Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua - lähihoitajiksi hakevat he jotka eivät muualle pääse?

Vierailija
05.06.2015 |

http://www.taloussanomat.fi/palvelut/2011/10/11/saitko-surkeaa-palvelua-tasta-se-johtuu/201114409/12

"Ongelma on myös se, että palveluammatteihin tulee vääränlaisia ihmisiä. Juusela kiinnittäisi huomiota sosiaalisiin taitoihin erityisesti silloin, kun valitaan opiskelijoita terveydenhuoltoalalle. Hän kertoo kuulleensa lähihoitajia kouluttavalta opettajalta, että ammattiin hakee paljon niitä, jotka eivät muualle pääse.

– Olen nähnyt sellaisia nuoria, jotka yrittävät kouluttautua lähihoitajiksi vanhusten palvelutaloon ja heistä näkee, että jo kotikasvatus on pielessä, Juusela kauhistelee."

Kommentit (124)

Vierailija
81/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 15:18"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 14:15"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 14:07"]

Kyllähän tää on ihan yleistä tietoa että näin on, valitettavasti. Myös kosmetologin ja parturi-kampaajan koulutukset ovat ainakin täällä päin samassa maineessa.

[/quote]

Oliskohan alojen naisvaltaisuus syynä? Mistä luulette, että nimenomaan naisvaltaisia aloja tällä tavalla halveksitaan ja aliarvioidaan? Että vain tyhmät pääsevät "akkojen kouluihin"? Voiskohan tässä taustalla olla jokin yhteiskunnallinen ilmiö, jokin piilevä aliarvostus naisten älykkyyttä ja osaamista kohtaan?

[/quote]

Ihan yhtä lailla autonrassaajille nauretaan, vaikka on kovin miesvaltainen ala

[/quote]

Kyllähän tosiaan autonrassaajille ja putkimiehillekin naureskellaan. Eipä nuo miesten duunarialatkaan hirveästi arvostusta nykyään nauti, vaikka osa naisista tietenkin fantasioi "putki-penasta" tai "autonrassaaja-makesta".

Vierailija
82/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 14:27"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 14:02"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:42"]
Jos käytös arvosana on alle 8 niin on kovasti häikkää.[/quote]

Mitenkään keskusteluun puuttumatta, ei käytösarvosana ole kovinkaan usein kiinni käytöksestä vaan opettajan ja oppilaan keskenäisistä kemioista ja vuorovaikutuksesta. Itse olen koko ikäni ollut hyvin kärkäs tuomaan esiin epäkohtia, keskustelemaan niistä ja tietyllä tavalla haastamaan ihmisiä muutokseen. En ole ilkeä tai paha suustani, mutta tiedän ettei kaikki ihmiset pidä tyylistäni. Yläasteella olin keskiverto oppilas, keskiarvo kahdeksaa puolta jne. mutta olen ollut koko ikäni hyvä englannissa ja vapaa-ajan harrastuksistani minulle on karttunut laaja sanavarasto englantiin. Tämä aiheutti kärhämää minun ja hyvin vanhoillisen engalnnin opettajani välillä - esimerkiksi eräässä esseessä olin käyttänyt sanaa cell phone jonka opettaja oli vahvasti punakynännyt ja kirjottanut päälle mobile phone. Tälläiset pienet jutut aiheuttivat jännitettä minun ja opettajan välille. Yhdeksännen luokan keväällä minä, isäni, englannin opettajani, luokanvalvoja ja rehtori jouduimme istumaan alas ja keskustelemaan miksi englannin opettaja oli ehdottanut minulle käytösnumeroksi kutosta kun muut opettajat olivat ehdottaneey 9-10.

Toinen hyvä esimerkki on poikani nykyinen biologian opettaja, joka on useampaan otteeseen ilmoittanut (sekä vanhempainilloissa että oppitunneilla) että mikäli oppilas ei tervehdi käytävällä tai naura hänen vitseilleen tunnilla ei käytöksesä voi saada kymppiä.... [/quote] Höpö höpö. Oppilas ei tiedä mitä yksittäinen opettaja on hänelle käytösarvosanaksi ehdottanut. Jokainen oppilasta opettava opettaja laittaa numeron rekisteriin ja siitä tulee suora keskiarvo. Opettajainkokouksessa käydään läpi käytösarvosanat yhteisesti ja jos joku opettaja ehdottaa eri numeroa kuin mitä tuli keskiarvona niin siitä äänestetään. Eri opettajien kanssa oppilaat ovat erilaisia ja sen vuoksi eri opettaja voi antaa rekisteriin aivan eri arvosanan kuin toinen. Siihen opettajalla on täysi oikeus. Eikä hän siitä rehtorin puhutteluun joudu. Oppilaan köytösarvosana on kaikkien oppilasta opettajien opettajien aikaan saannosta. Yksi opettaja ei voi päättää yksin kenenkään köytösarvosanasta.

[/quote]

Sen takia vyhti lähtikin purkautumaan, kun tämä eräs opettaja oli ehdottanut minulle keskustelussa neljä numeroa huonompaa arvosanaa käyttäytymisestä kuin muut opettajat. Mikäli tilanne olisi ollut "tavallinen", eli kaikki käyttäytymisnumeroksi ehdotetut numerot olisivat pitäneet edes jollain tavalla yhtä niin tuskin keskusteluun olisi ajauduttu. Rehtori halusi istua alas keskustelemaan siitä, miksi ja mikä opettajan ja minun välejä hiersi. (Samaan aikaan koulussa liikku vahvana huhu, että kyseisellä opettajalla oli jo yksi varoitus takana, mikä saattaa olla myös osasyynä keskustelulle).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:36"]Täällä ei arvosteltu lähihoitajan työtä!! Vain ja ainoastaan niitä "huonoja" lähäreitä jotka, kuten tässäkin keskustelussa, myrkyttää ja mustamaalaa teidän alaa ja ammattia. Moni huonotaustainen/käytöksinen jne hakeutuu alallenne ja kellään niistä ihmisistä hyvää sanottavaa-> Leimaa muitakin lähäreitä ja niiksi opiskelevia. Tärkeää ammattia kukaan haukkunut.
[/quote]

Jokaikisessä oppilaitoksessa on niitä ei tosissaan opiskelevia joten miksi tähän lähihoitajaksi opiskeluun sitten tartutaan koko ajan, kerroppa se.
[/quote]
Varmaankin siksi, että lähihoitaja voi mokallaan tappaa potilaan, muilla ammattialoilla samaa riskiä ei ole...

Vierailija
84/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta turiset. Omankin aikani pahimmat rakit ja juopot lähihoitajia nykysin.

Vierailija
85/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakijoita on moninkertainen määrä paikkoihin nähden. On selvää, että kaikki eivät pääse. Minun kohdallani oli todella vaikeat pääsykokeet. Hyvin arvosanoin valmistuneena ylioppilaana pääsin kouluun vasta toisella haulla. Koulu kaikkineen oli vaativa ja monipuolinen. Valmistuin koulusta, joka on arvostettu. Sieltä valmistuvia arvostetaan ja menevät usein työpaikkahaussa muiden edelle. Kouluissa on siis ilmeisesti eroja.

Vierailija
86/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 19:00"]

Hakijoita on moninkertainen määrä paikkoihin nähden. On selvää, että kaikki eivät pääse. Minun kohdallani oli todella vaikeat pääsykokeet. Hyvin arvosanoin valmistuneena ylioppilaana pääsin kouluun vasta toisella haulla. Koulu kaikkineen oli vaativa ja monipuolinen. Valmistuin koulusta, joka on arvostettu. Sieltä valmistuvia arvostetaan ja menevät usein työpaikkahaussa muiden edelle. Kouluissa on siis ilmeisesti eroja.

[/quote]

on eroja! eteläisen suomen isoimmista kaupungeista tampere (varsinkin pk/yo-puoli, TAKK ei niinkään) ja lahti tuottaa niitä mätäpaiseisimpia lähihoitajia. vaatimustaso koulutuksella nollassa, harkkapaikat mitä sattuu, harkat mitä sattuu, suuntautumisvaihtoehdoissa ei karsintaa... kuten joku jo sanoi, jyväskylä on vaativa mutta palkitseva. turun ammatti-instituuttikaan ei ole huono.

olis kiva kuulla millasta on helsinki/espoo/vantaa suunnalla.

Vierailija
87/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä olisi mielestänne sopiva koulutus sellaiselle naispuoliselle henkilölle, jolla on huonot arvosanat koulusta? Jos lähihoitajakoulutus ei kerran ole sitä?

Vierailija
88/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 16:35"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 14:49"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 14:15"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 14:07"]

Kyllähän tää on ihan yleistä tietoa että näin on, valitettavasti. Myös kosmetologin ja parturi-kampaajan koulutukset ovat ainakin täällä päin samassa maineessa.

[/quote]

Oliskohan alojen naisvaltaisuus syynä? Mistä luulette, että nimenomaan naisvaltaisia aloja tällä tavalla halveksitaan ja aliarvioidaan? Että vain tyhmät pääsevät "akkojen kouluihin"? Voiskohan tässä taustalla olla jokin yhteiskunnallinen ilmiö, jokin piilevä aliarvostus naisten älykkyyttä ja osaamista kohtaan?

[/quote]

Tottakai kyse on vain ja ainoastaan tuosta. Eihän se voi johtua ihan vaan siitä, että lähäreissä ja kampaajissa on näitä ei-penaalin-terävimpiä huomattavasti enemmän kuin muualla. Se taas, mihin millainenkin porukka valikoituu johtuu juurikin pääsyvaatimuksista ja näillä aloilla nämä ovat muita alemmat.
[/quote]
Pohjois-Savolainen ammattikoulu: Metalliala, rakennusala, pintakäsittelyala, lvi-ala, tekstiiliala, sähköala - esimerkiksi kaikkiin näihin pääsee huonommalla keskiarvolla kuin parturikampaajaksi tai lähihoitjaksi. Aloista vain tekstiiliala on naisvaltainen ja pintakäsittelyalaa ovat naiset vallanneet. Eli onko meillä pula työmiehistä ja muualla työnaisista kun kouluun pääsemisessä on näin iso ero?
[/quote]
Pohjois-pohjanmaan amis; parturi- ja kokkipuolelle helppo päästä. Auto-, LVI-, metalli- yms MIESVALTAISET puolet vaikea päästä. Mainittakoon vielä että lukioon pääsevät täällä kaikki halukkaat. Eli taitaa olla aluekohtaista ja sinne pääsee jonka alan työntekijöistä pula.

Vierailija
89/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh - ei missään työpaikassa saa ääneen sanoa: täällä ollaan vain kun ei muualle päästä, eikö se ole halveksuntaa?   "Alalle sopiva", kai se hoidettavilta pitää kysyä.

Vierailija
90/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 96 lisää; lähäriksi täällä on myös helppo päästä. Työkkäri oikein tyrkyttää tätä koulutusta kaikille.

Vierailija
91/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:15"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:41"]

Tämä ei pidä paikkaansa. Lähihoitajaksi on vaikea päästä

[/quote]

No ei todella ole vaikea päästä. Omaan tuttavapiiriini kuuluu kolme lähihoitajaa. Kaikilla päihdetaustaa ja huonot peruskoulun arvosanat!

Mä en vain ymmärrä, kuka siellä pääsykokeissa voisi tulla hylätyksi!

[/quote]

Olen tavannut pari hylätyksi tullutta. Kouluttautuivat sitten eri alalle, toinen pääsi yliopistoon. Onneksi, koska ei olis sopinut hoitoalalle ollenkaan.

Vierailija
92/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jepjep, ja samaa nyt tarjotaan ihmelääkkeeksi ihan kaikille työttömille tohtoreista paperimiehiin. Jos ei muuten niin oppisopimuskoulutukseen otetaan kuka vaan joka sillä palkalla lähtee. Itsellekin on varmaan kutsu koulutukseen tulossa vaikka olen aina halveksinut lapsia ja vanhuksia. Kaipa ne kouluttaa sitä vastikkeellista sosiaaliturvaa varten, palkanmaksajat alkaa lähäreilläkin olla jo vähissä.

Vierailija
93/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 14:02"]

mutta olen ollut koko ikäni hyvä englannissa ja vapaa-ajan harrastuksistani minulle on karttunut laaja sanavarasto englantiin. Tämä aiheutti kärhämää minun ja hyvin vanhoillisen engalnnin opettajani välillä - esimerkiksi eräässä esseessä olin käyttänyt sanaa cell phone jonka opettaja oli vahvasti punakynännyt ja kirjottanut päälle mobile phone. Tälläiset pienet jutut aiheuttivat jännitettä minun ja opettajan välille. [/quote]Minulla oli vähän sama juttu ylä-asteella. Kun lausuin advertisement amerikkalaisittain, se korjattiin brittienglanniksi aika painokkaasti. Ilmeisesti amerikanenglantia eivät halua opettaa.

Vierailija
94/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyt koulutus, joka ei vaadi älynlahjoja ja sen jälkeen pääsee heti töihin.

Vierailija
95/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 19:50"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 14:02"]

mutta olen ollut koko ikäni hyvä englannissa ja vapaa-ajan harrastuksistani minulle on karttunut laaja sanavarasto englantiin. Tämä aiheutti kärhämää minun ja hyvin vanhoillisen engalnnin opettajani välillä - esimerkiksi eräässä esseessä olin käyttänyt sanaa cell phone jonka opettaja oli vahvasti punakynännyt ja kirjottanut päälle mobile phone. Tälläiset pienet jutut aiheuttivat jännitettä minun ja opettajan välille. [/quote]Minulla oli vähän sama juttu ylä-asteella. Kun lausuin advertisement amerikkalaisittain, se korjattiin brittienglanniksi aika painokkaasti. Ilmeisesti amerikanenglantia eivät halua opettaa.
[/quote]joo mullekin kävi joku saman tyylinen juttu. Taisin kirjoittaa esseessä because lyhennetyssä versiossa cause. Se ei käynyt

Vierailija
96/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 19:46"]

Jepjep, ja samaa nyt tarjotaan ihmelääkkeeksi ihan kaikille työttömille tohtoreista paperimiehiin. Jos ei muuten niin oppisopimuskoulutukseen otetaan kuka vaan joka sillä palkalla lähtee. Itsellekin on varmaan kutsu koulutukseen tulossa vaikka olen aina halveksinut lapsia ja vanhuksia. Kaipa ne kouluttaa sitä vastikkeellista sosiaaliturvaa varten, palkanmaksajat alkaa lähäreilläkin olla jo vähissä.

[/quote]

Entä sitten? Saisipahan nekin töihin loisimasta.

Vierailija
97/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 13:48"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 10:42"]Tätähän se on ollut jo vuosia. Itse lopetin peruskoulun 2005 ja silloinkin ne pissishäiriköt hakivat sankoin joukoin lähäreiksi.  Alalla kun on työvoimapulaa, niin sisään pääsee heittämällä.  [/quote] Näin on. Koulustamme meni lähihoitajaksi opiskelemaan kaikki kiusaajatytöt joita viimeisenä asiana maailmassa kiinnosti muiden hyvinvointi. Nykyään peruskoulun 9.-luokan päättötodistuksessa ei ole käytösarvosanaa. Se on kyllä koulun rekisterissä josta oppilaitokset sen kysymällä saavat tietoonsa. Ihmettelen kovasti sitä ettei tuota haluta kysyä. Jos käytös arvosana on alle 8 niin on kovasti häikkää.

[/quote]

Paskapuhetta. Kyllä ne on nimenomaan ne kiusaajatytöt jotka on taitavia nuoleskelemaan opettajia ja saavat hyvät käytösnumerot.

Vierailija
98/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli muuten jos mitä ihmistä lähihoitajakoulussa kun itse opiskelin. Kyllä sinne otetaan hyypiöitäkin.

Vierailija
99/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään melkein hävettää kertoa että olen lähihoitaja.

En minäkään aina ole ollut "kunnon kansalainen", varsinkaan teinivuosina kun tuli mentyä siellä ja täällä, koulu ei kiinnostanut ja sen kertoo keskiarvonikin joka oli vain 6. Pohjimmiltani kuitenkin olen todella hyväsydäminen ja juuri alalle sopiva. Haluan auttaa ja tukea muita. Paljon kehuja tullut ja käytännön jaksoista kaikista kiitettävä numeroksi. Harmittaa että tämä on niin aliarvostettua vaikka hoitotyö on kuitenkin todella tärkeää ja arvokasta.

Vierailija
100/124 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 16:48"]

Esitän teorian: lähihoitajien arvostus on niin pohjamudissa sen takia, että he tekevät työtään sairaanhoitajien kanssa. Ja sairaanhoitajat taas ovat naisia (kyllä, tällä on vaikutusta!), jotka haluavat ylläpitää vahvaa hierarkiaa. Tämä näkyy mm. oman korkeakoulustatuksen korostamisena ja lähihoitajien vähättelynä. Miesvaltaisilla aloilla tällaista ei ole eli esim. insinöörille ei tulisi mieleenkään mennä haukkumaan jotain raksamiestä kun se on "vaan" sitä ja tätä. Haukkua voi, jos raudoittaja ei osaa hommiaan, mutta sen ulkoiset avut tai älykkyys tai koulutodistukset eivät tule työmaalla puheeksi koskaan. Eikä varsinkaan juoruiluna selän takana.

[/quote]AMK-uudistus oli ihan naurettavaa. Oppilaat laitetaan lukemaan hoitotiedettä ja teoriaa on s-hoitajilla niin paljon, että käytännön osaaminen jää olemattomaksi. Harjoitteluun menevät eivät osaa yhtään mitään käytännössä. Sairaanhoitaja on käytännön ammatti, sen ei mielestäni pitäisi olla korkeakoulututkinto. Ennen oli parempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän