko pahakin?
Syvälle sydämeen sattuu tällaiset puheet😢
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukas tuollaisia sitten
työelämässä paimentaa 24/7?Ikä muuttaa paljon. Mutta sitä ennen tulisi saada oppimiseen tukea. Sepä juuri onkin ongelma, että opetus on ulkoistettu työpaikoille, joissa ei ole mitään ymmärrystä, miten tukea tarvitseva nuori tulisi kohdata.
Ja ylipäänsä, että itseohjautuvat ja kykenevät tyypit lähtevät lukioon, missä lyödään valmis lukujärjestys käteen ja sen mukaan istutaan tunneilla klo 8-16.
Ne vähän heikommin menestyvät menevät amikseen, missä opetusta on ehkä päivä viikossa ja sinä päivänä saattaa olla kahden tarpeellisen kokonaisuuden tunnit päällekkäin. Sitten mennään kotiin lähettämään työhakemuksia harkkapaikkoihin. Jos ei vanhemmillakaan ole kokemusta työnhausta, niin...
Ei lukiossa kukaan holhoa. Ne lukkaritkin laaditaan itse.
Koko ekan vuoden lukkari pärähti koulun tekemänä. Melkein kaikki kurssit ovat pakollisia, ei siinä ole mitään valinnanvaraa.
t. lukiolaisen äiti
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se vähän hassulta tuntui kun itsekin pari vuotta sitten ammattikoulusta valmistuin alle 1,5v opiskelun jälkeen. Opinnoissa oli noin vuoden verran harjoittelua, eivätkä kaikki harjoittelupaikat vastanneet lähellekään sitä ammattia mihin valmistuttiin, koska harjoittelupaikat olivat kiven alla. Osa ajasta meni täysin harjoittelupaikkojen etsimiseen ja opettaja käski siinä sivussa vain opiskella itsenäisesti. Sanoisin, että sellaisia lähiopintoja joista oikeasti on tässä ammatissa ollut jotain hyötyä, oli kokonaisuudessaan ehkä muutaman kuukauden verran. Ja itselläni oli tasan yksi harjoittelupaikka, jota voin oikeasti sanoa hyödylliseksi, kun yhteensä neljässä eri paikassa olin. Ymmärrän, ettei kukaan ole alansa ammattilainen valmistuessaan ja oikea ammattitaito hankitaan vasta työelämässä, mutta minulla ei kyllä todellakaan ollut valmistuessani sellaista oloa, että olisin ollut valmis siirtymään työelämään. Opintojen taso oli kyllä aika surkea.
Juuri näin!
Ei tule valmista lukujärjestystä. Lukiolainen suunnittelee itse lukujärjestyksensä. Kurssitarjottimen fusäktö välillä ihan mitä sattuu ja vaikeuttaa järkevän lukujärjestyksen suunnittelua.