Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua - lähihoitajiksi hakevat he jotka eivät muualle pääse?

Vierailija
05.06.2015 |

http://www.taloussanomat.fi/palvelut/2011/10/11/saitko-surkeaa-palvelua-tasta-se-johtuu/201114409/12

"Ongelma on myös se, että palveluammatteihin tulee vääränlaisia ihmisiä. Juusela kiinnittäisi huomiota sosiaalisiin taitoihin erityisesti silloin, kun valitaan opiskelijoita terveydenhuoltoalalle. Hän kertoo kuulleensa lähihoitajia kouluttavalta opettajalta, että ammattiin hakee paljon niitä, jotka eivät muualle pääse.

– Olen nähnyt sellaisia nuoria, jotka yrittävät kouluttautua lähihoitajiksi vanhusten palvelutaloon ja heistä näkee, että jo kotikasvatus on pielessä, Juusela kauhistelee."

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurjat on pääsyvaatimukset! =D

"Pääsyvaatimuksena ammatillisen perustutkinnon opintoihin on suoritettu peruskoulu. 

Ulkomaisella todistuksella hakevien suomen kielen taidon pitää olla riittävä."

https://www.hdo.fi/linkit/17/53

Vierailija
102/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 20:00"]

Nykyään melkein hävettää kertoa että olen lähihoitaja.

En minäkään aina ole ollut "kunnon kansalainen", varsinkaan teinivuosina kun tuli mentyä siellä ja täällä, koulu ei kiinnostanut ja sen kertoo keskiarvonikin joka oli vain 6. Pohjimmiltani kuitenkin olen todella hyväsydäminen ja juuri alalle sopiva. Haluan auttaa ja tukea muita. Paljon kehuja tullut ja käytännön jaksoista kaikista kiitettävä numeroksi. Harmittaa että tämä on niin aliarvostettua vaikka hoitotyö on kuitenkin todella tärkeää ja arvokasta.

[/quote]Hienoa :) Minä arvostan lähihoitajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä minkälaisia ne lähärit on OLLEET jos hoitaa työnsä hyvin? Kuka meistä on se sama teini nyt kun mitä oli yläasteella. Mitä sitten jos on OLLUT päihde tai muita ongelmia jos ne on hoidettu ja historiaa. Suomessa ei tosiaan ole lupa mokata tai ainakaan jos mokaa tai on ongelmia siitä tilasta ei saa täällä nousta!

Vierailija
104/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 19:50"]

Lyhyt koulutus, joka ei vaadi älynlahjoja ja sen jälkeen pääsee heti töihin.

[/quote]

Kyllä minulla mielestäni älykkäällä ylioppilaalla oli ihan täysi työ opiskelussa. Ilman älynlahjoja en olisi selvinnyt lukuisista kirjallisista töistä ja näyttösuunnitelmista. Esseet piti tehdä just ohjeiden mukaan ja niissä piti olla asiaa. Sitten tietenkin käytännössä kaikki mitä pitää osata. Huolestuttavaa, jos joku ajattelee vaativan lääkehoidon, pistosten, verinäytteiden oton, sydänfilmin oton, katetroinnin, tulosten tulkinnan, asiakkaiden tilan seuraamisen jne jne suvuvan älyä vailla.

Vierailija
105/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 20:03"]

Hurjat on pääsyvaatimukset! =D

"Pääsyvaatimuksena ammatillisen perustutkinnon opintoihin on suoritettu peruskoulu. 

Ulkomaisella todistuksella hakevien suomen kielen taidon pitää olla riittävä."

https://www.hdo.fi/linkit/17/53

[/quote]

Eihän amk koulutukseen tai yliopistoonkan ole pääsyvaatimuksena kuin suoritettu lukion oppimäärä.

Vierailija
106/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niinhän se voi, mutta ei välttämättä. Kuka tosin hakee peruskoulun päättärillä kouluun 10 vuoden päästä..?" - Tjaa,a. En haluaisi sanoa tätä, mutta. työttömä'nä maisterina sitä konstit on monet kun jollain se perhekin täytyy elättäää... - Maisteriudesta ei taida saada lisäpisteitä, eikä ole tarkoituskaan. mutta jotain voisi tehdä ajatukselle siitä, että kuinka tärkeää on, että kaikki ovat ns. korkeakoulutettuja.  

Vierailija
107/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 20:01"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 16:48"]

Esitän teorian: lähihoitajien arvostus on niin pohjamudissa sen takia, että he tekevät työtään sairaanhoitajien kanssa. Ja sairaanhoitajat taas ovat naisia (kyllä, tällä on vaikutusta!), jotka haluavat ylläpitää vahvaa hierarkiaa. Tämä näkyy mm. oman korkeakoulustatuksen korostamisena ja lähihoitajien vähättelynä. Miesvaltaisilla aloilla tällaista ei ole eli esim. insinöörille ei tulisi mieleenkään mennä haukkumaan jotain raksamiestä kun se on "vaan" sitä ja tätä. Haukkua voi, jos raudoittaja ei osaa hommiaan, mutta sen ulkoiset avut tai älykkyys tai koulutodistukset eivät tule työmaalla puheeksi koskaan. Eikä varsinkaan juoruiluna selän takana.

[/quote]AMK-uudistus oli ihan naurettavaa. Oppilaat laitetaan lukemaan hoitotiedettä ja teoriaa on s-hoitajilla niin paljon, että käytännön osaaminen jää olemattomaksi. Harjoitteluun menevät eivät osaa yhtään mitään käytännössä. Sairaanhoitaja on käytännön ammatti, sen ei mielestäni pitäisi olla korkeakoulututkinto. Ennen oli parempi.
[/quote]no kyl ne onneks osaa kirjottaa paremmin ku sinä. Kas se kirjoitustaito on sairaanhoitajilla nykypäivänä hyvin tärkeää.

Vierailija
108/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 19:34"]

Ja 96 lisää; lähäriksi täällä on myös helppo päästä. Työkkäri oikein tyrkyttää tätä koulutusta kaikille.

[/quote]

Voihan työkkäri tyrkyttää, mutta noin vaan kouluun ei mennä. Sinne pitää hakea. Osa hakijoista pääsee pääsykokeeseen ja osa näistä viimein opiskelemaan. Kaikki halukkaat eivät pääse.

Vierailija
109/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sh-opinnoissa painotetaan teoriaa, koska siten sairaanhoitajat oppivat hakemaan tietoa ja suhtautumaan lähteisiin kriittisesti. Esim. Jos tarvitsee äkkiä oikeaa tietoa jonkun potilaan tietystä sairaudesta, niin sh osaa sen tiedon sitten hakea.

Vierailija
110/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 20:15"]

Sh-opinnoissa painotetaan teoriaa, koska siten sairaanhoitajat oppivat hakemaan tietoa ja suhtautumaan lähteisiin kriittisesti. Esim. Jos tarvitsee äkkiä oikeaa tietoa jonkun potilaan tietystä sairaudesta, niin sh osaa sen tiedon sitten hakea.

[/quote]Minä olin silloin opiskelemassa ekaa vuotta, kun AMK-uudistus oli juuri alkanut (vaihdoin toiselle alalle ei ollut mun juttu). Mutta sen kyllä muistan, miten sairaanhoitajien taso laski kuin lehmän häntä. Tämän kuuli siis kentältä. Ennen osasivat pistää ja laskea, mutta tuolloin teorian liika painottaminen ja käytännön hommien sivuuttaminen olivat tosi paha juttu. Pistämistä harjoiteltiin toistemme kanssa kerran. Sitten seuraavaksi harjoittelussa!

Vierailija
111/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia on, että nykyään lähihoitajilla on paremmat käytännön taidot hoitotyössä kuin amk sairaanhoitajilla.

Vierailija
112/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 20:32"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 20:15"]

[/quote]Minä olin silloin opiskelemassa ekaa vuotta, kun AMK-uudistus oli juuri alkanut (vaihdoin toiselle alalle ei ollut mun juttu). Mutta sen kyllä muistan, miten sairaanhoitajien taso laski kuin lehmän häntä. Tämän kuuli siis kentältä. Ennen osasivat pistää ja laskea, mutta tuolloin teorian liika painottaminen ja käytännön hommien sivuuttaminen olivat tosi paha juttu. Pistämistä harjoiteltiin toistemme kanssa kerran. Sitten seuraavaksi harjoittelussa!
[/quote]samallalailla kyl meillä lähäreilläki oli. Yhesti harjoteltiin ja sitte eiku harjottelemaan :D

Vierailija
113/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 20:41"]Tosiasia on, että nykyään lähihoitajilla on paremmat käytännön taidot hoitotyössä kuin amk sairaanhoitajilla.
[/quote]kyl mä silti pidän sairaanhoitajia ihan viisaina ja kykenevinä käytännön työhön.

Vierailija
114/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 19:50"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 14:02"]

mutta olen ollut koko ikäni hyvä englannissa ja vapaa-ajan harrastuksistani minulle on karttunut laaja sanavarasto englantiin. Tämä aiheutti kärhämää minun ja hyvin vanhoillisen engalnnin opettajani välillä - esimerkiksi eräässä esseessä olin käyttänyt sanaa cell phone jonka opettaja oli vahvasti punakynännyt ja kirjottanut päälle mobile phone. Tälläiset pienet jutut aiheuttivat jännitettä minun ja opettajan välille. [/quote]Minulla oli vähän sama juttu ylä-asteella. Kun lausuin advertisement amerikkalaisittain, se korjattiin brittienglanniksi aika painokkaasti. Ilmeisesti amerikanenglantia eivät halua opettaa.
[/quote]joo mullekin kävi joku saman tyylinen juttu. Taisin kirjoittaa esseessä because lyhennetyssä versiossa cause. Se ei käynyt
[/quote]
No ei tietenkään käy kun se ei ole yleiskieltä jota käytetään perusyleiskielisessä tekstissä. Vähän sama ero kuin minä ja mää. Pitää hallita tekstityypit.

Vierailija
115/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 20:15"]Sh-opinnoissa painotetaan teoriaa, koska siten sairaanhoitajat oppivat hakemaan tietoa ja suhtautumaan lähteisiin kriittisesti. Esim. Jos tarvitsee äkkiä oikeaa tietoa jonkun potilaan tietystä sairaudesta, niin sh osaa sen tiedon sitten hakea.
[/quote]
No just. Sairaanhoitaja tarvitsee ennen kaikkea käytännön hallinnan ei mitään teoriaa enempää kuin mikä riittää.
Oispa luottavainen ja turvallinen olo kun sairaanhoitaja terveysaseman infossa alkaisi googlettamaan että mikähän potilasta vaivaa ja vielä miettisi että suhtaudunhan nyt varmasti kriittisesti tähän tietoon...

Vierailija
116/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 20:01"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 16:48"]

Esitän teorian: lähihoitajien arvostus on niin pohjamudissa sen takia, että he tekevät työtään sairaanhoitajien kanssa. Ja sairaanhoitajat taas ovat naisia (kyllä, tällä on vaikutusta!), jotka haluavat ylläpitää vahvaa hierarkiaa. Tämä näkyy mm. oman korkeakoulustatuksen korostamisena ja lähihoitajien vähättelynä. Miesvaltaisilla aloilla tällaista ei ole eli esim. insinöörille ei tulisi mieleenkään mennä haukkumaan jotain raksamiestä kun se on "vaan" sitä ja tätä. Haukkua voi, jos raudoittaja ei osaa hommiaan, mutta sen ulkoiset avut tai älykkyys tai koulutodistukset eivät tule työmaalla puheeksi koskaan. Eikä varsinkaan juoruiluna selän takana.

[/quote]AMK-uudistus oli ihan naurettavaa. Oppilaat laitetaan lukemaan hoitotiedettä ja teoriaa on s-hoitajilla niin paljon, että käytännön osaaminen jää olemattomaksi. Harjoitteluun menevät eivät osaa yhtään mitään käytännössä. Sairaanhoitaja on käytännön ammatti, sen ei mielestäni pitäisi olla korkeakoulututkinto. Ennen oli parempi.
[/quote]
No eihän se olekaan korkeakoulututkinto. Amk-opisto.

Vierailija
117/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 20:59"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 20:15"]Sh-opinnoissa painotetaan teoriaa, koska siten sairaanhoitajat oppivat hakemaan tietoa ja suhtautumaan lähteisiin kriittisesti. Esim. Jos tarvitsee äkkiä oikeaa tietoa jonkun potilaan tietystä sairaudesta, niin sh osaa sen tiedon sitten hakea.
[/quote]
No just. Sairaanhoitaja tarvitsee ennen kaikkea käytännön hallinnan ei mitään teoriaa enempää kuin mikä riittää.
Oispa luottavainen ja turvallinen olo kun sairaanhoitaja terveysaseman infossa alkaisi googlettamaan että mikähän potilasta vaivaa ja vielä miettisi että suhtaudunhan nyt varmasti kriittisesti tähän tietoon...
[/quote]blaaah, no et sitte tajunnu. Kyl mä luotan vankan teoriapohjan saaneeseen hoitajaan enemmän kuin tupakalla ramppaavaan lähihoitajaan. Sori. Mut näin se menee.

Vierailija
118/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 15:18"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 14:15"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 14:07"]

Kyllähän tää on ihan yleistä tietoa että näin on, valitettavasti. Myös kosmetologin ja parturi-kampaajan koulutukset ovat ainakin täällä päin samassa maineessa.

[/quote]

Oliskohan alojen naisvaltaisuus syynä? Mistä luulette, että nimenomaan naisvaltaisia aloja tällä tavalla halveksitaan ja aliarvioidaan? Että vain tyhmät pääsevät "akkojen kouluihin"? Voiskohan tässä taustalla olla jokin yhteiskunnallinen ilmiö, jokin piilevä aliarvostus naisten älykkyyttä ja osaamista kohtaan?

[/quote]

Ihan yhtä lailla autonrassaajille nauretaan, vaikka on kovin miesvaltainen ala

[/quote]

Jep, sinne meni ainakin meidän koulusta ne pojat, jotka eivät muualle päässeet.

Vierailija
119/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:41"]Tämä ei pidä paikkaansa. Lähihoitajaksi on vaikea päästä
[/quote]
Totta. Kyllä ne on miesvaltaisia aloja jonne pääsee 5,6 keskiarvolla eli voi vain kävellä sisään. Sosiaali- ja terveysalalla vain tämä sopimattomuus korostuu kun täytyy kyetä ihmisläheiseen työhön. Kun minä hain lähihoitajaksi, huonoin k-a luokalla oli 8,3. Mutta kyllä joukkoon oli päässyt mielestäni sopimattomiakin ihmisiä, osa heistä keskeytti ja osa pärjäsi todella hyvin harjoitteluissa, eli ilmeisesti heistäkin tuli hyviä hoitajia.

Vierailija
120/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 14:49"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 14:15"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 14:07"]

Kyllähän tää on ihan yleistä tietoa että näin on, valitettavasti. Myös kosmetologin ja parturi-kampaajan koulutukset ovat ainakin täällä päin samassa maineessa.

[/quote]

Oliskohan alojen naisvaltaisuus syynä? Mistä luulette, että nimenomaan naisvaltaisia aloja tällä tavalla halveksitaan ja aliarvioidaan? Että vain tyhmät pääsevät "akkojen kouluihin"? Voiskohan tässä taustalla olla jokin yhteiskunnallinen ilmiö, jokin piilevä aliarvostus naisten älykkyyttä ja osaamista kohtaan?

[/quote]

Tottakai kyse on vain ja ainoastaan tuosta. Eihän se voi johtua ihan vaan siitä, että lähäreissä ja kampaajissa on näitä ei-penaalin-terävimpiä huomattavasti enemmän kuin muualla. Se taas, mihin millainenkin porukka valikoituu johtuu juurikin pääsyvaatimuksista ja näillä aloilla nämä ovat muita alemmat.
[/quote]
Pohjois-Savolainen ammattikoulu: Metalliala, rakennusala, pintakäsittelyala, lvi-ala, tekstiiliala, sähköala - esimerkiksi kaikkiin näihin pääsee huonommalla keskiarvolla kuin parturikampaajaksi tai lähihoitjaksi. Aloista vain tekstiiliala on naisvaltainen ja pintakäsittelyalaa ovat naiset vallanneet. Eli onko meillä pula työmiehistä ja muualla työnaisista kun kouluun pääsemisessä on näin iso ero?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä