Apua - lähihoitajiksi hakevat he jotka eivät muualle pääse?
http://www.taloussanomat.fi/palvelut/2011/10/11/saitko-surkeaa-palvelua-tasta-se-johtuu/201114409/12
"Ongelma on myös se, että palveluammatteihin tulee vääränlaisia ihmisiä. Juusela kiinnittäisi huomiota sosiaalisiin taitoihin erityisesti silloin, kun valitaan opiskelijoita terveydenhuoltoalalle. Hän kertoo kuulleensa lähihoitajia kouluttavalta opettajalta, että ammattiin hakee paljon niitä, jotka eivät muualle pääse.
– Olen nähnyt sellaisia nuoria, jotka yrittävät kouluttautua lähihoitajiksi vanhusten palvelutaloon ja heistä näkee, että jo kotikasvatus on pielessä, Juusela kauhistelee."
Kommentit (124)
Mun tuntemat lähihoitat on ihan normaaleja perheellisiä ihmisiä tai nuoria reippaita opiskelijoita. Töissä en kyllä koskaa ole tavannut ketään päihteiden väärinkäyttäjää tms. Kyllä ne työelämässä jää nopeasti kiinni. Jos edes saavat koulun loppuun suoritettua.
Lähihoitajan työ on nykyisin ihan hurjaa. Tietty on paikkoja joissa pääsee vähän helpommalla. Kiva olisi saada joskus arvostustakin. Jokainen voi koittaa itse hoitaa muistisairasta tai halvaantunutta vanhusta.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:45"]No luulisin että vaikka pääseekin opiskelijaksi niin aika pian karsiutuu kyllä pois ainakin suuri osa niistä jotka eivät ammattiin sovi. Ei se lähihoitajan koulutus ole mikään läpihuuto-juttu. Pitää suorittaa näyttökokeita työympäristössä ja työpaikasta otetaan kyllä yhteyttä jos tilanne vaikuttaa toivottomalta.
[/quote] Näin. Itse opiskelen aikuispiskelijana ja alanvaihtajana (minulla on vakituinen työpaikka toisella alalla, vieläpä siistiä ja kevyttä sisätyötä), ja todellakin olen motivoitunut, lähihoitajakoulutus on elinikäinen haaveeni. Surullista jos alalle hakeutuu ihmisiä joita hoitotyö ei aidosti kiinnosta. Ehkä soveltuvuuskokeita pitäisi uudistaa? Itse opiskelu ei todellakaan ole helppoa, vaan vaativaa jopa tällaiselle erittäin motivoituneelle opiskelijalle näyttöineen ja näyttösuunnitelmineen. Ala kärsii arvostuksen puutteesta ja se on surullista.
En leimaa, sanoin etten arvosta montaakaan. Ja usko pois, tiedän tuollaisia lähäreit enemmänkin kuin vain pari. Arvokasta työtä ja hyviäkin tyyppejä löyttt, muttei juuri ainuttakaan itseäni tullut vastaan. Leimaat sinäkin varmaan jonkun ammattikunnan tms joidenkin tietämiesi omien tietojesi perusteella. Ja kyse onkin luottaisinko esim. Omaan koulukiusaajani apuun hädän hetkellä.
Meillä ainakin yläkoulussa on huomattu, että usea erittäin yksinkertainen tyttöoppilas on sitten hakenut lähäriksi, kun älynlahjat eivät ole suoneet enempää. Hirvittävää ajatellakin jotain lääkelaskuja: "hei tulix tähän nytte 1 ml vai cl sitä lääkett? Miten nää menee, mist tällasii voi tietää hei haloo-o?"
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:45"]Itse olen menestynyt huonosti koulussa, minulla on lukihäiriö, lisäksi pelkään sosiaalisia tilanteita ja keksittymiskyky on myös huono. Muualle en päässyt, lähäriksi pääsin. Ikuisesti kiitollinen!!
[/quote] Ihmettelen hieman myös miten selviät harjoitteluista ja itse työstä, jos pelkäät sosiaalisia tilanteita? Työhän on pelkkää sosiaalista tilannetta alusta loppuun?
No ei muuta kun lähihoitajat vaihtamaan alaa, kun ovat niin paskaa porukkaa. Olisitte tekin aika kusessa kun lapsille ei olisikaan hoitopaikkaa tai joutuisi itse huolehtimaan sairaasta äidistäsi. Kuka oikeasti nykypäivänä kehtaa arvostella jotain ammattia?
Itse pääsisin kyllä varmasti muuallekkin, mutta haluan juuri lähihoitajaksi. Se tuntuu oikealta alalta mulle. Kohta saan tietää, että pääsenkö lähäriks :) t: tyttö keskiarvolla 8.0
Mielestäni on kuvottavaa, lapsellista ja ala-arvoista arvostella jonkin tietyn alan työntekijöitä siihen tyyliin kuin täällä, "opiskelee lähäriksi kun ei muualle päässyt" jne. JOKAINEN työ on tärkeä työ oli se sitten lähihoitaja, kaupan kassa, roskakuski tai ihan mikä vaan. Itse opiskelen lähihoitajaksi koska HALUAN tehdä hoitotyötä ja näköjään joidenkin ihmisten hyvin vaikea käsittää miksi kukaan muka haluaisi lähihoitajaksi, en ymmärrä! Miksi on niin vaikea suoda jokaiselle se ammattiylpeys oli ammatti mikä tahansa? Onko oma elämä niin perseestä vai mikä siinä on niin vaikeaa?
Kyllä sinne varmaan pääsee tosi helposti sisään ja on varmaan monia jotka ei muualle ehkä pääsisi mutta siellä on myös monia, varsinkin aikuispuolella jotka pääsisi muualle tai ovat jo suorittaneetkin jonkun muun tutkinnon (korkeamman kun lähihoitaja) mutta haluavat suorittaa lähärin tutkinnon koska se takaa lähes varman työpaikan tulevaisuudessa.
Joo monet koulumme pissikset hakivat yläasteen jälkeen lähihoitajaksi koska iih uuh hoitsut on poikien mielestä hot! ...olen sanaton.
Täällä ei arvosteltu lähihoitajan työtä!! Vain ja ainoastaan niitä "huonoja" lähäreitä jotka, kuten tässäkin keskustelussa, myrkyttää ja mustamaalaa teidän alaa ja ammattia. Moni huonotaustainen/käytöksinen jne hakeutuu alallenne ja kellään niistä ihmisistä hyvää sanottavaa-> Leimaa muitakin lähäreitä ja niiksi opiskelevia. Tärkeää ammattia kukaan haukkunut.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:34"]Joo monet koulumme pissikset hakivat yläasteen jälkeen lähihoitajaksi koska iih uuh hoitsut on poikien mielestä hot! ...olen sanaton.
[/quote]
Kuinkahan moni näistä on valmistunut?
Aikuispuolella tilanne taitaa olla se, että niihin koulutuksiin haetaan koska on pakko (karenssi). Karenssin takia ei voi lopettaa keskenkään vaikka tietää, ettei motivaatiota tai mielenkiintoa ole.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:36"]Täällä ei arvosteltu lähihoitajan työtä!! Vain ja ainoastaan niitä "huonoja" lähäreitä jotka, kuten tässäkin keskustelussa, myrkyttää ja mustamaalaa teidän alaa ja ammattia. Moni huonotaustainen/käytöksinen jne hakeutuu alallenne ja kellään niistä ihmisistä hyvää sanottavaa-> Leimaa muitakin lähäreitä ja niiksi opiskelevia. Tärkeää ammattia kukaan haukkunut.
[/quote]
Jokaikisessä oppilaitoksessa on niitä ei tosissaan opiskelevia joten miksi tähän lähihoitajaksi opiskeluun sitten tartutaan koko ajan, kerroppa se.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:38"]Aikuispuolella tilanne taitaa olla se, että niihin koulutuksiin haetaan koska on pakko (karenssi). Karenssin takia ei voi lopettaa keskenkään vaikka tietää, ettei motivaatiota tai mielenkiintoa ole.
[/quote] Aikuispuolella, missä itse opiskelen, ryhmissä on ihmisiä monilla erilaisilla taustoilla. Kaikki eivät suinkaan ole työttömiä tai työttömyysuhan alaisia. Itse olen opintovapaalla vakityöstäni, samoin moni muu.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:36"]Täällä ei arvosteltu lähihoitajan työtä!! Vain ja ainoastaan niitä "huonoja" lähäreitä jotka, kuten tässäkin keskustelussa, myrkyttää ja mustamaalaa teidän alaa ja ammattia. Moni huonotaustainen/käytöksinen jne hakeutuu alallenne ja kellään niistä ihmisistä hyvää sanottavaa-> Leimaa muitakin lähäreitä ja niiksi opiskelevia. Tärkeää ammattia kukaan haukkunut.
[/quote]
Jokaikisessä oppilaitoksessa on niitä ei tosissaan opiskelevia joten miksi tähän lähihoitajaksi opiskeluun sitten tartutaan koko ajan, kerroppa se.
[/quote]
Kertoisin, jos tietäisin paremmin. Itselleni ei tule äkkiseltään muita kuin lähäreitä nyt mieleen, siksipä itse tähänkin keskusteluun puutuin. Tee sinä keskustelu jostain muusta jos tahdot? Monella vain on negatiivista sanottavaa lähäreistä joten siksipä siitä kai puhutaankin.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:44"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:36"]Täällä ei arvosteltu lähihoitajan työtä!! Vain ja ainoastaan niitä "huonoja" lähäreitä jotka, kuten tässäkin keskustelussa, myrkyttää ja mustamaalaa teidän alaa ja ammattia. Moni huonotaustainen/käytöksinen jne hakeutuu alallenne ja kellään niistä ihmisistä hyvää sanottavaa-> Leimaa muitakin lähäreitä ja niiksi opiskelevia. Tärkeää ammattia kukaan haukkunut.
[/quote]
[/quote]
Kertoisin, jos tietäisin paremmin. Itselleni ei tule äkkiseltään muita kuin lähäreitä nyt mieleen, siksipä itse tähänkin keskusteluun puutuin. Tee sinä keskustelu jostain muusta jos tahdot? Monella vain on negatiivista sanottavaa lähäreistä joten siksipä siitä kai puhutaankin.
[/quote]
Ei kuulu tapoihini mollata minkään alan opiskelijoita joten ei kiitos, en taida tehdä mitään keskustelua.
Musta keskustelu kertoo et potilaankin taso on surkee.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:38"]
Aikuispuolella tilanne taitaa olla se, että niihin koulutuksiin haetaan koska on pakko (karenssi). Karenssin takia ei voi lopettaa keskenkään vaikka tietää, ettei motivaatiota tai mielenkiintoa ole.
[/quote]
No esim. meidän ryhmässä ei ollut ketään pakotettuna työkkärin kautta vaan suurin osa on ottanut itse esim. opintovapaata työstä ja opiskelee aikuisopintotuella. Ja minäkin esim. työkkärin tuella en ole pakotettu vaan päinvastoin jouduin siis pyytämään lupaa työkkäriltä että saan opiskella tätä, kyseessä on siis omaehtoinen opiskelu.
Ja itse asiassa huvittavaa on se että työkkärin henkilö kehotti miettimään tarkkaan haluanko todella opiskella tätä ja tälle alalle mutta sanoivat antavan myöntävän päätöksen opiskeluun jos tulen siihen päätökseen että haluan lähteä opiskelemaan. Työkkärin kautta jotenkin pakotettuna on varmaan aika vähän. (jos on ollenkaan kyllä minun mielestäni näihin saa ihan vapaavalintaisesti hakea jos haluaa) Kyllä ottaa päähän kun lähes kaikki varmaan luulevat että tämä on joku työkkärin järkkäämä juttu. Ei ole vaikka siis saan työttömyyskorvausta ja siihen päälle koulutuksesta kulukorvausta. Voin lopettaa ihan koska vain enkä mitään karenssia saa vaan siirry suoraan työttömäksi sitten.
Työkkärin koulutuksesta on kyse silloin kun käydään jossain työkkärin kursseilla. Niitä ei saa keskeyttää ilman karessia. Mutta siis omaehtoinen koulutus on ihan eri asia. Ensin hain opiskelemaan ja kun sain tiedon että pääsen sisään anoin lupaa työkkäriltä opiskella työttömyyskorvauksella.
Joskus olen nähnyt että työkkäri on ilmoittanut jostain lähihoitajakoulutuksesta ja hakeutuminen tapahtuu heidän kauttaan mutta ne mitä minä olen nähnyt on ollut maahanmuuttajille ja en tiedä miten systeemi menee noissa tapauksissa mutta mitä olen kuullut että hakijoita on niihinkin enemmän mitä pääsee joten tuskinpa ketään pakotetaan!
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:20"]Kaikki lähärit joita tiedän ovat olleet pahimman luokankoulukiusaajia, tupakoivia ja juopottelevia nuoria ja huonolla koulumenestyksellä, siksi itse en arvosta montaakaan lähäriä noilla perustein.
[/quote]
Leimaat koko ammattikunnan parin tuntemasi tyypin perusteella?