Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua - lähihoitajiksi hakevat he jotka eivät muualle pääse?

Vierailija
05.06.2015 |

http://www.taloussanomat.fi/palvelut/2011/10/11/saitko-surkeaa-palvelua-tasta-se-johtuu/201114409/12

"Ongelma on myös se, että palveluammatteihin tulee vääränlaisia ihmisiä. Juusela kiinnittäisi huomiota sosiaalisiin taitoihin erityisesti silloin, kun valitaan opiskelijoita terveydenhuoltoalalle. Hän kertoo kuulleensa lähihoitajia kouluttavalta opettajalta, että ammattiin hakee paljon niitä, jotka eivät muualle pääse.

– Olen nähnyt sellaisia nuoria, jotka yrittävät kouluttautua lähihoitajiksi vanhusten palvelutaloon ja heistä näkee, että jo kotikasvatus on pielessä, Juusela kauhistelee."

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen vanhusten parissa.Tykkään töistäni,minusta on mukavaa kylvettää vanhuksia. Ulkoilla heidän kanssaan, lukea, laulaa, pitää kädestä, lohduttaa ym. Vanhukset ovat ihania!

Vierailija
62/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 13:40"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 13:33"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 13:29"] [quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 13:27"]Ja mä menin lukion jälkeen lähäriksi. Lukiossa oli 8.1 keskiarvo. Haluan olla nimenomaan lähäri. En edes sairaanhoitja, koska ei kiinnosta pistämiset ja tipat. [/quote] Kyllä lähärikin joutuu pistämään. [/quote]   Tiedän, olen jo työelämässä. Otan veremsokerit ym. pistän insuliinia, mutta en joudu tekemään näitä siinä määrin kuin sairaanhoitajat. [/quote] Entä lihakseen pistämiset? Meillä ainakin täytyy tämä tehdä tarvittaessa jos ei sh:ta ole paikalla. Ja usein ei ole.

[/quote]

Lähihoitajalla ei ole automaattisesti lupaa pistää lihakseen. Luvan voi saada erikseen työpaikkakohtaisesti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 13:42"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 13:40"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 13:33"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 13:29"] [quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 13:27"]Ja mä menin lukion jälkeen lähäriksi. Lukiossa oli 8.1 keskiarvo. Haluan olla nimenomaan lähäri. En edes sairaanhoitja, koska ei kiinnosta pistämiset ja tipat. [/quote] Kyllä lähärikin joutuu pistämään. [/quote]   Tiedän, olen jo työelämässä. Otan veremsokerit ym. pistän insuliinia, mutta en joudu tekemään näitä siinä määrin kuin sairaanhoitajat. [/quote] Entä lihakseen pistämiset? Meillä ainakin täytyy tämä tehdä tarvittaessa jos ei sh:ta ole paikalla. Ja usein ei ole.

[/quote]

Lähihoitajalla ei ole automaattisesti lupaa pistää lihakseen. Luvan voi saada erikseen työpaikkakohtaisesti

[/quote]

On mulla lupa siihenkin ja otan myös tarvittaessan laskimoverinäytteen. Ideana oli siis mulla kuitenkin se, että tällaiset jutut ei mua niin paljon kiinnosta, että haluaisn olla sh.

Vierailija
64/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:42"]Tätähän se on ollut jo vuosia. Itse lopetin peruskoulun 2005 ja silloinkin ne pissishäiriköt hakivat sankoin joukoin lähäreiksi. 

Alalla kun on työvoimapulaa, niin sisään pääsee heittämällä. 
[/quote]
Näin on. Koulustamme meni lähihoitajaksi opiskelemaan kaikki kiusaajatytöt joita viimeisenä asiana maailmassa kiinnosti muiden hyvinvointi.
Nykyään peruskoulun 9.-luokan päättötodistuksessa ei ole käytösarvosanaa. Se on kyllä koulun rekisterissä josta oppilaitokset sen kysymällä saavat tietoonsa.
Ihmettelen kovasti sitä ettei tuota haluta kysyä. Jos käytös arvosana on alle 8 niin on kovasti häikkää.

Vierailija
65/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 12:14"]

Eräs kaverini on 20v nainen. Kävi peruskoulun jälkeen 2 vuotta rakennusalaa ja lopetti kesken huumeiden käytön ja alkoholiongelman takia. Kaverillani myös jonkin verran mielenterveysongelmia ja hengaa nistien kanssa. Nyt tää nainen meinaa sitten syksyllä hakea aikuiskoulutukseen lähihoitajaksi. Pelottaa miten tyhmiä jotkut ihmiset ovat, että lähtevöt vain sen takia hoito-alalle, kun ei ole muutakaan. Huhhuh. Onneksi on fiksuja ja hyviäkin lähäreitä, mut selkäpiitä karmii miten moni omakin tuttu, joilla ollut ongelmia, niin päätyneet tuonne.

[/quote]Jos hän on vielä koukussa, niin hakeutuu siksi hoitajaksi että pääsee lääkekaapille. Huumeet ovat niin vahva orjuuttaja, että ihminen tekee aivan mitä tahansa saadakseen niitä.

Vierailija
66/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 13:29"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:28"]

Mun tuntemat lähihoitat on ihan normaaleja perheellisiä ihmisiä tai nuoria reippaita opiskelijoita. Töissä en kyllä koskaa ole tavannut ketään päihteiden väärinkäyttäjää tms. Kyllä ne työelämässä jää nopeasti kiinni. Jos edes saavat koulun loppuun suoritettua. Lähihoitajan työ on nykyisin ihan hurjaa. Tietty on paikkoja joissa pääsee vähän helpommalla. Kiva olisi saada joskus arvostustakin. Jokainen voi koittaa itse hoitaa muistisairasta tai halvaantunutta vanhusta.

[/quote]

Sairaanhoitajan työ on paljon vastuullisempaa ja rankempaa, mutta arvostan lähäreitä, koska ne tekevät sen kaikkein ns. paskimman osuuden eli vaihtaa vaipat vanhuksille ja huolehtii, että niillä on vaikka peitto päällä jne. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että suurin osa tuntemistani lähäreistä on todellakin ollut se koulun suosittu pissis, joka polttaa ja on melko yksinkertainen. Puhun nyt vain omasta kokemuksestani.
[/quote]
Samaten tuntemani sairaanhoitajat. Lukiosta josta valmistuin lähtivät sairaanhoitajaksi opiskelemaan ne jotka ei meinanneet päästä edes ylioppilaaksi.

Vierailija
67/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole sen takia, koska sillä todistuksella haetaan jopa kymmenekin vuoden päästä kouluun. Käytös voi muuttua.

Vierailija
68/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa tuttavapiirissäni lähihoitajiksi ovat jostain syystä hakeutuneet lähinnä ne, jotka eivät niin sanotusti ole penaalin terävimpiä kyniä. Eivät kuitenkaan ole mitään roskaväkeä, huumeidenkäyttäjiä tai niin edelleen, vaan ihan tavallisia, kunnollisia, mukavia ihmisiä. Useimmat ovat aidosti kiinnostuneita alasta ja haluavat tehdä työnsä kunnolla.

Mielestäni mitään ammattia ei ole syytä halveksua, kaikkia tarvitaan. Etenkin, kun väestö ikääntyy, on tarvetta hyvälle hoitohenkilökunnalle. On sääli, jos osaamattomat ja motivaationpuutteesta kärsivät työntekijät pilaavat koko ammattikunnan maineen.

Vierailija
69/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olin vuosia it-alalla, kunnes huonon työllisyystilanteen vuoksi hain opiskelemaan lähihoitajaksi. Opiskelijoita oli 20-55 vuotiaita, eli ikähaitari suuri. Parin vuoden opiskelu oli aika tiivis ja rankka, piti olla suorastaa naimisissa koulun kanssa. En ole koskaan opiskellut niin intensiivisesti ja mulla sentään kaksi aiempaa ammattia taustalla it-alalta ja kaupalliselta.

En tiedä onko kaikki koulut Suomessa samanlaisia, mutta ainakin täällä Helsingissä oli vaikea päästä niihin isoimpiiin kouluihin, joissa sos- ja terv. alaa opetetaan. Itse kun hain,  niin pelkästään aikuispuolelle oli syksyn hakijoissa 700 hakijaa ja nuorisopuolella muistaakseni 1200 hakijaa, joista n. 35 otettiin silloin sisään. Eli sisäänpääsy vaikeampaa kuin moniin aineisiin yliopistossa. Ja soveltuvuuskokeet olivat, samoin psykologin ja opettajan haastattelu.

Voi olla, että pienemmillä paikkakunnilla lähäriksi pääsee helpommin ja siellä on kai soveltuvuuskokeetkin poistettu. PK-seudulla ei niinkään helppoa, kuten ei koulutustaan. En sitten osaa sanoa, onko aikuispuolella vaativampaa? Voi tietysti olla, että nuorispuolenllähihoitajat ovat ihan eri maata kuin me aikuisopiskelulla tutkinnon hankkineet ammatinvaihtajat. Monella meidän opiskeluryhmässä oli yliopisto-opintoja taustalla, useimmilla lukio ja ammatillisia opintoja.

Vierailija
70/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:28"]

En leimaa, sanoin etten arvosta montaakaan. Ja usko pois, tiedän tuollaisia lähäreit enemmänkin kuin vain pari.

[/quote]

Missä piireissä oikein pyörit, jos tunnet niin kauheasti juopottelevia ja kiusaavia ihmisiä? Luulisi aikuisen osaavan pysyä sellaisista erossa.

Vierailija
71/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:42"]
Jos käytös arvosana on alle 8 niin on kovasti häikkää.[/quote]

Mitenkään keskusteluun puuttumatta, ei käytösarvosana ole kovinkaan usein kiinni käytöksestä vaan opettajan ja oppilaan keskenäisistä kemioista ja vuorovaikutuksesta. Itse olen koko ikäni ollut hyvin kärkäs tuomaan esiin epäkohtia, keskustelemaan niistä ja tietyllä tavalla haastamaan ihmisiä muutokseen. En ole ilkeä tai paha suustani, mutta tiedän ettei kaikki ihmiset pidä tyylistäni. Yläasteella olin keskiverto oppilas, keskiarvo kahdeksaa puolta jne. mutta olen ollut koko ikäni hyvä englannissa ja vapaa-ajan harrastuksistani minulle on karttunut laaja sanavarasto englantiin. Tämä aiheutti kärhämää minun ja hyvin vanhoillisen engalnnin opettajani välillä - esimerkiksi eräässä esseessä olin käyttänyt sanaa cell phone jonka opettaja oli vahvasti punakynännyt ja kirjottanut päälle mobile phone. Tälläiset pienet jutut aiheuttivat jännitettä minun ja opettajan välille. Yhdeksännen luokan keväällä minä, isäni, englannin opettajani, luokanvalvoja ja rehtori jouduimme istumaan alas ja keskustelemaan miksi englannin opettaja oli ehdottanut minulle käytösnumeroksi kutosta kun muut opettajat olivat ehdottaneey 9-10.

Toinen hyvä esimerkki on poikani nykyinen biologian opettaja, joka on useampaan otteeseen ilmoittanut (sekä vanhempainilloissa että oppitunneilla) että mikäli oppilas ei tervehdi käytävällä tai naura hänen vitseilleen tunnilla ei käytöksesä voi saada kymppiä....

Vierailija
72/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tää on ihan yleistä tietoa että näin on, valitettavasti. Myös kosmetologin ja parturi-kampaajan koulutukset ovat ainakin täällä päin samassa maineessa.

Vierailija
73/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 14:07"]

Kyllähän tää on ihan yleistä tietoa että näin on, valitettavasti. Myös kosmetologin ja parturi-kampaajan koulutukset ovat ainakin täällä päin samassa maineessa.

[/quote]

Oliskohan alojen naisvaltaisuus syynä? Mistä luulette, että nimenomaan naisvaltaisia aloja tällä tavalla halveksitaan ja aliarvioidaan? Että vain tyhmät pääsevät "akkojen kouluihin"? Voiskohan tässä taustalla olla jokin yhteiskunnallinen ilmiö, jokin piilevä aliarvostus naisten älykkyyttä ja osaamista kohtaan?

Vierailija
74/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen hakenut useaan eri lähihoitajakoulutukseen eri opiskelunuodoilla. En ole päässyt. Samoin työkokemusta omaava ystäväni haku usein ja vasta nyt pääsi sisään. Että helpolla niihin ei todellakaan pääse.

Vierailija
75/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 14:02"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:42"]
Jos käytös arvosana on alle 8 niin on kovasti häikkää.[/quote]

Mitenkään keskusteluun puuttumatta, ei käytösarvosana ole kovinkaan usein kiinni käytöksestä vaan opettajan ja oppilaan keskenäisistä kemioista ja vuorovaikutuksesta. Itse olen koko ikäni ollut hyvin kärkäs tuomaan esiin epäkohtia, keskustelemaan niistä ja tietyllä tavalla haastamaan ihmisiä muutokseen. En ole ilkeä tai paha suustani, mutta tiedän ettei kaikki ihmiset pidä tyylistäni. Yläasteella olin keskiverto oppilas, keskiarvo kahdeksaa puolta jne. mutta olen ollut koko ikäni hyvä englannissa ja vapaa-ajan harrastuksistani minulle on karttunut laaja sanavarasto englantiin. Tämä aiheutti kärhämää minun ja hyvin vanhoillisen engalnnin opettajani välillä - esimerkiksi eräässä esseessä olin käyttänyt sanaa cell phone jonka opettaja oli vahvasti punakynännyt ja kirjottanut päälle mobile phone. Tälläiset pienet jutut aiheuttivat jännitettä minun ja opettajan välille. Yhdeksännen luokan keväällä minä, isäni, englannin opettajani, luokanvalvoja ja rehtori jouduimme istumaan alas ja keskustelemaan miksi englannin opettaja oli ehdottanut minulle käytösnumeroksi kutosta kun muut opettajat olivat ehdottaneey 9-10.

Toinen hyvä esimerkki on poikani nykyinen biologian opettaja, joka on useampaan otteeseen ilmoittanut (sekä vanhempainilloissa että oppitunneilla) että mikäli oppilas ei tervehdi käytävällä tai naura hänen vitseilleen tunnilla ei käytöksesä voi saada kymppiä....
[/quote]
Höpö höpö. Oppilas ei tiedä mitä yksittäinen opettaja on hänelle käytösarvosanaksi ehdottanut. Jokainen oppilasta opettava opettaja laittaa numeron rekisteriin ja siitä tulee suora keskiarvo. Opettajainkokouksessa käydään läpi käytösarvosanat yhteisesti ja jos joku opettaja ehdottaa eri numeroa kuin mitä tuli keskiarvona niin siitä äänestetään. Eri opettajien kanssa oppilaat ovat erilaisia ja sen vuoksi eri opettaja voi antaa rekisteriin aivan eri arvosanan kuin toinen. Siihen opettajalla on täysi oikeus. Eikä hän siitä rehtorin puhutteluun joudu.
Oppilaan köytösarvosana on kaikkien oppilasta opettajien opettajien aikaan saannosta. Yksi opettaja ei voi päättää yksin kenenkään köytösarvosanasta.

Vierailija
76/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 13:51"]

Se ei ole sen takia, koska sillä todistuksella haetaan jopa kymmenekin vuoden päästä kouluun. Käytös voi muuttua.

[/quote]

Niinhän se voi, mutta ei välttämättä. Kuka tosin hakee peruskoulun päättärillä kouluun 10 vuoden päästä..?

Vierailija
77/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 14:15"]

[/quote]

Oliskohan alojen naisvaltaisuus syynä? Mistä luulette, että nimenomaan naisvaltaisia aloja tällä tavalla halveksitaan ja aliarvioidaan? Että vain tyhmät pääsevät "akkojen kouluihin"? Voiskohan tässä taustalla olla jokin yhteiskunnallinen ilmiö, jokin piilevä aliarvostus naisten älykkyyttä ja osaamista kohtaan?

[/quote]

Tottakai kyse on vain ja ainoastaan tuosta. Eihän se voi johtua ihan vaan siitä, että lähäreissä ja kampaajissa on näitä ei-penaalin-terävimpiä huomattavasti enemmän kuin muualla. Se taas, mihin millainenkin porukka valikoituu johtuu juurikin pääsyvaatimuksista ja näillä aloilla nämä ovat muita alemmat.

Vierailija
78/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä nyt oikeasti jokin yllätys? Meilläpäin lähärikouluun ovat aina menneet ne, jotka eivät todellakaan mihinkään muualle pääse.

Työ sinänsä on kyllä arvokasta ja varmasti raskastakin. Lähäreinä on työnsä hyvin osaavia ihmisiä ja sitten niitä, joiden ei todellakaan pitäisi olla alalla.

Vierailija
79/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne vaan pappojen pyllyjä pesemään, ihanaa :)

Vierailija
80/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 14:15"]

[/quote]

[/quote]

Ihan yhtä lailla autonrassaajille nauretaan, vaikka on kovin miesvaltainen ala

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi