Opiskelemaan: röntgenhoitaja, suuhygienisti vai bioanalyytikko?
Kevään yhteishaku lähestyy, ja tarkoitus olisi opiskella uuteen ammattiin. Otsikossa itseäni eniten kiinnostavat vaihtoehdot jo tulivatkin, mutta onko palstalaisilla näistä aloista kokemusta? Millainen työllisyystilanne tällä hetkellä, millaista on opiskelu, palkkaus, työolot? Netistä jonkin verran olen jo lukenutkin, mutta tuoreet kokemukset tietenkin aina tervetulleita :)
Kommentit (101)
Bioanalyytikolla on paljon muitakin työmahdollisuuksia kuin terveydenhoitoalalla.
Vierailija kirjoitti:
Bioanalyytikolla on paljon muitakin työmahdollisuuksia kuin terveydenhoitoalalla.
Kuten?
Röntgenhoitaja on näistä monipuolisin työ. Palkka kaikissa ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suosittele röntgenhoitajan työtä. Fyysisesti raskasta, kun täytyy osallistua potilaiden nosteluun tutkimuspöydälle (kaikki potilaat eivät pysty liikkumaan itse) ja ennen kaikkea siinä saa liikaa röntgensäteilyä, eikä säteilyn määrää enää nykyään edes kompensoida millään tavoin lomilla tai rahalisillä. Surkein hoitoalan työ ja työpaikkoja lähinnä HUSissa.
Onko sekään mukavaa, että joutuu näkemään syöpäpotilaiden sisälle ja kuvaamaan onnettomuuspotilaita? Ja välillä kiertämään jopa teho-osastolla siirrettävän kuvauslaitteen kanssa. Siinä työssä joutuu näkemään myös kaikkein vakavimmin sairaiden tilanteen.
Kaksi muuta ap:n vaihtoehdoista ovat mielestäni paljon mukavampia töitä. Etenkin jos pääset opiskelemaan bioanalyytikoksi. Niissä on mahdollisuus päästä uskoakseni myös yksityisen puolen hammashoitolaan tai labraan töihin, ja niissä on silloin heti paremmat palkatkin kuin kunnallisella.
Röntgenhoitaja ei kyllä altistu säteilylle juurikaan. Sitähän siellä koulussa just opetellaan miten työskennellään itse mahdollisimman säteilyturvallisesti ja miten saadaan potilaiden annos myös alas.
Altistuu silti enemmän kuin muissa tehtävissä työskentelevät altistuvat. Oman toiminnan lisäksi myös kuvantamislaitteiden kehitys on vähentänyt säteilyannoksia.
Eikä röntgenhoitaja tietenkään aina juuri ionisoivan säteilyn parissa työskentele, kun tutkimusmenetelmiä on muitakin.
Niin vanhaa tietoa. Röntgenhoitaja ei altistu säteilylle muualla kuin isotoopeilla, toimenpiteissä ja joissain sädehoidossa. Suurimmassa osassa kuvantamismenetelmistä on säteilyn käytön aikana suojatussa tilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekeeköhän yksikään aloituksen ammateista palkkansa eteen mitään? Bioanalyytikosta en ole varma, mutta kaksi muuta on melkoisia vapaamakustajia.
Suuhygienisti ei voi yksin tehdä mitään, pääasiallinen toimi on ojentaa tavaroita hammaslääkärille. Röntgenhoitaja pistää potilaan seisomaan levyn eteen ja sitten painaa nappia. Väkisinkin tulee mieleen että nämä koulutukset voisi yhdistää tai poistaa kokonaan.
Suuhygienisti ei ojentele tavaroita vaan hammashoitaja. Röntgenhoitaja joutuu välillä ottamaan kuvia myös makaavasta potilaasta.
Sitä olen miettinyt, että miten ihmeessä ei vielä ole keksitty röntgenlaitetta, joka osaisi ottaa kuvan ilman röntgenhoitajaa. Jos koneelta löytyy lähete, esim. vasemman nilkan röntgenkuva, eikö oikeasti kukaan insinööri osaisi tehdä laitetta, joka osaa tähdätä potilaan vasempaan nilkkaan? Lisäksi kone ei tekisi virheitä, toisin kuin ihminen, joka ei aina muista kumpi puoli on oikea ja kumpi vasen ja tarvitseeko hilaa vai ei.
No suuhygienistinä pystyt tekemään yksityisellä hyvin palkkahommia tai yrittäjänäkin. Bioanalyytikkona voit päästä lääketeollisuuteenkin vaikka niitä paikkoja vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
No eihän ole. xD
Ei hoitoalaa ollenkaan! Muuten joudut ottamaan kausirokotteet tahdoit tai et työpaikan ja toimeentulon menettämisen uhalla!
Entäpä optometristi tai farmaseutti? Samanlaisia siistejä sisätöitä lyhyillä asiakaskohtaamisilla kuin muutkin ehdotetut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekeeköhän yksikään aloituksen ammateista palkkansa eteen mitään? Bioanalyytikosta en ole varma, mutta kaksi muuta on melkoisia vapaamakustajia.
Suuhygienisti ei voi yksin tehdä mitään, pääasiallinen toimi on ojentaa tavaroita hammaslääkärille. Röntgenhoitaja pistää potilaan seisomaan levyn eteen ja sitten painaa nappia. Väkisinkin tulee mieleen että nämä koulutukset voisi yhdistää tai poistaa kokonaan.
Suuhygienisti ei ojentele tavaroita vaan hammashoitaja. Röntgenhoitaja joutuu välillä ottamaan kuvia myös makaavasta potilaasta.
Sitä olen miettinyt, että miten ihmeessä ei vielä ole keksitty röntgenlaitetta, joka osaisi ottaa kuvan ilman röntgenhoitajaa. Jos koneelta löytyy lähete, esim. vasemman nilkan röntgenkuva, eikö oikeasti kukaan insinööri osaisi tehdä laitetta, joka osaa tähdätä potilaan vasempaan nilkkaan? Lisäksi kone ei tekisi virheitä, toisin kuin ihminen, joka ei aina muista kumpi puoli on oikea ja kumpi vasen ja tarvitseeko hilaa vai ei.
Ei ole keksinyt ei. Kun se potilas pitäisi saada ensin järkevää asentoon kuvausta varten, sitten pitäisi hahmottaa oikea kohta ja asento jossa kuva otetaan. Sitten jos ei tule siitäkään huolimatta hyvää (potilas liikkuu, teit virheen, anatomia oli poikkeava yms.) niin sitten pitäisi pystyä analysoimaan miten pitäisi kuvausta korjata ja miten potilasta ohjata. Tällä välin potilas on kohtalaisella todennäköisyydellä jo vaihtanut asentoa tai tehnyt jotain kuvauksen jälkeen. Suurin yksittäinen vaikeus noissa on (röntgenhoitajien vaillinaista osaamistasoa lukuunottamatta) juuri se potilaan käsittely ja ohjaaminen. Koneet eivät oikeasti vain ymmärrä kaikkea, eikä koneiden mekaniikka toimi virheettömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän asti kaikissa perushammastarkastuksissa on ollut vastassa suuhygienisti ja ihan jopa yksin. Että mistäköhän nyt keksit tuon, että suuhygienisti on vain hammaslääkärin tavaroiden ojentelija?
Ajatteleeko porukka oikeasti että röntgenhoitajan työssä ohjataan potilas seisomaan levyä vasten ja painetaan vain nappia. Ette selkeästi ole vaivautuneet perehtymään tarkemmin rtghoitajan työnkuvaan ennen näiden johtopäätösten tekemistä niin minäpä voin kertoa teille siitä hieman. Rtghoitajan työ on erittäin tärkeää ja monipuolista. Voit työskennellä tämän perus paina nappia röntgenissä lisäksi tietokonetomografiassa, magneettitutkimuksissa, angiografiassa, isotoopeilla, sädehoidossa ja mammografiassa. Yksityisellä, terkkarissa tai vaikka yliopisto sairaalassa. Työnkuva vaihtelee todella riippuen minkä laitteen kanssa työskentelet. Sädealtistuskin nykypäivän teknologialla on hyvin pieni. En voi kuin suositella! Ja työpaikkoja löytyy ympäri Suomea ja Eurooppaa.
Minkähän ap valitsi? Toivottavasti ei suuhyggäri. Kroppa ja niska siinä menee muusiksi. Itse olin alalla, enkä tuntenut yhtäkään useamman vuoden tuota työtä tehnyttå, jolla ei olisi paikat hajoilleet.
Ennen bioanalyytikko oli labrahoitaja ja kyllä töitä oli paljon muuallakin kuin terveydenhuollossa.
Esim. eril. Tutkimuslaitoksissa ja jopa rikoslabrassa.
Itse en ollut opiskelun jälkeen muualla kuin tutkimusprojekteissa yms.
T. Lab.h evp
Yksityisellä palkka 3500-4800, röntgenhoitajalla eniten.
Vierailija kirjoitti:
20 vuotta suuhygienstinä riitti minulle, vaihdoin alaa. Työ on pikkutarkkaa nykertömistä, huonot työasennot jne yksityisellä puolella pääkaupunkiseudulla palkka tosin on ihan ok
Kuulostaa mun just mulle sopivalta! :)
Onko muita shg:na toimiva kertomassa näkemyksiään?
Vierailija kirjoitti:
Olin itse viime keväänä samassa tilanteessa. Työttömänä ihmettelin, että minne hakisin. Päädyin bioanalytiikkaa opiskelemaan, koska työllisyystilanne on hyvä ja aihepiiri kiinnostaa. Itse työstä ei ole kokemusta vielä, niin en tiedä onko se arki sellaista, josta tykkään.
Ehkä voit itse valita arkesi ja valita työn, josta tykkäät. Normaalista labratyöstä itse en tykännyt, mutta tutkimustöitä on kyllä riittänyt ja monen tutkijan väitöskirjan käytännöntöistä huolehtinut. Niistä aloista olen todella paljon tietoa saanut.
Valtion hommissa pienimmät palkat ja yksityisillä parhaat. Jonkun tutkijan apurahstakin voi hyötyä.
Nämä vain minun kokemuksiani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin itse viime keväänä samassa tilanteessa. Työttömänä ihmettelin, että minne hakisin. Päädyin bioanalytiikkaa opiskelemaan, koska työllisyystilanne on hyvä ja aihepiiri kiinnostaa. Itse työstä ei ole kokemusta vielä, niin en tiedä onko se arki sellaista, josta tykkään.
Ehkä voit itse valita arkesi ja valita työn, josta tykkäät. Normaalista labratyöstä itse en tykännyt, mutta tutkimustöitä on kyllä riittänyt ja monen tutkijan väitöskirjan käytännöntöistä huolehtinut. Niistä aloista olen todella paljon tietoa saanut.
Valtion hommissa pienimmät palkat ja yksityisillä parhaat. Jonkun tutkijan apurahstakin voi hyötyä.
Nämä vain minun kokemuksiani.
Lisään vielä että olen bioanalyytikko. Evp.
Altistuu silti enemmän kuin muissa tehtävissä työskentelevät altistuvat. Oman toiminnan lisäksi myös kuvantamislaitteiden kehitys on vähentänyt säteilyannoksia.
Eikä röntgenhoitaja tietenkään aina juuri ionisoivan säteilyn parissa työskentele, kun tutkimusmenetelmiä on muitakin.