Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua - lähihoitajiksi hakevat he jotka eivät muualle pääse?

Vierailija
05.06.2015 |

http://www.taloussanomat.fi/palvelut/2011/10/11/saitko-surkeaa-palvelua-tasta-se-johtuu/201114409/12

"Ongelma on myös se, että palveluammatteihin tulee vääränlaisia ihmisiä. Juusela kiinnittäisi huomiota sosiaalisiin taitoihin erityisesti silloin, kun valitaan opiskelijoita terveydenhuoltoalalle. Hän kertoo kuulleensa lähihoitajia kouluttavalta opettajalta, että ammattiin hakee paljon niitä, jotka eivät muualle pääse.

– Olen nähnyt sellaisia nuoria, jotka yrittävät kouluttautua lähihoitajiksi vanhusten palvelutaloon ja heistä näkee, että jo kotikasvatus on pielessä, Juusela kauhistelee."

Kommentit (124)

Vierailija
41/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:42"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:38"]Aikuispuolella tilanne taitaa olla se, että niihin koulutuksiin haetaan koska on pakko (karenssi). Karenssin takia ei voi lopettaa keskenkään vaikka tietää, ettei motivaatiota tai mielenkiintoa ole. [/quote] Aikuispuolella, missä itse opiskelen, ryhmissä on ihmisiä monilla erilaisilla taustoilla. Kaikki eivät suinkaan ole työttömiä tai työttömyysuhan alaisia. Itse olen opintovapaalla vakityöstäni, samoin moni muu.

[/quote]

Juu ei, se on totta.

Omassa ryhmässäni on niitä jotka tosiaan ovat opiskelemassa lähäreiksi kun muutakaan vaihtoehtoa ei ollut. Paitsi se karenssi. Työkkäri on pakottanut hakemaan jollekin kurssille koska töitä ei ole löytynyt ja niitä koulutuksiakaan ei täällä ole kuin pari aina auki, yleensä laikkari ja lähäri.

Vierailija
42/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:57"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:38"]Aikuispuolella tilanne taitaa olla se, että niihin koulutuksiin haetaan koska on pakko (karenssi). Karenssin takia ei voi lopettaa keskenkään vaikka tietää, ettei motivaatiota tai mielenkiintoa ole. [/quote] Aikuispuolella, missä itse opiskelen, ryhmissä on ihmisiä monilla erilaisilla taustoilla. Kaikki eivät suinkaan ole työttömiä tai työttömyysuhan alaisia. Itse olen opintovapaalla vakityöstäni, samoin moni muu.

[/quote]

Juu ei, se on totta.

Omassa ryhmässäni on niitä jotka tosiaan ovat opiskelemassa lähäreiksi kun muutakaan vaihtoehtoa ei ollut. Paitsi se karenssi. Työkkäri on pakottanut hakemaan jollekin kurssille koska töitä ei ole löytynyt ja niitä koulutuksiakaan ei täällä ole kuin pari aina auki, yleensä laikkari ja lähäri.

[/quote]

Outoa että omassa ryhmässäni ei ole yhtään tällaista. En oikein usko että työkkäri pakottaa ketään hakemaan lähihoitajakoulutukseen joka on siis ihan tutkinto. Joillekin kursseille kyllä voi pakottaa. Ja voi olla että nuorta jolla ei ole mitään koulutusta tai työkokemusta sysätään tai ohjataan hakeutumaan lähihoitajakoulukseen jos ei itse ole hakemassa mihinkään.

En tiedä sitten olenko saanut tavallista hellempää kohtelua työkkäriltä kun työttömänä ollessa minulta oikein kysyttiin että haluanko osallistua yhdelle kurssille ja totta maar halusin saihin siitä enemmän rahaakin. Ja vaikka olin ollut työttömänä pitkään kukaan ei edes hiiskaissut että pitäisi lähihoitajaksi alkaa kouluttautumaan vaan päätin itse lähteä opiskelemaan ja jouduin siis pyytää ihan heidän suostumuksen siihen koska omaehtoiseen koulutukseen ei pääse niin että vain päättää että lähdenpä nyt opiskelemaan tätä tai tuota työttömyyskorvauksella.

Monelle teille varmaan on aika outo asia tuo omaehtoinen koulutus työttömyyskorvauksella? Luulette varmaan että kaikki työttömyyskorvausta saavat opiskelijat ovat jotenkin työkkärin järkkäämiä tai pakottamia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 12:04"]

[/quote]

Juu ei, se on totta.

[/quote]

Outoa että omassa ryhmässäni ei ole yhtään tällaista. En oikein usko että työkkäri pakottaa ketään hakemaan lähihoitajakoulutukseen joka on siis ihan tutkinto. Joillekin kursseille kyllä voi pakottaa. Ja voi olla että nuorta jolla ei ole mitään koulutusta tai työkokemusta sysätään tai ohjataan hakeutumaan lähihoitajakoulukseen jos ei itse ole hakemassa mihinkään.

En tiedä sitten olenko saanut tavallista hellempää kohtelua työkkäriltä kun työttömänä ollessa minulta oikein kysyttiin että haluanko osallistua yhdelle kurssille ja totta maar halusin saihin siitä enemmän rahaakin. Ja vaikka olin ollut työttömänä pitkään kukaan ei edes hiiskaissut että pitäisi lähihoitajaksi alkaa kouluttautumaan vaan päätin itse lähteä opiskelemaan ja jouduin siis pyytää ihan heidän suostumuksen siihen koska omaehtoiseen koulutukseen ei pääse niin että vain päättää että lähdenpä nyt opiskelemaan tätä tai tuota työttömyyskorvauksella.

Monelle teille varmaan on aika outo asia tuo omaehtoinen koulutus työttömyyskorvauksella? Luulette varmaan että kaikki työttömyyskorvausta saavat opiskelijat ovat jotenkin työkkärin järkkäämiä tai pakottamia?

[/quote]

Itselleni se ei ole outo juttu koska olen aiemminkin opiskellut  työttömyyskorvauksella. Silloin hain ihan oppilaitoksen oman haun kautta. Työkkäriä tarvittiin sen verran hyväksytin koulutuksen heillä (pitää olla työllistävä ala jotta myönnetään työttömyysraha korotuksineen opiskeluajaksi). Valitettavasti tuo koulutus jäi kesken terveydellisten seikkojen takia.

Mutta tosiaan, mitä juttelin muutaman kurssikaverin kanssa niin he ovat opiskelemassa vain työkkärin painostuksesta. Piti hakea jonnekin niistä mol:in kursseista ja tuonne sitten päätyivät. Tosin sanoivat, että käyvät kyllä koulutuksen loppuun mutta eivät aio tehdä alan töitä vaan pyrkivät opiskelemaan muuta alaa. Heille muuten oli ihan uusi asia se, että voi tehdä kuten minä eli hakea oppilaitoksen haun kautta aikuispuolen linjoille. Kukaan ei kuulemma koskaan työkkärissä ollut väläytellyt sitä mahdollisuutta vaan käytännössä ainoana vaihtoehtona oli sanottu mol:in omat kurssit  ja koulutukset.

Itse olen opiskelemassa lähäriksi ihan omasta tahdostani koska haluan ammatin, joka työllistää lähes sataprosenttisen varmasti. Muussa tapauksessa olisin todennäköisesti katsellut mitä muita vaihtoehtoja aikuispuoli tarjoaa.

Vierailija
44/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs kaverini on 20v nainen. Kävi peruskoulun jälkeen 2 vuotta rakennusalaa ja lopetti kesken huumeiden käytön ja alkoholiongelman takia. Kaverillani myös jonkin verran mielenterveysongelmia ja hengaa nistien kanssa. Nyt tää nainen meinaa sitten syksyllä hakea aikuiskoulutukseen lähihoitajaksi. Pelottaa miten tyhmiä jotkut ihmiset ovat, että lähtevöt vain sen takia hoito-alalle, kun ei ole muutakaan. Huhhuh. Onneksi on fiksuja ja hyviäkin lähäreitä, mut selkäpiitä karmii miten moni omakin tuttu, joilla ollut ongelmia, niin päätyneet tuonne.

Vierailija
45/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:57"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:42"]

[/quote]

Juu ei, se on totta.

[/quote] Vikahan ei tällöin ole lähihoitajissa, koulutuksessa sinänsä tai motivaatiossakaan, vaan systeemissä! Omissakin pääsykokeissa oli virolainen maahanmuuttaja mies joka tuli lähihoitajan soveltuvuuskokeisiin myöhässä, haisten viinalle. Kaikesta näki ettei hänellä ollut pienintäkään kiinnostusta alalle, eli ilmeisesti kyseessä juuri tällainen työkkärin pakottama hakija. Ei toki päässyt opiskelemaan, luojan kiitos. Mielestäni todella arveluttavaa että työvoimapolitiikka pakottaa hoitoalalle ihmisiä jotka eivät sinne sovi, pahimmassa tapauksessa siitä kärsivät potilaat.

Vierailija
46/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 12:12"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 12:04"]

[/quote]

Juu ei, se on totta.

[/quote]

[/quote]

Itselleni se ei ole outo juttu koska olen aiemminkin opiskellut  työttömyyskorvauksella. Silloin hain ihan oppilaitoksen oman haun kautta. Työkkäriä tarvittiin sen verran hyväksytin koulutuksen heillä (pitää olla työllistävä ala jotta myönnetään työttömyysraha korotuksineen opiskeluajaksi). Valitettavasti tuo koulutus jäi kesken terveydellisten seikkojen takia.

Mutta tosiaan, mitä juttelin muutaman kurssikaverin kanssa niin he ovat opiskelemassa vain työkkärin painostuksesta. Piti hakea jonnekin niistä mol:in kursseista ja tuonne sitten päätyivät. Tosin sanoivat, että käyvät kyllä koulutuksen loppuun mutta eivät aio tehdä alan töitä vaan pyrkivät opiskelemaan muuta alaa. Heille muuten oli ihan uusi asia se, että voi tehdä kuten minä eli hakea oppilaitoksen haun kautta aikuispuolen linjoille. Kukaan ei kuulemma koskaan työkkärissä ollut väläytellyt sitä mahdollisuutta vaan käytännössä ainoana vaihtoehtona oli sanottu mol:in omat kurssit  ja koulutukset.

Itse olen opiskelemassa lähäriksi ihan omasta tahdostani koska haluan ammatin, joka työllistää lähes sataprosenttisen varmasti. Muussa tapauksessa olisin todennäköisesti katsellut mitä muita vaihtoehtoja aikuispuoli tarjoaa.

Mol:lin kautta on kyllä tosi harvoin lähihoitajakoulutuksia tarjolla, ainakin Helsingissä ja jos on ollut niihin on paikkoja vaan muutama kymmenen tai ovat suunnattuja esim. vain maahanmuuttajilla. Katso mol.fi. Joitain pätevöitymis kursseja on tarjolla useammin mutta ne eivät ole sama asia kun lähihoitajan tutkinto. Kyllä uskon että suurin osa lähihoitajista jotka opiskelee työttömyyskorvauksella on omaehtoisen koulutuksen kautta.

[/quote]

Vierailija
47/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mol:lin kautta on kyllä tosi harvoin lähihoitajakoulutuksia tarjolla, ainakin Helsingissä ja jos on ollut niihin on paikkoja vaan muutama kymmenen tai ovat suunnattuja esim. vain maahanmuuttajilla. Katso mol.fi. Joitain pätevöitymis kursseja on tarjolla useammin mutta ne eivät ole sama asia kun lähihoitajan tutkinto. Kyllä uskon että suurin osa lähihoitajista jotka opiskelee työttömyyskorvauksella on omaehtoisen koulutuksen kautta.

Vierailija
48/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 12:53"]

[/quote]

Tällä suunnalla niitä on aika useinkin, mitä on tullut katsottua.

Jännä kyllä, että esim. siivousalalle on oma parin kuukauden kurssinsa. Tutustutaan siis siivousalaan jne. ja sitten voi päättää, onko ala mieluinen vai ei. Tuollaista en ole taasen nähnyt lähihoitajaksi haluaville. Voisi olla kyllä tarpeellisempi tuolla alalla kuin siivouspuolella.

Vierailija
49/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuispuolelle ei ole todellakaan helppo päästä sisään. Etenkin pääkaupunkiseudulla hakijoita on hurja määrä. Nuorisopuolelle voi hakea ne ensikertalaiset, jolla ei ole tutkintoa alla. Sinne on huomattavasti helpompi päästä sisään.

Vierailija
50/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 12:58"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 12:53"]

[/quote]

Tällä suunnalla niitä on aika useinkin, mitä on tullut katsottua.

Jännä kyllä, että esim. siivousalalle on oma parin kuukauden kurssinsa. Tutustutaan siis siivousalaan jne. ja sitten voi päättää, onko ala mieluinen vai ei. Tuollaista en ole taasen nähnyt lähihoitajaksi haluaville. Voisi olla kyllä tarpeellisempi tuolla alalla kuin siivouspuolella.

[/quote]

Täällä nuo tutustumiset tarkoitettu vain maahanmuuttajille. On tavallaan jatkoa kielenopiskelulle ja sitten seuraava vaihe laitoshuoltajakoulutus.

Vierailija
51/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, en minä ainakaan sen takia ko. kouluun aikoinaan hakenut, että en olisi muualle päässyt. Älytöntä yleistämistä taas.

Vierailija
52/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kun aikoinani aloitin opiskelut niin ensimmäinen työharjoittelu kun oli alkamassa pk:ssa niin eräs teini kauhistui kun kuuli, että joutuu vaihtamaan vauvalle vaippoja. :D Lopetti opiskelut siihen paikkaan. Mä en voi käsittää miten joku joka tuon vertaa ei ko. ammatista tiedä, edes pääsi näistä soveltuvuustesteistä läpi. Uskomatonta.

Vierailija
53/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:45"]

Itse olen menestynyt huonosti koulussa, minulla on lukihäiriö, lisäksi pelkään sosiaalisia tilanteita ja keksittymiskyky on myös huono. Muualle en päässyt, lähäriksi pääsin. Ikuisesti kiitollinen!!

[/quote]

Yllättävän paljon on muuten tullut muutaman viime vuosien kursseilta oppimisvaikeuksissa olevia, joille on lääkelaskutkin tehty kevennettyinä, kun eivät ole muuten selvinneet.

Pelkkä lukihäiriö ei ole minusta este, mutta viimeisen viiden vuoden aikana valmistuneissa on ihan ihmeellisä hoitajia. Onko pääsyvaatimukset muuttuneet, vai mitä. Mutta iso muutos on tapahtunut muutamassa vuodessa.

Vierailija
54/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne sopimattomat eivät niin vaan tipu pois. Opettajat soittaa perään harjoittelupaikkoihin, että "ei saa olla niin ankara", "ei näiltä voi vaatia" ja "teidän pitäisi olla tyytyväisiä, että edes ilmaantuvat paikalle". Oppilaat runnotaan väkisin läpi koulutuksen, kai oppilaitokset menettävät määrärahoja jos porukka jättää opinnot kesken.

Vierailija
55/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mä menin lukion jälkeen lähäriksi. Lukiossa oli 8.1 keskiarvo. Haluan olla nimenomaan lähäri. En edes sairaanhoitja, koska ei kiinnosta pistämiset ja tipat.

Vierailija
56/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 13:27"]Ja mä menin lukion jälkeen lähäriksi. Lukiossa oli 8.1 keskiarvo. Haluan olla nimenomaan lähäri. En edes sairaanhoitja, koska ei kiinnosta pistämiset ja tipat.
[/quote]
Kyllä lähärikin joutuu pistämään.

Vierailija
57/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:28"]

Mun tuntemat lähihoitat on ihan normaaleja perheellisiä ihmisiä tai nuoria reippaita opiskelijoita. Töissä en kyllä koskaa ole tavannut ketään päihteiden väärinkäyttäjää tms. Kyllä ne työelämässä jää nopeasti kiinni. Jos edes saavat koulun loppuun suoritettua. Lähihoitajan työ on nykyisin ihan hurjaa. Tietty on paikkoja joissa pääsee vähän helpommalla. Kiva olisi saada joskus arvostustakin. Jokainen voi koittaa itse hoitaa muistisairasta tai halvaantunutta vanhusta.

[/quote]

Sairaanhoitajan työ on paljon vastuullisempaa ja rankempaa, mutta arvostan lähäreitä, koska ne tekevät sen kaikkein ns. paskimman osuuden eli vaihtaa vaipat vanhuksille ja huolehtii, että niillä on vaikka peitto päällä jne. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että suurin osa tuntemistani lähäreistä on todellakin ollut se koulun suosittu pissis, joka polttaa ja on melko yksinkertainen. Puhun nyt vain omasta kokemuksestani.

Vierailija
58/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 13:29"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 13:27"]Ja mä menin lukion jälkeen lähäriksi. Lukiossa oli 8.1 keskiarvo. Haluan olla nimenomaan lähäri. En edes sairaanhoitja, koska ei kiinnosta pistämiset ja tipat. [/quote] Kyllä lähärikin joutuu pistämään.

[/quote]

Tiedän, olen jo työelämässä. Otan veremsokerit ym. pistän insuliinia, mutta en joudu tekemään näitä siinä määrin kuin sairaanhoitajat.

Vierailija
59/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä lähihoitajaksi opiskeleminen oli se viimeinen vaihtoehto, joka korkattiin kun en halunnut jäädä enää toiselle välivuodelle lukion jälkeen. Hain lukion jälkeen sekä hammaslääkikseen että suuhygienistiksi, mutta opiskelupaikan saaminen ei kuitenkaan ollut niin lähellä että olisin halunnut jäädä vuodeksi taas odottamaan vaan seuraavaa hakukertaa. Näin päädyin opiskelemaan yhteen alan vaativampaan oppilaitokseen lähihoitajaksi, eli Jyväskylään. Kokemuksella voin sanoa, että siinä kahden vuoden opiskelun aikana kyllä näki ketkä olivat tulleet vain koulunpenkkiä kuluttamaan ja ketkä olivat tosissaan liikkeellä. Alkuperäisestä 26 hengen luokastani 19 valmistui ajallaan (eli kahdessa vuodessa, kaksi venytti opintojaan ja viisi lopetti/vaihtoi alaa). Jyväskylässä arviointi on tiukkaa, varsinkin hoidollisissa aineissa, eikä sieltä niin vaan märehditä lähihoitajiksi. Lisäksi suuntautumisiin on kova tunku, joten pitää opiskella jotta pääsisi suuntautumaan muuallekin kuin asiakaspalveluun. Varsinkin ensihoito, suunhoito (josta itsevalmistuin) ja sairaanhoito vaativat lähes pelkkää K3-riviä perusopinnoista. Tiedän myös, että Jyväskylän seudulla katsotaan myös oikeasti työnhakutilanteissa arvosanoja ja tiedän tapauksia jotka eivät ole saaneet ykkösen papereillaan kuin päivän tai parin työpätkiä ja niitäkin harvoin...

Eli ei, vaikak olen hakenut lähihoitajaksi vain "pakon sanelemana" en ole huono lähihoitaja. Olen valmistunut hyvin paperein vaativasta oppilaitoksesta ja saanut heti valmistumisen jälkeen töitä (ja työtarjouksia useammastakin paikasta!). Tietysti voin puhua vain Jyväskylän puolesta, vaikka tiedän että muissa vastaavissa oppilaitoksissa (esim. Lahdessa) opetus ja vaatimustaso on aivan toinen Jyväskylään verrattuna.

Vierailija
60/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 13:33"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 13:29"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 13:27"]Ja mä menin lukion jälkeen lähäriksi. Lukiossa oli 8.1 keskiarvo. Haluan olla nimenomaan lähäri. En edes sairaanhoitja, koska ei kiinnosta pistämiset ja tipat. [/quote] Kyllä lähärikin joutuu pistämään.

[/quote]

Tiedän, olen jo työelämässä. Otan veremsokerit ym. pistän insuliinia, mutta en joudu tekemään näitä siinä määrin kuin sairaanhoitajat.
[/quote]
Entä lihakseen pistämiset? Meillä ainakin täytyy tämä tehdä tarvittaessa jos ei sh:ta ole paikalla. Ja usein ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän